Ad

מפגש עם המלכה מהולנד ועם צמד נסיכות

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

תקנות יורו 6 המחמירות חייבו את יצרני המשאיות לבצע בהן שינויים טכניים רבים. דאף ההולנדית החליטה לנצל את ההזדמנות ולערוך רענון מקיף לכל מגוון הדגמים. יצאנו לבלגיה כדי לבחון מה התחדש

DAF-Euro-6-FAN-XF-510במדרונות המתונים של הרי הארדניים שבמזרח בלגיה, ליד העיירה ספא היפיפיה, שוכן לו בית מבודד ופסטורלי.
יש בו מסעדת בשרים משובחת, בירה מהחבית תוצרת בית וכמה חדרי אירוח בקומה העליונה. בדרך כלל מאוד שקט כאן אבל היום נראה שהשלווה הופרה בעקבות כינוס קולני של כמה גברים ממדינות זרות העסוקים באופן אובססיבי בהשוואות בין ביצועיהם.
רגע, זה לא כמו שזה נשמע, תחזירו את המחשבות הגסות לראש שלכם. מדובר במפגש בין עיתונאי רכב כבד ששחרר הרבה אמוציות בעקבות תחרות נהיגה.

קרב ראש בראש 

בדאף החליטו לחרוג הפעם מנוהל ההשקות הרגיל ולהתחיל את נסיעת המבחן בדגמים החדשים של החברה בתחרות פתוחה עם ניקוד שבסופו יבחר גם הנהג הטוב ביותר.
הפעם לא נבדקו ביצועים כמו יכולת להקיף כמה שיותר מהר מסלול מרוצים (אם כי מסלול ספא הסמוך בהחלט עושה חשק…) אלא יכולתם העיתונאים לנהוג בצורה חסכונית במיוחד.

מעבר לעניין שכל תחרות יוצרת בין אנשים, במקרה זה התחרות נולדה מתוך רצון למקד את עיניהם של העיתונאים לשעון קטן בלוח המחוונים המחובר למחשב ניהול המנוע ומשקלל כל העת את מאפייני הנהיגה ומעניק בסוף כל נסיעה ציון – עד כמה הנהיגה בקטע זה הייתה חסכונית בצריכת הדלק.

מעבר לגימיק הממכר המוכר לנו גם מ"מד השתילים" בהיברידיות של הונדה שעורר את העיתונאים להכריז בקול על התוצאות שלהם רק כדי לגלות שהיו טובים מהם, למעשה המד הזה מחבר כל מי שאוחז בהגה של משאיות דאף החדשות באופן ישיר ומיידי לתודעה לחיסכון בצריכת דלק, עניין משמעותי ביותר ליצרני המשאיות וחברות ההובלה בימים אלה שהרי ברכב עבודה מסחרי אפילו חסכון של אחוז מתבטא בסוף השנה בכסף רב.

משאית דאף

המנועים תוכננו מחדש כדי לעמוד בתקני יורו 6 המחמירים ולטענת דאף מציגים בתנאי אמת חיסכון משמעותי מאוד של 5- 10 אחוז בתצרוכת הדלק. עם זאת, בניגוד להעדפה של האירופאים (עדיין) למכוניות משפחתיות עם גיר ידני נראה שבכל הקשור למשקל כבד, עידן הגיר הידני במשאיות נמצא בערוב ימיו ורוב המשאיות החדשות נמכרות עם גיר אוטומטי.

תקני הזיהום החדשים כוללים דרישה להפחתה דרסטית בפליטת המזהמים ושמים דגש מיוחד על הפחתת פליטת תחמוצת החנקן (NOX) בלא פחות מ-77 אחוז ופליטת חלקיקי הפיח ב-66 אחוז, כל זאת לא רק בשערי המפעל אלא לפחות במשך שבע שנים או לחילופין 700,000 ק"מ.

התקנות החדשות חייבו תכנון מחדש של מכללים רבים
התקנות החדשות חייבו תכנון מחדש של מכללים רבים

רענון כללי 

למעשה התקנות החדשות חייבו את יצרני המשאיות לעשות הרבה שינויים מכניים במערכות הקירור והטיפול בגזי הפליטה ובחברת "דאף" ההולנדית (הנמצאת בשליטת חברת פאקאר האמריקאית) ניצלו את החלפת התקן כדי לשנות את כל קו המשאיות, ממבנה הקבינות ועד קביעת סטנדרטים חדשים למיקום לוגו החברה.

כל המשאיות באירוע ההשקה נצבעו בצבע כתום פוטוגני שיצר תמונה מרשימה מאוד עת שהן עמדו זו לצד זו בשורה ארוכה בצד הכביש בשלל גדלים ותצורות, מי עם גורר תומך, מי עם מטען מיכלית ומי בתצורה אחודה לעבודות תשתית.המאפיין המשותף לכל הדגמים הוא ניקיון עיצובי והצגת סממנים החוזרים על עצמם כמו גריל כהה שמעליו ממוקם בצורה בולטת לוגו 'דאף', ממש מתחת לחלון.

