• Ad
  • למרות ההכרזה על מותם הקרוב של מנועי הבנזין והדיזל – מספר יצרניות רכב מתכננות להספיק לפתח דור אחרון של מנועים כאלה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רוב המדינות המובילות באירופה, וגם סין והודו, קבעו לעצמן יעדים שבהם תיאסר המכירה של מנועי בעירה פנימית. למרות זאת, מספר יצרניות רכב לא הרימו ידיים והן מתכוונות להספיק לפתח דור נוסף, אחרון קרוב לוודאי, של מנועי בנזין.

     

     

    מרצדס-בנץ וג'ילי, למשל, פרסמו בסוף השבוע הודעה משותפת ובה הן מדווחות על כוונתן לפתח יחד מנוע בנזין יעיל במיוחד למכוניות היברידיות, כלומר כזה שנועד לשימוש צמוד עם מנוע או מנועים חשמליים. הודעה זאת מגיעה כשנתיים וחצי לאחר שג'ילי רכשה קרוב ל-10% מן הבעלות בדיימלר, בתוך כדי מהלך שנתפש בשעתו כמעט כהשתלטות עוינת, ומעבר לעניין עצמו יש בו משהו אופטימי מפני שהוא מצביע על נכונות לשיתוף פעולה מצד מרצדס.

    שתי החברות מתכוונות לפתח יחד משפחה של מנועי בנזין ארבעה צילינדריים שיהונדסו לפעול באופן אידאלי עם מנועים חשמליים. הפיתוח צפוי להיות מושלם עד לשנת 2024 ואז גם צפויה התחלת הייצור של המנועים במפעלים של ג'ילי בסין. המנועים, או מערכות היברידיות מושלמות, ייוצאו מסין לשאר העולם וגם לאירופה – שם הם יותקנו, בין השאר, במכוניות מתוצרת מרצדס, וולוו ועוד. לא מיותר להזכיר שחלק ממדינות סקנדינביה מתכוונות לאסור את המכירה של מנועי בעירה פנימית כבר משנת 2029, כלומר חמש שנים בלבד לאחר הופעת משפחת המנועים החדשה, ואילו בריטניה תאסור מכירה כזאת כבר בשנת 2030. יחד עם זאת, גם בבריטניה תתאפשר מכירת מערכות היברידיות עד לשנת 2035, ואילו חלק ממדינות אירופה קבעו את יעד איסור המכירה של מנועי בעירה פנימית לשנת 2040.

    נזכיר גם שג'ילי רכשה לפני כשנה וחצי מדיימלר את מחצית הבעלות במותג סמארט, ושהיא נמצאת בשלבים מתקדמים של העברת כלל פעילות הייצור של סמארט לסין. עם זאת, סמארט עתידה להפוך כבר בדור הקרוב ליצרנית של כלי רכב חשמליים בלבד, לכן סביר שהפרויקט המשותף הזה לא רלבנטי לגביה.

     

     

    מאידך, מנועי הבנזין החדשים, והמערכות ההיברידיות בכלל, צפויים לשמש במגוון מכובד של דגמים אחרים של שתי הקבוצות, בראש ובראשונה בדגמי מרצדס וג'ילי, אבל גם בוולוו – ששייכת במלואה לג'ילי, וכן במגוון לא קטן של מותגים אחרים של ג'ילי – בהם 'לינק אנד קו', פרוטון המאלזית, לוטוס הבריטית, ואולי גם ב'לונדון טקסי' האנגלית. ג'ילי מנהלת גם את המותגים 'פולסטר' (למעשה חטיבת הספורט של וולוו) ו'גיאומטרי' (במקור Jihe הסינית) שמתרכזים אמנם בפיתוח כלי רכב חשמליים טהורים אבל אולי ישתמשו גם ביחידות היברידיות.

