• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל רמלה

    טיול לסופ"ש: אל רמלה

    אחת הערים המרתקות ביותר בישראל נמצאת "מתחת לאף" של רוב תושבי הארץ. יש לה היסטוריה עתיקה, חוסר מזל בכל מה שקשור לרעידות אדמה, והמון אתרים ומקומות מעניינים לטיולי משפחות.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    השנה, 2021, נפתח למרבה הצער פצע בחברה הישראלית בין יהודים לערבים, ובין השאר דימם גם באזור המרכז, בעיקר בעיר לוד. מי שמכיר את הסביבה, ובעיקר את התהליכים הדמוגרפיים שהוכתבו שם בשני העשורים האחרונים, לא הופתע. ללא כל קשר לעמדה פוליטית – ברור שכדי לפתור את הבעיות ולרפא את הפצעים צריך להכיר את המציאות בשטח, ואת ההיסטוריה. חשוב גם לבקר פיזית במקום, ולהרגיש אותו.

     

    טיול לסופ"ש: אל רמלה

     

    טיול הסופ"ש שלנו הוא אל רמלה, אשר לרגע קט בהיסטוריה הייתה עיר הבירה המנהלית של ארץ ישראל. כיום היא גובלת פיזית בלוד ממזרח, באר יעקב, תלמי מנשה וניר צבי מצפון, והמושבים נצר סרני, ישרש ומצליח ממערב ודרום. רמלה שוכנת כמטחווי קשת מנמל התעופה בן-גוריון והערים ראשון לציון, נס ציונה ורחובות, במרחק של 15 קילומטרים מחוף ימה של יפו וכ-38 קילומטרים מירושלים, ממש במרכז-מרכז הארץ בין גוש דן לירושלים.

    נפתח בעשר עובדות שאולי לא ידעתם אודות רמלה, והראשונה בהן היא הקשר בינה לבין העיר ברצלונה שבספרד. השם רַמְלָה (בערבית: الرملة) נגזר מן המילה הערבית 'רמל', כלומר חול, מפני שכאשר היא נוסדה, במאה השמינית, היא נקראה 'מדינת אל-רמל', כלומר "עיר החול". כל מי שביקר בשדרת ה'רמבלאס' המפורסמת של ברצלונה פסע למעשה במורד גבעה חולית אשר בתקופת הכיבוש הערבי נקראה "החולות", או בשיבוש של 'רמלה' לספרדית – 'רמבלאס'.

    2. רמלה היא העיר החדשה היחידה שנוסדה בשטח ארץ ישראל במהלך כל תקופת הכיבוש הערבי והעות'מני – החל משנת 640 לספירה ועד לשנת 1917.

    3. רמלה נבנתה על קרקע בתולית ולא על שרידי ישוב קדום, וזה קרה סביב שנת 716 ביוזמת אחיו הצעיר של החליף אל-וליד, סולימאן אבן עבד אל-מלכ, אשר היה מושל גֻ'נד פלשתינה. סולימאן בחר להעביר את מרכז השלטון של חליפות אומיה בארץ ישראל מן העיר לוד הסמוכה אל מקום חדש, אך לא הגשים את מלוא התוכנית בעצמו מפני שהחליף את אחיו הבכור כחליף.

    4. גבעות החול שעליהן נבנתה מדינת אל-רמל עשויות מחול קוורץ אשר התגבש על-ידי תמיסות ברזל שמקנות לו צבע אדמדם. לכן הן מכונות "גבעות החול האדום" או "גבעות החמרה".

    5. מיקום העיר נבחר מפני שאדמות החול לא ראויות לעיבוד חקלאי, אך סביבן ישנם עמקים וגבעות פוריים, ומזג האוויר נוח מאד, יחסית. סיבה נוספת היא מיקום גיאוגרפי אסטרטגי ממעלה ראשונה, על צומת דרכים חשוב במזרח התיכון: בין נמל יפו במערב לירושלים ועבר הירדן במזרח, ובין מצרים בדרום אל סוריה, מסופוטמיה ואנטוליה בצפון.

