• Ad
  • ג'ילי גיאומטרי C
    ג'ילי - יצרנית הרכב הפרטית הגדולה בסין ואחת האגרסיביות ביותר בתעשיית הרכב - עושה עליה לישראל ומשיקה את המכונית החשמלית העממית המשתלמת ביותר נכון לסוף שנת 2021.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שורה תחתונה תחילה

    גיאומטרי C מציע אלטרנטיבה חשמלית ראויה למכוניות המשפחתיות המסורתיות, עם טווח נסיעה ריאלי מצוין, אבזור נדיב, ותא נוסעים רענן. מבחינה דינמית הוא רחוק מלהרשים.

    עוד חשמליות ב-TheCar:
    סקאיוול ET5 במבחן ראשון
    אייוייז U5 במבחן דרכים
    נהיגה ראשונה בסקודה אניאק

     

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    שנת 2021 תיזכר כשנה שבה החלה פלישה משמעותית של יצרניות סיניות אל שוק הרכב הישראלי, וגם כשנה שבה טסלה טרפה את הקלפים ועוררה בבת אחת שוק רדום של מכוניות חשמליות. בין לילה החלו אלפי לקוחות, שרוב רובם מעולם לא חיברו מכונית לעמדת טעינה, לנהוג ב'מודל 3' חדשה. בפרספקטיבה של זמן נדע אם רוב אלה נרתמו למהפך החשמלי מטעמי הצלת כדור הארץ או שהם מתלהבים מן החדשנות הטכנולוגית, או אולי הם בכלל מאמינים שמדובר בסמל סטטוס עדכני. במקביל שטפו את הארץ שמות רבים וחדשים של מותגים חשמליים סינים, אם כי עדיין לא במספרי מכירות משכנעים. אלה כוללים את סרס, מקסוס, JAC, אייוויז, וסקאיוול אשר הצטרפו אל SAIC (MG) ואל GAC.

    אין זה מקרה שהסיניות מסתערות עלינו עם מכוניות חשמליות. ממשלת סין הבינה כבר לפני יותר מעשור שכדי לאפשר לתעשייה המקומית שלה לעקוף את מחסומי התקינה והפטנטים של תעשיית הרכב העולמית היא חייבת לסלול עבורה דרך מעקף, ובחוכמתה הרבה בחרה בנתיב החשמלי והשקיעה בו מיליארדים רבים והרבה מחשבה. מבחינות רבות כל מה שראינו עד כה בארץ זה רק מתאבן, פתיח אם תרצו, להצגה הגדולה שמכינה לנו ג'ילי עם המותג החשמלי שלה גיאומטרי (Geometry) ג'ילי היא יצרנית הרכב הפרטית הגדולה ביותר בסין, ואחת השחקניות הגלובליות האגרסיביות ביותר, וישראל היא שוק מבחן עבורה בדרך לאירופה.

    כפי שדיווחנו מן ההשקה המקומית, הנשק של ג'ילי משלב בין מחיר תחרותי לטווח נסיעה ראוי, וכל זה ארוז בחבילה שכוללת עמדת טעינה, אחריות מורחבת, ואי אילו הטבות נוספות שנועדו להפיג חשש ממעבר אל רכב חשמלי. כעת נותר לבדוק לעומק האם גיאומטרי C פורעת את הצ'ק הגדול שרשום על שמה.

     

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    מי אתה גיאומטרי C?

    גיאומטרי הוא מותג יצוא של מכוניות חשמליות מתוצרת ג'ילי, ולטובתו מולבשים דגמים שנמכרים בשוק הסיני המקומי בבגדי מותג נבדל, ומעוצבים בעיצוב מעט שונה. בנוסף, כדי לעמוד בדרישות יצוא מחמירות של ממשלת סין, מבוצעת בקרת איכות מוקפדת במיוחד למניעת פדיחות בקרב לקוחות אירופאים אנינים. גיאומטרי C הוא למעשה ג'ילי אמגרנד GS שהושק בסין בשנת 2016, הוסב להנעה חשמלית, וקיבל מדבקות לסמל 'גיאומטרי' יחד עם מספר נגיעות עיצוב. הפלטפורמה שעליה הוא בנוי היא בין הוותיקות של ג'ילי, והיא משמשת בעיקר מגוון דגמים עם מנועי בעירה, ובנוסף להם גם דגמים עם מנועים חשמליים או מערכות הברידיות. על אותה פלטפורמה בנויה בין השאר מכונית סדאן משפחתית שנקראת אמגרנד GL בסין, וזו מיוצאת תחת השם 'גיאומטרי A'.

