• Ad
  • תערוכת המכוניות הבינלאומית בפרנקפורט משדרת: אירופה תחת לחץ

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    היום נפתחה בפרנקפורט תערוכת המכוניות הבינלאומית החשובה ביותר באירופה לשנת 2013, והיצרנים שמציגים בה מביטים אל העולם מעל לכתפי הלקוח האירופי

    תערוכת המכוניות הבינלאומית הדו-שנתית של פרנקפורט, תערוכת הבית של יצרני הרכב הגרמנים, נפתחה השנה באווירה עגומה שנובעת מן המצב הכלכלי הלא פשוט באירופה ומן השפל במכירת מכוניות שם.

    הרושם הוא שרוב היצרנים, כולל גם הביתיים, מבינים שבמצב העניינים הנוכחי לא יושיעו אותם הלקוחות הטבעיים שלהם, גרמנים, צרפתים, בריטים או איטלקים, אלא רק הביקוש בסין, אשר נותר עדיין חזק למדי, והגידול המבורך בביקוש לרכב בארה"ב.

    הביטוי לתחושות אלה, ככל שהדברים נוגעים להשקות דגמים חדשים בתערוכה, הוא מיעוט חסר תקדים של מכוניות עממיות חדשות, וריבוי – גם הוא חסר תקדים באופן יחסי, של מכוניות פרימיום, מכוניות בעלות הנעה אלטרנטיבית ודגמי תצוגה וקונספט שמבטיחים לנו עתיד מזהיר.

    הרקע לתמהיל הזה מאד חד וברור: שוק הרכב האירופי נמצא בהידרדרות מתמשכת במכירות מזה כמעט שש שנים, ובחלק מן השווקים שם נמכרו בשנה החולפת כמחצית (!) ממספר המכוניות שנמכרו באותה תקופה בשנת 2007.

    יצרני הפרימיום – ב.מ.וו, מרצדס ואאודי, אשר זיהו כבר לפני כעשור את הנטיה של לקוחות להשקיע מעט יותר ולרכוש לעצמם מכוניות פרימיום קטנות במקום מכוניות עממיות גדולות יותר – הם היחידים לחגוג.

    תערוכת פרנקפורט 2013 - אאודי נאנוק קוואטרו קונספט

    בשנתיים האחרונות עלה נתח השוק של מרצדס באירופה מכ-4.5% ל-5%, ב.מ.וו. (עוד לפני שמוסיפים את 300,000 היחידות של 'מיני' שהיא מוכרת מידי שנה) טיפסה מ-4% ל-5% נתח שוק אירופאי, ואילו אאודי, אשר הכפילה את מספר הדגמים שלה בשש השנים האחרונות, זינקה מנתח שוק של 4% באירופה אל 6%.
    באותה תקופה איבדו פיז'ו-סיטרואן, פורד וג'נרל מוטורס כ-2% כל אחת מתנחת השוק שלה, ובשנה האחרונה הן מוסיפות לצנוח (פיז'ו-סיטרואן איבדה 12% ממכירותיה באירופה בשמונת החודשים האחרונים, פיאט איבדה 9% וג'נרל מוטורס כ-8%).

    רוב קברניטי התעשייה חזרו ואמרו אמנם, בראיונות שנערכו ערב פתיחת התערוכה, שהם חשים התייצבות בביקושים, ואף סבורים שבשנה הבאה צפויה התאוששות, אלא שמדובר בהתייצבות על קצב מכירות של כ-13-13.5 מיליון מכוניות בשנה, לעומת כ-18 מיליון בשנת השיא, 2007.

    גם בארה"ב התרחשה התרסקות במכירות בעקבות המשבר של 2008-2009, אלא ששם חלו גם התרסקות מהירה יותר וגם התאוששות מהירה יחסית, והצפי הוא שרף המכירות שם יגיע בשנה הבאה לנתונים קרובים מאד לאלה של שנת 2007.

    לנוכח זאת ברור מדוע פיאט מנסה בכל כוחה להציג דגמי פרימיום ולמנף את הצלחת דגם ה'500' (מתחילת השנה הצטמצם נתח השוק של פיאט באירופה מ-6.5% ל-6.2%, מה שאיפשר לב.מ.וו. לעקוף אותה, עם נתח שוק של 6.2% נכון לעכשיו).

