• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל דומוס גלילאה
    מעל הנוף המהמם של צפון הכנרת משקיף מבנה מרהיב ביופיו שהוקם למטרה מעניינת. יופי, במקרה הזה, הוא לא תוצר לוואי או תפאורה אלא המהות היסודית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסמוך לפסגת 'הר האושר', מעל 'כנסיית האושר' שסמוכה ל'כורזים', נחנך בשנת 2000 מבנה בעיצוב ארכיטקטוני מיוחד בשם "דומוס גלילֵאה" ('בית הגליל'). המתחם, ובפרט הכנסיה, עוצבו על-ידי הצייר הספרדי קיקו ארגואיו, ממייסדי "הדרך הניאו-קאטקומנאלית", וקבוצת אדריכלים בעלי שיעור קומה שחברו לתכנון מבנה מודרני שמשולב בהרמוניה עם הנוף והסביבה ונועד להשרות על המבקרים והמשתכנים במקום "חוויה בעוצמה שלא תתואר ותסייע למתבונן לשוב אל האלוהים".

     

    טיול לסופ"ש: אל דומוס גלילאה

     

    המיזם נרקם לאורך כ-40 שנים ותוכנן במקור להיבנות בירושלים ובסופו של דבר נבנה בנקודה הזאת בקצב מסחרר. הוא נועד להיות מרכז שבו יוכלו נוצרים בכלל, ובפרט פרחי כמורה וכוהני-דת, להיות בקשר בלתי אמצעי עם מסורת ישראל ולחקור את שורשיה היהודיים של הנצרות. מזווית הראיה הנוצרית יש בכך הליכה בדרכם של קדושים נוצרים ואבות-כנסיה שהתחקו אחר השורשים היהודים כדי להבין ולהרגיש את משמעות התפילה, החגים והליטורגיה היהודית.

    זהו מרכזם ומשכנם של נוצרים קתולים מזרם הניאו-קאטקומנאלית – קבוצה ש"חוזרת לשורשיה היהודיים במטרה להבין את משמעות התפילה, החגים והליטורגיה היהודית שהיו לחם חוקו של ישו". דומוס גלילאה משמש עבורם, בין השאר, "כדרך תקשורת להעמקת שורשי אמונתם ומקום לבנות בו שלום ולראות את אלוהים". במובן הפרקטי יותר "דומוס גלילאה" הוא בית ספר לכמרים, מרכז מפגש ולמידה, ומרכז התבודדות שממוקם מעל כנסיית האושר על צלע הר שמשקיפה על צפון הכנרת.

     

    טיול לסופ"ש: אל דומוס גלילאה

     

    הבחירה באתר הספציפי הזה לא מקרית: מעבר לנוף מרהיב הוא משקיף על מה שפרנסי המקום מכנים "מרחב חייו ונסיו של ישו בגליל". באזור הפרוש למטה ובצדדים התרחשו, לפי האמונה הנוצרית, אירועים משמעותיים כמו 'נס הלחם והדגים' והענקת הבכורה לפטרוס, והוא סמוך לכפר נחום שבו היה מרכז פעילותו של ישו, לכורסי שבה הוא ביצע את 'נס החזירים', וכמובן משקיף על הכנרת. כנסיית האושר, מתחת, בנויה במקום שבו, לפי האמונה הנוצרית, נבחרו 12 השליחים.

    היוזמה המקורית למיזם זה, עוד במחצית שנות ה-70 של המאה הקודמת, הייתה של האפיפיור דאז – פאולוס השישי אם כי הוא דווקא יזם לצורך הזה רכישת שטח בירושלים. אבן הפינה הונחה בסופו של דבר בינואר 1999 וטקס החנוכה נערך בנוכחות האפיפיור יוחנן פאולוס השני שביקר בארץ ישראל בשנת 2000. שלוש שנים לאחר מכן החלה פעילות מעשית במקום.

    למבנה יש שלושה מפלסים. במפלס העליון בנויים אודיטוריום, כנסייה, בית כנסת, וספרייה תאולוגית שבה ניצבים סביב ספר תורה 12 כיסאות – כמספר שבטי ישראל. במפלסים האחרים בנויים מאה חדרי מגורים ובהם 200 מקומות לינה. הכניסה והמבואה לא דומות למבנה המוכר של כנסיות. יש חלל גדול ובו תאורה מודרנית וספות עור מפנקות, ויש פאטיו פנימי שבו שתול עץ זית מוקף בפרחים צבעוניים. הקפלה המרהיבה מקושטת בפסלי ברזל קטנים שמתארים אפיזודות מחיי ישו כפי שאלה מתוארות בברית החדשה, והחלל מואר מבעד לויטראז'ים נהדרים.

     

    טיול לסופ"ש: אל דומוס גלילאה

     

    בקומה העליונה יש חצר פנימית וסביבה מסדרון עם עמודים, רצפת שיש מבהיקה, וצמחיית ארץ ישראל במרכז. מבעד לחלונות הגדולים של הספרייה הגדולה נשקף מראה הכינרת הכחולה ועל מדפי עץ מסודרים ספרי קודש בשורות. במרכז האולם הגדול יש מקום ישיבה להתייחדות ולקריאה והספרייה גדושה בספרים יקרי ערך שיובאו מרחבי העולם הנוצרי. לצד סימול של לוחות הברית כתובים פסוקים מהתנ"ך ומן הברית החדשה בעברית, אנגלית ולטינית.

    עד כמה מדובר במבנה מרהיב ומדוע הוא חייב להיות כזה?

    נסתפק בעובדה שאחת ממטרות המיזם היא "אסתטיקה חדשה" שנובעת מן האמונה ש"העולם יינצל על ידי היופי, והיופי הוא ישוע", והאזכור של תיאולוגיית היופי אצל אפלטון ("התפעמות מיופי מעירה באדם את זיכרון מקורו האלוהי ועוזרת לו לשוב אל האלוהים"). ואם כבר עוסקים ביופי, אחת הכנסיות היפות בעולם, שאסור להחמיץ את הביקור בה כאשר מגיעים לדומוס גלילאה, היא כנסיית האושר הסמוכה שבנויה בגובה של כ-60 מטרים מעל הכינרת ומוליך אליה כביש 8177 הצר. אגב, "הר האושר" מצוין במפות בעברית כ'הר נחום'. אתר סמוך ומרתק נוסף שנמצא כמטחווי קשת הוא הגן הלאומי כורזים שמשמר את העיר כורזים הקדומה.

     

    טיול לסופ"ש: אל דומוס גלילאה

     

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 90 לאורך מערב הכנרת ומטפסים איתו מצומת כפר נחום לצומת כורזים. פונים מזרחה אל כביש 8277 עד לפניה ימינה אל מגרש החניה של 'דומוס גלילאה'. הכניסה למקום לא כרוכה בתשלום ומבוצעת בליווי מדריך מאנשי המקום. שעות הפתיחה: בכל יום למעט יום ראשון בין השעות 9:00 – 12:30 ו-15:00 – .16:30 . טלפון לתיאומים: 04-6809100.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל דומוס גלילאה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.