    ההתמקדות בדגם C כחלוץ ברורה מאליה, היות שהוא מעוצב בעיצוב "קרוסאוברי", וקרוסאוברים הם מה שנמכר בימינו. האמת היא שקצת קשה להגדיר את הרכב הזה כקרוסאובר "על מלא". הגובה שלו אמנם סביר (158 סנטימטרים ממוצעים לז'אנר, שהם 1 ס"מ פחות מקשקאי ו-3 ס"מ יותר מקיה נירו), וגם אורך כולל של 443 סנטימטרים ואורך בסיס גלגלים של 270 סנטימטרים ממקמים אותו במרכז קטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים מבחינת ממדים. אבל כשהוא מתגלגל על חישוקים בקוטר 18 אינטש מגיע מרווח הגחון שלו ל-14 סנטימטרים בלבד, וזה לא מקנה יתרון על-פני מכונית האצ'בק קומפקטית רגילה. בנוסף, עיצוב צנוע ולא מספיק מנופח מקנה ל-C מראה של כלי קטן מכפי שהוא באמת, ובעיקר אחראי לכך העיצוב ה"האצ'בקי" של החלק האחורי.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    מעצבי ג'ילי שילבו אלמנטים עיצוביים אופייניים לז'אנר החשמלי כמו חזית אטומה וללא שבכה קדמית, וידיות שחבויות בתוך הדלתות ונשלפות רק בעת הצורך. אלה משפרים את הביצועים האירודינמיים בשעה שחצאיות פלסטיק צנועות בתחתית המרכב, ומסילות גג, מעצימות את העיצוב הקרוסאוברי. הבעיה היא שהתוצאה הכוללת, איך נאמר? יוצרת רושם כאילו שעל העיצוב הזה הופקדה ועדה מסדרת. עם זאת, ואחרי הכל, העיצוב בכללותו הרמוני ולא מצועצע כמו מכוניות אחרות שהגיעו מסין.

    מנוע וביצועים

    גיאומטרי C מונעת באמצעות מנוע חשמלי בודד שמספק 204 כוחות סוס, מספר שהפך לאחרונה לסטנדרטי בתעשייה. המנוע מניע את הגלגלים הקדמיים והרכב, ששוקל קצת יותר מ-1.6 טונה, מאיץ היטב ביציאה מהמקום (מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות). במצב הנהיגה הספורטיבי מסתחררים הגלגלים הקדמיים בקלות רבה מידי במטרים הראשונים, וצריך להקפיד על רגל עדינה בעת זינוק מרמזורים או בנהיגה על כבישים חלקים. תחושת צבירת המהירות רחוקה מלהיות "שוברת מפרקות" אבל היא מרשימה ולינארית, והתוצאה היא כלי שמאיץ ומשייט היטב גם במהירויות כביש 6.

    בידוד רעשי הכביש טוב, אבל מעל 100 קמ"ש חודרים רעשי רוח אל תא הנוסעים, ובאופן כללי תחושת ההמולה קצת יותר חזקה מן המהירות האובייקטיבית. למערכת הבלימה הרגרנטיבית יש שלושה מצבי פעולה וחבל מאד שאי אפשר לשלוט בהם באמצעות מתג או כפתור. הגישה לבחירת עוצמת הרגנרציה מסורבלת ומבוצעת מבעד לתפריטים במסך המגע המרכזי. במצב הבלימה החזק ביותר מורגשת תאוטה משמעותית בעת הרפיה מדוושת התאוצה, אבל זה לא מספיק כדי לסגל סגנון נהיגה של "דוושה אחת" כמו במכוניות חשמליות אחרות.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    סוללה וטעינה

