• Ad
  • איוויז הסינית מצטרפת אל המתקפה החשמלית על השוק הישראלי. האם הרכב הראשון של החברה הצעירה מסוגל לבלוט מול תחרות צפופה? התשובה היא כן, ועוד איך
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שורה תחתונה תחילה

    היצרנית הסינית הצעירה 'איוויז' מפתיעה לטובה עם מוצר מוגמר מרשים למראה, אשר מספק תחושת התעלות מעל מכוניות חשמליות מקבילות ממוצא דומה. טווח הנסיעה וציון הבטיחות טעונים שיפור.

     

    איוויז? 


    מכוניות חשמליות טורפות בימים אלה את הקלפים של תעשיית הרכב. עד לא מכבר הצליחו רק ליצרניות גדולות ומבוססות להתקיים בשוק ותיק שרף הכניסה אליו היה גבוה יקר מאד, בעיקר מכיוון שהוא התבסס על יכולת טכנולוגית וכלכלית גבוהה, ועל מערכות הנעה שמבוססות על מנועי בעירה פנימית. מעבר אל עידן החשמל יצר הזדמנות נדירה לכניסתן של חברות חדשות, ורבות מאלה רוכבות על הגל הגבוה של גיוסי הון ותמיכות כלכליות של ממשלת סין .מבחינת הממשלה, וחברות שפועלות בסין, זאת הזדמנות של פעם בחיים לסגור פערים ולדלג מעל יצרניות רכב מערביות.

    המיזם של חברת אייוויז (Aiways) הוא דוגמה נהדרת לאמור לעיל, היות שמדובר בחברה צעירה שנולדה בסך הכל לפני 5 שנים וכיום כבר מייצרת מכוניות מתקדמות שאת חלקן היא אף מייצאת אל מחוץ לסין. על הקמת איוויז כתבנו בהרחבה עם תחילת השיווק בישראל לפני מספר שבועות, וכעת יצאנו לבחון מה יש ל-U5, הרכב הראשון מתוצרת איוויז להציע בשוק הרכב החשמלי.

     



    מי אתה U5?

    איוויז U5 הוא קרוסאובר בגודל משפחתי, וההפתעה הראשונה שהוא מספק היא רמת הבולטות העיצובית שלו בקטגוריה עמוסה שמתקשה כבר להמציא את עצמה מחדש בתוך שפע של עיצובים שחוזרים על עצמם. הצללית שלו לא יוצאת דופן בז'אנר, אבל המראה הכללי נקי מאד, בעיקר בזכות חזית נטולת שבכה, עם פנסים קדמיים צרים וקו דופן אחיד שנמתח מקצה הפגוש הקדמי עד לפנסים האחוריים.

    U5 משדר אפקט נוכחות וגודל לא רק בזכות העיצוב אלא גם מכיוון שהוא באמת גדול ביחס לקטגוריה. עם אורך כולל של 468 ס"מ הוא ארוך יותר מטויוטה ראב 4 וזהה באורכו לניסאן אקסטרייל, אבל בשונה ממנו אין ב-U5 אופציה לשורת מושבים שלישית. ממד רוחב של 187 ס"מ וגובה של 170 ס"מ מסתכמים בכלי גדול פיזית, ולכך נוספים מאפיינים כמו ידיות דלתות נשלפות ותאורת LED רוחבית מאחור. כל זה יוצר עיצוב עדכני ונוכח, אבל לא מוגזם או מצועצע כמו לא מעט דגמים סינים.

    על העיצוב המוצלח העידה הסקרנות ש-U5 עורר במהלך המבחן מעוברים ושבים, ולא רק בגלל הסמל הבלתי מזוהה בחזית. לא עניין של מה בכך בין עדר הקרוסאוברים.

     



    מנוע, ביצועים

    מנוע חשמלי שמספק 204 כוחות סוס מניע את הגלגלים הקדמיים, וכמו עם כל מנוע חשמלי גם כאן התגובה הראשונית היא תאוצה מיידית וקצב מהיר של צבירת מהירות. דף הנתונים מספר על זינוק ל-100 ב-7.3 שניות ועל אף שזה לא מרגש כמו טסלה זה זריז יותר כמעט מכל קרוסאובר בגודל דומה (למעט כמה דגמי PHEV בריונים). צבירת המהירות חלקה ונעימה, והיא מתמתנת כאשר חוצים את קו ה-100 קמ"ש וצפונה. צליל המנוע מורגש יותר מאשר בדגמים חשמליים אחרים שבהם נהגנו, ככל הנראה בגלל היעדר יריעת בידוד מתחת למכסה המנוע.

    אפשר לבחור בין שלוש דרגות בלימה רגנרטיבית, אך הבחירה נעשית באופן לא נוח – דרך מסך מגע במקום באמצעות מתג או מנופים מאחורי ההגה. אין גם אפשרות לנהיגה ב"דוושה אחת". רמת ההתערבות מורגשת רק ברמה הגבוהה ביותר, אבל לא במידה חזקה מספיק כדי להחליף שימוש בבלמים.

    סוללה עם תכולת אנרגיה של 63 קילוואט מספקת – לפי הצהרת היצרנית – טווח נסיעה של 400 קילומטרים לפי תקן WLTP. בפועל, במהלך מבחן בתנאים לא קיצוניים במיוחד חילצנו כ-270 ק"מ. זה אולי די והותר לשימוש של מספר ימים אבל דורש תכנון ותשומת לב כאשר יוצאים לטיול משפחתי. מערכת בלימה רגנרטיבית יעילה יותר הייתה יכולה לסייע לחלץ עוד כמה קילומטרים חיוניים לטווח הנסיעה.

