• Ad
  • טסלה השיקה את הגרסא החדשה לנהיגה אוטונומית
    42% מנהגי טסלה בארה"ב מאמינים בטעות שה"טייס האוטומטי" במכוניות שלהם מקנה להן יכולות נהיגה אוטונומיות. זה עשוי להסביר את עשרת ההרוגים בפחות מארבעה חודשים על כבישי ארצות הברית, ואת הזינוק במספר התאונות שבהן נהרגו אופנוענים על-ידי נהגי טסלה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני (NHTSA) פרסם השבוע נתונים שצריכים להטריד כל בעל טסלה וכל מי שנוהג או רוכב בסביבת מכונית כזאת: בכל התאונות הקטלניות בארה"ב, שבהן היו מעורבות מערכות בקרת שיוט אקטיביות בארבעת החודשים שמאמצע חודש מאי ועד ספטמבר – היו מעורבות מכוניות מתוצרת טסלה. בתאונות קטלניות אלה נהרגו עשרה בני אדם, ארבעה מהם רוכבי אופנועים, וזה מעלה סוגיה מטרידה נוספת בעקבות מגמה מסתמנת של זינוק במספר התאונות הקטלניות שבהן נפגעים אופנוענים ממכוניות טסלה שבהן מותקנת מערכת עם השם המטעה "נהיגה עצמית מלאה".

     

    טסלה תחת חקירה נוספת בעקבות תאונה עצמית עם 3 הרוגים

     

    במסר חריף שצוטט על ידי סוכנות הידיעות AP אמר מייקל ברוקס, מנכ"ל המרכז לבטיחות רכב: "אני חושב שיש דפוס ברור של התנהגות רעה של טסלה בכל הנוגע לציות לחוק הבטיחות הפדרלי, ומינהל הבטיחות "פשוט יושב שם" (ולא עושה את העבודה שלו). כמה מקרי מוות נוספים של רוכבי אופנועים אנחנו צריכים לראות (לפני שהם יפעלו)? ברוקס ציין שהוא מתוסכל מן העובדה שבתאונות אלה נהרגו יותר בני אדם שלא נמצאו בתוך המכוניות מתוצרת טסלה והיו חפים מכל אשמה בתאונות.

    קל להבין את התגובה הזאת לנוכח הזמן הרב שחלף מאז שבמינהל הבטיחות הפדרלי החלו להצטבר נתונים אודות תאונות קטלניות שבהן מעורבות מכוניות מתוצרת טסלה עם "נהג אוטומטי" – כלומר מערכת בקרת שיוט אקטיבית. ממצאים מטרידים ראשונים היו ידועים למינהל כבר בשנת 2016 ובשנת 2018 נפתחה חקירה משמעותית ראשונה לאחר מספר תאונות שבהן פגעו מכוניות מתוצרת טסלה ברכבי חירום שחנו בצידי דרכים. מאז, במספר הזדמנויות, הכריזו אנשי המינהל שהם חוקרים את הסכנה, בשנה שעברה "שודרגה" החקירה לכדי "חקר הנדסי" וחקירה זאת אף הורחבה השנה (2022).

    המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB), הגוף המקצועי ביותר בעולם לחקר תאונות אוויר, ים ויבשה, המליצה למינהל הבטיחות להורות לטסלה להגביל את השימוש ב"טייס האוטומטי" לאזורים שבהם המערכת הזאת יכולה לתפקד באופן בטוח, וכן לחייב יצרניות רכב להתקין מערכות ניטור למניעת הסחת דעת בעת נהיגה.

     

    אשמת כת טסלה

    אין מחלוקת על כך שטסלה היא "משבשת שוק" אשר הזניקה את הרכב החשמלי וטכנולוגיות נוספות, אבל היישום של שיטות שנהוגות בסטארטאפים על כבישים ציבוריים הופך את בעלי הרכב ואת שאר משתמשי הדרך לחיות מעבדה. גם ההתגבשות של קבוצה קיצונית מקרב לקוחות טסלה סביב נרטיב קונספירטיבי של "נרדפות" לא עוזרת כדי להציל אותם, ואותנו, מעצמם ומהם.

    אנשי טסלה אמנם מזהירים את הנהגים וכותבים בספר הנהג: "לעולם אל תסתמכו על הרכיבים האלה שישמרו עליכם בטוחים. באחריות הנהג להישאר ערני, לנהוג בבטחה ולהיות בשליטה על הרכב בכל עת". אבל לכו תסבירו את זה ל-42% מן הנוהגים בטסלה בארה"ב אשר סבורים בטעות שה"טייס האוטומטי" במכוניות שלהם מקנה להן יכולות נהיגה אוטונומיות.