    אפשר לרכוש את גיאומטרי C בשתי תצורות אבזור ורמות מחיר. הבסיסית מוצעת עם סוללה בעלת תכולת אנרגיה של 52 קילוואט שעה, והיקרה יותר עם סוללה גדולה יותר שתכולת האנרגיה שלה 70 קילוואט שעה. טווחי הנסיעה המוצהרים, בהתאמה, הם 350 ו-460 קילומטרים, ואנחנו נהגנו בגרסת ה-460 שהפתיעה לטובה. ברוב המכוניות החשמליות בהם נהגנו עד כה מצאנו פער של עד כ-20% בין הטווח המוצהר לבין הטווח הריאלי בחיים האמיתיים.  בגיאומטרי C מצאנו פער מזערי למרות שלא ממש התאמצנו לנהוג עם רגל עדינה על דוושת התאוצה ובמצבים שונים שייטנו במצב ספורט במהירויות של 110-120 קמ"ש. נהיגה כזאת לא עושה חיים קלים לסוללה, וכך גם הנהיגה שלנו בקטעים דינמיים והרריים, ועל כבישים מאתגרים שבהם צריכת האנרגיה הייתה גבוהה. בסופו של יום הסתכם המבחן שלנו עם צריכה ממוצעת של כ-17 קילוואט ל-100 ק"מ, וזאת תוצאה לא רעה בכלל.
    לחובת C, בהקשר הזה, נרשמת תמיכה בטעינה מהירה של רק עד 75 קילוואט בלבד, מה שאמור לאפשר טעינה מ-20% ל-80% סוללה (בגרסה היקרה) תוך 42 דקות.

    התנהגות ונוחות

    בשלב הזה של התפתחות כלי רכב חשמליים לאף אחד לא צריכות להיות ציפיות גבוהות מידי ליכולות דינמיות משכנעות, לא כל שכן כאשר מדובר בפלטפורמה מוסבת ולא בפלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי. משקל גבוה של סוללה, אפילו אם הוא מרוכז בתחתית המרכב, מטיל עול של ממש על המכלולים, ולכן לא התיישבנו מאחורי ההגה של C כשבמוחנו מחשבות על מיני קופר S. כדי להתמודד עם המשקל הרב כיילו מהנדסי ג'ילי את המתלים לקשיחות גבוהה ומהלך קצר, והתוצאה לא רעה בכלל בכל הקשור לריסון העברות המשקל מצד לצד בתוך פניות. גם זוויות הגלגול נסבלות. הבעיה היא שלמתלים האלה אין מספיק כושר שיכוך וספיגת מהמורות, ושיכוך ההחזרה שלהם לא להיט. התוצאה, לכן, קופצנית מידי כמעט בכל המצבים למעט על כבישים ישרים וסלולים כהלכה. הצמיגים מספקים אחיזה טובה אבל חתך נמוך שלהם תורם גם הוא לקשיחות כוללת מוגזמת.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    ההיגוי קל ומהיר וזה יוצר תחושה תזזיתית, וגלגל ההגה קטן פיזית – מה שמעצים עוד יותר את הבעיה. כאשר ההיגוי נוסף למתלים קשוחים שנעדרים כושר ספיגה ממשי מתקבלת תחושה פסאודו ספורטיבית שהיא הרבה יותר פסאודו מאשר באמת ספורטיבית. יחד עם זאת, כאשר זוכרים שמדובר במכונית חשמלית ומשווים "תפוזים לתפוזים" – אין ספק שגיאוטמטרי C עושה עבודה טובה יותר מחשמליות גדולות וכבדות ממנה כמו סקאיוול ET5 או איוויז U5.

    כאשר משווים את C למכוניות נוסעים קונבנציונליות, או אפילו לקרוסאוברים עם מנועי בעירה – החיבור של מתלים קשוחים ולא מספיק סופגים עם חוסר תקשורת מן ההגה, ובלמים שמשדרים תחושה מלאכותית ולא משרים עודף ביטחון על נהג שמנסה להתקרב למגבלות – יוצר תוצאה לא מאד מלבבת. לצד הזכות צריך לומר שעל כבישים סלולים כהלכה מתקבלת רמת אחיזה גבוהה והתנהגות כביש ניטרלית, ואלה יתאימו היטב לנהג רגוע שנוהג מנקודה א' לנקודה ב' ורק רוצה לחזור הביתה בשלום (עם מספיק טווח בסוללה).

