• Ad
  • האם הונדה מנסה להשתלט על ניסאן?
    קרלוס גוהן, היו"ר האגדי של רנו-ניסאן והנאשם הנמלט, מזהיר שהקשר שנרקם בין הונדה, ניסאן ומיצובישי מסתיר "השתלטות מוסווית" של הונדה על ניסאן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קרלוס גוהן, מי שניהל בהצלחה את הברית בין רנו לניסאן במשך קרוב לשני עשורים ואף הספיק לצרף אליה את מיצובישי – כשנתיים לפני שנאסר ונכלא ביפן – מזהיר שהשותפות שמתגבשת בין הונדה לבין ניסאן ומיצובישי תהפוך מהר מאוד להשתלטות מוחלטת של הונדה.

     

    האם הונדה מנסה להשתלט על ניסאן?

     

    כזכור, במבצע מהסרטים (ובסיוע של ישראלי) גוהן הצליח להימלט בדצמבר 2019 ממעצר בית בטוקיו כשנה לאחר שנכלא והואשם שם על-ידי השלטונות היפנים במעשי מרמה שביצע לכאורה במסגרת תפקידו כיו"ר ניסאן ומיצובישי. מאז חוסה גוהן בביירות שבלבנון.

    בריאיון שהעניק שלשום (ב') ל'אוטומוטיב ניוז' טען גוהן שיחסי הכוחות בין הונדה לבין ניסאן אינם שקולים מאחר שהונדה היא השותפה החזקה יותר בקשר הזה, ובסופו של דבר זה יוביל את ניסאן ומיצובישי להיות כפופות להונדה.

    הדברים נאמרים כשבוע לאחר מסיבת עיתונאים שנערכה בטוקיו, יפן, שבה הוכרז על כך שהברית המתגבשת בין הונדה לניסאן, שעליה דיווחנו כאן באפריל השנה, תצרף אליה גם את מיצובישי, שחברה עם ניסאן בברית המתפוגגת עם רנו.

    בריאיון ל'אוטומוטיב ניוז ' כינה קרלוס גוהן את ברית ניסאן-הונדה-מיצובישי "השתלטות מוסווית" של הונדה, והדגיש שהדיבורים אמנם יפים אבל יישום של חבירה כזאת יהיה קשה למימוש מוצלח – ולא משנה באיזה אופן ינסו לבצע אותה. "חתימה על הסכם שותפות בין יצרניות רכב זה דבר אחד", אומר גוהן, "לגרום לזה לעבוד זה דבר אחר".

     

     

    הברית הטרנס-יפנית

    כפי שפרסמנו כאן, ניסאן והונדה ניהלו השנה מגעים במשך מספר חודשים והכריזו באפריל על חתימה על מזכר הבנות לכינון ברית לפיתוח משותף של מערכת הפעלה לרכב. ככל הידוע, על אף שהרעיון העקרוני מוסכם על הצדדים עדיין לא הוזרק לתוכו תוכן מוחשי ופרטי הפרטים שלו – למשל מקורות מימון וחלוקת ההשקעה הפיננסית, טרם סוכמו. חבירתה של מיצובישי אמנם מגדילה את פוטנציאל השוק אבל באותה נשימה גם מסבכת את המגעים ומוסיפה אינטרסים אחרים.

    "השותפים החדשים עומדים בפני אתגרים גדולים" אמר גוהן, והדגיש ש"מערכת היחסים הזאת נראית לי הרבה יותר כמו תחילתה של השתלטות של הונדה על הברית מאשר שיתוף פעולה אמיתי של שווים, מפני שהונדה היא החברה החזקה מבין השלוש בפער ניכר".

    כפי שפרסמנו – ניסאן דיווחה על תוצאות כספיות לא טובות בדוחות מחצית השנה שלה, במיוחד לנוכח ביצועים גרועים בשוק האמריקני שהוא השוק החשוב ביותר עבורה, והיקף המכירות שלה לשנת הכספים הקודמת (שמסוכמת ביפן ב-31 במרץ) היה 3.4 מיליון כלי רכב. הונדה, לעומתה, דיווחה בסוף חודש מרץ על רווחי שיא ועל צמיחה של 11% בסך המסירות השנתי, שהגיע ל-4.1 מיליון כלי רכב.

    למרבה האירוניה, בשנים האחרונות דווקא ניסאן נראתה כמו חברה אגרסיבית שמתאמצת להשתחרר מכבלי העבר. לאחר שצרפה אליה את מיצובישי, כמעט בעל כורחה של היצרנית הקטנה יותר שהתדרדרה מזה עשור מדחי אל דחי, ניסאן פתחה חזית מול רנו והצליחה להשתחרר מן הלפיתה שלה. כיום מתקיים איזון ביחסי הכוחות בברית רנו-ניסאן, אלא שרנו עצמה חולקה לשתי חברות נפרדות ובין השאר החלה לחבור אל שחקניות נוספות, למשל ג'ילי הסינית.