    רבים מבעלי טסלה טוענים, ובצדק, שמספר התאונות בטל בשישים לנוכח העובדה שמערכות כאלה מותקנות ביותר מ-830,000 כלי רכב מתוצרת טסלה שמתגלגלות על כבישי ארה"ב, ושבאופן כללי מכוניות מתוצרת טסלה בטוחות יותר מאשר כלל צי הרכב. טענה נכונה אחרת היא שמספר ההרוגים בתאונות שבהן מעורבות מכוניות מתוצרת טסלה בטל בשישים ביחס לעשרות אלפי הרוגי התאונות בארה"ב בכל שנה. אלא שתאונות, בהגדרה, הן דבר נדיר מבחינה סטטיסטית ואילו מערכות בקרת שיוט אקטיביות מותקנות בעשרות מיליוני מכוניות בארה"ב. על הרקע הזה ניכרת מעורבות גדולה, חסרת פרופורציות למעשה, של טסלה בתאונות קטלניות מסוג זה.

    ב"יום הבינה המלאכותית" שערכה טסלה בחודש שעבר הכריז מנכ"ל החברה, אילון מאסק, שהמערכות האוטומטיות של טסלה בטוחות יותר מנהגים אנושיים כאשר בוחנים את נתוני הנסועה בפועל של המכוניות. רוב מומחי הבטיחות בעולם חולקים על קביעה זאת. באותו אירוע טען מאסק ש"האנשים שאת חייהם הצלת לא יודעים שחייהם ניצלו אבל אנשים שמתים מדי פעם או נפצעים בהחלט יודעים את זה… אם אתה סבור שהמערכות שלך יכולות לשפר את הבטיחות ולהציל חיים יש לך חובה מוסרית להתקין אותן גם אם זה יכעיס אנשים ויעמיד את החברה בפני סכנת תביעה". מאסק אף טען שמערכות "טייס אוטומטי" מותקנות כבר ביותר משלושה מיליון כלי רכב מתוצרת החברה. "מדובר בקילומטראז' מאד גדול ולמרות שזה לא הולך להיות מושלם – מה שחשוב הוא שברור שזה יותר בטוח מאשר לא להתקין את המערכות האלה".

     

    האם טסלה מודל Y תגיע אלינו מסין, ארה"ב או מגרמניה?

     

    אנשי מינהל הבטיחות האמריקני אמרו בהצהרה כתובה השבוע שכיום אין אף כלי רכב סדרתי שאפשר לקנות שמסוגל לנהוג באופן אוטונומי. בהצהרה נדרשים נהגים "להשתמש בטכנולוגיות הסיוע באופן ראוי… תכונות מתקדמות מסוימות של סיוע בנהיגה יכולות לקדם את הבטיחות על ידי הימנעות מתאונות והפחתת חומרת הפגיעות, אבל כמו כל הטכנולוגיות והציוד בכלי רכב מנועיים – על נהגים להשתמש בהם בצורה נכונה ואחראית", כך נמסר.
    לפני כשנתיים החל מינהל הבטיחות הפדרלי לאסוף נתונים אודות תאונות שלפניהן הופעלו מערכות בקרת שיוט אקטיביות ואף חוקקו תקנות שמחייבות את יצרניות הרכב לדווח למינהל על תאונות כאלה בתוך יממה לאחר התרחשותן. מסד נתונים זה נועד לבחון באופן מדויק ומדעי יותר את התרומה ואת רמת הבטיחות של מערכות סיוע לנהג ו"מערכות נהיגה אוטונומיות".

    בחודש יוני השנה פרסם מינהל הבטיחות נתונים שנאספו על-ידו מאז חודש יולי 2021 ועד ל-15 במאי, וגם אז טסלה "כיכבה" שלא בטובתה עם חמישה מתוך שישה הרוגים, וחמישה פצועים קשה, בתאונות שבהן היו מעורבות המערכות האוטומטיות.

    קוטלי האופנועים

    אחת המגמות המדאיגות, כאמור, היא פגיעה קטלנית של מכוניות מתוצרת טסלה באופנוענים בעת שנהגי טסלה עושים שימוש ב"טייס האוטומטי" שלהם. בשלוש תאונות כאלה, שהתרחשו בארה"ב בקיץ האחרון בתוך פרק זמן של כ-50 ימים – התקיים תסריט דומה של נהיגה בשעות בוקר מוקדמות.

    שלושת האופנוענים ההרוגים מתו בגלל שנהגי הטסלות שפגעו בהם לא לקחו ברצינות מספקת את ההנחיה של טסלה שלא לסמוך על המערכות האוטומטיות ולהיות מוכנים לקחת שליטה במכונית בכל רגע. זה לא מפתיע לנוכח הנתון שצוטט קודם אודות השיעור הגבוה של נהגי טסלה שחושבים שהם נוהגים במכונית אוטונומית, כמו גם לאור מחקרים אחרים שזיהו שיעור גבוה מאד של ירידה מן הכביש לשוליים בעת שימוש ב-Autopilot.

