Ad

מפקחי המשרד להגנת הסביבה רוצים להיות שוטרים

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

במשרד להגנת הסביבה בוחנים שינויי חקיקה שיאפשרו למפקחי המשרד לאכוף את החוק נגד נהגים של כלי רכב מזהמים ללא עזרת המשטרה. זה מה שקורה כאשר השעיית בוחן של המשטרה משביתה ניידת זיהום לתקופה של עשרה חודשים

המשרד להגנת הסביבה יוזם תיקון של תקנות התעבורה, במטרה לאפשר למפקחי המשרד לאכוף תקנות הנוגעות לזיהום אוויר ללא צורך בתיאום עם המשטרה וללא עזרתה. בין השאר, המשרד בוחן תיקון של תקנות התעבורה שיאפשר למפקחים לבצע בדיקות אקראיות לכלי רכב מזהמים בצדי הדרכים – ללא עזרת המשטרה. עוד תיקון שנבחן יאפשר למפקחי המשרד לאכוף תקנה המחייבת נהגי אוטובוסים לדומם מנועים בזמן המתנה לנוסעים במסופים. כיום, אכיפת התקנה נעשית באופן בלעדי על-ידי המשטרה, ומפקחי המשרד אף אינם שותפים לאכיפה.

התיקונים שיוזם המשרד מגיעים בעקבות שורה ארוכה במיוחד של ליקויים ומחדלים באכיפת תקנות תעבורה שעוסקות בזיהום אוויר. כך למשל, בסוף 2012 הפסיקה לפעול ניידת לבדיקת זיהום מכלי רכב באזור חיפה והצפון בגלל השעייתו של בוחן המשטרה שהפעיל אותה. פעילות הניידת חודשה רק באוקטובר 2013, ובכל התקופה שבה הושבתה הניידת לא בוצעו בדיקות זיהום מכלי רכב באזור הצפון. מקרה דומה אירע בשנת 2012 באזור הדרום, כאשר אחת הניידות שהפעילה המשטרה הירוקה הושבתה לתקופה של כמה חודשים בגלל השעיית בוחן המשטרה (הרגילה) שהפעיל את הניידת.

דוגמה נוספת אפשר למצוא באזור תל-אביב: החל באוגוסט 2012 הפסיקו שתי יחידות של אגף התנועה – את"ן דן ואת"ן איילון – להקצות שוטרים לליווי בדיקות שערך המשרד. במשטרה הסבירו כי מפקח של המשרד דרש את נוכחותו של סייר-בוחן, ומאחר שחסרים שוטרים שכאלה הופסק הליווי. התוצאה הייתה פשוטה: בשניים מהאזורים החשובים ביותר בארץ בכל הנוגע לאכיפת תקנות זיהום אוויר, לא בוצעו בדיקות לכלי רכב במשך חודשים ארוכים.

באכיפה של תקנות הנוגעות לזיהום אוויר במסופי תחבורה ציבורית, המצב חמור לא פחות. למשל, לביקורת שיזם המשרד להגנת הסביבה במסופים של חברת דן באזור גוש-דן התלוו שוטרים, שהודיעו למפקחי המשרד כי לא יוכלו לאכוף את החוק נגד נהגי אוטובוס שהפרו את תקנות התעבורה הרלוונטיות. הסיבה שנמסרה למפקחים: "לא ניתן למצות את ההליכים כנגד נהגי האוטובוסים שנמצאו עוברים על החוק".

יש לציין כי גם כאשר נאכף החוק ומוטלים קנסות על נהגים שנוהגים בכלי רכב מזהמים, לא מושגת הרתעה של ממש נגד המזהמים. כך למשל, בשנים 2010 עד 2012, שיעור הנהגים ששילמו את הקנסות שהוטלו עליהם היה כ-50% בלבד: 458 מתוך 974 בשנת 2010, כ-1,000 מתוך 1,934 בשנת 2011 ו-846 מתוך 1,674 בשנת 2012. אגב, הסיבה העיקרית לביטול דו"חות בשנים אלה הייתה רישום פרטים שגויים על-ידי המפקחים: כ-56% מהדו"חות שבוטלו ב-2011 וכ-64% מהדו"חות שבוטלו ב-2012.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
    שינוי גודל פונט
    ניגודיות