• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ימאהה מתקינה השנה מערכת הגברת היגוי באופנועי המוטוקרוס שיתחרו בקבוצה הרשמית שלה באליפות המוטוקרוס הלאומית של יפן, ואם זה נשמע פחות או יותר הדבר המוזר ביותר ששמעתם היום אתם לא טועים: מי לכל הרוחות צריך הגברת כוח היגוי באופנוע?

    אז מסתבר שיש היגיון בשיגעון, ולמען האמת אפילו שלוש מטרות חשובות שמערכת כזאת יכולה לשרת, אבל לפני שנפרט אותן הנה הסבר קצר על מבנה המערכת. בין המשולש העליון של ראש ההיגוי של האופנוע לבין המשולש התחתון – למעשה המבנה שמחזיק את חלקם העליון של צמד המוטות שמחברים בין הכידון לבולמי הזעזועים הקדמיים – מותקנת "מערכת תמיכה בהיגוי" שאנשי ימאהה מכנים בראשי תיבות EPS. למעשה מדובר במעין מנוע מגנטי שמחובר בין המשולשים סביב ציר ההיגוי, וכך יכול להפעיל עליו מומנט ולקבוע את זווית ההיגוי.

    המערכת הזאת כוללת מגנטים, מעגלים חשמליים ויחידת בקרה אלקטרונית, ובאמצעות הפעל שדה מגנטי מדויק היא מסוגלת להסיט מעט את כיוון ההיגוי בהתאם ל"החלטות" שמקבלת יחידת הבקרה. מצד שני, המגנטים משמשים גם כחיישן מומנט שמדווח ליחידת הבקרה על המיקום המדויק של ציר ההיגוי, ובעצם לאן מופנה הגלגל בכל רגע נתון.

    מערכת הבקרה פועלת בהתאם לאלגוריתם שהוזן בה מראש, ומן הסתם גם ניתן לעדכון ושינויים, וכאשר רוכבים במהירויות נמוכות היא מפעילה את השדה המגנטי כך שיוסיף כוח לפעולת ההיגוי של הרוכב. במילים פשוטות, אם הרוכב דוחף את חלקו הימני של הכידון כדי להטות את האופנוע ימינה – השדה המגנטי מופעל באופן שמגביר את כוחה של פעולת הדחיפה הזאת והרוכב צריך להפעיל פחות כוח כדי להשיג את אותה "כמות" היגוי. לכל דבר ועניין זאת פעולה טיפוסית שמוכרת לנו מהגברת הכח של ההיגוי של ההגה בכל כלי רכב רב גלגלי מצוי.

    על פניו, היות שבאופנועים לא צריך להפעיל יותר מידי כוח כדי להיכנס להטיה, נשמע כאילו מדובר בגימיק מיותר. אלא שאנשי ימאהה מסבירים שדווקא באופנועי מוטוקרוס, קלים וזריזים ככל שהם – הרוכבים עובדים ממש קשה ומערכת כזאת עושה להם חיים קלים יותר כשהיא מפחיתה את כמו האנרגיה שעליהם להשקיע בהיגוי.

    במהירויות גבוהות יותר, כאשר הגלגל מעביר זעזועים משמעותיים לציר ההיגוי ולכידון, מפעילה המערכת האלקטרונית את אותם מגנטים כדי לשכך את כמות ה"מכות" שעוברות במעלה בולמי הזעזועים, כלומר שזאת בעצם מערכת לשיכוך היגוי. משכך היגוי מסייע לרוכב לכוון את האופנוע לכיוון הרצוי לו ומגביר את הדיוק והבטיחות, וכך יש למערכת כזאת שני שימושים, והיא חוסכת את הצורך במשכך מכאני-הידראולי שתופס מקום ועולה במשקל. כעת הדברים כבר מתחילים לעשות שכל.

    אבל זה לא הכל: היות שמדובר במערכת אלקטרונית מאד מדויקת ורגישה, ומכיוון שהיא מבוססת על חיישן שחייב להעביר למערכת הבקרה כמות נתונים עצומה בכל יחידת זמן – מדוע שלא להשתמש בכל המידע הזה כדי לאסוף נתונים על מה שעובר על האופנוע בכל רגע נתון? מבחינת ימאהה זאת אולי המטרה החשובה ביותר והיא מסבירה גם מדוע להתקין מערכת חדשנית כזאת דווקא על אופנועי מירוץ שבהם רוצים לחסוך כל גרם מיותר. אנשי ימאהה מאמינים שנתוני ההיגוי שייאספו על-ידם בזמן אמת יסייעו להם לשפר את תגובות המערכת עצמה וגם ללמוד דברים שהם עדיין לא יודעים על ההיגוי "בזמן אמת".

    היגוי כוח יכול להצר את הרוחב של כידון אופנוע מכיוון שהרוכב כבר לא צריך להפעיל בעצמו יותר מידי מומנט (כוח) על הכידון, ותחשבו על היתרון של כידון צר כאשר משתחלים, למשל, בין מכוניות בתנועה צפופה.

    ימאהה, כאמור, כבר בנתה כמה אבות טיפוס של המערכת שלה והיא בוחנת אותה, בין השאר, בעזרת רוכב המוטוקרוס האוסטרלי ג'יי ווילסון שמתחרה בקבוצה הרשמית של היצרנית היפנית. ימאהה מתכוונת להתקין מערכות כאלה על כל אופנועי המוטוקרוס YZ450F ו- YZ250F שיתחרו בשמה השנה באליפות המוטוקרוס הלאומית של יפן.

    ימאהה טרם פרסמה פרטים טכניים אודות המערכת או לגבי דגמים סדרתיים שהיא צפויה לצייד במערכות כאלה בעתיד, וגם לא רמזה עדיין מתי היא מתכוונת למסחר אותה. ההיגיון הבריא אומר שמערכת זו תהיה אידיאלית באופנועי אדוונצ'ר ותיור גדולים וכבדים שם מערכת שכזו תקל משמעותית על הרוכב, כשמצד שני קל יותר יהיה לימאהה לגלם את מחירה של המערכת המורכבת באופנועים יקרים שכאלו מאשר באופנועי מוטוקרוס שמחירם במדינות שפויות הוא 7-9 אלף דולר. 

     

     

    The post יש כיוון? ימאהה מפתחת היגוי מתוגבר כוח לאופנועים first appeared on TheDoo.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יש כיוון? ימאהה מפתחת היגוי מתוגבר כוח לאופנועים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.