    ב-26 באוגוסט השנה נהרגה בפאלם ביץ', פלורידה, רוכבת האופנוע אינגריד אווה נון כאשר נהג בטסלה פגע בה מאחור. היא הוטחה על השמשה הקדמית של המכונית ונהרגה במקום. כחודש מוקדם יותר נהרג לנדון אמברי, תושב יוטה, בתאונה כמעט זהה כאשר נהג טסלה שהשתמש ב-Autopilot התנגש בחלק האחורי של האופנוע שלו, וזה קרה כשבועיים בלבד אחרי תאונה אחרת, בריברסייד, קליפורניה, כאשר טסלה אחרת הטיחה רוכב אופנוע אל גדר הבטיחות והרגה אותו. כאמור, ארבעה מבין עשרה הרוגי התאונות שדווחו השבוע על-ידי המינהל הם רוכבי אופנועים.

     

    תאונה שבה נהרג לנדון אמברי במדינת יוטה כאשר טסלה פגעה בו מאחור. קרדיט צילום: מחלקת הבטיחות בדרכים של מדינת יוטה

     

    נציגי ארגוני אופנוענים בארה"ב אומרים שהם מודאגים מכך שתוכנת בקרת השיוט האקטיבית של טסלה לא מצליחה לזהות אופנועים ויוצרת אצל נהגי המכוניות תחושת שאננות וחוסר תשומת לב. לדבריהם – החוקים הקיימים לא מגנים כראוי על רוכבי האופנועים והממשלות המקומיות והפדרלית חייבות לנקוט במעשים אפקטיביים כדי להציל רוכבים.

    רוב דינגמן, נשיא ומנכ"ל איגוד רוכבי האופנועים האמריקאי, אמר ל-CNN ש"את המשפט הוותיק שאמרו נהגי מכוניות לא מרוכזים לאלפי אופנוענים בעבר: "סליחה, לא ראיתי אותך", מחליף כעת המשפט: "סליחה, המכונית שלי לא ראתה אותך". זה לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת". אריק סטיין ממדינת יוטה, פעיל בעמותה שפעילה למען רוכבים, אמר: "אם המערכת של טסלה לא יכולה לראות אופנוע, האם היא יכולה לזהות הולך רגל? האם היא רואה ילד קטן? האם הוא יכול לראות חיה?"

     

    טסלה השיקה גרסת בטא לנהיגה אוטונומית

     

    הסכנה הגדולה ביותר לרוכבי אופנועים ומשתמשי דרך פגיעים אחרים היא ככל הנראה בשעות הלילה, וזה נכון לגבי רוב מערכות הסיוע לנהיגה. כפי שפרסמנו כאן, מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקניות דרג את יכולת הזיהוי של הולכי רגל על-ידי מערכות כאלה והעניק ל-19 מתוך 23 דגמים "מעולה" או "מתקדם" בשעות היום. רק ארבעה מכל אלה קיבלו דירוג "מעולה" בשעות חשיכה.

    לפחות משתי בחינות המצב ב'טסלה' חמור יותר מאשר בכלי רכב אחרים, והראשונה היא עצם השימוש בשמות המטעים "טייס אוטומטי" ו"נהיגה עצמית מלאה". בנוסף, בקרת השיוט האקטיבית של טסלה נסמכת אך ורק על מצלמות כדי לזהות את הסביבה בשעה שיצרניות אחרות עושות בנוסף לכך שימוש גם ברדאר, חיישני אינפרא אדום וחיישנים אחרים.

    העמדה הרשמית של איגוד רוכבי האופנועים האמריקאי היא שטכנולוגיית סיוע לנהג עם יכולת אמינה לזיהוי אופנועים יכולה למנוע תאונות, ולאורך שנים דחקו אנשיו במינהל הבטיחות האמריקני לדרוש מערכות לזיהוי אופנועים כחלק מן הקריטריונים למבחני הבטיחות והריסוק הפדרליים. במקביל, האיגוד מזהיר מזה שנים מפני הסיכונים של טכנולוגיות שנעדרות את היכולת לזיהוי אופנועים. כבר בשנה שעברה כתבו נציגי האיגוד למינהל: "אם בעיה זו לא תטופל בשלב מוקדם… ההשלכות יהיו הרות אסון עבור רוכבי אופנועים". הנתונים מוכיחים שהנבואה הרעה הזאת מתגשמת.

     

    לקריאה נוספת:

    הגוף שחוקר אסונות תעופה יחקור את התאונות של טסלה

    בעקבות התאונה המזעזעת: מכוניות חדשות לא יאפשרו נהיגה בשכרות

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טסלה והטייס האוטומטי מעורבים בכל התאונות הקטלניות עם בקרת שיוט אקטיבית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.