• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה במפתיע תקנות שגיבש משרד התחבורה בעניין השימוש באופניים חשמליים. הוועדה דרשה התייחסות דחופה ממשרדי התחבורה והמשפטים בעניין החלת חובות ביטוח ורישיון נהיגה לרוכבי אופניים חשמליים

    בצעד נדיר, דחתה היום (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות שהגיש משרד התחבורה, אשר נועדו להסדיר את השימוש באופניים חשמליים. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, דרש ממשרד התחבורה להעביר תקנות חדשות ומתוקנות עד ה-30 ביוני, שיכללו התייחסות ברורה לנושאים כמו החלת חובת ביטוח על רוכבי אופניים חשמליים, וכן קביעת דרישה לרישיון נהיגה (רכיבה). ח"כ ברוורמן הזהיר כי אם משרד התחבורה לא יעמוד בדרישה להעביר נוסח חדש של התקנות עד סוף יוני, הוועדה תימנע מלדון מבקשות שיעביר המשרד לאישורה. מאז 2011 לא מוסדר השימוש באופניים חשמליים בישראל, וזאת עקב פקיעת תוקפה של הוראת-שעה שאושרה ב-2010.

    הנושאים אותם דורשת הוועדה ממשרד התחבורה להסדיר הם כבדי-משקל: חברי הכנסת דורשים שהמשרד, בשיתוף משרד המשפטים והממונה על הביטוח במשרד האוצר, יבחנו את סוגיית הביטוח לרוכבי אופניים חשמליים. על-פי התקנות שהעביר המשרד לאישור ועדת הכלכלה, אופניים חשמליים אינם דורשים רישוי וגם אינם נושאים בחובת ביטוח. נציגים של משרדי התחבורה והמשפטים ניסו להסביר לחברי הוועדה כי סוגיית הביטוח היא סוגיה נפרדת מזו של הסדרת השימוש באופניים חשמליים – הסדרת השימוש באופניים נעשית במסגרת תקנות התעבורה, בעוד שעניין הביטוח מחייב תיקון של פקודת ביטוח רכב מנועי.

    יועצים משפטיים ממשרדי התחבורה והמשפטים ציינו שכל החובות החלות על רוכבי אופניים רגילים חלות גם על רוכבי אופניים חשמליים, וזאת לאור הדמיון הרב באופיים של הכלים. אחד היועצים המשפטיים גם הסביר שהמהירות המרבית של אופניים חשמליים (העומדים בתקן הרלוונטי, ומוגבלים ל-25 קמ"ש) אינה גבוהה מזו של אופניים רגילים. אולם, ח"כ ברוורמן, שהחל את הדיון היום בקריאת מכתב שכתבה הולכת רגל שנפגעה באורח קשה כתוצאה מפגיעת אופניים חשמליים, דרש מהמשרד הבהרות בעניין אי-החלת חובת ביטוח על רוכבי אופניים חשמליים.

    לדברי פרופסור קובי פלג, מהמכון הלאומי לחקר הטראומה, אמר לחברי ועדת הכלכלה כי חלה עלייה דרסטית במספר הנפגעים בתאונות דרכים שבהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. פרופסור פלג, שתקף בחריפות נתונים שהציגה המשטרה בדיון, המליץ לוועדה לשקול הנהגת חובת ביטוח לרוכבי אופניים חשמליים, ולחייב מבחן רישוי תקופתי – מבחן שלדבריו נועד לוודא שהרוכבים לא משנים את ההספק המותר על-פי התקנות (250 וואט).

    רוכבים בכביש או על המדרכה?
    ועדת הכלכלה דורשת הבהרות והתייחסות גם בכל הנוגע למקומות שבהם יתירו התקנות לרכוב על אופניים חשמליים, ומקומות שבהם תיאסר הרכיבה. על-פי התקנות שהגיש משרד התחבורה, ומאחר שהחובות לאופניים חשמליים זהות לאלו של אופניים רגילים, תותר רכיבה בכביש ובשבילי ייעודיים, אך תיאסר רכיבה על מדרכות (בכפוף, כמובן, לאכיפה – שאינה מבוצעת נגד רוכבי אופניים).

