• Ad
  • בנזיד עדשים: ג'ילי קנתה את פרוטון ואת לוטוס

    יצרנית הרכב הסינית תייצר מכוניות וולוו במלזיה ומכוניות של לוטוס בסין או במלזיה. הסינים שילמו רק 55 מיליון דולר במזומן תמורת מחצית הבעלות בפרוטון, וכ-90 מיליון דולר תמורת מחצית מלוטוס הקטנה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרנית הרכב הסינית ג'ילי, אשר רכשה את וולוו השבדית בשנת 2010, השלימה ביום שישי האחרון את עסקת הרכישה של מעט פחות ממחצית הבעלות ביצרנית הרכב הלאומית של מלזיה, פרוטון, ושל מעט יותר ממחצית הבעלות ביצרנית מכוניות הספורט הבריטית לוטוס, שנמצאה בשליטתה.

     

     

    ג'ילי, אשר מבקשת להגיע להיקף ייצור של כ-3 מיליון מכוניות בשנה בתוך כשנתיים וחצי מהיום, מתכוונת להגדיל משמעותית את התפוקה של מפעלי פרוטון במלזיה כדי להשתמש בה כבסיס ייצור למדינות דרום מזרח אסיה, וכבסיס ייצור עולמי למכוניות בעלות הגה ימני. בין השאר היא מתכוונת לייצר במלזיה מכוניות וולוו, ולהעביר את חלק מן הייצור של מכוניות לוטוס אל סין ו/או למלזיה.

    עצם מכירתה של פרוטון לא מפתיעה: מי שהוקמה כיצרנית רכב ממשלתית בשנת 1983 מעולם לא פיתחה טכנולוגיות אוטומוטיביות עצמאיות אלא נסמכה על דגמים מיושנים של יצרניות זרות, בעיקר יפניות, ובשנים האחרונות התדרדר מצבה מפני שלא יכלה להציע דגמים שיעמדו מול התחרות בשוק.

    בשנת 2012 הפריטה ממשלת מלזיה את החברה ומכרה אותה לחברת ההשקעות הגדולה ביותר במדינה, אולם גם זאת לא הצליחה לעצור את ההתדרדרות. במהלך 2016 כולה מכרה פרוטון רק 72,000 יחידות בעוד שכדי להיות מאוזנת היא צריכה לייצר ולמכור בין 150 ל-200 אלף מכוניות בשנה. ממשלה מלזיה העניקה לפרוטון הלוואה של קרוב לחצי מיליארד דולר בתנאים מאד נוחים רק כדי שהחברה תוסיף להתקיים, אולם תנאי להלוואה היה שפרוטון תתאחד עם יצרנית רכב זרה כדי שתהיה לה תקומה.

     

     

    היקף ומהלך העסקה, כפי שפורסם ביום שישי, מאד נוחים מבחינתה של ג'ילי הסינית היות שהם כמעט ולא מכבידים על מבנה ההון וההתחייבויות שלה ומדובר ב"כסף קטן".

    ג'ילי רכשה רק 49.9% מפרוטון, היתרה נותרה בידי חברת האחזקות המלזית DRB-HICOM, ויחד עם הבעלות היא גם תהיה חייבת את חלקה היחסי בהחזר ההלוואות הכבדות שפרוטון קיבלה. בשלב זה היא שילמה סכום צנוע מאד של 148.9 מיליון דולר בלבד, ומתוכם היא נדרשה להכניס את היד לכיס ולשים על השולחן רק 55.2 מיליון דולר, גרושים במונחים של תעשיית הרכב.

    יתרת התשלום, בסך כ-94 מיליון דולר, מבוצעת על-ידי העברת טכנולוגיה לחברה המלזית: הסינים יעבירו לפרוטון את הזכויות הטכנולוגיות לשימוש בפלטפורמת הקרוסאובר הפופולרי של ג'ילי, Boyue, אשר ייוצר במלזיה במפעל החדש יחסית של פרוטון ויימכר במלזיה ובמדינות דרום מזרח אסיה תחת הסמל המלזי.

    מעבר להלוואה שקיבלה מן המדינה על פרוטון רובצים כיום חובות בהיקף של כ-173 מיליון דולר לבנקים במלזיה ושל 184 מיליון דולר נוספים לבעלי אגרות חוב מן הציבור. כדי לספק בטחונות להלוואה הממשלתית אמורה קבוצת DRB-HICOM למשכן נכסים בשווי של 390 מיליון דולר שלא קשורים לייצור רכב, למשל הזרוע הפיננסית של החברה. בנוסף, הקונגלומרט התחייב להקים מסלול מבחן במפעל של פרוטון בעלות של 58 מיליון דולר נוספים.

