• Ad
  • וולוו מתקנת בעיית בלמים "דרך האוויר" אבל בישראל המכוניות נקראות לתיקון במוסך
    תקלת הבלמים בוולוו נובעת מפגם בתוכנה ששולטת במודול בקרת הבלמים והיא עלולה לגרום לתאונות. בעלי רכב בישראל נקראים למוסך, בארה"ב יבוצע התיקון כמו בטסלה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    וולוו פרסמה אמש בישראל הודעה לאקונית אודות קריאה לתיקון של כמעט כל הדגמים החדשים שהיא מכרה לאחרונה בארץ, וזאת בגלל "כשל אפשרי בתוכנת מחשב ניהול הבלמים". אלא שמאחורי ההודעה והתקלה מסתתרים כמה פרטים מעניינים מאד.

     

    וולוו מתקנת בעיית בלמים "דרך האוויר" אבל בישראל המכוניות נקראות לתיקון במוסך

     

    התקלה היא תקלת תוכנה שהתגלתה בדגמי XC40 ,C40 ,XC60 ,S 60 ,V60 ,S90 ,XC90 משנת ייצור 2023 שנמכרו בארץ. מה שלא פורסם על-ידי היבואנית זה שהתקלה הזאת עלולה לגרום לכיבוי או לפעולה לא תקינה של כל מערכות הסיוע לנהג שקשורות בבלמים – החל במערכת הוותיקה למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה (ABS), דרך בקרת היציבות (ESC) ובקרת המשיכה (TC), וכלה בבקרת השיוט האדפטיבית ובתכונת "דוושה אחת" במכוניות חשמליות. בחו"ל פורסם שהדבר עלול לגרום לקושי להגיע לעצירה מוחלטת, מה שמגדיל את הסיכון לתאונה.

    נהג שנתקל בתקלה כזאת צפוי להרגיש שדוושת הבלמים שלו נוקשה במיוחד ושתחושת הבלימה שונה, נוריות תקלה עשויות להאיר על לוח המכשירים וייתכן שתופיע הודעת שגיאה. מבחינה פיזית – מערכות שנועדו למנוע התהפכות או אובדן היגוי בעת בלימה לא יפעלו, אבל התפקוד של מערכת הבלמים עצמה ככל הנראה לא נפגע: לחיצה חזקה על הדוושה תביא לעצירת הרכב (אך אולי גם להחלקה שלו בתנאים מסוימים). בכל מקרה, וולוו הבטיחה למינהל הבטיחות בדרכים האמריקני וללקוחותיה שבמקרה של תקלה כזאת הבלמים ההידראוליים פועלים מספיק טוב כדי להביא את הרכב לעצירה.

    וולוו דיווחה למינהל הבטיחות על 71 מקרים שידועים לה בארה"ב ושלא ידוע לה על פציעות או תאונות שקשורות לבעיה. נזכיר שמדובר במכוניות חדשות מדגמי 2023 (שנמכרות בארה"ב כבר מן הרבעון השלישי של 2022).

    הרבה יותר מעניין, ואולי גם מפחיד, זה שהתקלה היא של שגיאת אבחון של תוכנה ששולטת במודול בקרת הבלמים, וזאת צריכה להיות עוד "קריאת התעוררות" לכלל תעשיית הרכב מפני שזה מזכיר לנו שרכיבים קריטיים במכוניות חדשות נשלטים על-ידי תוכנות. שגיאת תכנות היא דבר אחד, אבל אותם מחשבי ניהול מערכות עלולים להיות חשופים גם לפריצות סייבר, וזה כבר פותח פתח לעולם אפל.

    דבר לא פחות מעניין באותו הקשר הוא שהטיפול בתקלה בישראל מבוצע באמצעות זימון כלל בעלי הרכב למוסכי השירות של היבואנית ואילו בארה"ב הוא מבוצע באמצעות עדכון תוכנה דרך האוויר (OTA). בהודעה של חברת 'מאיר', יבואנית וולוו לישראל, נכתב שהתקלה תתוקן באמצעות "שדרוג תוכנת מחשב ניהול הבלמים" וש"זמן הטיפול הנדרש הינו כשעה". וולוו אמריקה תבצע את תיקון התקלה החל ב-15 במרץ בכל דגמי 2023 שלה באמצעות עדכון תוכנה דרך האוויר, ממש כפי שביצעה טסלה לפני כחודשיים כאשר טיפלה בתקלת תוכנה ביותר מ-320,000 מכוניות 'מודל 3' ו'מודל Y'. אגב, בעלי וולוו שבמכוניות שלהם מותקנת גרסת התוכנה העדכנית ביותר – 2.5.2 ואילך, פטורים מן התיקון הזה מפני שאצלם כבר מותקן העדכון.

    עצם האפשרות לעדכוני תוכנה דרך האוויר אינו חדש וכמו במקרה הזה יש לו פוטנציאל לחסוך זמן רב ללקוחות ולצמצם את הפגיעה בשגרת יומם. עדכון תוכנה במוסך אורך אולי רק שעה לכל היותר, אבל כרוך בתזמון הביקור במוסך לפי לוחות הזמנים של המוסך ושל בעלי הרכב, ונסיעה דרך המוסך. זה כבר ניג'וס יותר גדול.

    מצד שני – כמו שאפשר לעדכן תיקונים דרך האוויר קיימת אפשרות לעדכן כך גם "קלקולים" – וזה, כאמור, דורש תשומת לב קפדנית של מומחים לאבטחת סייבר. כמאמר הפתגם הידוע, במקרה ה"ישראלי" לקוחות וולוו "גם אוכלים את הדגים המסריחים וגם מגורשים מן העיר": האפשרות לעדכוני תוכנה קיימת אי שם באלקטרוניקה של הדגמים ומכאן גם החשיפה הפוטנציאלית לאיומי סייבר (נושא שכאמור צריך להטריד את כלל התעשייה, לא רק את וולוו), אבל הלקוחות לא נהנים מן היתרונות של התכונה הזאת.

     

    וולוו מתקנת בעיית בלמים "דרך האוויר" אבל בישראל המכוניות נקראות לתיקון במוסך

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    וולוו מתקנת בעיית בלמים "דרך האוויר" אבל בישראל המכוניות נקראות לתיקון במוסך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.