• Ad
  • קשה לבחור מתוך עשרות יקבים שפועלים כיום בישראל אבל צריך להתחיל איפה שהוא, והפעם בחרנו נקודה צפונית אחת ונקודה אחת במרכז.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בארץ ישראל טופחו כרמים ויוצר יין עוד בימי קדם, אבל בשני העשורים האחרונים "עלינו על המפה" העולמית של אוהבי היין בזכות תעשייה מקומית שלא מביישת מעצמות יין כמו צרפת, ארה"ב, איטליה, ספרד, דרום אפריקה ואוסטרליה.

     

     

    בימים אלה של שיא הקיץ יש הרבה היגיון בטיול אל מקומות צוננים ומזמיני אורחים, ובין עשרות היקבים שפורחים כיום ברחבי הארץ יש לא מעט שנבנו לפי קונספט שמקובל בימינו בעולם לפיו היקב הוא רק תירוץ למרכז מבקרים מפואר ומזמין אורחים.

    כאשר מגיעים אל אחד היקבים הישראלים בערב קיץ חמים ממש קשה לעזוב, אבל צריך לקחת בחשבון שני דברים. ראשית – "אם שותים לא נוהגים" לכן חשוב להצטייד בנהג תורן מבעוד מועד. שנית – רוב היקבים כשרים ולכן סגורים בשבתות וחגי ישראל. טיול סוף השבוע שלנו מורחב, לכן, לשעות הפתיחה במלך השבוע כולו, ואני מזמין אתכם לטיול שמשלב כרמים, יקבים ואהבה עזה ליין: הצינה הנעימה במרתפי החביות, נופים מרהיבים, ייננים מוכשרים וטעימות צוננות.

     

    עמק קדש – רמות נפתלי

    ליד בריכת המים של רמות נפתלי יש נקודת תצפית מרהיבה על בקעת קדש שקיבלה את שמה מתל קדש שגובל בה. הבקעה, שאורכה כ-4 קילומטרים ורחבה 2 קילומטרים, נמצאת על רכס בהרי רמים שבגליל העליון וחלקה נושק לגבול עם לבנון. חקלאי הסביבה נשבעים שהבקעה הזאת פורה מאד ומתאימה מאד לגידול גפנים.

    בקעת קדש משובצת באינספור חלקות כרמים עם גפנים ותיקות וחדשות, ומאותה נקודת תצפית ליד הבריכה של מושב רמות נפתלי רואים בקעה שקועה בין הרים ומכוסה כרמים מלוא העין. גם בימים חמים די צונן באזור הזה, ולפי ממצאים ארכיאולוגיים לא מדובר בתופעה חדשה: תנאי האקלים וטיב האדמה ("טרואר" – Terroir) משכו לכאן חקלאים ומגדלי ענבים עוד בימי קדם.

    הכרם של יצחק כהן יושב ב"אדמה הטובה", טרה רוסה של עמק קדש. יצחק בנה בחצר האחורית שלו מבנה ליקב ומרכז מקסים למבקרים, והוא מבקבק מידי שנה כ-50,000 בקבוקים. עבור כהן הייתה הקמת היקב הגשמת חלום של חובב יין ואוטודידקט, והחזון שלו הוא לרכז סביבו, ברמות נפתלי, מספר יקבים שכולם ייהנו מן הציוד שלו. כהן מגדל גפנים מסוג קברנה סובניין, מרלו, שיראז, מלבק, פטיט ורדו, ברברה וקברנה פרנק. יש לתאם איתו סיור וטעימות במקום בטלפון מספר 04-6940371.

     

     

     

    יקב נעמן, רמות נפתלי

    הנוף שנגלה מפתח היקב של משפחת נעמן משכר עוד לפני טעימת היין: עמק החולה נפרס במלוא יופיו ומרחוק מתרוממים הרי הגולן כאשר סבא חרמון משקיף עליהם ועלינו מלמעלה. רמי נעמן, ורעייתו הצרפתיה בטינה, עזבו את רמת השרון ועברו אל בית אבן גלילי שצופה אל הר יחמור ואל שמורת טבע שצמודים לחלקת הכרם שלהם.

