• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יום הזיכרון ויום העצמאות כבר מאחורינו, אבל בסוף השבוע הזה נבקר באחד ממפעלי ההנצחה הנעימים והפורחים, 'גן יאיר' שבלב קיבוץ גבת, אשר מנציח את סמ"ר יאיר צפריר, בן הקיבוץ.

     

     

    יאיר נולד בנובמבר 1973, כאשר קרבות מלחמת יום הכיפורים בחזית הצפון עדיין היו בעיצומם, ונהרג בגיל 21 בפעולה מבצעית של סיירת גולני בדרום לבנון, ב-31 בינואר 1995. כזיכרון ליאיר מתקיים בקיבוץ גבת "מירוץ הנמר המעופף" אשר מציין אנקדוטה מחייו: "בבוקר בחינת הבגרות בספורט, בסוף כיתה י"ב", מספרים בני משפחתו, "יאיר לא התעורר בזמן. זה לא הפריע לו לרוץ מהר לבית הספר, יחף, להגיע לקו הזינוק לריצת ה-2,000 מטרים, לרוץ את כל המרחק – יחף, ו"על הדרך" להגיע ראשון ולשבור את שיא בית הספר…".

    מירוץ 'הנמר המעופף' מוזנק אל שבילי עמק יזרעאל מ'גן יאיר', אשר מטופח בידי משפחתו וחברי הקיבוץ, וזה מקום מושלם לעצור בו למנוחה והרהור בעת טיול בעמק ובסביבה. אל הגן עצמו, בלב הקיבוץ, נכנסים על גבי שביל רחב שמתאים גם לכיסאות גלגלים, ויורדים איתו אל לב הגן. בשני צידי הדרך נטועה צמחיה עשירה בין עצים ותיקים, ובצמוד לשביל נטועה שדרת עצים קטנים ומטופחים, ולצידם צמחי קקטוס קטנים. השביל מוליך אל רחבה גדולה שלצידה בריכה קטנה עם מזרקה ובה שוחים דגי נוי.

     

     

    במרכז הגן, תחת הצללה נעימה, נמצאות מספר פינות ישיבה עם ספסלים ושולחנות מסודרים ונקיים שעליהם אפשר לשבת לאכול או לעשות הפסקת קפה. מספר שבילים יוצאים ממרכז הגן ואחד מהם, שביל מוקף בצמחיה, מוביל אל 'גזיבו' לבן ויפה. זאת פינה רומנטית במיוחד ומספר פינות אחרות מסתירות מקומות ישיבה שקטים בפינות אחרות של הגן. שביל קטן אחר מוליך אל חורש פרוע של עצים ושיחים שנראה כמו ג'ונגל קטן.

    כאשר ביקרנו ב'גן יאיר' פגשנו באדם שעבד, ניקה וטיפל בצמחיה, ולשאלתנו סיפר שהוא "עובד בגן". די מהר הסתבר שה"עובד" הוא שלמה צפריר, אביו של יאיר ומי שהגה את הקמת הגן, והקים אותו לזכרו.

     

     

    לכל מי שנמצא בעמק יזרעאל בדרכו צפונה או דרומה, ושעתו פנויה למנוחה או הפסקת קפה, מומלץ לעצור ב'גן יאיר' – פינה מקסימה ומטופחת בקיבוץ גבת שבעמק. ברחבת החניה שסמוכה לגן יש פח אשפה גדול לפינוי פסולת, ובסמוך ישנם גם שירותים. רוב חלקי הגן נגישים לבעלי מוגבלויות, וכמעט מיותר להזכיר למבקרים לכבד את המקום ולשמור עליו.

    קיבוץ גבת, על שם עיירה בשם 'גבתא' שהתקיימה בסמוך לעיר המחוז ציפורי בתקופת בית שני, הוקם בשנת 1926 על אדמות הכפר הערבי הנטוש ג'בתא. מיישבי המשק, אנשי העלייה השלישית והרביעית בני העיר פינסק שבפולין, התארגנו לעלייה ארצה ארבע שנים קודם לכן במסגרת "הקבוצה על שם קדושי פינסק" – 35 מאנשי הקהילה היהודית בעיר אשר הוצאו להורג על ידי הצבא הפולני בשנת 1919 לאחר שנחשדו בקומוניזם.

     

     

    בשנות ה-40 התגוררו בקיבוץ גבת לוחמי פלמ"ח שחילקו את זמנם בין עבודה לאימונים צבאיים, ובימי מלחמת העולם השנייה פעלה בקיבוץ תחנת שידור מחתרתית של ההגנה. כיום נשמרת בקיבוץ "תחנת שרה" – הסליק התת-קרקעי שבתוכו פעלה תחנת השידור, והיא פתוחה למבקרים, בעיקר קבוצות, בתיאום מראש. כמעט מיותר להזכיר שעמק יזרעאל כולו מהנה לטיולים בימי אביב אלה, רגע לפני הקיץ.

    כך מגיעים: קיבוץ גבת ממוקם במרחק של כשלושה קילומטרים ממערב למגדל העמק. נוסעים על כביש 73 שמוליך מצומת נהלל אל צומת עדשים ופונים בכביש הפנימי לפי השילוט 'גבת', שנמצא בין הקיבוצים רמת דוד לשריד. לאחר שנכסים לקיבוץ ממשיכים לפי השילוט ל'גן יאיר' (מיקום הגן מופיע גם ב'וויז'). הגן פתוח למבקרים מדי יום עד הצהרים, ובשבתות לאורך היום כולו. רצוי לתאם עם שלמה צפריר, אביו של יאיר, בטלפון 050-5648183.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל גן יאיר בקיבוץ גבת

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.