     



    התנהגות, נוחות

    כדי להתמודד עם משקל עצמי גבוה נהוג שכיול המתלים במכוניות חשמליות הוא על הצד הנוקשה. גם מתליו של U5 מפגינים קשיחות ויחד עם זאת הוא מפתיע עם רמת שיכוך טובה במהירויות נמוכות, וזאת בזכות מהלך ראשוני מעט רך. נוחות הנסיעה וריסון המרכב טובים בסך הכל, ורק שיבושים עמוקים וגסים מטלטלים באופן לא נעים.

    מבחינת ההתנהגות U5 עושה את העבודה המוטלת עליו ללא דרמות, אך גם ללא יומרה להנאה כלשהי מנהיגה. ההיגוי חד באופן מפתיע בהפניה הראשונית, אבל ההגה נטול תחושה לחלוטין, וקל מידי גם במצב התגבור המינימלי. כל אלה בוודאי לא מעודדים לתקוף פניות על כבישי נהיגה. בכל מקרה אין טעם למהר עם ה-U5 ועדיף לשמור אנרגיה בסוללה.

     



    תא נוסעים, שימושיות

    סעיף שבו איוויז U5 בולט לטובה הוא תא הנוסעים, דבר שמתבטא בשני מישורים. ראשית, מרחב הפנים מרשים בכל קנה מידה, ובזכות בסיס גלגלים נדיב (280 ס"מ) ואריזה קומפקטית של מכלולי ההנעה החשמליים מתקבל כלי רכב מרווח ברמה של מכונית סלון, כזה שמאכלס בקלות רביעיית מבוגרים מגודלים ומותיר להם שפע מרחב רגליים וראש. מבוגר חמישי מאחור ימצא מעט פחות מקום בגלל רוחב המושב והמבנה שלו.

    מישור נוסף הוא האווירה ותחושת האיכות: העיצוב נקי, נטול מתגים על הדשבורד, עם נגיעות הי-טק מגניבות כמו משטח מגע מתרומם לתפעול בקרת האקלים, שמתחתיו יש משטח טעינה אלחוטית. לוח המחוונים מחולק לשלושה מסכים נפרדים, ויש גם ריפודי עור, גימור דמוי עור על לוח המכשירים ותאורת אווירה, וכל אלה מצטרפים לבחירת גוונים בהירה ומוצלחת. התוצאה היא תחושה יוקרתית. ככלל, על אף איכות חומרים טובה, בפינות הנמוכות נעשה שימוש בפלסטיקה פשוטה, וחבל שכך. עם זאת, לא מתקבלת תחושת "הצטעצעות" אופיינית לחלק מתוצרת סין אלא אוורית סמי-פרימיום.

    לא הכל מושלם: ממשק התפעול במסך המרכזי מסובך, ולא ברור מדוע קיים לוח שנה קבוע בתצוגה הראשית. גודל הגופן של נתוני הנסיעה על צג המידע השמאלי זעיר ולכן לא קריא, ובחירה בשליטה על טווח המרחק של בקרת השיוט, או על תצוגת המידע המשתנה, מבוצעות עם אותו מתג – וזה ממש לא בטיחותי בעליל. לא ברור גם מדוע אין תא כפפות.

    נפח תא מטען של 427 ליטר הוא לכל היותר סביר, ודאי בהתחשב במידות הנדיבות של U5. עם זאת – מפתח ההטענה נוח ורחב.



    אבזור ותמחור

    מחירו של איוויז U5 מתחיל ב-157.5 אלף ש"ח, והוא מוצע עם רשימת אבזור סטנדרטית מכובדת שכוללת בקרת אקלים מפוצלת, בלם יד חשמלי, מפתח חכם לכניסה והנעה, מערכת מצלמות היקפית עם תצוגת 360 מעלות, תאורת LED מלאה בחזית, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינטש.

    U5 מציע את כל מערכות הסיוע לנהיגה שמקובלות כיום, מבלימה אוטונומית ושמירה אקטיבית על נתיב ועד התראה על תנועה בשטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת זחילה בפקקים. ולמרות כחל זאת – U5 קיבל ציון עלוב של 3 כוכבים בלבד במבחני הריסוק של Euro-NCAP.

    תמורת תוספת של 15 אלף שקלים אפשר לקבל את U5 ברמת אבזור 'פרימיום' שמוסיפה חימום למושבים הקדמיים, ריפודי עור, מערכת חניה עצמאית, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, גג שמש פנורמי וחישוקי 19 אינטש.

     

     

    שורה תחתונה

    מתקפת הדגמים החשמליים מסין צפויה להתגבר ולא מן הנמנע שלא כולם יצליחו להתבסס בשוק המקומי. U5, לעומת זאת, עושה רושם שהוא מקנה לאיוויז סיכוי טוב מאד להצליח במשימה. הדגם הראשון של היצרנית הצעירה מרשים מאד בעיצוב ובחבילה הכוללת שלו, ובעיקר מציע מרחב פנים נדיב ותחושה יוקרתית של תא הנוסעים.

    איוויז U5 אינו רכב מושלם. ניצול האנרגיה וטווח הנסיעה שלו רחוקים מהצהרות היצרן, והוא סובל ממספר תקלות של הנדסת אנוש. הציונים אותם קיבל במבחני הריסוק לא טובים. יחד עם זאת – מדובר במוצר בוגר ומגובש יותר מכל מכונית חשמלית סינית אחרת שבה נהגנו, ויש לו מספר יתרונות גם ביחס לקרוסאוברים עם הנעה קונבנציונלית שמוצעים בגזרת מחיר דומה.

    אם זה מה שיצא לאיוויז בניסיון הראשון, יהיה מאד מעניין לראות לאן הם יגיעו במורד הדרך.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.