אפשר להתווכח על הגדרה מתאימה לסיטואציה שבה יבואנית רכב שמודעת לתקלה סדרתית חמורה במנוע דפוק מן היסוד דורשת מלקוח שלה סכום יותר גבוה מערך הרכב שלו.
לדעתנו, ההגדרה המתאימה היא "חזירות שלא יודעת גבול" או "אובדן הבושה", אבל זאת רק הדעה שלנו. כל אחד מקוראינו מוזמן לגבש ולהחזיק בדעה משלו בנושא זה. עד כאן דעות, ומכאן והלאה נביא את העובדות.
כתב לנו י.ב. מראשון לציון: "במהלך נסיעה הבחינה אשתי בעשן לבן וסמיך בעל ריח חזק הנפלט מרכבנו, ניסאן קשקאי מודל 2018 שגמא 64,000 קילומטרים בלבד. היא עצרה מיד את הרכב, והוא נגרר למרכז השירות "קרסו סנטר"… הרכב נרכש כחדש מהיבואן על ידי אבי ז"ל באוגוסט 2018 ולאחר פטירתו בשנת 2021 עבר לבעלותי. מאז הרכישה הרכב טופל בקפדנות, והטיפולים המרכזיים והתיקונים המשמעותיים בוצעו ב"קרסו סנטר". טיפולים שוטפים כגון החלפת שמן ורפידות בלם בוצעו במוסך מורשה משרד התחבורה בראשון לציון, מוסך מקצועי ובעל מוניטין…
לאחר המתנה של 12 ימים שבמהלכם דאגתי להתעדכן אך לא קיבלתי מענה מן המוסך הגעתי לשם ועדכנו אותי שאני לא זכאי לתיקון ע"ח היצרן, מפני שלא כל הטיפולים השוטפים בוצעו במרכזי השירות של קרסו מוטורס… ביום 5 בדצמבר 2024 נסעתי עם אשתי למשרדי קרסו בבני עי"ש וביקשנו לשוחח עם גורם בכיר. לאחר המתנה של יותר משעה יצאה אלינו הגברת ר.ח. שהציגה את עצמה כמנהלת מוקד השירות והבטיחה לטפל בפנייתנו. השיחה התקיימה על המדרכה, ללא אפשרות להיכנס למשרדים, בניגוד מוחלט ליחס שקיבלנו בעת רכישת הרכב, אז שולמו 140,000 ש"ח וקיבלנו שירות מכובד במשרד…
כעבור כשבוע וחצי התקשרו אליי מן המוסך של קרסו מוטורס וקיבלנו הצעת מחיר להתקנת מנוע חדש ולהתקנת מנוע יד שניה, אך הודעתי למוסך שאני ממתין לתשובה של מנהלת מוקד השירות… שעתים לאחר מכן קיבלתי בדוא"ל מכתב שחתום על-ידי עורך דין מטעם קרסו מוטורס ובו נטען שאנחנו "נטשנו את הרכב", טענה שכמובן איננה נכונה – מה גם שלפני כן לא קיבלנו אף דרישה לאסוף את הרכב".
עד כאן מדובר במקרה די דומה למאות (!) תלונות דומות ששלחו לנו בעלי רנו, ניסאן ודאצ'יה, שחלקם נאלצו לשלם בין 5,000 – 12,000 שקלים לצורך שיפוץ מנוע או התקנת מנוע מפירוק או יבוא. מידי פעם נתקלנו גם בטענות לדרישות תשלום גבוהות יותר, של עד 30,000 שקלים. הפעם נכונה לנו הפתעה מארץ ההפתעות, שאליה נגיע בהמשך.
חזירות, חזירות, חזירות
מנוע הטורבו בנזין 1.2 ליטר שתוכנן על-ידי רנו ונבנה גם על-ידי ניסאן (נקרא אצל ניסאן HRA2 ואצל רנו ודאצ'יה הוא נקרא H5F) עומד מאז שנת 2020 במרכזה של תביעה ייצוגית שהוגשה בישראל (הדיון הבא בנושא זה צפוי ב-26 בפברואר השנה). בנוסף, מנוע זה "מככב" גם במספר הליכים שמתנהלים כנגד רנו וניסאן באירופה.
אנחנו, ב-TheCar, מסקרים בהרחבה את ההתפתחויות בפרשה הזאת ואחת השורות התחתונות שלה ברורה לנו מאוד: מדובר במנוע דפוק מיסודו. איך מגיעים למסקנה כזאת? העובדות מדברות בעד עצמן: רוב מנועי הבעירה בעולם מיוצרים בשינויים כאלה ואחרים במשך 15-40 שנים, פשוט מפי שהתכנון של מנוע חדש עולה המון כסף ולרוב אין בו צורך. יצרניות רכב מבצעות שדרוגים שונים במהלך חיי כל מנוע, אבל הן נוטשות מנוע טוב רק כאשר יש לכך סיבה טובה.
