• Ad
  • המכונית החשמלית הפולנית תתבסס על פלטפורמה של ג'ילי
    יכול להיות שהרכב החשמלי הבא שלכם לא יהיה סיני אלא פולני עם שורשים סינים, וזאת דוגמא נוספת למהפך שמחולל עידן הרכב החשמלי בעולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    זה נשמע אמנם כמו התחלה של בדיחה אבל זה אמיתי ורציני לחלוטין: לפולין תהיה יצרנית מכוניות לאומית שתיקרא 'איזרה' (Izera), היא תייצר רק מכוניות חשמליות ותציג שני דגמים ראשונים בתוך פחות משנה ודגם נוסף מיד לאחר מכן. הלילה (ה') נודע ששני הדגמים הראשונים של 'איזרה' יתבססו על הפלטפורמה המודולרית והייעודית של יצרנית הרכב הסינית ג'ילי.

     

    המכונית החשמלית הפולנית תתבסס על פלטפורמה של ג'ילי

     

    לאחר שבחנו הצעות של פולקסווגן, טויוטה ויונדאי החליטו אנשי מיזם Electromobility Poland (EMP), אשר מיישמים תוכנית שאפתנית של ממשלת פולין לייצר אצלם במדינה כלי רכב חשמליים, לבחור בהצעה של ג'ילי ולבסס את הקרוסאובר החדש ושני דגמים נוספים על המכלולים שלה. איזרה תעשה שימוש בפלטפורמת SEA של ג'ילי, וכך היא תהיה יצרנית הרכב הראשונה מחוץ לקבוצת ג'ילי שתעשה שימוש בפלטפורמה הזאת.

    במסגרת ההסכם בין ג'ילי ל-EMP מעניקים הסינים לפולנים רישיון לפלטפורמה החשמלית הטהורה שלהם, אבל חשוב מכך: ג'ילי גם "תהפוך לשותפה טכנולוגית בסדרת כלי הרכב הראשונה של EMP אשר תושק תחת המותג איזרה" – כך מציינים אנשי ג'ילי. עוד נמסר ש"EMP מתכוונת לפתח מספר דגמים חשמליים עבור המותג איזרה, הראשון בהם יהיה קרוסאובר קומפקטי ולאחריו יפותחו ויושקו גם מכונית סטיישן ומכונית בתצורת האצ'בק – שתיהן בגודל קומפקטי".

    ג'ילי השיקה את פלטפורמת SEA בשנת 2020 ובנוסף לג'ילי עצמה היא משמשת גם כבסיס לכלי רכב חשמליים של מותגי 'וולוו', 'פולסטאר', 'זיקר' ו'סמארט'. ארכיטקטורת הרכב החשמלי הטהורה הזאת מאפשרת להשתמש בה כבסיס לכלי רכב קטנים בסגמנט A ועד לכלי רכב מסחריים גדולים יחסית בסגמנט E, ובסיס הגלגלים שלה יכול להשתרע לאורך החל מ-1800 מ"מ ועד ל-3300 מ"מ, בהתאם לדרישות. הפלטפורמה כוללת לא רק את ה"ברזלים" אלא גם מערך אלקטרוניקה ותוכנה מותאם לרכב חשמלי.

     

    המכונית החשמלית הפולנית תתבסס על פלטפורמה של ג'ילי

     

    מכונית פולנית חשמלית

    דגמי 'איזרה' ייוצרו בייצור סדרתי החל משנת 2024 במפעל חדש שמוקם באזור התעשייה של העיר ג'וורזנו בחבל שלזיה, והפרויקט הלאומי הזה ייצור כ-15,000 מקומות עבודה חדשים, מהם 3,000 במפעל עצמו ו-12,000 אצל ספקיות וקבלני משנה.

    יוזמת הרכב החשמלי הממשלתית בפולין הוקמה לפני כשנתיים במטרה "להשיב עטרה ליושנה" ולחזק את ייצור הרכב במדינה, ואף לשחזר בקנה מידה קטן את ההצלחה של ממשלת סין עם תעשיית הרכב שלה. זאת מתוך הבנה שעידן הרכב החשמלי עשוי לאפשר לפולין להדביק את הפער, שלא לומר "לדלג מעל", מדינות שכנות כמו סלובקיה והונגריה.