     

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    תא נוסעים ושימושיות

    ג'ילי הפגינה יצירתיות בעיצוב תא הנוסעים, ואפשר אפילו לומר שהיא לקחה כמה שיעורים אצל וולוו. עיצוב לוח המכשירים מודרני ונקי ונראה מעניין בזכות קונסולה מרכזית ש"צפה" בין המושבים הקדמיים. העיצוב נקי מכפתורים ומתגים, אולי אפילו נקי יותר מידי, אבל בסך הכל מתקבלת תחושה מודרנית ואיכותית. הפרופורציות של מסך המולטימדיה המרכזי מעניקות לו הרבה יותר רוחב מאשר גובה וזה חבל. עדיף היה לקבל מסך גבוה פי שניים מכפי שהוא מכיוון שהתצורה הנוכחית לא יעילה ושימושית. ממשק המולטימדיה פשוט וברור, ואפשר להגיע בקלות לפונקציות העיקריות. הבעיה היא שזה מאד מאתגר אם מנסים לבצע פעולות בתוך כדי נהיגה, ובמיוחד כאשר מחפשים פונקציות משניות כמו כיוון של התצוגה העילית. המתגים הפיזיים הבודדים שקיימים על הדאש בורד מאפשרים שליטה מהירה בבקרת האקלים, אבל מתג לכיוון עוצמת השמע חסר מאד.

    לוח תצוגת המחוונים שמעל גלגל ההגה פיצפון, ועליו יש תצוגה שנראית כאילו הושאלה ממשחק של ילדים. היא מוצגת על-גבי מסך קטן, בגודל 5 אינטש, שנע מעלה מטה עם כוונון גלגל ההגה. לא מיותר להזכיר שרוב הטלפונים החכמים בימינו מגיעים עם מסך איכותי יותר, והתוצאה היא שהמידע שמוצג לנהג בסיסי בלבד, הגופן קטן מידי, וקריאת המידע לא קלה.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    על הקונסולה הצפה יש מתגי מגע מוארים בצורת משושים, וזה רעיון מדליק, תרתי משמע. חבל, לכן, שבמכוניות שנשלחות אלינו מוצעות רק שתי פונקציות (ניתוק בקרת היציבות והפעלת מערכת בקרת הירידה במדרון). מוטיב המשושים, שמאפיין את המותג 'גיאומטרי', מופיע במקומות נוספים בתא הנוסעים, למשל בפתחי המיזוג ובמחזיקי הכוסות (ואלה לא נשכרים מהזוויתיות הזאת. פחית משקה עגולה לא ממש מתאימה לשקע משושה). בחירה בצבעים בהירים, ותאורת אווירה נעימה, משלימים תא נוסעים שנעים מאד לשהות בו. הפלסטיקה, לעומת זאת, קשיחה ופונקציונלית ואיננה מן הסוג שמשדר תחושת איכות ויוקרה, וזה מצטרף לעובדה שלמרות שאיכות ההרכבה טובה באופן כללי – בכל זאת רשמנו לעצמנו אי אילו פספוסים בהתאמות ובמרווחי הפאנלים השונים.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    בסיס הגלגלים – 270 סנטימטרים כאמור – דומה למקובל במכוניות וקרוסאוברים קומפקטיים. למרות זאת המושב האחורי מספק מרחב ממוצע בלבד לשני מבוגרים בגודל מלא, עם מקום תאורטי לדחוק ביניהם ילד. גם זאת תזכורת לפלטפורמה המוסבת, אך לזכות המרחב מאחור צריך לציין את הרצפה הכמעט שטוחה ואת התחושה האווריריות שמועצמת בזכות גג שמש גדול שאפשר להעלים לגמרי באמצעות וילון שמספק אטימה מלאה (לידיעת המסכנים שמתבשלים בטסלה 3). נפח תא המטען, 417 ליטרים, ממוצע למדי לקטגוריה, ואין תא מטען קדמי מפני ששם מוטמן המנוע החשמלי.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    אבזור ותמחור

    יבואני גיאומטרי עשו תרגיל קטן ולא פופולרי כאשר הטמינו עמוק במחירון שלהם עלות של כ-1,500 שקלים לטיפול תקופתי שמוצע אצל כמה מן המתחרים שלהם תמורת מאות שקלים בודדים. היות שלטענתם מדובר בעיקר בבדיקה, מקסימום בהחלפת רפידות, לא נראה שקיימת לכך הצדקה רציונלית אבל אפשר פשוט להתייחס לכך כאל רכיב במחיר הכולל.

