• Ad
  • כאשר ממשלת טורקיה מכריזה על מדיניות אנטישמית ומשקרת לגבי אופי הסחר שלה עם ישראל הגיע הזמן להפסיק להתייחס אל יריקה בפרצוף שלנו כאל גשם ואל ליבוי אנטישמיות כאל עניין לגיטימי. יש מה לעשות – וזה להפסיק לקנות תוצרת טורקית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף השבוע פרסם דין שמואל אלמס בעיתון 'גלובס' ידיעה לפיה משרד המסחר הטורקי פרסם ביום חמישי האחרון הודעה רשמית, אנטישמית ושקרית, שבה נכתב ש"המסחר שנעשה עם ישראל הוא לא מול האזור היהודי של ישראל".

     

    דעה: הגיעה השעה לחרם על רכישת מכוניות חדשות מתוצרת טורקיה

     

    באותה הודעה רשמית של משרד המסחר הטורקי נכתב גם ש"המסחר עם ישראל נעשה למען 2.2 מיליון אזרחים ישראלים ממוצא ערבי ועבור אלה שחיים תחת כיבוש ישראלי בגדה המערבית, עזה ובמזרח ירושלים", וזה מצטרף למדיניות אנטי יהודית שמקדם נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן מזה לא מעט שנים.

    ה-7 באוקטובר הוא קו פרשת מים עבור מדינת ישראל ואזרחיה בהרבה מאוד תחומים, ואי אפשר להתעלם מן העובדה שמאז שנכפתה עלינו מלחמת שמחת תורה צוברת האנטישמיות תאוצה במדינות רבות בעולם, ובמיוחד במדינות כמו טורקיה שמקדמות סנטימנט אנטי יהודי באמצעים רבים ושונים.

    הודעה של רשות ממשלתית טורקית לפיה "המסחר שנעשה עם ישראל הוא לא מול האזור היהודי של ישראל", וזאת בתגובה שמיועדת "לתשומת הלב הציבורית" ובתגובה – לדבריהם – לדיווחים שפורסמו בכלי תקשורת טורקים לפיהם נרשמה עלייה ביצוא לישראל – היא בראש ובראשונה אנטי יהודית, ומנסחי ההודעה – אנשי הממשל הטורקי – לא חשו בושה להתנסח כפי שהתנסחו.

    מעבר לכך מדובר כמובן בשקר מוחלט. מירקות ובגדים, דרך מוצרי חשמל "לבנים" ועד למכוניות נוסעים ורכב מסחרי – טורקיה היא אחת היצואניות הגדולות ביותר לישראל, וסחורה טורקית נרכשת אצלנו על-ידי אזרחים יהודים וערבים כאחד.

    טורקיה היא יצואנית הרכב הרביעית מבחינת היקפי הייצוא שלה לישראל, ובשנת 2023 עלו על הכבישים שלנו 23,615 מכוניות שיוצרו שם, מספר כמעט זהה למספר המכוניות הטורקיות שנמכרו בישראל בשנת 2022. בנוסף לכך יובאו ארצה אוטובוסים, ואנים ומשאיות בינוניות וכבדות שיוצרו בטורקיה.

     

    דעה: הגיעה השעה לחרם על רכישת מכוניות חדשות מתוצרת טורקיה

     

    גם אם אזרחי ישראל יפסיקו לקנות מוצרים שמיוצרים בטורקיה זה לא ימוטט או יפגע בכלכלה הטורקית: רק כ-2.2% מהיצוא הטורקי נשלח אלינו, ומאז תחילת המלחמה הוא נחתך בכמעט שליש. עם זאת, ישראל מדורגת במקום ה-15 מבין המדינות שטורקיה מייצאת אליהן, ומתוך היקף יבוא שנאמד בכ-300-500 מיליון דולרים בחודש יש ליבוא של רכב חדש משקל לא מבוטל בסך הכולל.

    המדיניות הלאומנית והבדלנית של ארדואן, ומדיניות כלכלית הרסנית שהוא יישם, פגעו בשנים האחרונות פגיעה אנושה בכלכלה הטורקית ובמצבם של אזרחיה, ונכון להיום עומד שיעור הרבית שם על 40% והאינפלציה משתוללת בקצב שנתי של כ-60%, תוך כדי גידול מתמשך בגירעון המסחרי. במילים פשוטות – הכלכלה היא נקודת תורפה טורקית וצריך לשים לכך לב.

    רוב רשתות השיווק בישראל מסמנות כיום את מקור התוצרת החקלאית שהן מוכרות, וכל צרכן ישראלי יכול לבחור אם לקנות עגבניות מעוטף עזה או מעוטף אנקרה. לעומת זאת, סביר שרוב הישראלים שקנו מכוניות שיוצרו בטורקיה לא יודעים שהמכוניות האלה תרמו לכלכלה הטורקית מפני שהפעם הראשונה שהם נפגשים במידע הזה, אם בכלל, מתרחשת כאשר הם מעיינים ברישיון הרכב החדש שלהם.

    התחרות בשוק הרכב הישראלי כיום רבה ומגוונת מספיק כדי שלא נהיה תלויים ברכישת רכב מתוצרת טורקיה. כל עוד שהטורקים נלחמים בנו באופן גלוי לא רק באמצעות תמיכה באויבים שלנו אלא גם על-ידי ליבוי אנטישמיות – ממש לא דחוף לתמוך בכלכלה ובתעשיית הרכב שלהם.

    ברמה הלאומית הגיע הזמן שמשרד התחבורה הישראלי יחייב את יבואני הרכב לפרסם את ארץ הייצור של כל רכב יחד עם נתונים אחרים שחלה לגביהם חובת גילוי, למשל רמת הבטיחות או זיהום האוויר.

    ברמה הצרכנית האישית – מספר הדגמים שמיוצאים כרגע מטורקיה לישראל אינו גדול וכולל בסך הכל ארבע יצרניות ושמונה דגמים, ולרוב הדגמים האלה יש תחליפים לא רעים בכלל.

     

    אלה דגמי המכוניות שמיוצאים מטורקיה לישראל ונדגיש – חלקם מיוצרים גם במדינות אחרות שמהן אפשר לייבא אותם לישראל:

     

    יצרנית דגם
    רנו קליאו
    רנו מגאן ("גראנד קופה")
    יונדאי באיון
    יונדאי I10
    יונדאי I20
    פורד טרנזיט
    טויוטה C-HR
    טויוטה קורולה

    מקור: דוח הרישוי, איגוד יבואני הרכב

     

    דעה: הגיעה השעה לחרם על רכישת מכוניות חדשות מתוצרת טורקיה

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    דעה: הגיעה השעה לחרם על רכישת מכוניות חדשות מתוצרת טורקיה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.