    מיותר לומר שכל אחת מן החברות יכולה הייתה לפתח בעצמה מנוע ויחידה היברידית, אבל דווקא בשעה כזאת, כאשר אופק החיים של מנוע כזה לא רחוק במיוחד – יש היגיון בפרויקט משותף שיוזיל עלויות לכל הצדדים. לא מיותר גם להזכיר שמרצדס פיתחה אך לפני שנים אחדות מנוע בנזין בפרויקט משותף עם רנו-ניסאן, ושג'ילי פיתחה מנועי בעירה פנימית יחד עם וולוו. את פרויקט הפיתוח המשותף הזה תוביל חטיבת מערכות ההנעה החדשה של מרצדס, אך היא תבוצע במשותף, יחד עם מרכז המו"פ של ג'ילי.

    מאזדה נאחזת בקש

    את הפרויקט המשותף למרצדס וג'ילי אפשר להבין, מפני שגם בשעה שהחול בשעון החול של מנוע הבעירה הפנימית הולך ואוזל – המעבר לרכב חשמלי לא מתרחש בין לילה וכלל המותגים של שתי החברות עדיין זקוקים למאות אלפי מנועים קונבנציונליים.

     

     

     

    לעומת זאת, את המאבק של מאזדה לשימור מנוע הבנזין הרבה יותר קשה להצדיק, ובמיוחד מפני שמדובר ביצרנית רכב זעירה, יחסית, עם שאיפות עצומות ביחס לגודלה. מאזדה, כך פורסם לא מכבר, נמצאת בשלבים מתקדמים מאד של פיתוח מנוע בנזין, ולא סתם מנוע אלא מנוע שישה צילינדרים בשורה…

    במצגת שפרסמה מאזדה לא מכבר בעת הצגת הדוחות הכספיים האחרונים שלה מתוארת בין השאר האסטרטגיה העתידית של החברה, ובעיקר שאיפתה "להעלות את ערך המותג". באותה מצגת מוצג אב-הטיפוס של המנוע החדש של החברה, אשר אמור להיות מושק בייצור סדרתי בתוך כשנתיים. אם לא די בעצם העובדה שמאזדה מפתחת מנוע בעירה פנימית חדש, ואם לא מספיק שזה יהיה מנוע שישה צילנדרי, אז מסתבר שהוא ייוצר גם בתצורת בנזין, וגם בתצורת דיזל. מנוע זה מתוכנן להתקנה לאורך בדור הבא של מאזדה 6, שיוצג בעוד כשנה וקצת.

     

     

    ההצדקה היחידה להצבת מנוע 6 צילינדרי לאורך תא המנוע של מאזדה 6 היא שהמכונית עצמה תהפוך, לראשונה, להיות מונעת בהנעה אחורית, וזה אומר שהיפנים מתכננים להפוך אותה ליריבה ישירה של ב.מ.וו. מסדרה 3.

    אגב, זה לא מסתיים כאן: באותה מצגת נחשפה העובדה שהחברה מהירושימה מפתחת גם מנוע בנזין ארבעה צילינדרי חדש ויעיל, שמתוכנן לפעול בצמוד למערכת היברידית קלה במתח של 48 וולט. מה שמפתיע בסיפור של מאזדה זה שאך לפני כשלוש שנים היא כרתה ברית אסטרטגית עם טויוטה, ענקית הרכב היפנית ששוקדת, בין השאר, על פיתוח מערכות הנעה חשמליות חדשות ומחזיקה בידע עצום ורב בתחום ההיברידי. אפשר היה להניח שמאזדה תנצל את הקשר הזה לפיתוח משותף של מנועים, אם כי ייתכן שבכך נעוץ גם חלק מן ההסבר: ייתכן שדווקא טויוטה תרצה לעשות שימוש במנועי בנזין של מאזדה לדגמים אקזוטיים מתוצרתה.

     

     

    אגב נוסף, בשורה פחות טובה לאוהדי מאזדה היא שהחברה היפנית החליטה ככל הנראה לסגור את חטיבת הספורט שלה, Mazdaspeed, וזאת בטענה שהמותג הזה לא מתאים לתוכניות האסטרטגיות הנוכחיות של מאזדה להיות יצרנית רכב יוקרתית יותר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נלחם על חייו: מרצדס, וולוו, ג'ילי ומאזדה יפתחו מנועי בעירה פנימית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.