     

     

    6. יש רק בעיה אחת במיקום הזה: הוא נמצא במרכז מספר שברים טקטוניים מקומיים. כתוצאה מכך מתרחשות בו רעידות אדמה תכופות, והעיר רמלה נחרבה במהלך ההיסטוריה שלה לפחות חמש פעמים.

    7. רמלה המקורית נבנתה "מדף נייר חלק" בסגנון רומי קלאסי עם רחובות ישרים ורחבים שחצו אחד את השני בזווית ישרה, ועם מבני ציבור שמוקמו במרכז. שני רחובות ראשיים, ניצבים זה לזה, חילקו את העיר לארבעה חלקים עיקריים. רמלה הפכה לעיר הגדולה והחשובה בארץ ישראל וכדי לספק מים לאוכלוסיה של יותר מ-50,000 נפש נבנתה מערכת אספקה שהתבססה על אמת מים מאזור תל גזר ומאגרים תת-קרקעיים גדולים, כמו גם בארות מקומיים ובורות מים רבים לקליטת מי גשמים. רמלה הייתה מפעל הבנייה הגדול והמושקע ביותר של חליפות בית אומיה, אשר העבירה, לאחר הכיבוש, את מוסדות השילטון מקיסריה ללוד, ומשם אל העיר החדשה. לצורך הבנייה, שעלויותיה היו אדירות, הובאו לארץ ישראל מיטב האדריכלים, המהנדסים ורבי הבנאים בני הדור. לרוע מזלנו – רעידות האדמה הרבות, והכיבושים, לא הותירו כמעט זכר לעיר המקורית.

    8. תקופת החליפויות – בית אומיה ובית עבאס, הייתה לא רק תור הזהב של היהדות בכלל, אלא גם תקופת שגשוג הדדי ביחסי יהודים-ערבים בעולם, ודאי ביחס להמשך ההיסטוריה. באופן נקודתי זה בא לידי ביטוי מוחשי ברמלה, שהייתה העיר המשגשגת ביותר בשטח ארץ ישראל מאז היווסדה, ועד לטבח שביצעו תושבי רמלה המוסלמים בתושביה היהודים בשנת 1024 (באותה עת חליפות עבאס לא תפקדה כבר אלא כסמל בלבד).

    9. בשנת 1068 התרחשה רעידת אדמה קשה במיוחד שהחריבה את רמלה לחלוטין. העיר אמנם הוקמה מחדש באתר סמוך, אך לעולם לא שבה עוד לגדולתה. הסלג'וקים, אשר כבשו את רוב שטחי חליפות עבאס, קבעו את בירת ארץ ישראל בירושלים.

    10. כשלושה רבעים מתושבי רמלה כיום הם יהודים, ורבע מהם ערבים, רובם מוסלמים ומיעוטם נוצרים.

     

    טיול לסופ"ש: אל רמלה

    מטיילים

    אחרי כל הדיבורים הגיע זמן הטיולים, ואי אפשר לבקר ברמלה בלי לפתוח בסעודה קלה בשוק המפורסם שלה.

    "מי ששותה 'איירן' חי 120 שנה, הכל כאן אמיתי, שומן אמיתי מחלב של כבשה". זאת המשנה אליה תיחשפו בדוכן "בורקס רמלה", שם נמכר בכוס זכוכית הנוזל הלבן שהגיע אל כל העולם מתורכיה. דור שלישי לאופי הבורקס ומוכרי האיירן עומד מאחורי חלון הזכוכית של העגלה, ומציע את המאפה שמזכיר בצורתו את סימן ה'שטרודל' במחשב. יש מי שמבקשים לשתות דווקא לימונדה טרייה, וזו נשאבת ממיכל קירור ומועברת בדרך לא דרך אל כוס. סב המשפחה היה טורקי אורגינל, והוא הסתובב בשוק העתיק עם עגלה ומכר בורקס שנאפה לפי מתכון משפחתי.

