• Ad
  • איטליה לא מרשה לאלפא רומיאו לומר מילאנו אז קבלו את ג'וניור החדשה
    פוליטיקאים טמבלים הם לא המצאה ישראלית: שר התעשייה האיטלקי לא מאפשר לאלפא-רומיאו להשתמש בשם העיר מילאנו, אבל מעז יצא מתוק: ג'וניור - אחד השמות המרגשים של אלפא - חוזר לחיים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קברניטי קבוצת סטלנטיס, בעלת הבית של אלפא-רומיאו, החליטו לייצר בפולין את הדגם החשמלי הקומפקטי והחדש של אלפא, בצמוד לדגמים אחרים של פיאט וג'יפ. מבחינתם זה עושה שכל – אבל לא מבחינת ממשלת איטליה אשר אסרה עליהם להשתמש בשם העיר 'מילאנו' כשם הדגם. כך יוצא שכשבוע לאחר שאלפא רומיאו ערכה טקס רב רושם בעיר שבה נוסד המותג האיטלקי המפורסם והשיקה שם את 'מילאנו' – היא נאלצה להחליף את שם הדגם ובחרה עבורו את השם 'ג'וניור'.

     

    איטליה לא מרשה לאלפא רומיאו לומר מילאנו אז קבלו את ג'וניור החדשה

     

    כדי להבין איך ממשלה יכולה לקבוע עבור חברה מסחרית באילו שמות מותר לה להשתמש כשמות המוצרים שלה צריך ראשית לכל לצמצם את היכולת הזאת לטריטוריה של אותן ממשלה ואותה חברה מסחרית. ממשלת איטליה חוקקה זה מכבר חוק שאוסר על שימוש בשמות "בעלי צליל איטלקי" למוצרים שלא מיוצרים באיטליה.

    ההיגיון מאחורי החוק הזה לקוח מחוקי הצרכנות שנועדו למנוע הטעיה ולהגן על התוצרת המקומית – אנחנו הרי לא רוצים לקנות יין 'קיאנטי' שמיוצר בטורקיה או בסין – אבל לא בטוח עד כמה הוא רלוונטי לתעשיית הרכב.

    בעידן הנוכחי טויוטה שולחת אלינו קורולה "יפנית" שמיוצרת בטורקיה, אינפיניטי מגיעה אלינו ממקסיקו, פורד פומה מרומניה, רנו "צרפתית" נשלחת לישראל מדרום קוריאה ועוד רגע יגיעו אלינו מכוניות "סיניות" שייוצרו בהונגריה. אגב, רבות ממכוניות קבוצת פיאט בעשורים האחרונים הגיעו אלינו מטורקיה ופולין.

    מה שחשוב זה שמאוד קשה להניח שמישהו בוחר דגם של מכונית מפני שהשם שלו רומז על מקום הייצור, ונזכיר שקיה עשתה שימוש בשמות דגם עם ניחוח איטלקי ואילו סיאט, שמייצרת בברצלונה אבל גם בגרמניה ובצ'כיה, עושה כבוד רב לערים ואיים ברחבי ספרד באמצעות שמות הדגמים שלה.

    אגב, החוק האיטלקי לא יכול למנוע מסטלנטיס לשווק את ג'וניור' בישראל או בארה"ב תחת השם 'מילאנו', אבל ספק רב אם יש לאיטלקים אינטרס לעשות את זה: אלפא כבר הדביקה בארה"ב את השם מילאנו על ה-75 ששווקה שם בין השנים 1987 ל-1989. זאת הייתה בשעתו מכונית מחורבנת מבחינת אמינות והיא נחשבת לאחת הסיבות שאילצו את אלפא-רומיאו להפסיק לשווק מכוניות בצפון אמריקה. מה שבטוח זה שקשה לטען שמישהו יחשוב שאלפא-רומיאו היא "איטלקית" ולא "פולנית" רק בגלל שקוראים לה 'מילאנו' ולא 'ג'וניור'.

     

    איטליה לא מרשה לאלפא רומיאו לומר מילאנו אז קבלו את ג'וניור החדשה

     

    פוליטיקאי מטומטם זאת לא המצאה ישראלית

    מכל מקום, מסתבר שלא רק בישראל יש פוליטיקאים מטומטמים ותאבי פרסום, ומי שאחראים לפדיחה המטופשת הזאת הוא בראש ובראשונה שר התעשייה האיטלקי אדולפו אורסו אשר הורה להפעיל על אלפא את החוק הנ"ל, אם כי גם לאנשי אלפא יש יד במעל, לכל הפחות בכך שלא קראו את המפה הפוליטית ולא פעלו כדי למנוע את התקלה המביכה.

    הטמטום שבו מדובר חורג הרבה משאלת שם הדגם של אלפא. לשר תעשייה בכל ממשלה של כל מדינה יש אינטרס לשכנע חברות לייצר במדינה שלו. כמאמר האמרה: "You Had One Job" (היה לך דבר אחד לעשות).

    לצורך זה יש בידי השר מגוון כלים, בעיקר תמריצים כלכליים, שיכלו להשאיר את אלפא באיטליה ובכך לסייע לכלכלה המקומית.

