• Ad
  • תקן אירו 7 החדש: לא מה שחשבתם
    כאשר מדברים על תקן 'אירו 7' חושבים על מנועי בנזין ודיזל, ואלה באמת יצמצמו את פליטות המזהמים באמצעות טכנולוגיות חדשות ולכן יתייקרו. פחות מדברים על כך שהתקן החדש ישפיע על כל כלי הרכב הקיימים על הכבישים מפני שנקבע בו רף עליון לפליטת "חלקיקים עדינים" שפוגעים בבריאות. יצרניות צמיגים ויצרניות של בלמים ורפידות בלימה ימכרו דור חדש, ויקר יותר, של מוצרים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשבוע שעבר, לאחר עיכובים רבים וכיפופי ידיים בין הלובי של תעשיית הרכב לבעלי עניין אחרים, פרסם האיחוד האירופאי את הנוסח המוצע לתקן אירו 7 לזיהום אוויר מרבי מכלי רכב.

    התקן מחליף את הנוסח האחרון של 'אירו 6', תקן אשר נכנס לתוקף בשנת 2014, וצפוי להיות הנוסח האחרון שמטפל במנועי בעירה לפני שיהיה אסור בכלל למכור מנועים כאלה באירופה, משנת 2035.

     

    תקן אירו 7 החדש: לא מה שחשבתם

     

    כפי שפרסמנו כאן לפני כחודש, תקן אירו 7 נוסח במקור על-ידי ועדת מומחים שעמלה עליו במשך כשנתיים, אבל ברגע האחרון רוכך מאד. הנוסח הסופי כולל קיצוץ של כ-25% ברף המרבי לפליטת תחמוצות חנקן, אבל יש בו מספר חידושים חשובים יותר כמו השוואת רף הזיהום המרבי של מנועי דיזל לזה של מנועי בנזין. זה אומר, למשל, שדיזלים יהיו חייבים לעמוד באותו רף עליון של פליטות תחמוצות חנקן, וזאת נחשבת לנקודת תורפה של הטכנולוגיה הזאת. המשמעות המעשית, שנובעת גם מתקנות ואיסורים אחרים שהוטלו על מנועי דיזל בעולם, תהיה צמצום דרסטי במכירת מנועים כאלה, אשר עד לפני פחות מעשור היוו כ-60-70% מן המכירות בחלק ממדינות אירופה.

    אחת המהפכות המשמעותיות ביותר שמקופלת בתקן אירו 7 החדש תשפיע לא רק על מכוניות חדשות אלא על כל המכוניות שמתגלגלות על כבישי מערב אירופה ואולי, תלוי בממשלה שלנו, גם בישראל. התקן הפחית מאד את הרף העליון לפליטת "חומר חלקיקי עדין", כלומר חלקיקים מיקרוסקופיים שגורמים למחלות חמורות בדרכי הנשימה. זה ישפיע לא רק על צמצום פליטת חלקיקים כאלה ממנועים – מגבלה שיכולה לחול רק על כלי רכב חדשים – אלא גם על כל הצמיגים ורפידות הבלמים שיימכרו בשוק, כלומר על כל המכוניות שמתגלגלות על הכבישים. אגב, בהקשר הזה צריך להזכיר שגם בעידן שבו כלי רכב לא יפלטו זיהום במפלס הכביש – בין אם בזכות השימוש בטכנולוגיית חשמל או מימן – צמיגים ורפידות בלמים עדיין יתבלו וישחררו לאוויר מזהמים שונים.

     

     

    אפשר, אבל חסר תועלת, להצטרף לוויכוח אודות הפער בין הנוסח המקורי לנוסח הסופי והמרוכך של התקן. אבל אין מחלוקת על כך שעם כניסתו לתוקף הוא ישפיע לטובה על הבריאות של תושבי הערים באירופה וגם בישראל. אנשי האיחוד האירופאי מבטיחים שהתקן יפחית את סך פליטת תחמוצות החנקן ממכוניות נוסעים ומסחריות קלות ב-35% (מפני שההפחתה ממנועי דיזל תהיה דרמטית יותר), וממשאיות ואוטובוסים ב-56 אחוזים. לדבריהם, כמות "החומר החלקיקי העדין" שנפלטת לאוויר תיחתך ב-27 אחוזים.

    מנקודת המבט של בעלי הרכב סביר שבשלב ראשון המכוניות יתייקרו כאשר יצרניות יטמיעו טכנולוגיות ואמצעים חדשים, אך מרגע שאלה יהפכו לסטנדרט צפויה התחרות להוזיל את המחירים – או להעביר לקוחות מהר יותר לרכב חשמלי.

