Ad

המודל האוסטרלי מעודד רכישת רכב עבודה כתגובה למשבר קורונה

במקום לחלק קצבאות ללא אבחנה בחרו האוסטרלים להשקיע את תקציב המדינה בעידוד הצמיחה הכלכלית
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אחרי שנים רבות שבהן הנהיגו ממשלות ישראל מדיניות של ייבוש המגזר הציבורי וצמצום מדיניות הרווחה פקד גם אותנו משבר הקורונה.

ממשלת ישראל, בתגובה, הפכה ב-180 מעלות את המדיניות שלה, והקצתה מיליארדי שקלים שרובם מחולקים לאזרחים, חלקם לעצמאים, ומעט מאד מהם, אם בכלל, מוקצים באופן שיעודד השקעות במשק, ואיתן צמיחה שתסייע ליציאה מהירה מן המשבר.

 

 

רוב מדינות מערב אירופה, לעומת זאת, הפעילו כבר עם תחילת המשבר תוכניות להצלת הכלכלה אשר מבוססות ברובן על השקעה בתשתיות ובהסבות מקצועיות לעובדים, באופן צופה פני עתיד. כך, לדוגמא, הושקעו כספים בתוכניות לגריטת כלי רכב ישנים ורכישת כלי רכב חשמליים, ובסיוע לפרישת תשתיות טעינה ברחבי המדינות.

לקריאה נוספת: ממשלת גרמניה מחלקת מכוניות חשמליות בחינם

אתמול (ב') חשפה ממשלת אוסטרליה את התוכנית שלה לעידוד הכלכלה בעידן שלאחר המשבר הכלכלי, והיא מבוססת במידה רבה על הגברת הצריכה והצמיחה באמצעות עידוד השקעות.

התוכנית החדשה מאפשרת ל-99 אחוז מן העסקים באוסטרליה לנכות את העלות המלאה של נכסים חדשים שיירכשו על-ידם כבר במהלך שנת המס שבה הם נרכשים. במילים אחרות, במקום לתת כסף ציבורי לעסק שנפגע, בין אם יש לו סיכויי הישרדות ובין אם לא – האוסטרלים מאפשרים לבעלי עסקים לשלם פחות מס – בתנאי שהם משקיעים בעסק.

אחת התעשיות שצפויה ליהנות מאד מן הסידור החדש היא תעשיית הרכב, מכיוון שבשונה מאשר בישראל – שלטונות המס האוסטרלים מכירים ברכב ובהוצאות על רכב לצורך מס "כבר מן הקילומטר הראשון", ולא דוחקות בעסקים לשכור מכוניות בליסינג כמו בישראל. בתקציב החדש, שאושר השבוע באוסטרליה, נקבע שעסק שרוכש כלי רכב חדש (וגם כל ציוד אחר עד להיקף עסקה של 150,000 דולר אוסטרלי) יוכל לקבל פחת מואץ ולהכיר במלוא ערך הרכישה בתוך שנה אחת, וזאת בחלון הזמנים שבין עכשיו לבין אמצע שנת 2022.

התאחדות סוחרי הרכב האוסטרלית הביעה תמיכה בצעד והצהירה ש"הממשלה מעודדת עסקים להשקיע ולהעסיק יותר אנשים בתוך כדי כך שהיא מפחיתה מיסים ומותירה בידי הצרכנים הכנסה פנויה אשר תטפטף לכלכלה. התקציב מכיר בכך שהשקעות עסקיות הן חלק מכריע בהחלמה הכלכלית של אוסטרליה…"

אגב, מעניין לציין שבאוסטרליה, בשונה מרוב מדינות אירופה וארה"ב, עדיין מוטלים על מכוניות מכס, מיסי יבוא ומס מכוניות יוקרה (אם כי בשיעורים נמוכים משמעותית מאשר בישראל), וזאת למרות שג'נרל מוטורס ופורד הפסיקו את פעילויות ייצור הרכב שלהן ביבשת וכעת לא מיוצרות שם מכוניות חדשות.

במשרד האוצר האוסטרלי מכנים את המהלך הזה "מערכת התמריצים הגדולה ביותר שקיבלה ממשלת אוסטרליה מעולם", ומבטיחים שמדובר ב"משנה משחק" – מהלך אשר ירחיב את ההשקעה במשק ויגדיל באופן דרמטי את יכולת הייצור של המדינה, בתוך כדי יצירת עשרות אלפי מקומות עבודה. לדברי אנשי האוצר באוסטרליה, "חברת הובלות תוכל לשדרג את הצי שלה, חקלאי יוכל לרכוש ציוד חדש, ועסק לייצור מזון יוכל להרחיב את קו הייצור שלו. זה יגדיל את הפעילות הכלכלית של המשק ועסקים קטנים יקנו, ימכרו, יספקו, יתקינו וישרתו את הרכישות הללו. כל מגזר בכלכלה שלנו, בכל פינה בארצנו, ירוויח. כך נחזיר את האוסטרלים לעבודה".

 

 

לקריאה נוספת: לימונים ולימונדה: ענף הרכב יחלץ את ישראל מהמשבר הכלכלי

לא מיותר להזכיר שמדינת ישראל, כפי שכבר כתבנו כאן בעבר, יכולה לנצל את המשבר הכלכלי הנוכחי כדי להוציא לפועל, לראשונה מעולם, תוכנית רצינית לגריטת רכב ישן בתוך כדי השקעה בתשתיות טעינה והמרת צי הרכב הישראלי לרכב חשמלי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad