• Ad
  • תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי
    מייסד BYD הפתיע את תעשיית הרכב הסינית והעולמית בנאום עם מסר מאחד ועם עם סרטון שהפך ויראלי ובהם הוא מפרגן למתחרות הסיניות וקורא להן להתאחד יחד ל"דחיפה גלובלית"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    וואנג צ'ואנפו, מייסד יצרנית הסוללות והרכב BYD, הפתיע בסוף השבוע את תעשיות הרכב הסינית והעולמית כאשר ניצל אירוע של החברה כדי לשלוח מסר מורכב, מעניין, ושנוי במחלוקת לתעשיית הרכב הסינית. בגלל פערי מנטליות ייתכן שהאופן שבו מסר כזה מתפרש בעיניים מערביות עלול להיות מאד בעייתי, אבל ייתכן שהוא באמת בעייתי ושזה לא קשור לבעיית "תרגום" או הבנה.

     

    תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי

     

    וואנג צ'ואנפו נאם במסגרת אירוע לציון ייצור רכב "האנרגיה החדשה" ה-5 מיליון של BYD, ובאופן מאד חריג וחסר תקדים פירגן בפירגון נדיב לתעשיית הרכב הסינית כולה, ובפרט לכמה מן היצרניות המתחרות החשובות ביותר כמו דונגפנג, סאיק, צ'רי, GAC, צ'אנגאן, ג'ילי ואחרות.

    על רקע תמונות שונות שמתארות את ההיסטוריה של תעשיית הרכב הסינית, החל מקו הרכבה של FAW בשנת 1956 ולאורך ציוני דרך בחיי ענקיות רכב סיניות כמו דונגפנג, סאיק ו-GAC – צ'ואנפו נאם ובין השאר הוצגו מאחוריו הסמלים והלוגואים של 12 יצרניות רכב סיניות מובילות. בין השאר צ'ואנפו אמר את מה שעשוי להתפרש כמו קריאה פטריוטית "לאחד את התעשייה" (תחת מטרה או יעד משותף) ו"להרוס את האמונות הישנות".

     

    תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי

     

    הנאום המפרגן של צ'ואנפו וסרטון ש-BYD פרסמה כללו בין השאר את חברות הסטארט-אפ החדשניות 'ניו', 'לי אוטו' ו'אקספנג', כמו גם צילומי אוניות מכולות ומכוניות בנמל לקראת ייצוא. הסרטון לווה בקריינות שבה נאמר "הסיפורים שלנו שונים זה מזה אבל חולקים את אותו כיוון. אין הבדל בין 'אתה' ל'אני'".

    הסרטון, שמסתיים בקריאה ליצרניות הרכב הסיניות "להרוס את האמונות הישנות ולהציג מותגים חדשים ברמה עולמית", מציג את הסיסמה "מכוניות סיניות". תוך זמן קצר מאד הוא הפך ויראלי ברשתות החברתיות בסין – מן הסתם מפני שהוא מדגדג עצב לאומי רגיש או חשוף אצל אזרחים רבים בסין. "אני מאמין שהגיע הזמן למותגים סיניים", אמר וואנג צ'ואנפו, "זה צורך רגשי עבור 1.4 מיליארד האזרחים בסין לראות מותג סיני הופך לגלובלי".

     

    תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי

     

    חשוב לזכור שתעשיית הרכב הסינית נמצאת כרגע בעיצומה של מלחמת מחירים משמעותית אשר הוצתה ברבעון האחרון של השנה שעברה על-ידי טסלה ומסרבת להירגע, ובאותה נשימה צריך לומר גם שבסין פועלים לפחות פי 10 או 20 יותר מותגים מכפי ששוק רכב כלשהו אמור להכיל, וזאת תוצאה של ההתפתחות המהירה מאד של תעשיית הרכב הסינית בשני העשורים האחרונים.

    BYD מובילה בהפרש ניכר את המכירות בשוק "האנרגיה החדשה" של מכוניות חשמליות טהורות והיברידיות-נטענות, ובשנתיים האחרונות היא מגבירה במהירות את מאמצי הייצוא שלה במקביל לפעולות דומות שננקטות על-ידי המתחרות הגדולות שלה מבית. בשנה שעברה עקפה סין את יפן והפכה ליצואנית הרכב הגדולה ביותר בעולם. צ'ואנפו הזכיר את העובדה שכ-60% מכלי הרכב החשמלים וההיברידים-נטענים מיוצרים בסין ושחברות סיניות מייצרות כ-63% מן הסוללות לרכב בעולם, והוא גם חוזה שבתוך 3 שנים יצרניות סיניות ייצרו כ-70% מכלי הרכב החשמליים בעולם.

