• Ad
  • מועצת המנהלים של פולקסווגן אישרה את רכישת מלוא השליטה ביצרנית המשאיות האמריקנית. תשלם כ-3.7 מיליארד דולר תמורת יצרנית המשאיות השלישית בגודלה באמריקה.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מועצת המנהלים של קבוצת פולקסווגן התכנסה אתמול (שבת) ואישרה לחטיבת המשאיות והרכב המסחרי שלה, טראטון, לממש את עסקת הרכישה של יצרנית המשאיות האמריקנית 'נביסטאר' (Navistar International).

     

     

    מדובר בעסקה אסטרטגית חשובה ביותר בתעשיית המשאיות, היות שנביסטאר היא יצרנית המשאיות האמריקנית השלישית בגודלה, ובין היצרניות האמריקניות הגדולות האחרונות שנותרו עד עתה בבעלות אמריקנית. מה שמעניין בה זה שהיא לא עולה, לכאורה, בקנה אחד עם התוכניות האסטרטגיות של פולקסווגן כפי שהוצגו בשנתיים האחרונות.

    עוד קודם לאישור העסקה, אשר הוכרזה כבר על-ידי שתי החברות לפני כשלושה שבועות, החזיקה פולקסווגן בנתח של 16.8% מן הבעלות, כך שמדובר למעשה ברכישת יתרת הבעלות ואחזקה מלאה בחברה. למרות זאת נדרשה משום מה בדיקת נאותות של ספרי וביצועי החברה לפני השלמת העסקה, ואלה, כך מסתבר, הושלמו.

    נביסטאר, אחת מיצרניות כלי הרכב הוותיקות בעולם (נוסדה במקור בשנת 1901) היא אחת מן היצרניות החזקות ביותר באמריקה, עם שווקי ייצוא ברוב חלקי העולם (כולל בישראל), ואילו פולקסווגן – לאחר שורת רכישות ומיזוגים במהלך העשור האחרון, אשר כללה גם את יצרניות המשאיות החשובות 'סקניה ' ו'מאן', נחשבת כיום לשלישית בגודלה בעולם מבחינת מחזור המכירות. עיקר כוחה של נביסטאר הוא בשוק הצפון אמריקני, שם היא משווקת משאיות בינוניות וגדולות, ויש לה נוכחות דומיננטית למדי בשוק העצום של "אוטובוסים צהובים" להסעת תלמידים.

     

     

    פולקסווגן הקימה את חטיבת הרכב המסחרי והכבד שלה, טראטון, במסגרת התארגנות מחדש לאחר "פרשת דיזלגייט", אלא שבשנתיים האחרונות – לנוכח ההשקעה המאסיבית שלה במעבר לטכנולוגיית רכב חשמלי – נפוצו לא מעט שמועות וידיעות מבוססות למחצה אודות כוונתה למכור את אחד ממותגי המשאיות שלה, או יותר, כדי לממן את ההשקעות הנדרשות. במחצית השנה שעברה הנפיקה קבוצת פולקסווגן 11.5% מחטיטבת המשאיות שלה במטרה לגייס 2.1 מיליארד דולר, ואילו כעת, כך במבחן התוצאה – הכיוון הוא דווקא הפוך. פולקסווגן, כך מסתבר, רואה את עצמה כמתמודדת רצינית מול קבוצת דיימלר – שהיא גם יצרנית המשאיות הגדולה בעולם כיום, ומול וולוו משאיות – יצרנית המשאיות השנייה בגודלה בעולם.

    לא מיותר לציין בהקשר זה שדיימלר היא הבעלים של יצרניות המשאיות האמריקניות פרייטליינר, סטרלינג ומספר יצרניות קטנות יותר, וכן של יצרנית המנועים הגדולה דטרויט דיזל, ואילו וולוו משאיות שולטת ברנו משאיות וביצרנית המשאיות האמריקנית מאק.
    יחד עם זאת, כמו בתחומים אחרים בתעשיית הרכב גם בתחום המשאיות צברו היצרניות האמריקניות פיגור רב מבחינה טכנולוגית ונאלצו להסתמך על שיתופי פעולה טכנולוגיים עם ספקיות המשנה שלהן במקרה הטוב, ועם יצרניות מתחרות במקרה הפחות טוב מבחינתן. שני בעלי המניות הדומיננטיים האחרים בנביסטאר, המשקיע המיליארדר קרל איקאהן שהחזיק ב -16.8 אחוזים בחברה וחברת MHR שהיא קרן גידור בבעלות מארק ראצ'סקי שמחזיקה בכמעט 16.4 אחוזים מן החברה, והם מבינים שכדי לשרוד נביסטאר חייבת להגדיל את שווקי הייצוא שלה ברחבי העולם, ולהיות מסוגלת להציע דגמים, טכנולוגיות ושירותים חדשים שמפותחים כיום על ידי טראטון. בין השאר, נביסטאר זקוקה לטכנולוגיות בתחומי הקישוריות (Connectivity), לוגיסטיקה ממוחשבת, נהיגה אוטונומית ומערכות הנעה דלות פליטה – מימניות וחשמליות, ולצורך זה נדרש לה גב רחב של יצרנית רכב גדולה.