    בסוף השנה שעברה נחשפו תחת שם המותג 'איזרה' שני אבות טיפוס של קרוסאובר ושל מכונית האצ'בק אשר עוצבו על-ידי סדנת העיצוב האיטלקית 'טורינו דיזיין', כמו גם פרטים אודות תהליך הייצור המיועד שלהם. אלא שבאותה עת טרם נקבע באילו מכלולים ייעשה שימוש, ועל איזו פלטפורמה הם יתבססו. מה שהיה ברור כבר מן ההתחלה, ולכך יש משמעות חשובה גם עבורנו בישראל, זה שכלי הרכב האלה נועדו לעמוד בדרישות הייחודיות לשווקי מרכז אירופה, ובין השאר גם להתאים לפלח שוק עממי אשר עד היום לא ניתן לו מענה על-ידי יצרניות רכב אירופאיות.

    בראיה ישראלית, ובמילים פשוטות, יש מצב שבתוך כשנתיים נוכל לקנות בישראל מכונית "פולנית עם שורשים סינים" במחיר יותר משתלם מזה של כל כלי הרכב האירופאים ואולי גם זול מכמה כלי רכב שמגיעים מסין.

     

    המכונית החשמלית הפולנית תתבסס על פלטפורמה של ג'ילי

     

    מסתכלים על סקודה

    ממשלת פולין רוצה, בין השאר, למצב את המדינה המרכז אירופאית לצד צ'כיה והרבה מעל רומניה כמרכז אירופאי לייצור רכב. כבר כיום מיוצרות בפולין מכוניות מתוצרת פיאט ופורד ויש לה תעשיית חלקי רכב מפותחת מאד, אבל, כאמור, עידן הרכב החשמלי פותח בפניה הזדמנויות חדשות.

    הבסיס לפרויקט השאפתני הפולני ניצב על "החוליה החלשה" או על "בסיס הפירמידה" של תעשיית הרכב החשמלי בעולם בימינו – הסוללות. חברת PZL Sedziszow החלה לייצר בפולין לפני כשנתיים מארזי סוללות לאחר שממשלת פולין סבסדה את הקמתם של מפעלי סוללות מתוצרת LG הקוריאנית ושל Guotai Huarong הסינית. בסך הכל מדובר בהשקעה ממשלתית לא מאד גדולה של כ-1.3 מיליארד דולר, כלומר הרבה פחות מכפי שממשלות אירופאיות אחרות משקיעות בסובסידיות לרכישת מכוניות שמיוצרות במדינות אחרות. במילים אחרות, ממשלת פולין השקיעה סכום נמוך בהרבה מסכומים שממשלת ישראל משקיעה בתחומים לא כלכליים ושנויים במחלוקת פוליטית – והקימה לאזרחיה תעשיית רכב חשמלי שתעסיק יותר מ-15,000 בני אדם בבניית מכוניות ואלפים נוספים בייצור סוללות.

     

    בראיה ישראלית, ובמילים פשוטות, יש מצב שבתוך כשנתיים נוכל לקנות בישראל מכונית "פולנית עם שורשים סינים" במחיר יותר משתלם מזה של כל כלי הרכב האירופאים ואולי גם זול מכמה כלי רכב שמגיעים מסין.

     

    הנרטיב של ממשלת פולין הוא שייצור רכב בתמיכה והנחיה ממשלתית ישדר לכל יצרניות הרכב האירופאיות, וחשוב מכך – ליצרניות רכב סיניות – שבפולין קיימת תעשייה חזקה של חלקים ומערכות לרכב וספקים אמינים, וזה עשוי לעודד אותם לבחור בפולין כדי להקים בה מפעלים נוספים לייצור רכב. ל"סיפור" הזה יש כיסוי ורקע היסטורי מעניין מפני שמכונית ראשונה יוצרה בשטח שכיום נקרא פולין כבר בשנת 1893 על-ידי חברת Ursus אשר התמקדה לאחר מכן בייצור טרקטורים ומכונות חקלאיות.

