• Ad
  • טיול לסופ"ש אל עגלות המסתור באגמון החולה
    מוקדם מאוד בבוקר יוצאים חובבי ציפורים למסע נפלא של צבעים וקולות בעגלת המסתור. סיור בן שעתיים ורבע מכניס את המשתתפים לחוויית חיבור לטבע שמרגישה כמו השתתפות פעילה בסרט של נשיונל גיאוגרפיק.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אזהרה: זה לא הטיול המתאים ביותר עם ילדים, אלא אם מתארגנים מראש על לינה באחד הצימרים הקרובים בגליל העליון. עבור אחרים, ששייכים למועדון האנשים הערים באמצע הלילה, טיול כזה יכול להתחיל רבע שעה לפני השעה שלוש לפנות בוקר, זמן שבו נח חושך כבד על מרכז הארץ.

     

    טיול לסופ"ש אל עגלות המסתור באגמון החולה

     

    כיום מדובר פחות או יותר בזמן היחיד במהלך היממה שבו רמזורים מחליפם צבעים לעצמם בלבד ועבור מכונית אקראית שחולפת משום מה בסביבה, הכבישים פנויים, הרחובות שקטים, הבתים חשוכים, ואת הגוש העירוני מנקד מפעם לפעם ריבוע אור קטן. חשיכה סמיכה נחה על הכבישים, וקרעי עננים משייטים מעליו כשיירה. זאת התפאורה שאופפת את תחילת טיול הסופ"ש שלנו השבוע, מפני שאנחנו נוסעים להשתתף בסרט טבע.

    המטרה שלנו היא לנצל את הזמן היחיד שבו אין עומסי תנועה ופקקים על הכבישים כדי להגיע לאגמון החולה לפני שנאחר את הסיור שיוצא לדרכו בדיוק בשעה חמש לפנות בוקר.

    המכונית מתגלגלת בנחת על האספלט כאילו שכולו נסלל עבורה ועבורה בלבד, ממערכת השמע בוקעת מוסיקה רגועה שמופרעת לפרקים על-ידי הוראות הניווט של 'וויז', וחשוב לשמור על ערנות ותשומת לב בנהיגה.

    דמויות מטושטשות נראות מסתובבות על מגרש החניה של אגמון החולה, עטופות במעילים בגלל צינת החורף, והאזור כולו אפוף באד שנראה כמו ערפל בוקר. הלילות בתקופה זאת של השנה קרים במיוחד ולצערנו לא גשומים, ולנו נותר להיכנס אל האתר, לשלם את דמי הסיור, ולהצטרף לקבוצה שמטפסת אל עגלת המסתור. הטרקטוריסט "משחרר קלאטש" בדיוק בשעה חמש, ומכוון אותנו לכיוון הגוש השחור של הרי הגולן שמתנשא במזרח. המחסום העצום הזה מנוקד מידי פעם בנקודות מרצדות של אור, והרחק בצפון זוהרים אורות העיר קריית שמונה כשהיא ממוסגרת על-ידי הרי נפתלי שתוחמים את עמק החולה ממערב.

     

    טיול לסופ"ש אל עגלות המסתור באגמון החולה

     

    קבוצת ההרפתקנים שעל עגלת המסתור מצפה בשקיקה לחזות במראות הנפלאים של הזריחה אשר מקושטים בימים אלה בהתעוררות הבוקר של מאות אלפי ציפורים ועופות בשטח האגמון. הטרקטור מושך אל שטחי הכינוס של העגורים ושל ציפורים אחרות, ובסופה של נסיעה קצרה ממקום את העגלה כשפני היושבים בה מכוונים מזרחה. כולנו יושבים בדממה, כיאה לצפרים מיומנים וסבלניים, ובאופן שלא מרתיע את הציפורים.