     

    תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי

     

    רגולציה, קרטל ומכירה בהיצף

    תעשיות הרכב של אירופה, יפן, קוריאה וארצות הברית מבינות היטב את האיום של הענק הסיני שהתעורר והחל לרוץ, וסביר שמנהליהן יעשו ככל שלאל ידם לעשות כדי להפעיל לחץ על ממשלות במטרה להצר את צעדיהן של היצרניות הסיניות.

    מצד אחד, ייתכן שזה הרקע להכרזה של וואנג צ'ואנפו, אבל מצד שני בסין נשמעו קולות של מי שסבורים שדווקא ההצהרה הזאת היא "הטלת מים מן המקפצה". ייתכן גם שהמסר נוגע לשאיפה כזאת או אחרת ל"קבוצת תמיכה" או אחידות מסרים של יצרניות סיניות שנכנסות לטריטוריות חדשות שבהן הן מתמודדות עם החשדנות של לקוחות פוטנציאליים ועם מחסומים רגולטוריים.

    התגובות של מנהלי חברות מתחרות ב-BYD היו מעורבות. רובם "פרגנו לפירגון" ופרסמו הודעות תמיכה וחלקם אף שיתפו בעצמם את הסרטון. וויליאם לי, מנכ"ל 'ניו', כתב שהוא "מרגיש גאה עבור תעשיית הרכב הסינית!" והוסיף: "אנחנו צריכים ללמוד מההצלחה של BYD". לי שיאנג, מנכ"ל 'לי אוטו', שיתף את הסרטון וכתב: "מחיאות כפיים לכל המשתתפים בעידן האנרגיה החדשה!"

     

    תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי

     

    לעומתם, מנהלים של יצרניות רכב סיניות אחרות הזהירו כי שההכרזה של וואנג צ'ואנפו עלולה "לעורר את הדובים מרבצם" ולעודד את הרגולטורים במדינות היעד להציב חסמים רגולטוריים בפני היצרניות הסיניות.
    באירופה, למשל, כבר עלו כלפי הסינים טענות בנוגע ל"מכירה בהיצף" – כלומר מכירת מוצרים במחירי הפסד שמטרתה להשתלט על פלחי שוק ולהתיש את המתחרות. מכירה בהיצף היא עבירה מוחלטת על חוקי ההגבלים העסקיים בכל העולם.

    אחת ההערות הסרקסטיות ביותר, אשר אולי חושפת טפח מן המתרחש מאחורי הקלעים, פורסמה על-ידי וואנג יואנלי, סמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת גרייטוול: "ברגע כל כך קריטי", הוא כתב, "איך יצרניות הרכב הסיניות יכולות להיות יחד? אם אלה רק דיבורים יפים על אחדות בשעה שאנחנו שומרים בלב מרירות – עדיף קודם כל לנהל את המאבק". יואנלי אולי מתייחס לדם רע בין גרייטוול לבין BYD בעקבות תלונה שגרייטוול הגישה כלפי BYD לרגולטור הסיני.

     

    תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי

     

    ברקע הדברים חשוב לזכור שאך לפני כחודש נאלץ איגוד יצרניות הרכב הסיניות לחזור בו מהכרזה על התחייבות לכאורה "להימנע מתמחור חריג" בין 16 יצרניות רכב, כולל BYD (כלומר, בתכל'ס, לתאם מחירים). האיגוד הצהיר שהוא מכיר בכך שהכרזה כזאת מפרה את חוק ההגבלים העסקיים של סין, וכמובן שהיא עומדת גם בניגוד לחוקי ההגבלים העסקיים בכל העולם.

    חשוב לזכור גם שתעשיית הרכב העולמית חוששת מן התעשייה הסינית לא רק בגלל האפשרות לביצוע פעולות שנחשבות לעבירות על חוקי התחרות אלא גם מפני שהסינים השתלטו מבעוד מועד על משאבים אסטרטגיים כמו מינרלים שנחוצים לייצור סוללות ורכיבים חשמליים ועל שרשרת האספקה.

    על רקע הדברים האלה צריך לקוות שמה שצ'ואנפו התכוון לומר זה שתעשיית הרכב הסינית צריכה להתאחד ו"להעלות הילוך" בכל מה שקשור לתדמית שלה – בתוך סין ומחוצה לה, ולא חלילה שהיא צריכה לבצע מהלכים קרטליסטיים שעלולים לפגוע בחוקי התחרות והסחר העולמי.

     

    תעשיית הרכב הסינית מעלה הילוך BYD קוראת לשאר היצרניות הסיניות להתאחד ואולי אף לבצע מהלכים קרטליסטי

     

     

    טקס ציון הייצור של מכונית "האנרגיה החדשה" ה-5 מיליון במלואו. הנאום של צ'ואנפו והסרטון המדובר מהדקה ה-8 ועד לדקה ה-30:

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.