     

    טיול לסופש אל רמלה

     

    אגדה ארץ ישראלית מספרת שבשנת 1898, כאשר תיאודור הרצל ביקר בארץ ישראל, הוא עבר ברמלה כמו כל מי שרצה להגיע באותן שנים מיפו לירושלים, וגם חזר דרכה. לכבודו, ולזכר הביקור, הוסב שמו של הרחוב הראשי של העיר העתיקה, שאותו חצה, והוא נקרא על שמו.
    מרחוב הרצל נכנסים אל השוק דרך רחוב ז'בוטינסקי, שלצידו מתנשאים עצי דקל נאים ב'גן הנשיא', שניטע דווקא לזכר חיים ויצמן, הנשיא הראשון, בשטח שבו טופח במקור גן טרופי בתקופת המנדט הבריטי.

     

     

    טיול לסופ"ש: אל רמלה

     

    דרומה משם נישא הצריח (מינרט) המעוגל של "המסגד הגדול", ג'אמע אל כביר, אשר נבנה במקור דווקא כמצודה צלבנית. זה מבנה ענק ומרשים עם חצר פנימית גדולה, וכיום מקום קדוש למוסלמים. בשעות בהן לא מתקיימת תפילה מוזמנים המבקרים להיכנס מבעד לשער ברזל קטן. עם הכניסה נעתקת הנשימה לנוכח הפיסול החצוב במשקוף השיש, והמבנה הענק שבתוכו תריסר עמודים אדירים שעל ראשיהם פיתוחים של כותרת צלבניות צבועות באפור.

     

    טיול לסופש אל רמלה

     

    ברמלה, שכחנו לספר, נולד ככל הידוע סגנון הבנייה של "קשת מחודדת", אשר הועתק לימים על ידי הצלבנים ויוצא לאירופה, שם הפך עם השנים ל"קשת הגותית". על רצפת המבנה פרוש שטיח אפור עם סימונים להנחת שטיחי התפילה האישיים של כל מתפלל.
    שד' שלמה המלך 10 רמלה, לתאום כניסה 054-8168085.

    בית הקברות הבריטי

    במזרח העיר העתיקה, ברחוב העבודה, ממוקם בית קברות בריטי מטופח למשעי. מצבות מסודרות, עטופות בפרחים צבעוניים, מסודרות בסדר מופתי שלא ממש טיפוסי לארץ ישראל. בבית הקברות הזה נטמנו חללי הצבא הבריטי בקרבות מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל, בעיקר בשנת 1917, וגם חללי הצבא הבריטי בפלשתינה-א"י במלחמת העולם השנייה. בין השורות אפשר להבחין גם בקבריהם של חיילים יהודים שלחמו בשורות הצבא הבריטי, וישנה גם אנדרטה גדולה לזכר החיילים המוסלמים.

     

    טיול לסופש אל רמלה

     

    בית הכנסת אל אקטר

    מתוניס הרחוקה הגיעה עד לרמלה מסורת שמיוחסת ליום שבו ביקשו להשיא שלוש אחיות יהודיות לגויים. המסורת המשפחתית מספרת שהאחיות אלקטר העדיפו ליטול את נפשותיהן, הניחו על ראשיהן כתרי פרחים, וצעדו אל תוך הים בראש זקוף. אחת האחיות אלקטר התגלתה לילה אחד בחלומה של הדודה ז'קלין ובדמעות ביקשה מקום להנצחה ולמנוחת נשמתה. הדודה ז'לין יזמה והפיקה את מה שהפך לימים למפעל הנצחה בדמות בית כנסת עם רחבה שעליה נערכת מידי שנה הילולה לזכר הצדקת. כ-5,000 מאמינים מגיעים כדי לבקש מזור ותחינה לפרי בטן, לעבודה, ולבריאות למשפחה.
    דרך העפר אל בית הכנסת, שכמעט צמוד אל מסילת הרכבת, מעט מסובכת, ומתחילה בתחנת דלק שמצפון לעיר העתיקה. הולכים לאורך המסילה עד לבית הכנסת 'סרת אלאקטר' שברחוב מרדכי היהודי.