    שטח האגמון שוקק כנראה בחיי לילה מגוונים אבל אנחנו, עם חושים אנושיים שהתכהו במהלך האבולוציה, מתקשים להבחין בפרטים. מבחינתנו הכל שקט, ובדמדומי הבוקר בקושי אפשר להבחין בגושים ענקיים של מאות אלפי פרטי ציפורים נחים על הקרקע. פה ושם נשמעת קריאה רחוקה של עגור שמחפש בן זוג, אך במזרח, מאחורי ומעל הרי גולן, מתגנב ומתעצם אור חיוור אשר מבליט בתחילה את שחור ההרים.

     

    טיול לסופ"ש אל עגלות המסתור באגמון החולה

     

    רגע ההתגלות, וההתפעמות, מתרחש כאשר אור ורדרד מתחיל להתגנב אל שחור הלילה, ולצבוע, ממש כמו מכחול על קנבס, את היום החדש. מהר מאד מצטרפים גוונים של ורוד, אדום, וחלמון ביצה כאשר בוקר חדש פוצע, ומי האגמון מתחילים להאדים ממש כפי שדימיינו, כילדים, את מי נהר הנילוס מאדימים במכה הראשונה בין עשר מכות מצרים.

    כעת אפשר כבר להבחין בעגורים שמתחילים אט אט להתעורר, ואת התנועה בגושים הגדולים מלווה המולה הולכת וגוברת של קריאות.

     

    טיול לסופ"ש אל עגלות המסתור באגמון החולה

     

    פה ושם מופרעים הגושים כאשר זוגות זוגות של עגורים נוטשים אותם ומתרוממים בריחוף מלאכי, כבד, מלווה בקריאות נרגשות. אלה משכימים אל השדות כדי להיות הראשונים שזוכים בארוחת הבוקר, ובימים אלה – לפני שמתחילה האכלה מלאכותית ומסודרת שלהם – הם ניזונים מן התבואה הטבעית של שדות הבר ושל השטחים החקלאיים. החל מבעוד כשבועיים תוגש לכל העופות האלה ארוחת בוקר בחסות רשות הטבע והגנים, ואז הם ינועו בהמוניהם אל גדות האגם לשטחים שמכונים על-ידי אנשי האתר "על הבר".

    כל קבוצת צופים מלווה במדריך שמסביר בלחש אודות הציפורים ומנהגיהן, אבל אף מדריך לא יכול לתאר את חוויית הזריחה המהממת שבה לוקחים חלק כל השחקנים האפשריים: בעלי החיים, האדמה, ההרים והעמקים, ויותר מכל: תאורת הבוקר המהממת שצובעת את העולם במסיבת אורות בגוונים ורודים, אדומים וצהובים שמתחלפים, מתחרים, ביניהם על השליטה.

    המולת העגורים מתעצמת כאשר שורות שורות שלהם נוטשות את מרבץ הלילה, והציפורים מתעופפות במטס כבד על רקע הזריחה, מלוות בשקנאים, ברכיות, סיקסקים עצבניים וציפורים נוספות. גם העופות הדורסים רעבים, וגם הם מתעוררים לארוחת הבוקר ומגביהים עוף בשעה שזאבים ותנים, שעמלו וצדו לאורך כל הלילה, משוטטים עדיין בתקווה לביס אחרון של זוחלים או מכרסמים מבולבלים.

     

    טיול לסופ"ש אל עגלות המסתור באגמון החולה

     

    סיורי עגלות המסתור אורכים קצת יותר משעתיים שבמהלכן חווים חיבור נפלא לטבע ומרגישים כשחקנים בסרט של נשיונל גיאוגרפיק או ערוץ הטבע. זאת חוויה מיוחדת שתישאר חרותה ונעימה למשך שנים ארוכות קדימה, וכדי ליהנות ממנה במיוחד כדאי לפנות זמן באמצע השבוע או בימי שישי, אשר באופן טבעי פחות עמוסים מימי שבת בבוקר. חשוב לזכור להזמין מקום מראש, בטלפון 04-6817137.

     

    טיול לסופ"ש אל עגלות המסתור באגמון החולה

     

    כך מגיעים: "אגמון החולה" ב'וויז'

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל הזריחה באגמון החולה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.