    ברור גם מדוע אאודי מציגה את גרסת הקבריו של A3 החדשה, על בסיס גרסת הסדאן שהושקה לפני כחצי שנה: בעשותה כך היא קורצת בעיקר לשוק האמריקני חובב המכוניות הנפתחות (קונברטיבל'ז, כפי שהן נקראות שם) ופחות אל הקהל האירופי המדוכא כלכלית.

    מנגד, דגם התצוגה המהמם שלה, 'קוואטרו ספורט', מציג את מכונית העל העתידית של אאודי ואולי גם ירתק את דמיונם של מבקרי התערוכה, אבל ודאי שהוא תלוש לגמרי מן המציאות הכלכלית ועם תג מחיר משוער של קרוב ל-200,000 דולר (למכונית הסדרתית) גם יהיה רחוק מהישג ידם של בני אדם מן השורה.

    כאמור, מספר ההשקות של מכוניות "אמיתיות", כאלה שמהוות את עיקר שוק הרכב בעולם, קטן השנה לא רק ביחס למספר ההשקות הרגיל של תערוכות פרנקפורט בשנים האחרונות, אלא בעיקר ביחס למספר דגמי התצוגה שמופיעים בתערוכה – רובם ככולם נועדו לסייע לנו לפנטז על עתיד טוב יותר.

    תערוכת פרנקפורט 2013 - ב.מ.וו i8

    כך, למשל, סיטרואן מבטיחה לרדת אל העם עם 'קקטוס' שלה, ופולקסוואגן מבטיחה לנו גולף מנופחת, אבל כשבוחנים את הבשורות החשובות במוצרים עכשוויים, ומנפים מתוכן שדרוגים מינוריים לגרסאות קיימות, יש מעט מאד חדשות חשובות.

    מנגד, כאמור, יצרני היוקרה חוגגים בפרנקפורט עם הרבה מאד מכוניות תצוגה, וכמעט כולם – כרגיל בשנים האחרונות – מציגים או מציעים מכוניות היברידיות, חשמליות, או חשמליות-היברידיות.

    הסדרתיות
    את העם היושב בציון מעניינים עדיין דווקא הדגמים הסדרתיים העממיים, לכן, על אף שהם הפכו ליוצא מן הכלל בפרנקפורט 2013, נפתח דווקא בהם.
    מאזדה, לאחר מסע עיתונאים מתוקשר מהירושימה ועד לפרנקפורט, מציגה את המכונית החשובה ביותר עבורם, ואחת החשובות ביותר בישראל – ה-3 החדשה.
    לאחר שנפרדה מפורד, והפנימה את העובדה שעליה לשרוד כחברה עצמאית בתעשיית רכב שבה היתרון לגודל משחק תפקיד מרכזי, מאזדה פיתחה פלטפורמה מודולרית וגמישה שכבר מהווה בסיס ל-CX-5 ולמשפחתית הגדולה, ה-6, ומעתה ואילך גם לקומפקטית שלהם, דור שלישי למאזדה 3.

    מבחינת העיצוב נראית ה-3 כמו גרסה מרוכזת וממוקדת של ה-6, אבל מה שמטריד בינתיים רבים מן הישראלים היא הבחירה הלא קונבנציונאלית במנוע בנזין אטמוספירי בנפח 1.5 ליטר.
    התרגיל הזה, שממש לא הצליח לסובארו, עלול להיות בעייתי גם עבור מאזדה בישראל – וזאת למרות ההבטחה לגרסת 120 כ"ס של אותו מנוע. אנשי דלק מוטורס, יבואני מאזדה לישראל, צפויים להשיק את ה-3 בארץ בשבוע השני של אוקטובר הקרוב.
    הבשורות החשובות של מאזדה בפרנקפורט, כפי שהושמעו על-ידי נשיא החברה, הן שבמהלך השנה וחצי הקרובות יושקו קרוס-אובר קטן חדש לקטגוריית הניסאן-ג'וק / שברולט טראקס, וכן קרוס אובר גדול לקטגוריית יונדאי סנטה-פה – אשר ישלימו את CX-5 משני הכיוונים.
    בנוסף, מאזדה תציג בתקופה זו שלושה מחליפים למוצרים חשובים אחרים שלה – מכונית הסופר-מיני '2', המיני-מיניוואן '5' אשר מבוסס על ה-'3', וכן מיאטה
    (MX-5) חדשה.