    אולם, ח"כ ברוורמן אמר במהלך הדיון כי ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, פנה אליו בשבוע שעבר, וביקש ממנו להסדיר בדחיפות את הנושא. נציגי המשרדים הממשלתיים הסבירו שוועדה בראשות סגן המפכ"ל מגבשת כללים ונהלים בנושא הרכיבה על אופניים חשמליים, ובכלל זאת גם בעניין המקומות שבהם תיאסר הרכיבה. אלא שלדברי בכיר במשרד התחבורה, היישום של הנהלים המוצעים ייעשה באמצעות ועדה נפרדת, שעבודתה צפויה להסתיים רק בסוף אוגוסט. ח"כ ברוורמן דרש שהוועדה העוסקת ביישום הנהלים (שקבעה הוועדה של הסמפכ"ל) תגיש את מסקנותיה עד ה-30 ביוני, במקביל לתקנות החדשות שאמור להגיש משרד התחבורה.

    יש לזכור שהתקנות שהגיש המשרד עוסקות בסוג אחד בלבד של אופניים חשמליים: Pedelec – אופניים המצוידים במנוע עזר, המוגבל להספק של 250 וואט ואינם מאפשרים שימוש במצערת ידנית במהירות הגבוהה מ-6 קמ"ש. סוג נפוץ אחר, e-bike, אינו מוסדר בתקנות – וכך גם נושא הרכיבה על קורקינטים חשמליים, שזוכים לפופולאריות רבה.

    אסור לאפשר לרכוב מתחת לגיל 18?
    החלת חובת ביטוח ודרישה לרישיון נהיגה עלולים לפגוע אנושות בשימוש באופניים חשמליים. זאת, למרות שהשימוש באופניים חשמליים מהווה חלופה "ירוקה" לכלי רכב פרטיים, ונחשב לאמצעי תחבורה יעיל ונוח במיוחד במרכזי ערים צפופות. לעניין זה התייחסה חברת הכנסת מיכל רוזין, שניסתה להסביר לחברי וועדת הכלכלה שאין להירתע מחידושים טכנולוגיים שיכולים לשפר את איכות החיים. "אי אפשר לעצור את הקידמה", אמרה ח"כ רוזין, שגם הזהירה מפני החלת חובת ביטוח על רוכבי אופניים חשמליים – חובה שלדבריה עלולה להועיל לחברות הביטוח אך לפגוע ברוכבים.

    ח"כ משה פייגלין התייחס גם הוא לתרומה הסביבתית של אופניים חשמליים, אך קרא לקבוע שגיל הרכיבה המינימאלי יהיה 18 – ולא 14, כפי שהיה נהוג בעבר וכפי שמוצע בתקנות שהגיש משרד התחבורה. "אסור לאפשר (לרכוב) מתחת לגיל 18… אני לא רואה כל סיבה (לתת) לנער, ילד פזיז, שעוד אין לו אחריות פלילית, להחזיק כלי רכב שיכול לפגוע בעצמו בצורה כזו".

    בעיה נוספת, שגם היא מופיעה ברשימת הדרישות של ועדת הכלכלה, היא אכיפה: כיום, המשטרה אינה אוכפת את החוק נגד רוכבי אופניים חשמליים (או נגד אופניים רגילים). נציגי הממשלה ציינו שגם נושא זה עלה בדיוני הוועדה של סגן המפכ"ל, ומכאן שהסדרת האכיפה צפויה במסגרת הנהלים שמגבש ועדת היישום – ועדה שנדרשת כעת להגיש את המלצותיה עד ה-30 ביוני.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    סטירה למשרד התחבורה: תקנות אופניים חשמליים לא אושרו

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.