ניסאן ממשיכה להפסיד כסף: מי שפעם הייתה יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן רשמה במחצית הראשונה של 2025 הפסד של 1.4 מיליארד דולר, ואתמול (ה') נודע שהיא מוכרת את קומפלקס משרדי המטה המרכזי שלה בעיר יוקוהומה שביפן.

ניסאן דיווחה שהיא צפויה לקבל תמורת משרדי הנהלת החברה 643 מיליון דולר, אבל העובדים שלה לא יצטרכו להתחיל לעבוד מהבית: היא תשכור את אותו קומפלקס מן הרוכשים שלו בהסכם שכירות ל-20 שנים.
הכנסות ניסאן ממכירות רכב הצטמקו במחצית הראשונה של שנת הכספים 2025 (אפריל-ספטמבר 2025) ב-6.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וזאת לנוכח הצטמקות של כ-7.3% במכירות בתקופה הזאת – אל פחות מ-1.5 מיליון כלי רכב.
הצניחה המשמעותית ביותר במכירות נרשמה בסין (17.6%), אבל גם ביפן הן הצטמקו ב-16.5%. מה שמחזיק את ניסאן עם הראש מעל המים זאת בין השאר התחזקות מתונה של כ-2% במכירות בשוק הרווחי ביותר עבורה, השוק האמריקני. אלא שאפילו הבשורות הטובות מאמריקה מגיעות עם קורטוב של מלח: הסך הכל החצי שנתי אמנם חיובי אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 6.7% במכירות, כלומר שהמגמה לא טובה.
במאי השנה הציגה ניסאן תוכנית חילוץ שלישית, הפעם תחת השם "Re:Nissan", עם יעד מוצהר לחיסכון של כ-3.3 מיליארד דולר בעלויות התפעול עד לשנת הכספים 2026 – וזאת בין השאר באמצעות פיטורים של 20,000 עובדים שמהווים כ-15% מכוח העבודה שלה ברחבי העולם. במקביל תסגור היצרנית היפנית 7 מתוך 17 מפעלים שלה, והיא ביטלה תוכניות להקמת מפעל סוללות ליתיום-ברזל-פוספט (LFP) בקיושו שביפן.
נשיא ומנכ"ל ניסאן, איוון אספינוזה, ניסה להקרין אופטימיות: "תוצאות המחצית הראשונה שלנו משקפות את האתגרים העומדים בפנינו אך מאשרות שניסאן נמצאת בנתיב ההתאוששות". אלא שהתחזית לשנת הכספים המלאה קודרת: החברה צופה ירידה של 6.4% בהכנסות ביחס לתחזית הקודמת שלה.

כשרע ליצרן טוב ליבואן?
פתגם שהיה נפוץ בימים עברו בשוק הרכב הישראלי היה "כאשר ליצרן רע ליבואן טוב", ללמדך שכאשר יצרניות רכב תקועות עם מלאי של מכוניות זה יוצר עבור היבואניות הזדמנויות לרכישת "סטוק" במחיר אטרקטיבי, ומכאן קצרה הדרך למתח רווחים שמן במיוחד.
באופן כללי אפשר לומר שהימים האלה חלפו עברו מזמן, מפני שכל יצרניות הרכב למדו לייצר באופן יעיל כדי שלא לממן מלאים מיותרים, והן גם מצויות הרבה יותר מבעבר בתוך חישובי הרווחיות של היבואניות.
ממש בימים אלה, בלי קשר למשבר הספציפי של ניסאן, החישובים של יצרניות הרכב עוברים טלטלה בגלל שגעון המכסים של הנשיא דונלד טראמפ. זה עשוי ליצור הזדמנויות ככל שמדובר בכלי רכב שמיוצרים מחוץ לארה"ב והיו מיועדים במקור לשוק האמריקני. כיצרנית גלובלית ניסאן שלחה אלינו במהלך השנים כלי רכב שהיא ייצרה ביפן, באירופה, בארה"ב, בהודו וגם במקסיקו, אבל נראה שמצבה הנוכחי לא נובע מעודפי מלאי לא מכורים, ושהדבר האחרון שהיא מעוניינת בו זה "לגלגל ברזלים" ולמכור בזול ליבואנית בישראל.
בסיטואציה הנוכחית נראה שהלחצים הגדולים מגיעים מפגיעה ביכולת של ניסאן להתחרות בסין, מפגיעה בשרשרות האספקה לשוק האמריקני, ועיקר העיקרים – בגלל מגוון דגמים מתיישן ופחות רלוונטי. במצב דברים כזה נראה שהתקופה הקשה של ניסאן אולי תועיל ליבואנית שלה לישראל בטווח הממש קצר, אבל מעלה סימני שאלה לגבי הטווח הבינוני – שנה עד שלוש שנים מהיום – ולטווח הארוך.
יצרניות רכב, ודאי בסדר הגודל של ניסאן, לא קורסות ונעלמות אבל תקופות של קושי וצמצום עלולות לאלץ אותן לקצץ לא רק במחקר ופיתוח ולדחות השקה של מוצרים עתידים אלא גם בכל פעולה יקרה אחרת שאפשר לנסות לדחות, למשל מעשי "רצון טוב" שנועדו לשמר לקוחות מאוכזבים.
בצדק או שלא בצדק התחושה היא שלניסאן יש בישראל מוניטין "יפני" מוצק, וההימור שלנו הוא שמצבה הכלכלי המעורער "יעבור מעל הראש" של רוב בעלי הרכב והלקוחות בארץ ולא ישפיע עליהם כל עוד שלא יתלוו אליו דרמות נוספות. ניסיון העבר מלמד שרוכשים ישראלים פוטנציאליים לא מטרידים את עצמם בשאלות כמו האם יצרנית רכב תיסגר או לא, והדוגמה הקיצונית ביותר לכך היא יסורי הגסיסה של סאנגיונג הקוריאנית שהסתיימו (נכון להיום) בסיפור הצלה מפואר.