    פיז'ו מציגה בפרנקפורט את הדור החדש של הקומפקטית שלה, 308, תוך כדי ניסיון לשדרג את מעמדה של פיז'ו בכלל ושל המכונית הזו בפרט. 308 החדשה מבוססת על פלטפורמת EMP2 החדשה, היא מעט יותר קצרה ונמוכה מן המכונית היוצאת, וקלה ממנה בממוצע בכ-140 ק"ג בהשוואה בין דגמים דומים. עיצוב הפנים של המכונית עבר שינוי משמעותי ביותר, ואת ריבוי הכפתורים והמתגים מחליף מראה יוקרתי ונקי מאד, עם מסך מגע גדול וקונסולה מרכזית ומוגבהת.

    תערוכת פרנקפורט 2013 - מרצדס S קלאס קופה קונספט

    על בסיס אותה פלטפורמה, עם חסכון די דומה במשקל, מציגה סיטרואן בפרנקפורט את C4 'פיקאסו' החדש לגמרי. גם המיני-מיניוואן הזה זכה לעיצוב פנים נקי מאד ויוקרתי למדי, עם אופציה לשני מסכי מגע. בניגוד לפיז'ו סיטרואן דווקא מתכננת להוזיל את קו המוצרים שלה בעתיד, בתקווה לתפוס לקוחות מפלחי שוק פחות יקרים (כפי שמבטיח קונספט 'קקטוס' שמוצג באותה תצוגה).
    חדשה חשובה נוספת, עבורנו לפחות, היא יונדאי i10 – מכונית מיני שעברה – כך מבטיחים הקוריאנים, שדרוג איכות משמעותי, הגדלת רוב המימדים וצמצום קל של כ-20 ק"ג במשקל.

    החברה האחות, קיה, מציגה בפרנקפורט דור שני ל'סול', שעשוי להיות חשוב מאד במקומותינו לנוכח הפריחה בקטגוריית הקרוס-אוברים. סול החדשה מבוססת על 'סיד' האירופית ולא על זו של i20 (ריו) כבעבר, לכן היא גדולה יותר בכל מימדיה ומציעה מרחב פנימי משופר. עם מנוע בנפח 1.6 ליטר ותג מחיר נכון יכולה המכונית הזו לכבוש לעצמה נתח שוק מאד מעניין בישראל.

    בקטגוריה סמוכה, זו שבין הקרוס-אוברים הקטנים (ניסאן ג'וק) לבין אלה הגדולים יותר (קשקאי) מציגה סוזוקי את SX4 'אס-קרוס'. כמו ניסאן בשעתה, שהחליטה שלא להתמודד על שוק הקומפקטיות עם מחליפה לאלמירה, כך גם סוזוקי שמציעה מיני-משפחתית מוגבהת בעיצוב סולידי יחסית, אבל מרווח יחסית לדגמים קודמים שלה.
    ניסאן, מצידה, מציעה כבר את הדור השני של קשקאי (של הגרסה הארוכה שלו לפחות), אם כי כעת היא קוראת לו 'אקס-טרייל' (לגרסה הארוכה, לפחות…) על שמו של דגם חשוב שיוצא מן הארסנל שלה.

    לנוכח הפריחה במכירת מכוניות סטיישן בישראל בשנתיים האחרונות אי אפשר שלא להדגיש שלוש גרסאות סטיישן לדגמים שכבר נמכרים אצלנו או צפויים ממש בקרוב: הונדה סיביק 'טורר', סקודה 'ראפיד' "ספייסבק", וסיאט ליאון ST.

    תערוכת פרנקפורט 2013 - סמארט פורג'וי

    דגמים שעברו מתיחת פנים – אחדות חשובות יותר ואחרות פחות, הם ג'ולייטה של אלפא-רומיאו (מערכת מולטימדיה חדשה, מנוע דיזל עם דור שלישי של הזרקת דלק מסוג מסילה משותפת וגרסאות צביעה חדשות), משפחת המגאן של רנו (שינויים קוסמטיים מלפנים ומאחור, שיפור קל לעיצוב הפנים ולאיבזור), יטי של סקודה (גרסאות 'סיטי' ו'אאוטדור' שנבדלות זו מזו בצביעה ועיצוב הפגושים וכן בהנעה כפולה ל'אאוטדור' כמובן), A8 של אאודי, 5008 של פיז'ו וגם 'אופטימה' של קיה.
    מבט לעתיד