    אחרי מלחמת העולם הראשונה החל בפולין ייצור של כלי רכב צבאיים קלים ומשוריינים, אולם בשונה ממדינות מערב אירופה או אפילו צ'כיה – לא התפתחה שם תעשיית מכוניות. בעידן הקומוניסטי שלאחר מלחמת העולם השנייה יוצרו בפולין כלי רכב על-ידי החברה הממשלתית FSO ואלה התבססו על דגמים של GAZ הרוסית. באמצע שנות ה-60 נחתמו הסכמים עם חברת פיאט ו-FSO ייצרה מכוניות תחת המותג 'פולסקי פיאט' שהתבססו על דגמים קודמים של היצרנית האיטלקית.

    בשנת 1995, לאחר אפיזודה קצרה ולא מוצלחת עם ג'נרל מוטורס, מכרה ממשלת פולין את FSO ליצרנית הרכב הקוריאנית דייהו, וזו החלה לייצר שם דגמים שלה שהתבססו ברובם על פלטפורמות ומכלולים של ג'נרל מוטורס. במקביל, ג'נרל מוטורס עצמה הקימה חברה פולנית אחרת והחלה לייצר מכוניות בפולין למשך מספר שנים. דייהו פשטה את הרגל בשנת 2000 ו-FSO הפכה לחברה עצמאית ולאחר מכן לשותפה של יצרנית רכב אוקראינית בשם ZAZ, אך כעבור מספר שנים נמכרו 60% מן המניות ל… ג'נרל מוטורס. מיזם משותף זה שרד עד לשנת 2011 שבה שוב הפך לעצמאי, אולם בהדרגה הופסק יצור הרכב והחברה התמקדה אך ורק בייצור חלקים לרכב.

     

    בראיה ישראלית, ובמילים פשוטות, יש מצב שבתוך כשנתיים נוכל לקנות בישראל מכונית "פולנית עם שורשים סינים" במחיר יותר משתלם מזה של כל כלי הרכב האירופאים ואולי גם זול מכמה כלי רכב שמגיעים מסין.

     

    במקביל, בפולין יוצרו ומיוצרות מכוניות מתוצרת פיאט (ולנצ'יה), פורד, טויוטה, פולקסווגן וכן משאיות מתוצרת וולוו, מאן וסקניה. בשנת 2004 הצטרפה פולין לאיחוד האירופאי ועד לסוף אותו עשור היא הייתה יצרנית הרכב השנייה בגודלה במרכז ומזרח אירופה אחרי צ'כיה. כיום מהווה הייצור של חלקי חילוף לרכב כ-11% מן הייצור התעשייתי וכ-4% מכלל התוצר המקומי הגולמי של פולין, אולם אלה נתונים משמעותית פחות מרשימים מאלה של סלובקיה והונגריה ובוודאי מצ'כיה שבהן מספקת תעשיית הרכב כשליש מכלל התפוקה התעשייתית.

     

    הזדמנות של פעם במאה

    עידן הרכב החשמלי פותח אפשרויות חדשות ומסעירות בתעשיית הרכב, והראשונה שהבינה את זה היא ממשלת סין שהשתמשה במהפכה הזאת (כמו גם בגודל העצום של השוק הביתי שלה) כדי למנף את תעשיית הרכב המקומית ולהקפיץ אותה אל מעבר לתעשיות המבוססות של אירופה, ארה"ב, יפן וקוריאה.

    גם ממשלת טורקיה השקיעה ותמכה בפרויקט "מכונית חשמלית לאומית" (TOGG) אם כי שם ממילא קיים בסיס ייצור חזק ורב שנים לייצור רכב. בפולין מאמינים שהעידן החדש פותח אפשרויות מסעירות גם עבורם, והמעניין הוא שהממשלה – הלאומנית יש לומר – מאמינה שהעם הפולני יעדיף מוצר חדש עם זהות פולנית על פני מותגים מבוססים יותר אך מיובאים. בממשלת פולין מסבירים שכיום זאת המדינה האירופאית עם שוק הרכב הגדול ביותר שאין לה יצרנית רכב מקומית, והם מודים שהם לוטשים עיניים לצ'כיה, גרמניה ושווקים אחרים שבהם זוכים מותגים מקומיים לאהדה רבה.

     

    בראיה ישראלית, ובמילים פשוטות, יש מצב שבתוך כשנתיים נוכל לקנות בישראל מכונית "פולנית עם שורשים סינים" במחיר יותר משתלם מזה של כל כלי הרכב האירופאים ואולי גם זול מכמה כלי רכב שמגיעים מסין.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.