ברחבי העולם וגם בישראל יש לא מעט אספני רכב שמרוב אהבה למכוניות שמים את ידם על כל מציאה מוטורית שנקרית בדרכם ואוגרים רכבים ישנים בתקווה שיום אחד יהיה להם את הפנאי ואת הכסף כדי לשפץ אותם.
הבעיה היא שבמרבית המקרים זה לא ממש קורה ומצבם של הרכבים, שלרוב לא מאוחסנים בתנאים אידיאליים, מדרדר והשיפוץ שלהם הופך למורכב עד בלתי אפשרי.
מעת לעת מתגלים מסביב לגלובוס מגרשים כאלה עם עשרות רכבים ישנים נדירים פחות או יותר שהיו יכולים לשמח הרבה אספנים אם לא הושארו להירקב לאט לאט.
מאגר כזה התגלה לאחרונה בחצר האחורית של פנסיונר אמריקאי הגר במדינת ניו מקסיקו שבארה"ב ולקראת מכירתו של הנכס כעת כל הרכבים שבחצר מוצעים למכירה.
לבחור היה פטיש למכוניות אירופאיות ובחצר נתגלו כ-20 רכבים במצבים שונים שיוצרו ביבשת הישנה. חיבה מיוחדת נרשמה למכוניות פיאט ובאוסף יש לא פחות מ-7 יחידות של ה-850 ספיידר הקטנה מהמודלים 1969-1972 המוצעות כעת למכירה יחד בעסקת חבילה.
הרודסטר הקטנה אמנם לא הייתה ידועה כחורכת אספלט קיצונית, אך המכונית הנאה שיוצרה בסדנת ברטונה בטורינו הציגה מימדים קומפקטיים נאים וחיטובים קלאסיים שבהחלט עמדו במבחן הזמן.
לארצות הברית ה-850 הגיעה כשהיא מצוידת במנוע מחוזק בנפח 903 סמ"ק שהפיק 52 כ"ס ולמרות מוניטין אמינות די מפוקפק היא צברה לה לא מעט מעריצים בשל התנהגותה הכיפית על הכביש ומחירה הזמין.
באותן שנים מכוניות פיאט סבלו מבעיות חלודה די חמורות ולא מעט מהן פשוט התפוררו לאחר שנים בודדות, אך באופן מפתיע, אולי משום שבניו מקסיקו לא יורד יותר מדי גשם, שבעת הרכבים שבחצר כמעט שלא נפגעו מסרטן הפח הקטלני ורובן כוללות בודי במצב שלם לחלוטין.
עם זאת, לא מדובר ברכבים במצב נסיעה ומעבר לחלקים שחסרים בחלקם, הזמן בהחלט נתן את אותותיו.
כל המכוניות מגיעות עם מנוע ותיבת הילוכים והמכירה כוללת גם 2 גגות קשיחים. ל-5 מהמכוניות אין טייטל (המקבילה האמריקאית לרישיונות) והם ככל הנראה נקנו ממגרשי גרוטאות לחלפים ותהליך החזרתם לכביש או ייבואן לארץ עשוי להיות מורכב. עם זאת, לשתיים מהמכוניות יש "טייטל נקי", הן רשומות על שם הבעלים ויכולות בהחלט לחזור לכביש או להיות מיובאות לארץ תחת תקנות "רכב אספנות".
את החלק הטוב ביותר שמרנו לסוף, מאחר שהזמן דוחק ובעל הרכבים חייב לפנות אותם מהמגרש בהקדם שכן אם לא יעשה זאת הם ישלחו בקרוב לגריסה, כל שבע הרודסטר הקטנות מוצעות כעת למכירה בקרייגסליסט בעסקת חבילה בעבור 2000 דולר שהם קצת יותר מ-1,000 שקלים ליחידה ובהתחשב בעובדה שלפחות שתיים לחזור לכביש בקלות ובמאגר החלפים העצום, ללא ספק מדובר במציאה.