• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל נחל אורן

    בזכות שפע הגשמים השנה עדיין זורמים מים באפיק נחל אורן שזורם מרכס הכרמל אל הים, ובזכות צמחיה רבה זה אחד ממסלולי הטיולים המוצלים בכל ימות השנה. מים, צל ופריחה ורודה של הרדוף נחלים הם מתכון מושלם למסלול פתיחת קיץ 2020
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    נחל אורן, ואדי פלאח בערבית, הוא הארוך שבנחלי הכרמל. מקורותיו המרוחקים מתחילים על קו פרשת המים המרכזית של הכרמל, בגובה 420 מטרים מעל פני הים, כשני קילומטרים מדרום מזרח לישוב הדרוזי עוספיא. 14 קילומטרים מאוחר יותר נשפך נחל אורן אל הים התיכון מצפון לישוב עתלית.

     

     

    לאורך רוב נתיבו מאופיין נחל אורן בערוץ צר ועמוק וגדותיו מכוסים בחורש סבוך של עצי אורן ירושלים, אלון מצוי, אשחר רחב עלים, הרדוף הנחלים, סירה קוצנית ועוד עצים וצמחים אופייניים לארץ ישראל. באפיק צומחים גם מספר צמחים נדירים, בהם שושן צחור, דבשה איטלקית ודבשה הדורה. אחד היובלים הגדולים שמתנקזים אל נחל אורן, בתוך בקעת אלון, הוא נחל חיק, ובסמוך לשם נובע מעיין אלון, שרוב מימיו נשאבים על-ידי 'מקורות'.

    בשנים ברוכות גשם, כמו השנה, מושבים עודפי המים אל ערוץ הנחל והופכים את הטיול בו לחוויה מענגת במיוחד. בעומק הערוץ נוצרים מפלים קטנים ובריכות שכשוך, ומכיוון ששבילי הטיול לאורכו מסומנים היטב קל מאוד להתמצא, והטיול באפיק נעים ומהנה. בסוף המסלול יש חניון מטופח ומוצל, ובו שולחנות פיקניק שממוקמים תחת עצי אלון.

     

     

    מעל חלק מערוץ נחל אורן מתנשא מצוק דולומיט ובו מספר מערות אשר שימשו למחסה ולמגורים עוד בתקופות פרה היסטוריות, וחלקן מפורסמות למדי. הגדולה בהן היא 'מערת ישח' שממוקמת מעל הגדה הדרומית, ולה פתח קשתי עצום בגובה של כארבעה מטרים.

    מערה גדולה נוספת, אף היא מפורסמת, היא 'מערת אורן' שפעורה מעל לגדה הצפונית של הנחל. למערה זאת יש פתח גדול יותר, בגובה שמונה מטרים, ובחפירות ארכיאולוגיות שנערכו בה בשעתו נמצאו כלי צור ונתזים שמתוארכים לתקופת התרבות הכבארית, כמו גם שרידים מתקופת התרבות הנטופית וגם חפצי אמנות, שרידי מבנים ושלדים מן התקופה הנאוליתית. מערות מפורסמות נוספות מעל ערוץ הנחל הן 'מערת אצבע' שבה התגלו ממצאים מהתקופה הפלאוליתית ומתקופת האבן.

    כך נטייל

    ישנם שני מסלולי טיול מומלצים לאורך נחל אורן, הראשון מומלץ למטיבי לכת ומטיילים שנמצאים בכוש גופני טוב, והאחר מתאים גם למי שלא יכולים או לא רוצים להתאמץ מידי. בכל מקרה, לפני יציאה לדרך נשאיר רכב אחד ב'חניון האגם' ונעלה עם רכב נוסף אל תחילת המסלול. המסלול הארוך, שמטיבי לכת יסיימו בתוך כשעתיים עד שעתיים וחצי, מתחיל על ערוץ נחל חיק בדרך עפר שסמוכה לישוב עוספיא. הכניסה למסלול היא אל חיבור הנחלים חיק ואורן, ומשם ממשיכים בערוץ נחל אורן (סימון שביל ירוק שמתחלף לכחול בחיבור הנחלים). ירידה בחלק זה קשה, היות שהיא עוברת בין משטחי סלע. ולא מתאימה לכל אחד.

     

     

    מסלול ההליכה האחר קל בהרבה והוא מתחיל בכניסה לערוץ הנחל, על כביש 721, בסיבוב גדול ליד מחצבות קדומים – אשר כשמה כן היא: מכאן נחצבו אבנים עוד בתקופה הרומית או הביזנטית. השביל יוצא מנקודה שנמצאת מול הכניסה לחוות 'משמר הכרמל', וממשיך על לשביל עם סימון כחול שצמוד לכביש שמוביל אל ערוץ הנחל. משך ההליכה במסלול זה עד לחניון – כשעה.

    לאורך חלק מן המסלול אפשר להבחין בחורש, בין העצים, בסלעי ענק שגלשו ממרום ההר אל ערוץ הנחל. בזכות זרימת מי העודפים של מעיין אלון ומעיין אורן נמצאות לאורך המסלול בריכות שכשוך קטנות ומרעננות. רשות הטבע והגנים בנתה סכר מלאכותי לקראת בית המשאבה שבכניסה לחניון האגם, וכך נאגרים גם כאן עודפי מים, ממש לקראת סוף המסלול.

     

     

    בעונה זאת מקושט ערוץ הנחל בפריחה ורודה ומרהיבה של הרדוף הנחלים שצומח בשדרות צפופות ומרשימות. מראות הפריחה האלה ילוו אתכם לאורך המסלול, כשהם מקשטים את חורש האלונים הצפוף והאפל.

    אחת התעלומות המעניינות בנחל אורן נמצאת בתוך שטח שמורת הטבע 'חורבת קרתא', מצפון למבצר דטרוא, וזהו מעבר הנחל מבעד לפרצה ברוחב של כ-50 מטרים ובאורך כ-200 מטרים ברכס הכורכר. לא ברור אם הנחל עצמו פרץ את הפרצה או שהיא נחצבה בידי אדם בתקופה הרומית או הביזנטית. הפרצה מרוחקת כ-200 מטרים מדרום לשפך הנחל, ובסמוך לאחריה נמצא שטח "מלחת נחל אורן": מלחה שנוצרה כתוצאה מן הערבוב של מי תהום מתוקים עם מי הים, מה שיצר בית גידול ייחודי לצמחייה.

    כך מגיעים:

    נוסעים על כביש 2 ויורדים במחלף עתלית. נוסעים מזרחה עד למפגש עם כביש 4, שם פונים שמאלה, צפונה, ומיד ימינה אל כביש 721 שעולה לישוב בית אורן.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.