• Ad
  • טיול סוף שבוע קליל אל יער המגנים הסמוך לכרמי יוסף, אל פינות ההנצחה שלצידן אפשר לשבת ולנפוש
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשיפוליו המערביים של עמק איילון נטוע יער קק"ל בשטח של 3,500 דונמים שבו מתחבר זיכרון השואה עם זיכרון חללי צה"ל.

     

     

    אנשי הקרן הקיימת נטעו עצי ברוש, אורנים ואקליפטוס חלק גזע בין הישובים כרמי יוסף ובקוע, וכל היופי הזה מוקף בחורף במרבדי הירק של עמק איילון כשהם מנוקדים בפריחתם של נרקיסים ורקפות.

    היער נראה במבט ראשון כמו כל היערות המוריקים על מורדות ההרים שמקיפים את הבירה: גם כאן משתלבות דרכי כורכר מהודק עם כבישים צרים כעורקי חיים אל פינות נסתרות ביער.

    אלא שבתוך האפלולית של סבך העצים ניצבים ביער הזה גושי שיש קרים ועליהם חצובים שמות של חללי מלחמות ישראל.

     

     

    לצד כמה מן האנדרטאות הוצבו פינות ישיבה מוצלות ולצדן שלט צנוע ועליו שמו של חלל צה"ל, לעתים עם מילות שיר שאהב או מספר מילים נוגות שאיתן בחרה משפחתו להנציח את זכרו.

    במזרח היער, סמוך לצומת נחשון, מונצחים חללי יחידות בצה"ל בדרך אחרת: לוחמי התותחנים, למשל, בחרו לעטר את אתר הזיכרון היחידתי בתותח ואילו יחידת חי"ר בחרה כאנדרטה בזחל"ם ישן. את זכרם של חללי חיל האוויר מכבד שלד, די מתפרק יש לומר, של מטוס 'נורד' ענק שנראה כאילו הוא תחוב בין עצי האורן.

     

     

    כמעט בקצה השביל שמתפתל בתוך חורש אורנים שצופה על עמק איילון, כאילו מסתתרת, ניצבת פינת הנצחה לזכר רס"ן אסף אסולין ז"ל, קצין מצטיין ומפקד פלוגה בצנחנים אשר נפל בפעילות מבצעית בשכם.
    מפינת ההנצחה הזאת אפשר למתוח חוט שכול דמיוני אל עבר רחבת כורכר גדולה שבמרכזה גלעד. זהו אתר "משבר לתקומה": שלושה סלעי אבן כבדים עוטפים עץ זית שנראה כאילו הוא מבקיע מבניהם את דרכו.

    על הסלעים טבועים לוחות זיכרון עשויים שיש ועליהם חרוטים שמות 436 ניצולי שואה, אודים מוצלים מאש אשר עלו ארצה מיד עם תום מלחמת העולם השנייה, גוייסו לצה"ל הצעיר ונשלחו מיד אל שדות הקרב של מלחמת השחרור שבה מצאו את מותם עוד בטרם זכו להכיר את הארץ.

    את מפעל הזיכרון יזם יהודה שטרנפלד, ניצול שואה שהשתתף בקרבות תש"ח, והוא הקים אותו בסיוע קק"ל ומשרד הביטחון. שני אתרי הזיכרון שוכנים זה לצד זה כשהם משקיפים על העמק הירוק שלמרגלותיהם.

    לא מעט פינות שמתאימות לישיבה בצוותא הוקמו ביער, וקבוצות חברים נפגשות בהן לשירה ולסוגי מפגש אחרים. יער המגנים מציע גם מסלולי טיול רגליים, נקודות תצפית, ושבילים לרכב רגיל ולרכב בעל הנעה כפולה.

     

     

    כך מגיעים:

    נוסעים על כביש 44 דרומה אל צומת נחשון ומדרום לישוב כרמי יוסף נמצא שילוט לכיוון יער המגנים. פונים אל דרך אספלט צרה שפולחת את היער ונוסעים לאורכה עד לשילוט הכוונה אל אתר לזכר רס"ן אסף אסולין. ברחבה הסמוכה אתר "משבר לתקומה". אנא, כבדו את המקום ושמרו על ניקיונו.

    בסביבה 1: במזרח היער ניצב מטוס 'נורד', מטוס תובלה ששימש בחיל האוויר מאמצע שנות החמישים ועד לקראת סוף שנות השבעים של המאה הקודמת.
    המטוס מהווה חלק מן האנדרטה להנצחת חללי חיל האוויר אך הוא משמש גם כאטרקציה אמיתית לילדים שמטפסים עליו ומשמשים לרגע כטייסים. המטוס ניצב בין עצי האורן ונראה כאילו הוא מגיח מן החורש ויוצא להמראה.

    בסביבה 2: לא הרחק מאתר הזיכרון, בתוך חורש אורנים, נמצאים סלעים ענקיים שעליהם חצובות כתובות קדומות באותיות עבריות: "תחום גזר". משערים שאלה סימונים לגבול הקרקעות של העיר גזר העתיקה. ביער פזורות אבנים נוספות שמסומנות בסימון עתיק כקצה תחום.

     

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל יער המגנים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.