    גיאומטרי C מוצעת בשתי רמות אבזור שתואמות את גודל הסוללות. רשימת האבזור הבסיסית כוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל  12.3 אינטש לרוחב (שלא מתאים לממשקי אפל וגוגל), מערכת שמע מתוצרת Bose, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, בלם יד חשמלי, מושב נהג מתכוונן חשמלית, חימום למושבים הקדמיים, ריפוד מושבים דמוי עור, משטח טעינה לטלפון הסלולרי, מצלמות היקפיות לתצוגת 360 עם כושר צילום ותיעוד, מצלמת דרך קדמית מובנית, גג זכוכית פנורמי, פנסי LED קדמיים וחישוקים קלים בקוטר 18 אינטש. מחיר המחירון של גרסה זאת הוא 134,000 שקלים והוא כולל עמדת טעינה ביתית פשוטה אך ללא התקנה.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    בגרסת הטווח המוגדל, שמחירה 143 אלף שקלים, נוספים תצוגת עילית על השמשה הקדמית ומושב נוסע מתכוונן חשמלית. בנוסף צויד רכב המבחן בחבילת צביעה דו-גוונית שתמורתה נדרשים 1,500 שקלים, ובגרסה זאת מקבלים, בנוסף לגג שחור וקליפרים צבועים בצהוב זרחני, גם מושבים עם ריפוד בד אפור במקום ריפוד דמוי עור. בהתחשב בכך שהמחיר של שתי הגרסאות נמצא בטריטוריית מחירי המשפחתיות הקומפקטיות הקונבנציונליות אין מחלוקת על כך שמדובר ברשימה נדיבה של אבזור.

    כאשר משווים את C לדגמים חשמליים סינים אחרים מדובר במחיר דומה לאלה של סרס 3 ו-MG ZS EV, אלא שהם קטנים יותר פיזית, חלשים יותר, ועיקר העיקרים – טווח הנסיעה שלהם קצר משמעותית. מבחינת תמורה למחיר C מנחית נוקאאוט על מתחריו מן המולדת, הטווח והביצועים שלו עדיפים על יונדאי קונה EV (305 ק"מ, 143 אלף ש"ח), והוא זול בפער ניכר (ובעל טווח עדיף) מקיה נירו EV (405 ק"מ, 180 אלף ש"ח) ומפיג'ו 2008 החשמלי (319 ק"מ, 165 אלף ש"ח).

    בטיחות

    חבילת מערכות הסיוע לנהג כוללת בלימת חירום אוטונומית, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, זיהוי תנועה בשטחים מתים ותאורת אור גבוה אדפטיבית. לכך נוספות 6 כריות אוויר. גיאומטרי C עדיין לא נבחן במבחני ריסוק מערביים בכלל ובמבחני Euro NCAP בפרט, אבל לטענת אנשי ג'ילי הוא עבר בהצלחה את מבחני C-NCAP הסינים וצפוי לקבל (לטענתם) 5 כוכבים במבחנים האירופאים.

    מערכת בקרת השיוט האדפטיבית תפקדה טוב במהלך המבחן אבל מערכת השמירה על נתיב תזזיתית ברמה מטרידה ואיננה מדויקת. היא יוצרת יותר מידי תיקוני כיוון קטנים ומתקרבת קרוב מידי אל קווי ההפרדה ולכן אי אפשר לסמוך עליה. אנחנו ויתרנו על הסיוע והסתפקנו בהתרעת הסטייה הקולית בלבד.

     

    ג'ילי גיאומטרי C במבחן דרכים ראשון

     

    שורה תחתונה

    ג'ילי ויבואניה לארץ הצליחו לבנות עבורנו חבילה מוצלחת יותר מכל החשמליות הסיניות האחרות, וזאת למרות ששתייים מהן בנויות על פלטפורמות יעודיות בעוד ש-C בנויה על פלטפורמה מוסבת. בסך הכל מתקבל רכב מעוצב באופן נעים, עם תא נוסעים מקורי שכולל מוטיבים גאומטריים שמשדרים תחושה נעימה ותחושת איכות טובה ביחס למכוניות קומפקטיות קונבנצינליות.

    C לא מבריקה בתחום הדינמי, ודאי ביחס לכלי רכב עם מנועי בעירה, וכמשפחתית יש בשוק אופציות שימושיות ומרווחות יותר. אבל כשזה מגיע למה שבאמת חשוב לרוכשי מכוניות חשמליות – הקרוסאובר הזה בולט לטובה עם ביצועים טובים ובעיקר עם טווח נסיעה ריאלי שפותר במידה רבה את חרדת הטווח. כאשר מוסיפים לסיכום תא נוסעים שנעים לשהות בו, רשימת אבזור נדיבה ומחיר תחרותי – מתקבלת מכונית חשמלית שמוחקת את המתחרות הישירות שלה, ומציעה תחליף ראוי לקרוסאוברים קומפקטיים עם מנועי בעירה.

     

    השתתף במבחן: גיל מלמד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.