• Ad
  • המכונית שעצרה אותי: מהירות הנסיעה במכוניות תוגבל למהירות החוקית

    מועצת האיחוד האירופאי דנה באמצעים להגבלת מהירויות הנסיעה של מכוניות, ובחיוב השימוש במערכות סיוע לנהיגה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ביום חמישי האחרון דנו אנשי מקצוע באיחוד האירופאי בשתי גישות שונות להגבלת מהירויות נסיעה של כלי רכב, לקראת כניסתה לתוקף של תקנה שתחייב להתקין מערכות כאלה בכל מכונית חדשה בתוך קצת יותר משנה.

     

     

    דיון זה היווה שלב נוסף בדרך לגיבוש תקנות שמקבעות, פיזית, את המהירות החוקית שמותרת על כבישי הערים והדרכים באירופה כמהירות המרבית שבה נהגים יוכלו לנהוג, וזאת באמצעות מערכות  Intelligent Speed Assistance . מערכות ISA עושות שימוש בנתוני GPS ובזיהוי תמרורים כדי "להבין" מה היא מגבלת המהירות החוקית בכל קטע דרך, כמו גם על עדכון קבוע של מסד נתוני הגבלות המהירות שקיימות ברגע נתון על כל קטע כביש.

    למען ההגינות צריך לשים את סעיף הגבלת המהירות בקונטקסט המתאים, ולהזכיר שמדובר בעדכון תקופתי של תקינת הרכב האירופאית שבמסגרתו תידרש התקנת מספר מערכות סיוע לנהיגה בכל מכונית חדשה שתימכר במדינות האיחוד. המתווה המוצע כולל מספר מערכות סיוע לנהיגה, בהן בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי, התרעת ערנות נהג, התרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, וגם – במקרה של כלי רכב מסחריים ומשאיות – התרעה מפני כניסה לנתיב נסיעה חסום.

    בנוסף, התקינה כוללת גם רגולציה טכנולוגית למכשירי מדידת אלכוהול בנשימה אשר אמורים למנוע מנהגים שיכורים את האפשרות להתנעת המכונית. מערכת כזאת נועדה להתמודד עם נהיגה בשכרות, והיא תופעל כאמצעי חובה רק במספר מדינות באירופה, ורק במכוניות של מי שכבר הורשע בנהיגה בשכרות. כלי רכב חדשים יידרשו להתקין גם מקליטי נתונים אלקטרוניים שמאחסנים נתונים אודות תנועת המכונית, למשל מהירות ועוצמת בלימה, כדי שאפשר יהיה לחקור לעומק תאונות באמצעות חילוץ נתונים אלה. מידע זה, ובעיקר ניתוח מקצועי שלו, יכולים לסייע למניעת תאונות עתידיות.

    סע לאט

    כמובן שהתכונה שתופסת את תשומת הלב יותר מכל היא הגבלת מהירות הנסיעה של מכוניות, ובגזרה הזאת ניטש ויכוח עז בין יצרניות הרכב לבין קואליציה של גופי בטיחות ובראשם המועצה האירופית לבטיחות תחבורה (ETSC). שתי האפשרויות המערכות יפיקו התרעה לנהגים כאשר הם עוברים את המהירות המותרת.

    יצרניות הרכב מבקשות להגביל את מהירות הנסיעה באמצעות מערכת זולה ופשוטה מאד, שקיימת בעולם מזה יותר מ-40 שנים, אשר מתריעה בפני הנהג בשלב ראשון באמצעות נורת אזהרה מהבהבת, ובשלב הבא באמצעות צפצוף או התרעה קולית אחרת. לדבריהם, זה יזכיר לנהג שהוא עובר על החוק.

    אנשי הבטיחות, לעומתם, טוענים שהם ביצעו ניסויים מהם עולה שמערכת התרעה אור-קולית בעיקר "מנג'סת" לנהגים, אבל לא גורמת להם להפחית את מהירות הנסיעה, מה גם שהיא מציקה לנוסעים, ושנהגים ממילא צפויים לבטל את ההתרעה עם תחילת כל נסיעה. ההצעה שלהם – שהיא מעט יותר מסובכת מבחינה טכנולוגית וגם יותר יקרה – היא להגביל את המהירות באמצעות המצערת: כאשר נהג יתקרב למהירות החוקית המותרת הוא יחוש התנגדות בדוושת התאוצה והמכונית לא תאיץ אל מעבר למהירות זו.

    גם מערכת כזאת בנויה באופן שאפשר לעקוף אותה, פשוט באמצעות לחיצה חזקה יותר על המצערת, וזאת כדי שלא לפגוע בבטיחות – למשל במקרים בהם נדרשת תאוצה מהירה כדי להימנע מתאונה. את שני סוגי המערכות אפשר גם לנטרל באמצעות מתג עקיפה, כפי שהתאפשר (בדגמים קודמים) לבטל את הכיבוי האוטומטי של מנוע בעת עצירה.

     

     

    שני הצדדים טוענים, באופן טבעי, שהמערכת שהם מציעים יותר אפקטיבית, ושהאחרת רק תעצבן יותר את הנהגים. אנשי איגוד יצרניות הרכב האירופאיות, ACEA, טוענים שהם תומכים כמובן בחדשנות בטיחותית, אבל ש"המערכת צריכה להתקבל ככל האפשר על ידי הנהגים. לשם כך, ACEA "מקדמת את הגישה הגמישה יותר למשוב של הנהג, עם מערכת אזהרה מדורגת – תחילה חזותית, ואז אקוסטית או הפטית (באמצעות תחושת מגע)".

    בעוד שהדעות חלוקות בקשר לתרומה הבטיחותית של מערכות הגבלת מהירות בכלל (למעט תמימות דעים בנוגע להפחתת מהירויות הנסיעה באזורים מיושבים) – אין מחלוקת לגבי תרומת הפחתת מהירויות הנסיעה להפחתת פליטות מזהמי האוויר מרכב. אנשי האיחוד חייבים לשבת על המדוכה ולקבל החלטות לכל המאוחר עד לחודש אפריל 2021 כדי שהתקנות ינוסחו סופית לפני שייכנסו לתוקף ויותקנו בכל המכוניות החדשות משנת 2022.

     

    לקריאה נוספת:

    מחקר הולנדי: העלאת המהירות ל-130 קמ"ש לא פגעה בבטיחות

    המכונית של גוגל תעבור את המהירות המותרת, אם צריך

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.