     

     

    בקבוצת פולקסווגן, מאידך, הסבירו את הרכישה באופן שמנבא שבמקום צמצום הנוכחות בשוק המשאיות העולמי החברה בחרה דווקא בדרך ההפוכה, כלומר בהתרחבות. גונאר קיליאן, חבר הנהלת הנהלת קבוצת פולקסווגן והאיש שאחראי על חטיבת המשאיות והאוטובוסים, צוטט בהודעת החברה לעיתונות כשאמר: "ההסכם מהווה אבן דרך חשובה עבור פולקסווגן מכיוון שהוא עומד בבסיס המחויבות האסטרטגית החזקה שלנו להמשיך ולהניע את הצמיחה גם במהלך האקלים הכלכלי המאתגר המתמשך. רכישת נביסטאר תמנף באופן משמעותי את המיקום של טראטון בצפון אמריקה, אחד השווקים הגדולים והרווחיים ביותר למשאיות כבדות. יחד, החברות יכולות לשפר את (היתרון לגודל) ולהגיע לשווקים מרכזיים, וכן ליצור סינרגיות נוספות".

    אגב, העסקה עצמה צפויה לצאת לפועל במחצית השנה הבאה ורק לאחר קבלת כל אישורי הממונים על ההגבלים העסקיים ולאחר אישורים פורמליים של ההנהלות של שאר בעלי המניות של נביסטאר. לא מיותר להזכיר גם שאחת הסיבות להקמת חטיבת טראטון מלכתחילה הייתה הצורך של פולקסווגן לארגן מחדש את יחסי הכוחות בתוך קבוצת הרכב המסחרי והכבד שלה, וזאת לאחר שבמשך תקופה ארוכה לא הצליחה להגשים את הסינרגיות בין סקניה לבין מאן – שתי חברות עם אגו עצום ומוצדק.

    רכישת נביסטאר, במקור, נועדה כדי להגדיל את דריסת הרגל שלה בכל רחבי יבשת אמריקה (משאיות תחת המותג פולקסווגן מיוצרות בדרום אמריקה), ובמקביל היא השקיעה מאמצים גם בהגדלת הנוכחות באסיה, בין השאר על-ידי רכישת 'סינוטראק' הסינית, ולאחרונה עם קשירת שיתופי פעולה עם 'הינו' מקבוצת טויוטה – שהיא יצרנית המשאיות היפנית הגדולה בעולם.

     

     

    גבירותי ורבותי: מהפך

    בשעה שכולנו ממוקדים בשוק המכוניות ושמים לב לכל ניואנס של פיתוח טכנולוגי שם, חשוב לשים לב לכך שלהמהפכות הגדולות בשוק הרכב – בעיקר בתחום האוטונומיה, הקישוריות והחישמול, יש הצדקה כלכלית הרבה יותר דרמטית דווקא בשוק הרכב המסחרי, שבו הערך הכלכלי גדול פי כמה, ולשיקולים רציונליים יש הרבה יותר מקום מאשר לשיקולים אמוציונליים. אנליסטים מעריכים ששנת 2021 עשויה להיות שנת המפנה בהטמעת טכנולוגיות כאלה, עם כניסתם לשימוש של מגוון חיישנים, ציוד וטכנולוגיות שונות שיחוללו מהפך דרמטי בתחומי הלוגיסטיקה והתובלה.

    הקרב בעולמות המשאיות החשמליות הולך ומתחמם עם גרסאות חשמליות חדשות שדיימלר ו'וולוו' ישיקו ב-2021, כאשר הרקע דוחקת בהן 'טסלה' עם המשאית החשמלית (הרעיונית בינתיים) שלה.

    צפון אמריקה הייתה באופן מסורתי אחד השווקים הגדולים ביותר בעולם למשאיות בינוניות וכבדות, ומגפת קורונה רק הגבירה את הצורך בתובלה בכלל ובפרט בתובלה שזקוקה לכמה שפחות מגע יד אדם. ממשלת ארה"ב הקציבה לאחרונה 1.5 מיליארד דולר לפיתוח תשתיות בתחומי הלוגיסטיקה החכמה – מה שצפוי להוסיף דלק לשוק החם והחשוב הזה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    פולקסווגן רכשה את יצרנית המשאיות נביסטאר אינטרנשיונל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.