     

    טיול לסופש אל רמלה

     

    מוזיאון המשאיות של תעבורה

    חברת תעבורה היא אחת החברות הכלכליות הגדולות בישראל, ועסקיה חובקים את תחומי ההובלה, יבוא רכב, הסעה, ואפילו הי-טק. במהלך השנים אספו בני משפחת לבנת, בעלי החברה, משאיות ישנות ששימשו בפעילויות שונות, שיפצו אותן, והקימו מוזיאון פתוח בסמוך למשרדי החברה. ה'מוזיאון לתולדות ההובלה בישראל' מציג את המשאיות שהתגלגלו על כבישי ארץ ישראל עוד בתקופת המנדט הבריטי, משאיות שהורכבו בישראל, משאיות ששימשו במחצבות ובהובלות ענק ועוד ועוד.
    התערוכה פתוחה לקהל, בחינם, וכדי לפקוד אותה יש להגיע לביתן השומר בכניסה למתחם 'תעבורה' ולבקש מהשומר את מפתחות המוזיאון. הסיור מבוצע עצמאית, ובסיומו מחזירים את המפתח לשומר.
    תעבורה – אזור תעשייה א' רמלה, 054-7913311.

     

    טיול לסופש אל רמלה

     

    בריכת הקשתות

    אחד השרידים היחידים של רמלה המקורית, זו שנבנתה בתקופת בית אומיה, היא "בריכת הקשתות", למעשה מאגר מים תת-קרקעי עצום שנבנה עבור תושבי העיר. הקמת המאגר הושלמה, כפי שמאשרת כתובת בערבית שחרוטה על אחד הקירות, בשנת 789.
    גובה התקרה כתשעה מטרים, ועומק המים הוא כמטר אחד. המים צלולים ונקיים ושוחים בהם מעט דגים. במבחן התוצאה – התכנון ההנדסי של המאגר מוצלח מספיק כדי לשרוד את כל רעידות האדמה שהחריבו את העיר פעמים אחדות.

     

    טיול לסופש אל רמלה

     

    המקום מטופח ונקי, הכניסה אליו כרוכה בתשלום של דמי כניסה זעומים ולאחר מכן יורדים במדרגות ומקבלים סירה קטנה עם משוטים, ואיתה משייטים במים הצלולים תחת צילו של גג עתיק.

    הכניסה למתחם מבעד לרחבה קטנה שתחומה בדשא ובצמחייה רעננה, לצד מבנה קטן נמתח שביל קטן פנימה, אל חצר נסתרת. כעבור מספר פסיעות נכנסים אל אפלולית צוננת וממשיכים על מספר רב של מדרגות אל אפלולית קלה. לאחר שהעין מתרגלת לאפלה מתגלה המאגר במלוא הדרו, מקושט בקרני אור בודדות שנשלחות פנימה ופוחות מבעד לאפלה.

    יש שמכנים את המקום 'בריכת הקשתות', על שם הקשתות המעוצבות שלו, אך יש שקוראים לו בריכת העיזים (ביר אל עזיזה), בריכת הלנה הקדושה (על שם אמו של קונסטנטינוס הקיסר הרומי), בריכת הבת הכופרת (כזכר לאגדה עתיקה), ויש גם מי שזוכרים שבמקום הזה צולם הסרט 'חסמבה ונערי ההפקר'.

     

    טיול לסופש אל רמלה

    בריכת הקשתות: רחוב ההגנה ברמלה.

     

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.