    המאפיין הבולט ביותר של תערוכת פרנקפורט 2013, כאמור, הוא הריבוי של דגמי קונספט בכלל, ודגמי פרימיום בפרט.
    אאודי, למשל, הפתיעה את כולם עם 'נאנוק' – קונספט של מכונית-על אשר יוצרה עבורם על-ידי חברת הבת שלהם, למבורגיני. לטענת 'אאודי', על אף שמדובר במכונית קונספט בלבד, "אם היא תעורר עניין רב ותייצר מספיק ביקוש יש סיכוי שהיא תיוצר", או – כפי שאמר בכיר באאודי "אם נמצא מספיק לקוחות עשירים במזרח התיכון ובסין".
    בכל מקרה, נאנוק בנויה על פלטפורמת מנוע-מרכזי חדשה לגמרי שמן הסתם תהווה בסיס לדגמי-על של אאודי ולמבורגיני. היות שזו מכונית תצוגה ו"הכל הולך" היא מוצגת עם היגוי לארבעת הגלגלים. אבל מה שמעניין יותר הוא מנוע הדיזל החדש, במבנה V10, אשר מספק 550 כ"ס ומטיס את מכונית התצוגה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 3.8 שניות. מנוע כזה ישמש, ברמת ודאות קרובה, את מכוניות הדגל של אאודי אבל יהיה מעניין עוד יותר בתוך דגמי למבורגיני.

    פורשה, כעת כבר אגף אחר באותו קונצרן, חושפת בפרנקפורט את המכונית היקרה ביותר בתולדותיה: 918 ספיידר פלאג-אין היבריד, עם תג מחיר של 845,000 דולר.
    המערכת המשולבת – מנוע הבעירה מספק 608 כ"ס ושני המנועים החשמליים 279 כ"ס – מעבירה יחד לאספלט 887 כ"ס ומאיצה את המכונית ל-100 קמ"ש תוך 2.8 שניות ולמהירות מירבית של 318 קמ"ש. למרות זאת, בפורשה מציגים נתוני תצרוכת דלק (במהירויות עירוניות) טובים אף מאלה של טויוטה פריוס(!).

    המתחרה מבית, ב.מ.וו, לא מתמודדת על נתח הקו האקזוטי של מכוניות-על אבל מציעה פתרון מעשי וזמין יותר למי שמבקש מכונית ספורט דלת-זיהום וחסכונית בדלק: i8. נתוני תצרוכת הדלק שב.מ.וו. פרסמה, עם הצגתה הראשונה של i8 האמיתית בפני קהל, מעידים שמכונית הספורט בעלת המערכת ההיברידית-הנטענת מסוגלת להשיג תצרוכת דלק זהה או טובה מזו של טויוטה פריוס פלאג-אין.

    תופעת יצרני הפרימיום המתחשבים-אקולוגית לא נעצרת כאן: אאודי, שכבר מריצה מכונית היברידית בהצלחה רבה במירוצי סיבולת, מציגה בפרנקפורט את הקונספט 'ספורט קוואטרו היבריד', ולא הרחק משם גם גרסה פלאג-אינית של A3 (גם היא עדיין כמכונית תצוגה בלבד).

    מרצדס, שכבר משחקת במגרש בזה שנים לא מעטות ולא מפספסת אף הזדמנות להציג קונספט כזה או אחר, מציגה בפרנקפורט את SLS AMG קופה 'אלקטריק דרייב', שמזכירה לנו את הסיבה החשובה ביותר, והאמיתית, לכל השפע הזה.

    בארה"ב, אחד השווקים החשובים ביותר של כל יצרני הפרימיום, דורשות מספר מדינות מן היצרנים לעמוד ב"ממוצע זיהום אוויר לצי רכב", כלומר שהן לא סופרות כמה מולקולות מלוכלכות פולטת מכונית ספציפית אחת אלא כמה פולטות כל החדשות של אותו מותג יחד (חלקי מספר הנמכרות).
    כדי להוריד את הממוצע נאלצות החברות, או מעדיפות, לייצר ולמכור – אפילו תחת סבסוד – מכוניות דלות זיהום, בין אם חשמליות, היברידיות, היברידיות-נטענות או חשמליות עם מאריך-טווח, ובמקביל להוסיף למכור את המכוניות שגם מייצרות עבורן הכנסה.
    זאת הסיבה שאפילו פרארי מציעה גרסה דלת זיהום (אך לא זולה כלל) של 'לה-פרארי' (1.3 מיליון דולר), שלא לדבר על הגרסה ההיברידית, הפשוטה יותר לביצוע, של ריינג-רובר.