    הנעמנים מארגנים סיור שכולל בניה עם אבן גלילית, אמנות, ביקור בכרם שבו אפשר לחוש את הטרואר הייחודי שלמרגלות הר יחמור, וטעימות יין ביקב המקורר. זני הגפנים שגדלות בכרם הם קברנה, בורדו ופטיט בורדו. לתיאום: יקב נעמן, 04-6944463.

     

     

    כך מגיעים: נוסעים צפונה על כביש 90 ופונים מערבה בצומת כ"ח אל כביש 899 וממנו דרומה אל כביש 866 לכיוון רמות נפתלי. לחילופין אפשר להגיע גם מכביש 4, מכיוון נהריה, מערבה על כביש 89 לכיוון מעלות וסאסא, ומשם צפונה וצפון-מערבה אל כביש 899.

    אבל עבור מי שמגיע ממערב, וזמנו בידיו, הדרך המהנה ביותר להגיע אל רמות נפתלי היא על "כביש הצפון" (899) שעליו אפשר לעלות מכביש 4 מעט דרומית לראש הנקרה, או להתחיל על כביש 89 ולעלות ממנו צפונה ליד הישוב כברי.

     

     

    כרמי השומרון

    במרחק כחצי שעת נסיעה מגוש דן (ביום נטול פקקים) נטועים יקבי אזור שומרון בתוך נוף קדומים, על הרים שנישאים לגובה של 850 מטרים. תנאי האקלים די קיצוניים: חום מתיש ביום וקור צונן ורטוב בלילה, וגם זה – כך אומרים המומחים – יוצר יחד עם אדמת שומרון טרואר ייחודי. מה שבטוח זה שהנוף מרהיב, וכדי לקבוע את זה לא נדרשת מומחיות מיוחדת.

    יקב טורה – רחלים

    יקב טורה נמצא בישוב רחלים, לא רחוק מן העיר אריאל. טיפוח הכרמים, שחלקם נטועים על הר ברכה, מופקד בידי ארז ורעייתו, והוא מגדל ענבים גם עבור ייננים אחרים. הכרם אורגני ומטופח, וגדלים בו גפני קברה ומרלו.
    כך מגיעים: נוסעים מזרחה על כביש 5 עד לצומת תפוח וממשיכים לכביש 60 ומממנו שמאלה לישוב רחלים. יקב טורה, רחלים 052-3705105,

    יקב גבעות – גבעת הראל

    בגובה של כמעט 800 מטרים מעל פני הים, בלב השומרון, נטוע הישוב הקטן 'גבעת הראל'. שיבי דרורי, יינן, מייצר ביקב שלו יין מענבים שמבשילים על גבעת הראל שנישאת מתוך גדותיו התלולות של נחל שילה, כמו גם מכרם הר ברכה הסמוך. מבנה היקב משקיף על נוף הקדומים של תל שילה ושל הישוב שילה.

    כך מגיעים: ממשיכים מרחלים דרומה על כביש 60 ופונים ימינה בצומת שילה אל גבעת הראל. תאום ביקור וסיור: שיבי, 050-8753515.

     

    יקב שילה – שילה

    יקב שילה הוא הגדול בין יקבי האזור ובו מבוקבקים מידח שנה כ-70,000 בקבוקים. היקב ממוקם בשולי הישוב שילה, לא רחוק מהתל העתיק 'שילה', בקצה עמק פורה בדרום השומרון. שילה המקראית נמצאה על דרך שהוליכה מבאר שבע עד לגלבוע, וכאן, לפי התורה, יהושע הקים את המשכן שנדד עם עם ישראל. בשילה קיימים שרידי מבנה של כנסיה ביזנטית שנבנתה במאה החמישית לספירה, ונותרה ממנה רצפת פסיפס מעוטרת. יקב שילה ממוקם באזור התעשייה הסמוך ונערכים בו מפגשי טעימות ושיחות עם היינן עמיחי לוריא.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 60 לכיוון שילה. היקב נמצא בכניסה לישוב, מצד ימין. יקב שילה 02-9400736.

     

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל דרכי יין בישראל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.