• Ad
  • טיול אידאלי ל"חזרה לשגרה": אל פלגי המים של שמורת תל-דן, מסלולים נעימים עם מים צלולים ושוצפים, אתר עתיק גדוש בהיסטוריה מעניינת, והרבה כיף לילדים. בימים אלה נדרש תיאום מראש של הביקור במקום.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סגר קורונה קרקע את רובנו לבתים בתקופה היפה ביותר של השנה, וגם כעת קשה מאד, על גבול הבלתי אפשרי, לטוס לחו"ל אף לגיחה קצרה. את "טיול החזרה לשגרה" שלנו בחרנו באופן שעונה על כמה שיותר חסכים מן התקופה האחרונה: הוא מוציא את רובנו למרחק רב מן הבית, מנצל את הימים האחרונים שלפני החום הגדול לגיחה לשרידיו האחרונים של האביב, הוא כולל מים, והרבה מהם, ולא פחות חשוב – זה טיול שאפילו מזכיר גיחה קטנה לחו"ל, כפי שהתרשם מן המקום חבר שגר בעבר מספר שנים בשוויץ.

     

     

    שמורת תל דן מחבקת את הנכנס בשעריה בחיבוק קריר ונעים עם רסיסי מים חיים, ומנגנת לכל אורך הביקור בה צליל רוחש של מים גועשים. לדעתי, ולדעת רבים, זאת בוודאי אחת מחמש שמורות הטבע היפות בישראל, ובימים אלה שוצף נחל דן כשהוא גדוש במימי הפשרת השלג מהר חרמון. נהר דן הוא החשוב והגדול בין שלושת מקורות הירדן: ספיקת המעיינות שמזינים אותו מסתכמת ב-238 מיליון מטר קוב בשנה ושקולה לאלה של נחלי באניאס וחצבני גם יחד. שמו הערבי של מעין דן הוא 'עין א-לידן' ובתחומי התל העתיק נובעים מספר מעיינות קטנים נוספים שנקראים 'עין אל-קאדי'.

    הטמפרטורות הנמוכות במקום בכל ימות השנה הן תוצאה של אפקט שמוכר לכל מי שהשתמש בימיו ב"דזרט-קולר": רסס קבוע ורב של מים שמרוכז בשטח קטן מאד של אגן ניקוז, מפחית את החום במספר מעלות ביחס לסביבה, ושומר על חום כמעט קבוע של כ-14.5 מעלות צלזיוס לאורך כל השנה. המעיינות עצמם ניזונים מן המים שזורמים מהר חרמון ואלה מי גשמים צלולים וזכים כבדולח.

     

     

    עד למלחמת ששת הימים היה נחל דן היחיד מבין שלושת מקורות הירדן שנמצא בשטח מדינת ישראל, ותל דן נמצא ממש על קו הגבול, בתפר שעולה אל מדרונות רמת הגולן. שאר מקורות הירדן נמצאו בידי הסורים שניסו להטות אותם, ולאחר המלחמה נמצאים בידינו.
    שטח השמורה קטן: כ-481 דונם בלבד, והוא חוגג את ניצחונם של הגופים הירוקים וחסידי שימור הסביבה במלחמה אחרת – מול הנדל"ניסטים ויזמים שביקשו להפר את שלוות המקום עם בינוי. ברשות כלל הציבור נותרו מסלולי טיול עם אחד הנחלים היחידים במדינת ישראל שזורמים לאורך כל ימות השנה.

    למטיילים יש אפשרות לבחור בין שני מסלולים. בראשון, הארוך, הולכים במשך כשעה וחצי בין מפלים שוצפים ומסלולים נושקי מים ומבקרים במספר אתרי עתיקות. גם המסלול השני, הקצר יותר שאורך ההליכה בו הוא כשלושת רבעי שעה, מרתק ומעניין, ועובר ליד ובתוך מים. זה מסלול נפלא שכמעט כולו עובר תחת צל עצים ו"מנהרות" שנראות כאילו נחצבו בתוך צמחיית שיחי הפטל הצפופה. המסלול מסודר ומשולט וחלקו הראשון מתאים גם למוגבלי תנועה על כסאות גלגלים.

    לאורך המסלול נמצאות מספר נקודות מיוחדות, למשל: "העץ של פו הדב" – עץ 'מילה סורית' גדול מאוד וציורי אשר מזכיר את הציורים מספר הילדים המפורסם, "מצפור האלה" שבו צומח עץ אלה ענק על ראש גבעה שממנה יש תצפית יפה ומוצלת על עמק החולה, הרי נפתלי ומורדות החרמון. יש גם את "גן העדן", שהוא מסלול הליכה על אבנים גדולות עם פלגי מים זורמים בצל עצי 'ער אציל' עם שפיריות שמרחפות מעל המים. יש בריכת שכשוך עם מים רדודים וקרירים שמתאימה גם לילדים, ועוד ועוד.

     

     

    טיול בת-דן הוא יותר מאשר "טיול מים ופיקניק". אפשר לבקר בתל דן העתיקה בחורבות ישוב שהתקיים כאן בתקופת הבית הראשון. כיום נותרה חומה גדול ומרשימה ובה מספר שערים עתיקים שתואמים את הכתוב במקרא. בכניסה לאתר מחולקת חוברת ובה מידע רב אודות ההיסטוריה של המקום, כמו גם מפה שעליה מסומנות אטרקציות שונות.

    בימים אלה של מגפת קורונה נדרש תיאום מראש של ביקור במקום, ואת זה עושים בהרשמה בטלפון 3639* או באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים. הכניסה בתשלום של 28 שקלים למבוגר ו-14 שקלים לילד, וכדאי להתארגן מראש גם לארוחה, שאותה אפשר לסעוד במקום מסודר בכניסה, באזור מוצל עם שולחנות פיקניק.

     

     

    כך מגיעים: תל דן שוכן על כביש 99 שמוליך מקריית שמונה לרמת הגולן, מרחק של כעשרה קילומטרים מקריית שמונה. מימין לכביש יש שילוט מסודר לכיוון השמורה, ובקצהו מגרש חניה גדול ומסודר.
    רצוי להביא אתכם בגדי רחצה, מגבות, בגדים להחלפה, נעלים או סנדלים להליכה במים וכמובן גם כובעים.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל תל דן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.