מנוע H5F/HRA2 יוצר לראשונה בשנת 2012 והותקן ברנו קליאו, ובשנת 2013 החל להניע שורת דגמים נוספים בהם ניסאן קשקאי ומספר דגמי רנו. לאחר מספר ניסיונות לתיקון ושדרוג של המנוע הזה הוא הוחלף במנוע אחר ברוב הדגמים עד לשנת 2018, ונזנח סופית בשנת 2020. עבור רנו – שבעבר נחשבה ליצרנית מצטיינת של מנועים, מדובר באחת הקריירות הקצרות ביותר של מנוע, אם לא הקצרה מכולן.
כדי להבין מה דפוק במנוע הזה מומלץ לקרוא את סדרת הכתבות שפרסמנו בנושא, אבל רק כדי לתת מושג נזכיר שהיווצרות של תנאים מסוימים גורמת לשריפת שמן המנוע בתוך חלל הצילינדרים ול"הרעבת שמן". התוצאות, בין השאר, כוללות הרס של שרשרת התזמון, הרס של מגדשי טורבו, הרס של ממירים קטליטיים על-ידי אדי השמן, והרס של בוכנות וטלטלים שמשמעותו צורך בשיפוץ כללי של מנועים או החלפתם.
לנוכח התביעה הייצוגית שהוגשה בישראל, והליכים שמתקיימים בעולם, אפשר היה לצפות שגם אם היצרניות לא רוצות לקחת אחריות כדי שלא לשאת בנזק הכלכלי – לכל הפחות שלא יתעשרו על חשבון התקלה שהן עצמן יצרו.
אפשר גם היה לצפות שהנציגה של רנו, ניסאן ודאצ'יה בישראל – חברת קרסו מוטורס (שהחליפה את שמה המסחרי ל"פריסבי") תפנה אל כלל בעלי הרכב הרלוונטיים, תזהיר אותם מן "הרגישות המיוחדת" של המנועים האלה, ותנחה אותם כיצד לפעול כדי לצמצם את הסיכון לכשל (למשל לבדוק את מפלס שמן המנוע אחת לשבועיים).
במבחן התוצאה – מה שאנחנו מצפים לו לא מתכתב טוב עם שורת הרווח של חברת קרסו מוטורס, אבל מה שאפילו אנחנו לא ציפינו לראות זה את הצעת המחיר שמוסך בבעלות קרסו מוטורס העביר לי.ב, הבעלים של ניסאן קשקאי בת 6 שערך המחירון שלה הוא 63,000 שקלים והערך האמיתי שלה נמוך בהרבה.
י.ב התבקש לשלם כמעט 8,000 שקלים + מע"מ תמורת ממיר קטליטי, כ-1,300 שקלים + מע"מ תמורת בית טרמוסטט, 700 + מע"מ תמורת "סט רצועות מנוע", 300 + מע"מ תמורת נוזל קירור, 363 + מע"מ תמורת שמן גיר, 820 + מע"מ תמורת צינור מים לטורבו, 660 + מע"מ לשני צינורות שמן לטורבו, 157 + מע"מ תמורת שני ניפלים לטורבו ועוד 5,100 שקלים תמורת הטורבו עצמו, ועוד 36,197.82 שקלים תמורת מנוע מקורי. "שטיפת חוץ פנים רכב פרטי בבית הלקוח" הוא קיבל בחינם, אבל לסכום הזה הוא נדרש להוסיף עוד כ-5,000 שקלים + מע"מ תמורת העבודה.
סך הצעת המחיר, אחרי הנחות וכולל מע"מ, עומדת – בלי בושה – על 69,909 שקלים, כ-7,000 שקלים יותר מן הערך התיאורטי והמופרז של הרכב הזה במחירון לוי יצחק.
אנחנו מודים: לקח לנו כמה דקות להסדיר את הנשימה כאשר ראינו את הצעת המחיר הזאת, בתוך כדי ניסיון לדמיין מי האידיוט שהנפיק ושלח אותה.
למען ההגינות צריך לומר שי.ב. קיבל גם הצעה נוספת ל"מנוע יד 2" – לטענתו תמורת כ-45,000 שקלים, וזאת בשעה שרוב הצעות המחיר והתיקונים שאנחנו נתקלנו בהם עד היום נעים בסדרי הגודל של בין 5,000 ל-20,000 שקלים לכל היותר.