    גוהן, שבעבר נחשב לדמות נערצת ביפן, "נשרף" על-ידי ניסאן בשיא המאבק בין היפנים לצרפתים ובין אם הוא אשם בשחיתות או קורבן במאבק הזה לא יהיה מרחיק לכת לשער שיש לו בטן מלאה על מנהלי ניסאן.
    למרות זאת ראוי להקשיב לאיש שעיצב את אחת הבריתות המצליחות, בשעתו, בתעשיית הרכב כשהוא טוען ש"ניסאן עושה רושם של חברה שמנסה למצוא מושיע: החתימה על ההסכם עם הונדה נראית כמו ניסיון להסיט את תשומת הלב מהתוצאות העלובות".

     

    האם הונדה מנסה להשתלט על ניסאן?

     

    למה שזה לא יעבוד?

    בריתות והשתלטויות הן חלק בלתי נפרד מן האבולוציה של תעשיית הרכב ב-140 השנים האחרונות וכאשר מנסים לשים בצד את המטען הרגשי שיש לגוהן כלפי ניסאן ולהתרכז בטיעונים רציונליים עולה השאלה "למה לא?"

    תעשיית הרכב הוותיקה נמצאת כיום באחת התקופות המאתגרות ביותר מאז המצאת הגלגל, כאשר מצד אחד היא מותקפת על-ידי עשרות מותגים סינים שנתמכים על-ידי ממשלה חזקה, אגרסיבית ומתוכננת היטב ומצד שני חייבת להתאים את עצמה לשבע מהפכות טכנולוגיות חסרות תקדים. ההיגיון מחייב שיצרניות רכב עם רקע ותרבות משותפת – יפניות במקרה הזה – ישלבו ידיים ומשאבים.

    אבל בין השורות של גוהן מסתתרים מספר טיעונים שקשה לפסול על הסף: "אני לא יכול לדמיין לרגע אחד איך זה יעבוד בין הונדה לניסאן, אלא אם כן מדובר בהשתלטות מוסווית של הונדה על ניסאן ומיצובישי, כאשר הונדה תשב במושב הנהג. זאת תהיה פשוט השתלטות מוסווית…
    …להגיד שהם יעבדו יחד זה רק 5% מהאתגר. 95% הנוספים תלוים ביכולת שלך לשבת יחד ולחלק באופן שכלתני את העבודה, לפתח סינרגיות, לוודא שאתה לא מקובע לגבי הזהות שלך או השייכות הלאומית שלך, ולהיות מסוגל להסתכל על השורה התחתונה – להגדיל את ההכנסות ולקצץ בעלויות".

    גוהן הזכיר עובדה חשובה: להונדה, לדבריו יש "היסטוריה של עצמאות נחושה", ומעולם בעברה היא לא נמצאה בקשר בעלות משמעותי עם יצרנית רכב אחרת. להונדה אמנם היו קשרים טכנולוגיים אד הוק עם ג'נרל מוטורס, אבל היא מעולם לא חלקה משאבי הון או קבלת החלטות עם יצרנית רכב אחרת, וזאת בשונה מכל יצרניות הרכב היפניות האחרות.

    ואכן – במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת ב-1 באוגוסט הדגישו מנכ"ל ניסאן מאקוטו אוצ'ידה (Makoto Uchida) ומנכ"ל הונדה טושיהירו מיבה (Toshihiro Mibe) ששתי החברות "לא דנו באחזקות צולבות ביניהן".

    העניין הוא שאין סיבה שמה שלא נעשה בעבר גם לא יבוצע בעתיד: לשאלת אחד העיתונאים אמר מיבה שהוא לא פוסל אפשרות לקשרי בעלות בין שתי החברות. "השותפים שוקלים אפשרויות רבות", הוא אמר, "אולי אפילו להקים חברה חדשה". לא מיותר להזכיר שהונדה כבר הקימה חברה חדשה אחת לייצור רכב, ובמסגרת זאת מתגבש מיזם הרכב החשמלי של הונדה ושל ענקית האלקטרוניקה סוני.

    בשורה תחתונה, הברית שמתהווה כעת בין הונדה לבין ניסאן ומיצובישי עשויה להיות הדבר המעניין ביותר שקורה בתעשיית הרכב היפנית, במיוחד לנוכח העובדה שכל יצרניות הרכב היפניות החשובות האחרות – מאזדה, סובארו, סוזוקי, איסוזו וכמובן דייהטסו – קשורות באופן כזה או אחר לקבוצת טויוטה.

     

     

    לקריאה נוספת:

    ניסאן רנו וג'ילי מקימות בריתות חדשות ומחודשות

    טויוטה נותנת שיעור באחריות ליונדאי, רנו, פיג'ו ופורד: תחליף 102,000 מנועים פגומים

    רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם הונדה מנסה להשתלט על ניסאן?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.