• Ad
  • השבוע תוקן עוול היסטורי, ולאחר יותר מעשור של הזנחה נפתח מחדש מסלול ההליכה על חומות ירושלים. המראות מחממי לב ומרגשים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    השבוע, בתום כמעט חמש שנים של עבודה קפדנית, והשקעה של קרוב ל-11 מיליון שקלים, נחנך אחד ממסלולי ההליכה המרגשים והמיוחדים ביותר בעולם כולו: צעידה לאורך קטע של כשלושה קילומטרים על חומת העיר ירושלים בין שער יפו אל שער האריות.

     

     

    חומת העיר העתיקה, שהיא אחד המבנים המוכרים ביותר בעולם כיום, ואתר מורשת לאומית של אונסק"ו, נבנתה לפני 480 שנים על-ידי הסולטאן הטורקי 'סולימאן המפואר' בזמן שיא כארבע שנים. הסולטאן שלח מטורקיה לירושלים אלפי פועלים והחומה, כמקובל באותה תקופה, נבנתה כך שעל ראשה נמצא מעבר נוח שאפשר לחיילים לנוע במהירות ממקום למקום. בנקודות אסטרטגיות, ומעל לשערים, נבנו צריחים, ולאורך הנתיב נבנו עמדות ירי עבור מגיני העיר.

    סיורים ראשונים של תיירים ומטיילים על חומת ירושלים החלו כבר לאחר הכשרת הנתיב לאחר מלחמת ששת הימים, ועד לפני מעט יותר מעשור אפשר היה לטייל שם ולחזות ממעוף הציפור באחת הערים העתיקות והיפות ביותר בעולם. אלא שמצב החומה והנתיב התדרדרו והיא הפכה למסוכנת למבקרים עליה, וכדי למנוע אסונות נחסם רוב הדרך.

     

     

    בשנים האחרונות פעל במקום צוות פועלים בהשגחת ובהכוונת ארכיאולוגים, מתוך מטרה לבנות נתיב הליכה בטוח שכולל גדרות, מדרגות ואמצעי בטיחות – וכל זאת מבלי לפגוע בערך ההיסטורי והארכיאולוגי של המבנה. הצוות הוסיף אבני חומה במקומות שבהם הן חסרו, והקפיד להיצמד למקורות ההיסטוריים במאבק כנגד פגעי הזמן, האדם והאקלים.

    אורך הקטע שנפתח למבקרים הוא כשלושה קילומטרים, שמהווים מעט יותר ממחצית אורך החומה כולה. חלק זה מקיף יותר ממחצית העיר העתיקה לכיוון מערב, צפון ומזרח, ומאפשר מבט ממעוף הציפור אל הרובע הנוצרי ואל כנסיית סנטה אנה, אל הרובע המוסלמי ומתחם אל אקצה, ולכיוון הכותל המערבי (שאותו אי אפשר לראות מן החומה עצמה). במהלך המקטע הזה כלולים 'חומת החפיר', 'מגדל החסידה' (בורג׳ אל לקלק) ושער האריות, ושולבו בו מספר מקומות שבהם אפשר לעלות או לרדת מן החומה כדי לבקר בחלק מן האתרים הנהדרים של העיר.

     

     

    ירושלים היא אחת הערים הבצורות הראשונות בהיסטוריה, וחומה ראשונה הוקמה סביבה כבר בתקופה הכנענית לפני כ-4,000 שנים. החומה העות'מנית, הנוכחית, מקיפה כיום את סמטאות הרובע המוסלמי, הרובע הנוצרי, הרובע היהודי, הר הבית, הר הזיתים כיפת הסלע ועוד, ויש לה ערכים היסטוריים, דתיים, פוליטיים, אדריכליים, וגאוגרפיים ייחודיים ונדירים – כמו לעיר הקודש כולה.

    הטיילת מתחילה, כאמור, בשער יפו, ומקיפה את העיר ממערב, אבל אנחנו התחלנו את מסלול ההליכה שלנו מצידו השמאלי של שער שכם, בירידה אל 'הכיכר הרומית' שממנה ישנה עליה אל תוך החומה. הטיפוס לא קל: מטפסים על מדרגות אבן לגובה של כחמש קומות עד לגג שצופה על עשרות בתיו הצפופים של הרובע המוסלמי – שחלקם מתהדר בכיפות גדולות. מכאן צופים אל המסחר בשוק הבשר ואל הסימטאות המפותלות והצפופות של הרובע, ומכאן יוצאים בהליכה צפונה לכיוון 'בורג' אל לקלק' – או 'מגדל החסידה'.

    המסלול ממשיך וחולף מעל רחובות שנושקים לחומה, וכך אנחנו זוכים בזווית ראיה לא שגרתית לתוך העיר העתיקה. מקטע זה מיועד למטיבי לכת, ומשולבים בו הרבה מאד מדרגות, פיתולים, מעברים צרים, עליות וירידות. על הברכיים מופעל לחץ רב מכיוון שהגובה של חלק מן המדרגות ממש לא סטנדרטי: חלקן בגובה של כשלושים סנטימטרים, וזאת הליכה לא קלה.

     

     

    לאורך המסלול אפשר להשקיף על העיר המערבית ועל כיכר ספרא לכיוון שער שכם, ובצד המזרחי מבחינים בבית הקברות המוסלמי. כאשר מביטים לכיוון ההפוך, אל מחוץ לחומות, מבחינים במראות משובבי נפש רבים של העיר ירושלים וההרים שסובבים אותה, בהם מוזיאון רוקפלר, הר הצופים, הר הזיתים והקדרון.

    לא קשה לדמיין, במהלך ההליכה, את חיי שומרי החומות כאשר מציצים אל חדרי המנוחה הקטנים שבהם הסתתרו או נחו בעת שלא נמצאו בשמירה, ומובן גם מבנה החומה עצמה, שנועד לספק מחסה למגינים בעת שהם נעו בין המקטעים השונים. מבעד לחרכי הירי הם השקיפו החוצה, ומן המגדלים שמעל השערים הם יכלו לשפוך שמן רותח או להשליך אבנים כבדות על מי שניסו לפלוש.

     

     

    מאד רצוי להיעזר במדריך או בחומרים היסטוריים לאורך המסלול, שמספק הצצה לתקופה הביזנטית, הצלבנית, ועד לתקופה העות'מנית, כמו גם אל חייה של העיר המודרנית שחוברה לה יחדיו. כיום בנויים בעיר העתיקה מגרשי משחקים, גן ציבורי, מגרש כדורגל, בית ספר וכמובן נמצאים בה גם אלפי מבני מגורים צפופים ומסלול ההליכה עובר ממש מעל גגות הבתים. קל להבחין בחצרות ובחיי היום יום של התושבים, וליהנות מקו האופק המהמם של ירושלים, ממגדלי הפעמונים של הכנסיות, צריחי המסגדים, הכיפה האפורה של בית כנסת 'החורבה' וכיפת הזהב המרשימה של 'כיפת הסלע'.

    אורך המסלול כולו, בהליכה רגועה, הוא כשעה וחצי, ומתוך זה אורך הקטע שנפתח מחדש כ-45 דקות. אפשר להשתמש בהסבר קולי, בחינם, באמצעות אפליקציית 'סיורים קוליים בירושלים' בטלפון החכם.

     

     

    סיור על החומות כרוך בתשלום של 20 שקלים למבוגר, 10 שקלים לגמלאי, או 8 שקלים לחיילים ולילדים. המסלול פתוח בימים ראשון עד חמישי, ובשבת, בין 0900 ל-1700, ואילו החלק הצפוני סגור ביום שישי. מומלץ לשלב ביקור ב'מערת צדקיהו' המרשימה, שנמצאת במרחק הליכה קצר מצפון לשער שכם.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: על חומותייך ירושלים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.