    סטלנטיס הודיעה עוד בשנה שעברה על כוונתה לייצר את הדגם החשמלי הראשון של אלפא רומיאו בפולין, וב-10 בדצמבר שעבר, על בסיס הצבעה אינטרנטית של מעריצי המותג – היא הכריזה ששם הדגם החדש יהיה 'מילאנו' (למקום השני הגיעה השם 'ג'וניור'). כבר אז, ארבעה חודשים לפני ההשקה, יכול היה אורסו לאיים על אלפא רומיאו ועל סטלנטיס שהוא מתכוון להפעיל את הסנקציה. לחילופין הוא גם יכול היה לפתות אותה עם תמריצים כאמור. אלא שבמבחן התוצאה המתין שר התעשייה האיטלקי עד לאחר טקס ההשקה ורק אז הפעיל את החוק. מטומטם כבר אמרנו?

    אגב, בשולי הדברים צריך לומר שהדגם החדש של אלפא רומיאו עוצב במרכז העיצוב של פיאט בטורינו, ושם גם הונדסו מאפייניו הייחודיים. אבל למעט שם היצרנית וצינור השיווק של הדגם אלה הם "השורשים" האיטלקים היחידים שיש לרכב הזה: ג'וניור הוא אולי לא "רכב פולני" אבל הוא בוודאי הרבה יותר "צרפתי" מאשר איטלקי. הקרוסאובר הקטן הזה בנוי על גבי פלטפורמת eCMP2 של פיג'ו-סיטרואן הצרפתית ומונע באמצעות מערכת הנעה צרפתית, כך שהרבה "אלפא-רומיאו" או "פיאט" אין כאן.

     

    איטליה לא מרשה לאלפא רומיאו לומר מילאנו אז קבלו את ג'וניור החדשה

     

    קבלו את ג'וניור

    אנשי אלפא רומיאו, שגם הם יכלו כנראה למנוע את המחלוקת הזאת עם קצת חשיבה מראש, הגיבו לאילוץ החדש בהודעה לעיתונות שכותרתה "השם 'מילאנו' לא בסדר? אז – אלפא רומיאו ג'וניור".

    בהודעתם לא מזכירים אנשי אלפא את שר התעשייה אבל אומרים ש"באחד השבועות החשובים ביותר לעתידה של אלפא רומיאו הכריז גורם ממשלתי איטלקי שהשימוש בשם 'מילאנו' – שנבחר על ידי המותג למכונית הספורט הקומפקטית החדשה שנחשפה לאחרונה – אסור על פי חוק… השם 'מילאנו', חביב הציבור, נבחר כדי לחלוק כבוד לעיר שבה ההיסטוריה שלנו החלה בשנת 1910. זו לא הייתה הפעם הראשונה שאלפא רומיאו שואלת את דעת הציבור בעת בחירת שם של מכונית. זה נעשה בעבר בשנת 1966 עם ספיידר 1600 כאשר השם שנבחר על ידי הציבור היה Duetto…
    עם סיפור ייחודי ורשימה אינסופית של שמות לבחירה, שינוי השם לא היה בעיה. ואכן, היה תענוג לעבור על רשימת השמות שנבחרו כמועדפים מתוך הצעות הציבור, שאחד מהם היה אלפא רומיאו ג'וניור".

    מנכ"ל אלפא רומיאו, ז'אן-פיליפ אימפרטו, אמר: "החלטנו לשנות את השם למרות שאנחנו יודעים שאנחנו לא נדרשים לעשות זאת כי אנחנו רוצים לשמר את הרגש החיובי שהמוצרים שלנו תמיד יצרו ולהימנע מכל סוג של מחלוקת".

    מכל מקום, שם הדגם החדש-ישן 'ג'וניור' לקוח מגרסת הכניסה של גרסת הקופה של ג'וליה – ספרינט GT. אלפא רומיאו 105, 'ג'וליה', אחת היצירות הראשונות והחשובות של מעצב הרכב ג'ורג'טו ג'וג'יארו – היא אחת המכוניות היפות ביותר שאלפא ייצרה בשנות ה-60 וה-70, ויש מי שטוענים שזאת הייתה האלפא רומיאו "האמיתית" האחרונה.

    החל משנת 1966 ולמשך מעט יותר מעשור הוצעה ג'וליה GT בגרסת כניסה שנקראה ג'וניור'. גרסה זאת הייתה מאוד פופולרית מפני שבתחילת דרכה היא הונעה באמצעות מנוע בנפח 1.3 ליטרים (במקום מנוע ה-1.6 ליטר של ג'וליה) וזה הציב אותה במדרגת מס נמוכה עם תג מחיר מאוד אטרקטיבי. (בהמשך הונעה גרסה זאת באמצעות מנוע בנפח 1.6 ליטר). בסיכומו של דבר כ-40% מן הג'וליות GT מאותו דור שאי פעם יוצרו נמכרו כגרסאות ג'וניור, וזה שם שמעורר נוסטלגיה ורגש עז בליבם של אלפיסטיס בכל רחבי העולם.

    למרבה האירוניה – התוצאה היא שבמקום לעשות כבוד לעיר מילאנו, עיר הולדתה של אלפא-רומיאו, ג'וניור החדש עושה כבוד לאלפא עצמה למרות שכאמור יש בו מעט מאוד "אלפא", אם בכלל…

     

    לקריאה נוספת

    מדוע אלפא רומיאו לא מכירה בקיומה של מדינת ישראל?

    למרות ההכחשה: סאנגיונג נקראת מעכשיו KGM גם בישראל

    ההצעה של יצרנית הרכב הפינית המחתרתית ליצרניות הסיניות: "תלמדו מהאיראנים – תילחמו באמצעות פרוקסי"

    שלב שני במלחמת הסחר בין אירופה לסין

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    איטליה לא מרשה לאלפא רומיאו לומר מילאנו אז קבלו את ג'וניור החדשה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.