אגב, לא מיותר לציין שבמכתב חסר הרגישות שנשלח לי.ב על ידי עורך הדין של קרסו מוטורס נכתב בין השאר: "יובהר ויודגש כי אי היענות מצדך לדרישה זו (פינוי הרכב התקול מן המוסך תוך יומיים) והמשך הגדלת הנזקים במו ידיך באופן חד צדדי ובלעדי יעמדו כנגדך במסגרת כל ההליכים המשפטיים הפרוסים בפני מרשתי ובתוך כך, אך לא רק, פנייה לביהמ"ש המוסמך לצורך גביית דמי חניה ו/או אחסון החל ממועד כניסת הרכב לחצריה של מרשתי, בסך של 100 ש"ח ליום, בתוספת כל ההפסדים המסחריים שנגרמים למרשתי כתוצאה מנטישת הרכב שם, תפיסת ליפט הרמה החל מיום כניסת הרכב, לרבות עלויות ריבית, הצמדה ושכ"ט עו"ד".
שוק חופשי? אז אל תקנו ניסאן, רנו ודאצ'יה
צריך לומר בפשטות שקרסו מוטורס לא עברה על אף חוק. אם בא למנהלים שלה להוציא ללקוחות הצעות מחיר על סך 150,000 שקלים זאת זכותם. "שוק חופשי", "מדינה חופשית". זכותם גם להתנהג בדרך מגעילה ללקוחות שלה ולשלוח להם מכתבים מאיימים מעורכי דין.
מצד שני, למה לקנות מכוניות מיצרנית ויבואנית שנוהגת בדרך כזאת בלקוחות שלה? הרי השוק חופשי, לא?
בישראל מיוצגים כיום 75 מותגי רכב ואמנם לא כולם צדיקים, אבל למה לבחור דווקא במותג שזו ההתייחסות שלו ללקוחות?
צריך לומר: למיטב ידיעתנו כל המכוניות מתוצרת רנו, ניסאן ודאצ'יה שמונעות באמצעות מנוע ה-1.2 ליטר הזה חשופות במידה כזאת או אחרת להרס מוחלט של המנוע, מגדש הטורבו ו/או הממיר הקטליטי. לכן – לכל מי שרוכש מכונית משומשת כזאת מומלץ "לשים בצד" קופת חיסכון של כ-20,000 שקלים לצורך תיקונים.
אגב, אם מישהו סבור בטעות שמדובר במקרה מאוד קיצוני שלא מייצג את ההתנהלות של קרסו מוטורס או את המותגים שהיא מייצגת אפשר להביא כאן דוגמאות נוספות. כך, למשל, אותו מוסך בבעלות קרסו מוטורס הנפיק לא.ע – הבעלים של ניסאן ג'וק מודל 2021 עם מנוע 1.0 ליטר טורבו – הצעת מחיר של "רק" 51,728 שקלים כולל מע"מ תמורת החלפת מנוע, ואולי – באופן יחסי – הוא יכול להרגיש שהוא יצא בזול.
וזה לא הכל. כפי שפרסמנו כאן, גם במנוע ה-1.33 ליטר שהחליף אצל רנו, ניסאן ודאצ'יה את מנוע ה-1.2 ליטר יש ככל הנראה תקלה סדרתית שגורמת לשבר בתרמוסטט שדרכו נשפך כל נוזל הקירור. במקרים רבים הכשל הזה גורם להרס של מנועים ומכיוון שמדובר בכלי רכב קרובים יותר לתקופת האחריות יש לקוחות שמקבלים הצעה להשתתפות בעלויות התיקון. אלא שגם במקרים כאלה יש לקוחות שהצעת המחיר שהם מקבלים דומה לעלות ההחלפה של מנוע כזה בחו"ל (בלי טובות של היצרן).
כך למשל, ח.י.ל – הבעלים של ניסאן קשקאי 1.3 מודל 2021 עם פחות מ-64,000 קילומטרים שהמנוע שלו נהרס נדרש לחתום על טופס העבר תביעות ובנוסף לכך גם לשלם 5,900 שקלים לצורך החלפת המנוע שלו.
ביקשנו לקבל את תגובת קרסו מוטורס לדברים אבל הם בחרו שלא להגיב.
קיבלתם הצעת מחיר הזויה לתיקון תקלה סדרתית ברכב? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
המנועים המתפגרים של רנו ניסאן ודאצ'יה: בעלי הרכב יוצאים לפעולה
המנועים הפגומים של רנו, ניסאן ודאצ'יה: מדריך לנפגעים
מנועי ה-1.2 ליטר המתפגרים של רנו ניסאן ודאצ'יה: קואליציה בינלאומית של עורכי דין תילחם במנהלי רנו באופן אישי
תלונה פלילית כנגד רנו בצרפת בגלל מנועי ה-1.2 ליטר המתפגרים