נסיעות המבחן התקיימו, כאמור, בכבישים הצדדים של הרי בלגיה, באזור המתאפיין בכבישים צרים ומפותלים ומלאי עליות ומורדות כל זאת כשהמשאיות עמוסות במשקל המקסימלי המותר שלהן.
אחרי שהתנסינו במלכה האם, ה-XF החדשה, הגיע זמנן של הנסיכות מבית דאף, הרכבים הכבדים "הקלים", ה-LF וה-CF.

הקטנה שבחבורה 

ה-LF, המיועדת למשימות הפצה וחלוקה עירוניות ובין-עירוניות, פותחה בבריטניה ומיוצרת שם. ל-LF שני סרנים והיא מגיעה במשקלים של בין 7.5 טון ל- 19 טון.
המנועים בנפח של 4.5 ל' ו-6.7 ליטר שופרו כדי לעמוד בתקן יורו 6.
מאחר שהמנוע ואביזריו תופסים כעת מעט יותר נפח, היה צורך לטפל בקבינה שלמעשה תוכננה מחדש ומציגה כעת נוחות ושימושיות משופרות עם לוח מחוונים ומתגי הפעלה, נטולי צעצועים אך במראה איכותי ומעוצב.
עם זאת, לא רק המנוע והקבינה שודרגו וגם השלדה זכתה להתייחסות בכובד ראש ולהפחתה במשקלה.
נהיגה במשאית ה-LF חושפת תנוחת נהיגה מצוינת ולא מעייפת, ראות טובה סביב ונכונות רבה לשתף פעולה עם הנהג הודות למערכת היגוי נוחה ומערכת בלימה טובה שיחד עם הגיר הידני בעל שישה יחסי ההעברה מציגים שילוב מושלם המאפשר הורדת הילוכים נוחה תוך כדי הפעלת בלם מנוע.

DAF-LF-Aerobody-Euro-6-06

סוס העבודה 

משאיות ה-CF הגדולות יותר בטווח משקלים של בין 18 ל-44 טון מגיעות בתצורה של גורר תומך (סמיטרלייר) או משאית אחודה ועם שלוש אופציות לקבינה מפוארת יותר או פחות.
סדרת ה-CF ידועה כ"סוס העבודה" של דאף והיא נחשבת פחות ייצוגיות מספינת הדגל, ה-XF.
עם זאת, גם כאן הוכנסו שינויים רבים ובין היתר הקבינה מפנקת ומבודדת יותר, העליה למשאית נוחה יותר ומשקל השלדה הופחת.
ה-CF נכחה בהשקה בתצורה של גורר תומך (סמיטריילר) ועם מערכת ההילוכים האוטומטית (עם אפשרות לשליטה ידנית) שעושה עבודה טובה ואינה מחייבת מאמץ כלשהו.
המנועים התגלו כחזקים וגם עליות קשוחות לא היוו בעבורם אתגר.
שלוש מדרגות מעלות אותנו אל הקבינה המוצעת במספר תצורות ורמות פאר (קבינות יום, קבינות עם תא שינה וקבינות יום עם אפשרות למנוחה קלה). בכל הגרסאות הישיבה מאוד נוחה, השליטה על כל המערכות נעשית דרך ההגה ויחד עם בידוד הרעשים הטוב בהחלט אפשר להעביר כאן לא מעט שעות מהנות.

DAF-FAN-CF-400-Euro-6-08

בארץ לא מעודדים יורו 6 

לצערנו, בניגוד למהלך הרחב שהונהג במדינות רבות עם החלת תקנות יורו 5 לפני מספר שנים וכלל צ'ופרים והטבות לרוכשים, הכנסת תקן יורו 6 לא לוותה במהלך דומה ורק מדינות ספורות נתנו הקלות משמעותיות לרוכשי משאיות חדשות הנושאות את התקן החדש.
כצפוי, גם בישראל, למרות האינטרס הברור להפחית את זיהום האוויר המסוכן, לא צפויות להנתן שום הטבות למשאיות מהדור החדש ולמעשה בימים אלה היבואנים מצטיידים במלאי משאיות על פי תקן יורו 5 שייוצרו עד סוף השנה וזולות ב-10,000 – 15,000 אירו. עם זאת, היבואנים מדגישים שמי שמעדיף את משאיות מהדור החדש יכול להזמין ולקבל אותן כבר כעת.

workhouse

  • Ad
  • Ad
  • Ad
    שינוי גודל פונט
    ניגודיות