• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במרצדס-בנץ הגיעו למסקנה שלהיצע הדגמים שלהם במשקל כבד חסרה משאית שטח ראויה. כך, כדי למלא את החלל שבין "אנטוס" הקטנה ל"אקטרוס" הגדולה, נולדה "ארוקס" – סדרה חדשה של משאיות בריוניות במובן הטוב של המילה

    dubi zakai 23את התשובה לשאלה שהטרידה אותי בדרך להשקת המשאית החדשה של מרצדס קיבלתי מדיילת חיננית של החברה: מסתבר שלשם הדגם "ארוקס" אין שום משמעות או פירוש, והוא נבחר רק בגלל שבמרצדס סברו שיש לו צלצול נעים לאוזן.

    אל תטעו, "ארוקס" אינה משאית עירונית קטנה ועדינה, אלא דווקא משאית שמיועדת לעבודת שטח קשוחה, והיא מוצעת בגרסת משאית אחודה או גורר נתמך (סמיטריילר).

    תצורת ההנעה נקבעת לפי דרישות הלקוח ומגוון האפשרויות גדול; מ- 2X4, דרך 4X4 ועד 8X8.
    מבחינת יחידות הנעה, במרצדס מציעים מנועי שישה צילינדרים שעומדים בתקן יורו 6, בנפחים של בין 7.7 ל-15.7 ליטרים ובלא פחות מ-16 רמות הספק שונות מ-238 כ"ס ועד 625 כ"ס.

    מדובר במנועי הזרקת מסילה קשוחים, עם גמישות ויכולת פעולה גם בטורים נמוכים ונתוני צריכת דלק משופרים ב-5% בממוצע אל מול מנועי היורו 5 המוכרים של החברה.

    מרבית הגרסאות מצוידות בתיבות הילוכים אוטומטיות-רובוטיות מתקדמות שמחליפות את הגיר הידני, זאת בעקבות מחקר אירופאי רחב היקף בו התברר שרבים מבין בעלי המשאיות ונהגיהן נוטשים את הנאמנות המסורתית לגיר רגיל ומעדיפים החלפת הילוכים אוטומטית.

    הגיר הרובוטי ב"ארוקס" מציע שתי תוכניות נהיגה, האחת לכביש והשנייה לנסיעת שטח מבוקרת וחסכונית בדלק. כמו כן קיימת גם אפשרות לשליטה ידנית בהחלפת ההילוכים.
    מעבר לכך יש שלושה הילוכי כוח ברמות שונות והילוך זחילה.

    משאית מרצדס

    לקוח שידרוש יכולת שטח גבוהה יותר יוכל לקבל גם נעילות סרנים והצלבות אך במקרה זה יאלץ לוותר על הנוחות ולהסתדר עם גיר ידני.
    הגרסאות השונות מצוידות בהגה אלקטרו-הידראולי שמקל על חיי נהג המשאית ומציג רגישות טובה, קלילות הפעלה ומרכוז מהיר.

    כמי שנועדה לעבודת שטח, ה"ארקוס" מציגה עיצוב נוקשה וחסון.
    הדבר בולט במיוחד בחלקה הקדמי עם סבכה המזכירה פה רב שיניים של כריש מחייך שבחלקו העליון נעוץ סמל מרצדס גדול. בחלק התחתון אנו פוגשים פגוש שרירי שבמרכזו מגן ברזל למקרה של התקלות חזיתית בסלע סורר ובצידיו הפנסים הראשים שקיבלו אריזה מגינה בדמות סבכת ברזל השומרת עליהם מאבנים מעופפות.

    מרווח הגחון המינימלי עומד על 25 ס"מ ובדגמים המיועדים למשימות שטח המרווח יהיה גדול יותר, כל זאת בהתאם לדרישות ומפרט הלקוח.
    לעומת החזית השרירית והקשוחה הקבינה משדרת רכות, מעין מקום מפלט המאפשר לנהג להשאיר בחוץ את ההמולה, הרעש והלכלוך המאפיינים את העבודה בשטח וליהנות מתנאים מפנקים וממוסיקה נעימה ממערכת השמע האיכותית שבתא הנהג.
    אחרי ההתרשמות הראשונית הגיע הזמן לבחון את הקשוחה החדשה מבית מרצדס בתנאי אמת בשטח. האתר שנבחר לצורך כך על ידי המארגנים הוא מחצבה ישנה שנזנחה בעקבות עליית מי התהום באזור.
    בעוד שהמחצבה הישנה ממתינה לשיקום סביבתי שיעשה בעתיד, לעינינו נגלה מראה מרהיב של קירות סלע תלולים מכל עבר ובמרכז אגם גדול בצבעי טורקיז עמוק.
    על הרקע האפוקליפטי ממתינות לנו שורות של משאיות במשקלים שונים ותצורות הנעה שונות.

    משאית 8×6 מנוע 460 כ"ס עמוסה ב-30 טון, גיר רובוטי
    כמו ישראלי טוב ויתרתי על כל דגמי הכניסה הבסיסים ומיד ניגשתי לאחת המשאיות הגדולות בסביבה עם הנעת 8×6, מנוע של 460 כ"ס ומטען של 30 טון של חצץ.