    תערוכת פרנקפורט 2013 - פורשה 918 ספיידר

    הפנטזיונריות
    התופעה הבולטת ביותר בפרנקפורט 2013 היא ריבוי דגמים היברידיים והיברידיים-נטענים של מכוניות יוקרה ספורטיביות ואפילו של מכוניות-על.
    אסור להתבלבל: נכון אמנם שיצרני היוקרה רוצים להשוויץ ולהפגין יכולת טכנולוגית, ונכון גם שהם רוצים להצטייר כ"ירוקים", "פוליטיקלי-קורקט" או כל כותרת חיובית אחרת שבה אפשר להכתיר אותם ואת ההיברידיות שלהם. אבל אלה רחוקות מלהיות הסיבות החשובות באמת להצפה ההיברידית של מכוניות יקרות וסופר-ספורטיביות.
    השיטה האמריקנית של מדידת זיהום אוויר, אשר נקבעה כבר לפני שנים בלחץ של תעשיית הרכב החזקה שם על הממשל הפדרלי והמקומי, מתייחסת אל "ממוצע צי רכב", ולא אל דגמים בודדים. במילים אחרות, די לו ליצרן שימכור מספר מסויים של מכוניות דלות זיהום כדי להוריד את ממוצע הזיהום של כלל "צי הרכב" שהוא מוכר, וזו הסיבה האמיתית שהיצרנים מוכנים להשקיע בטכנולוגיה שעד לפני שנים אחדות זילזלו בה בכל הזדמנות.

    כל יצרני היוקרה השיקו מכוניות כאלה בפרנקפורט, רובן צפויות מראש כמו ב.מ.וו. i8 – מכונית ספורט היברידית-נטענת עם מנוע בעל שלושה צילינדרים וטענה לתצרוכת דלק נמוכה מזו של טויוטה פריוס פלאג-אין.

    את השיא, כמובן, רשמה פורשה עם 918 ספיידר היבריד – מכונית-העל שלה, היקרה ביותר שהוצעה על-ידה אי פעם (845 אלף דולר לפני מיסים), שמייצרת 887 כ"ס משולבים, מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 2.8 שניות ומגיעה למהירות מירבית של 318 קמ"ש (ועדיין טוענת לתצרוכת דלק נמוכה מזו של טויוטה פריוס).

    שתי מכוניות קונספט שאי אפשר שלא לקנח בלעדיהן, מפני שהן עשויות להיות הרבה יותר רלבנטיות לרבים מאיתנו, הן קונספט S מאקס של פורד, וקונספט 'ספורט-ואן' של פולקסוואגן.

    בשני המקרים מציגים היצרנים החשובים ביותר באירופה מכוניות שנראות כמעט מוכנות לייצור ומייצגות את הדור הבא של המכוניות המוכרות ('גולף פלוס' במקרה של פולקסוואגן).

    למעט אאודי 'ספורט קוואטרו היבריד', שודאי צריך להימנות על אחד משלושת הקונספטים המרשימים ביותר בפרנקפורט, הקונספט המרשים ביותר מבין אלה של יצרנים עממיים הוא 'מונזה' של אופל.

    למרות שאופל לא צפויה לייצר מכונית דומה לזו בעלת כנפי השחף ונטולת 'קורה B' (שנמצאת ברוב המכוניות בין הדלת הקדמית לאחורית), אנשיה טוענים שהמכונית מייצגת את שפת העיצוב העתידית של היצרנית.

    מבחינה זו, אם מתעלמים מן החלק הברור יותר לעין – הדלתות, ומתמקדים דווקא בעיצוב החזית שכולל שלושה כונסי אוויר בעלי חזות דרמטית (שניים בצדדים, אחד במרכז), ומכסה מנוע שמתעגל קדימה וסוגר על המבט העצבני של צמד הפנסים הראשיים – יש מצב מכוניות עתידיות של אופל יהיו (אם יהיו) מרשימות ביותר.

    בינתיים, הקונספט החשוב יותר עבור היושבים בציון הוא 'נירו' של קיה, אשר מייצג את הקרוס-אובר הקטן שיתחרה (במקביל ל'סול') בקטגוריית הג'וק/מוקה/אס-קרוס. בקיה אמנם מדברים על כלי שיהיה מוכן לשיווק רק בעוד כשנתיים, וברור גם שלא כל הפוזה הדרמטית של 'נירו' תהפוך למציאות, אבל מצד שני קיה כבר הוכיחה היטב בשנים האחרונות שהיא לא נרתעת מעיצובים מרהיבים אשר מגובים גם במכאניקה אמינה ברמה יפנית ונעימה למגע ברמה אירופית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.