    כאמור, שינויים שנחוש בהם בעין ישפיעו גם על צי הרכב הקיים כאשר יצרניות בלמים ורפידות בלימה ישיקו רפידות שעשויות מחומרים שהחיכוך שלהם יוצר פחות חומר חלקיקי. כושר הבלימה לא צפוי להשתנות, אבל יהיה מסקרן לגלות אם, וכיצד, הרכב החומרים החדש ישפיע על אורך החיים של כל רפידה. בשעתו, כאשר יצרניות רפידות נאלצו להפסיק שימוש באסבסט מפני שהוא חומר מסרטן – הוחלפו הרפידות הקודמות בכאלה שהתבלו ונשחקו מהר יותר.

     

    תקן אירו 7 החדש: לא מה שחשבתם

     

    גם הצמיגים יעברו מהפך, אם כי בעוד שהדרישות המפורטות לפליטה מרבית של חלקיקים מרפידות כבר פורסמו (מקסימום 7 מיליגרם לקילומטר עד לשנת 2035, ולאחר מכן מקסימום 3 מ"ג/ק"מ) – הדרישות לגבי צמיגים טרם נקבעו. הערכה סבירה היא שהמחירים של צמיגים שיתאימו לתקנים החדשים יעלו, בין השאר מפני שהיצרניות והמשווקות ינצלו את ההזדמנות להדגיש תכונות חדשות, אבל מכיוון שבשלב כלשהו פשוט תיאסר המכירה של צמיגים מן הטכנולוגיה הנוכחית – השוק העולמי יתאים את עצמו מהר מאד לתקינה החדשה.

    שאלת מיליון השקלים היא באיזו מידה תפעל הממשלה באמצעות משרד התחבורה לטובת בריאות הציבור בישראל, והתשובה עלולה לאכזב. כעקרון, בישראל נהוגה תקינת רכב אירופאית כלומר שמכוניות חדשות שמיוצרות לפי תקינה כזאת יגיעו עם צמיגים ורפידות שפולטים פחות חלקיקים מזיקים. אבל בישראל נהוגה גם תקינת רכב אמריקנית, ואין חובה לייבא חלקים לפי תקינה אירופאית. במילים פשוטות, אין ולא תהיה מניעה לייבא צמיגים ורפידות שמיועדים למכירה במדינות עולם שלישי – אלא אם הממשלה תחיל עליהם את התקן המחמיר ומשרד התחבורה יקבע בתקנות באופן מפורש שחלקים כאלה חייבים לעמוד בתקינה אירופאית.

    שלום לדיזל

    אחת התוצאות הבלתי נמנעות של תקן אירו 7 היא חיסול של הנעת דיזל בכלי רכב קטנים, ואולי גם של כל פלח השוק של מכוניות קטנות עם מנועי בעירה. החמרת הסטנדרטים לא תאפשר לייצר מנועי בעירה זולים, ומתח הרווחים על מכוניות כאלה קטן מכדי להצדיק את קיומן.

    תקן אירו 7 מציג החמרה חשובה בתקני הזיהום המרבי של פליטות מזהמים מכלי רכב כבדים – בעיקר משאיות ואוטובוסים שמונעים במנועי דיזל. על אלה נגזרה הפחתה של 78% בפליטה המרבית של תחמוצות חנקן, מ-400 ל-90 מיליגרם לקילומטר, ולפי הערכות זה יעלה את עלות הייצור של כל כלי רכב כבד בכ-2,700 אירו, ואת עלות הייצור הממוצעת של מכוניות נוסעים בכ-300 אירו. מצד שני זה יחסוך פגיעה בריאותית במיליוני בני אדם ויפחית בהתאם את ההוצאה הציבורית על מערכת הבריאות. כאמור, התייקרות כלי הרכב עם מנועי בעירה צפויה לעודד יצרניות רכב ולקוחות למהר לעבור לייצור ורכישת רכב חשמלי.

    נוסח תקן אירו 7 החדש יאושר בקרוב על-ידי הפרלמנט והמועצה האירופאית וצפוי להיכנס לתוקף ביולי 2025 בכל הקשור למכוניות נוסעים ולכלי רכב מסחריים קלים, ושנתיים מאוחר יותר גם עבור משאיות ואוטובוסים. בקרוב יפורסמו תקני זיהום חדשים גם לאופנועים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תקן אירו 7 החדש: לא מה שחשבתם

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.