    מסלול הנהיגה התחיל בתחתית המחצבה. הגיר הרובוטי מחייב סבלנות ויש השהיה קצרה במעבר בין ההילוכים. בכל מקרה 30 טון החצץ לא הותירו רושם על המנוע החזק והמשאית מטפסת בקלות, מחלקה התחתון של מחצבה לחלקה העליון בדרך עפר מאובקת ולעיתים בוצית.
    אני מתמרן בהילוך אחורי איטי לעמדת פריקת המשא ובלחיצה קלה על מתג בתא הנהג הארגז מתרומם והמטען נפרק ללא בעיה.

    אחרי שפרקנו את ה"סחורה", שופל עצבני מעמיס את המטען חזרה וממלא את הארגז. הטלת כף של כמה טונות מטלטלת לשניה את המשאית ואחרי דקות ספורות המשאית שוב עמוסה ב-30 טון ואנו יוצאים במורד התלול לעבר חלקה התחתון של המחצבה.
    הגיר מזהה את הצורך בשמירת הילוך נמוך ובלימת מנוע וממש מאפשר גלישה במדרון במהירות הרצויה והמתאימה למטען, כל זאת ללא התערבות הנהג.
    לאחר שאנו מסיימים גם את המשימה הזו בקלילות מגיע הזמן לצאת לעיירה הסמוכה כדי לבחון איך המשאית מסתדרת עם כבישים צרים ועמוסים. כאן בא לביטוי ההגה האלקטרו-הידראולי המדויק והקל המאפשר להדחק בין המכונית הקטנות, בכבישים הצרים של העיירה הצפופה.

    יצרן

    משאית 8×8 עמוסה ב-40 טון, מנוע 510 כ"ס 16 הילוכים ידני

    אחרי שהתפנקנו בגיר אוטומטי הגיע הזמן ללכת על אתגר אמיתי: משאית 8×8 עמוסה ב-40 טון עם לא פחות מ-16 הילוכים בשילוב ידני שרק ממתינים לטעות הראשונה שלנו.
    במסלול הפעם אי אפשר לסמוך על האלקטרוניקה והדגש הוא על יכולתו של הנהג. כל הילוך צריך לעבור בזמן וזה עוד לפני שהזכרנו את נעילות הדיפרנציאל הרבות שאפשר לתפעל תוך כדי נסיעה.

    זה אולי לא נשמע כביג דיל אבל כשמולי ידית הילוכים של ארבעה הילוכים שכל אחד מהם מתחלק לשני הילוכים ויש עוד מנוף להעברה להילוכים גבוהים יש בהחלט הרבה אפשרויות. בהתחלה החלטנו לבחון את יכולת התמרון במורד תלול עם סיבוב חד המחייב עצירה ונסיעה לאחור כדי לסיים אותו – נשמע מפחיד אבל עם הגה כזה ומערכת הריטארד בת חמשת השלבים המאפשרת בלימה מצוינת במורד התלול, תמרון של 40 טון הופך ללא יותר מבדיחה.

    בהמשך ממתינה לנו עליה עם שיפוע של 40 אחוז. זה הזמן לנצל את שלוש הנעילות. אני משחרר את הרגל מדוושת המאיץ בהילוך ראשון ומיד משלב לשני, אנחנו חוששים אבל המשאית מטפסת בלי תלונה במעלה התלול והמחליק. הקלות הבלתי נסבלת בה ה"ארוקס" צולחת אתגרים שכאלה גורמת לי לנסות לאתגר אותה ובאמצע העליה התלולה אני בולם את המשאית למצב עמידה כדי לבחון האם השיפוע האדיר יעצור אותה, אבל אחר שילוב למצב זחילה גם האתגר הזה מתגלה כקטן עליה וללא צורך בלחיצה על דוושת התאוצה היא מתחילה בתנועה ומטפסת קדימה ללא בעיה.

    ראש גורר 4×4 460 כ"ס גורר/תומך 40 טון

    מסלול מספר 3 מציב לסמיטריילר "שלנו" מספר אתגרים בדמות תוואי מלא בתלוליות. שילוב להילוך זחילה מהיר מבטל את הצורך לגעת בדוושת התאוצה והרכב הכבד עושה את העבודה בשבילנו ובעזרת מערכת מתלי האוויר גם הטלטולים כמעט ולא מורגשים. בהמשך התוואי יש מעלה ולאחר מכן מגיעה ירידה שבשיאה אנו בולמים את המשאית וחוזרים על עקבותינו בעזרת הילוך זחילה אחורי (יש שלושה כאלה). בהמשך אנו גם בודקים איך מתמודדים עם שקיעה או התחפרות בחול או בבוץ – בעוד שבמשאית רגילה זה מצב שממש לא כדאי להגיע אליו כאן, בעזרת הילוך מיוחד המניע את המשאית קדימה ואחורה באופן עצמאי, זו יוצאת מהחול ללא בעיה.

    בסיכומו של יום עמוס במשקל כבד, קשה שלא להתרשם מליין המשאיות החדש של היצרן הגרמני המותאם במיוחד לעבודות תשתית ומציג קשיחות רבה ביחד עם קלות תפעול ונוחות לנהג. בהשקה לא פגשנו את גרסת מערבל הבטון של הסדרה, אך נמסר לנו שלמעלה מ-12 אחוזים מסך הייצור יופנה לתצורה זו שתכלול שלדה ומנוע קלים יותר ותא נהג מצומצם אשר יאפשרו יכולת העמסה והובלה מעל לממוצע של 8 מ"ק בטון.

    משאית מרצדס

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הבריון הטוב: נהיגה ראשונה במרצדס ארוקס

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.