מגששת את דרכה
כפי שפרסמנו כאן, החוליה החזקה ביותר בברית נישאן-רנו-מיצובישי נחלשה בשנים האחרונות באופן דרמטי, בין השאר לנוכח מאבקים פנימיים בתוך החברה ובינה לבין רנו, וכיום כל אחת מן השותפות מחפשת לעצמה עתיד בעזרת שחקניות אחרות. רנו כרתה ברית עם ג'ילי הסינית ויחד איתה מנסה למצב את עצמה כספקית של מנועי בעירה, ואילו ניסאן מסתפקת בשיתופי פעולה טכנולוגיים עם הונדה לאחר שניסיון ההשתלטות (לכאורה) של הונדה על ניסאן לא צלח.
אלא שכחלק מתהליך הגירושין נאלצת ניסאן לוותר לא רק על נכסים סמליים כמו בעלות על בנייני מטר החברה אלא גם על תרנגולות מטילות כמו הפעילות שלה בהודו, שם נמצא שוק הרכב שצומח בקצב הגבוה ביותר מבין השווקים החשובים בעולם.
רנו רוכשת מניסאן את נתח הבעלות שלה במיזם המשותף שלהן בהודו, וניסאן תפסיק לייצר רכבים בתת היבשת ההודית. ניסאן גם ביטלה את ההתחייבות שלה להשקיע עד 600 מיליון אירו ב'אמפר', חטיבת הרכב החשמלי של רנו, ואלה שתי דוגמאות לנסיגה מפרויקטים בעלי חשיבות אסטרטגית שהיו אמורים להבטיח את עתיד החברה.
נשיא ומנכ"ל ניסאן, איוון אספינוזה, מבטיח: "תוצאות המחצית הראשונה שלנו משקפות את האתגרים העומדים בפנינו, אך הן מאשרות שניסאן נמצאת בנתיב ההתאוששות. המחצית השנייה תביא איתה מכשולים משלה, אבל עם המיקוד, המשמעת והפעולות שמתבצעות אני בטוח שנביא תוצאות חזקות יותר… תוך איזון בין אופטימיות לניהול סיכונים זהיר, תחת Re:Nissan אנחנו מאיצים לעבר העתיד – מתעדפים מוצרים חדשים, שווקי מפתח וטכנולוגיות פורצות דרך שיגדירו את הפרק הבא של ניסאן.

לקריאה נוספת:
ניסאן בהצהרה דרמטית: אנחנו עדיין עומדים
מרצדס-בנץ נוטשת את ניסאן: מכירת אחזקת המיעוט שלה חושפת משבר עמוק
טכנולוגיה למתקדמים: ניסאן מציגה ראש מנוע בלי תושבות שסתומים
