    כאמור, יתרת 50.1% של הבעלות בפרוטון תוחזק על ידי קבוצת DRB-Hicom, שמחזיקה גם במספר מותגי רכב אחרים במלזיה והיא גם הבעלים של חברת שירותי הדואר המלזית ושל זרוע נדל"ן. באותה הזדמנות מכרה DRB-HICOM את מלוא אחזקותיה בלוטוס הבריטית, אולם רק 51% מן החברה נמכרה לג'ילי (תמורת כ-90 מיליון דולר) ושאר 49% נמכרו באופן אישי לחברה שבבעלות איל ההון המקומי מוחמד אל-בוכארי, שהוא בעל השליטה ב-DRB-HICOM. אם החלק של לוטוס נשמע כאילו שהוא מזכיר קצת את עסקת אלוביץ'-בזק-יס או עסקאות בעלי עניין אחרות מעידן ההון-שלטון שלנו ייתכן שזה בגלל שזה מה שזה, או שזה רק הדמיון הפרוע.

    אמירה נוספת שנשמעת מאד "ישראלית" היא זאת של נג'יב רזאק, ראש ממשלת מלזיה, שאמר במעמד המכירה ש"המודל העסקי של פרוטון תמיד היה בלתי נסבל לטווח הארוך", וש"פרוטון זקוקה לשותף אסטרטגי כדי להשיג יתרון לגודל". כאמור, בעקבות העסקה מתכוונות השותפות החדשות לנצל את תשתית הייצור של פרוטון במלזיה כדי להפוך את המדינה לבסיס ייצור של ג'ילי למדינות דרום מזרח אסיה ובמקביל גם להתחיל לבנות שם מכוניות שיישאו את הסמלים של וולוו.

    גם הסינים מתכוונים להשקיע כספים נוספים כדי לחלץ את פרוטון מן הבוץ, וסגן נשיא ג'ילי, דניאל לי, אמר במסיבת העיתונאים שהחברה "מחויבת להשקעות נוספות הדרושות לפיתוח פרוטון" לאחר הזרמת המזומנים הראשונית שלה, אם כי הוא סירב לספק פרטים או להתחייב על מועדים. במקביל, יו"ר ג'ילי, לי שופו (Shufu) אמר לכתבים שג'ילי לא תמכור בשלב ראשון מכוניות שנושאות את הסמל שלה במדינות דרום מזרח אסיה, וזאת כדי להימנע מתחרות עם המותג החדש שבסל שלה.

    ומה עם לוטוס?

    עם כל הכבוד לפרוטון, מותג שלא אמור להיות מעניין בישראל עד שיבוא שלום, התוכניות של השותפים החדשים לגבי לוטוס הבריטית הרבה יותר מענייניות את אוהבי הרכב. במסיבת העיתונאים ביום שישי נאמר שהייצור של מכוניות לוטוס עשוי, או עלול, להיות מועבר בשלמותו או בחלקו לסין, ו/או גם למלזיה. המטה של לוטוס, ומרכז הפיתוח של החברה, יישארו בוודאות רבה בבריטניה, ממש כפי שהמטה ומרכז הפיתוח של וולוו השבדית נשארו בעיר גטבורג, שבדיה.

    לג'ילי לא תהיה כל בעיה למקם את מערך הייצור הזעיר של לוטוס בכל אחד ממפעליה ברחבי סין, אלא אם תחליט להניח אותו דווקא במלזיה – שם, כאמור, היא תרכז את הייצור של מכוניות בעלות הגה ימני, כאמור.

     

     

    בשונה מרוב יצרניות הרכב הסיניות הגדולות, שנוסדו כחברות ממשלתיות וחלקן עדיין נותרו כאלה, ג'ילי היא אחת מיצרניות הרכב הסיניות העצמאיות, וההיסטוריה שלה קצרה אפילו מזו של פרוטון. ג'ילי נוסדה בשנת 1986, כלומר 3 שנים לאחר הקמת פרוטון, ובמקור זאת הייתה חברה לייצור מקררים. היא החלה לייצר אופנועים בשנת 1990 והשיקה את המכונית הראשונה שלה רק בשנת 2002.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.