• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בארה"ב הוכרזה קריאת תיקון שלישית של תיבת ההילוכים החדישה של ZF, ועדיין לא ברור אם התקלות האמיתיות אותרו. עד עתה לא היו נפגעים אבל ג'יפ אחד צלל לאגם

    האם אלה מחלות ילדות שנובעות מטכנולוגיה חדישה או שמדובר בכשל סדרתי בעייתי?
    תיבת ההילוכים האוטומטית החדישה של חברת ZF, ראשונה בעולם עם תשעה יחסי העברה, נקראת כעת לתיקון בפעם השלישית מאז שהושקה לראשונה לפני מעט יותר משנה.

    למינהל הבטיחות הפדרלי האמריקני דיווחו עד כה כ-230 לקוחות על בעיות שונות מהם סבלו – בהן יציאה מהילוך במהלך נסיעה, חוסר "נכונות" של התיבה לבצע "קיקדאון" בעת לחיצה על המצערת, רעידות בסרן הקדמי, מכות וקפיצות מכיוון התיבה, ומקרים של כשל מוחלט שבהם התיבה נכנסת למצב סרק ועל הלוח נדלקות נורות אזהרה.

    עד עתה לא דווח למינהל הבטיחות על אף תאונה או נפגעים, למעט מקרה אחד שבו נהג שילב למצב חניה ("P") אבל התיבה נותרה בהילוך סרק וג'יפ צ'רוקי שבו היא הותקנה התדרדר לאגם תוך שהוא גורר איתו הולך רגל.

    טכנולוגיה עתידנית

    תיבת ההילוכים האוטומטית בעלת 9 יחסי ההעברה מתוצרתZF נחשבת לפריצת דרך מאז שהושקה בסוף שנת 2013, עת הותקנה במקביל בריינג'-רובר 'אבוק' ובג'יפ צ'רוקי.

    בממוצע, כך הבטיחו בשעתו אנשי ZF, משיגה תיבה זו חסכון משמעותי של לפחות 10% בתצרוכת הדלק ביחס לתיבה אוטומטית קונבנציונלית בעלת 6 יחסי העברה, ואילו בעת נסיעה במהירות קבועה של 120 קמ"ש מגיע החיסכון בדלק ל-16%, וזהו חיסכון כלכלי עצום. התועלת של התיבה מושגת ראשית לכל בזכות ריבוי יחסי ההעברה, אשר מאפשרים למנוע להימצא יותר זמן במהירות הסיבוב האופטימלית מבחינת תצרוכת דלק.

    אבל זהו רק חלק אחד של הסיפור: החלק המשמעותי יותר, אבל אולי גם הבעייתי, נובע מכך שכדי לדחוס לתוך מארז התיבה מספר רב של הילוכים נדרש תכנון חכם במיוחד, ושימוש בטכנולוגיה שונה.
    במבנה החדש פועלים בתוך התיבה שני מצמדים וכל גלגלי השיניים מחולקים לשני צירים מרכזיים. פעולת הפתיחה וההצמדה של המצמדים, והתאמת המהירויות של חלקים נעים שנדרשת כדי לקבל פעולה חלקה של שילוב הילוכים – מתוזמנת על-ידי מחשב ונשלטת באמצעות תוכנה מורכבת במיוחד.

    כל יצרן רכב שמתקין תיבה אוטומטית מפתח – בעצמו או יחד עם ספק התיבה – את תוכנת ההפעלה שמתאימה למנוע הספציפי שאליו היא מחוברת, ולרוב גם לדגם שבו מותקנים המנוע והתיבה. עד עתה הותקנה תיבת 9 ההילוכים של ZF בג'יפ צ'רוקי, ריינג'-רובר אבוק, קרייזלר 200 ואקורה (חטיבת היוקרה של הונדה) TLX.

    בעוד שבמינהל הבטיחות האמריקני לא התקבלו עד היום תלונות של לקוחות לגבי ריינג'-רובר אבוק (אם כי במבחני דרכים שבוצעו בארץ ובארה"ב צוינה העברת ההילוכים האיטית יחסית של התיבה) – רוב התלונות נוגעות לדגמי ג'יפ וקרייזלר וחלקן לאקורה. עד היום כבר בוצעה בארה"ב קריאה לתיקון ל-9,400 מכוניות של אקורה, וג'יפ כבר ביצעה שני עדכוני תוכנה לתיבות. אנשי ZF, מצדם, טוענים שאין כל בעיה מכאנית בתיבה, אלא רק בעיות תוכנה ואלה נמצאות בבדיקה ועדכון.

    הבעיה בדרך אלינו?

    בהקשר הישראלי עד היום מדובר היה בבעיה בהיקף מצומצם בלבד, שכן מדגמי ג'יפ נמכרו עד כה בישראל מספר קטן של מכוניות, ואלה יקבלו קרוב לוודאי קריאה לתיקון במהלך החודש הבא, ובריינג'-רובר אבוק ייתכן שאין בעיה.
    אלא שאם הבעיה לא תיפתר במהירות היא עלולה להשפיע בעתיד הלא רחוק על מכירותיהם של דגמים חשובים יותר מבחינת היקף מכירות.

    קברניטי פיאט הודיעו שרוב המכוניות בעלות הנעה קדמית מתוצרתם יצוידו בעתיד בתיבה זו – אשר מיוצרת באופן בלעדי בארה"ב בקצב של 800 אלף יחידות בשנה.
    מבחינתנו מדובר, למשל בקרוס-אובר הקטן והחשוב של פיאט, 500X, כמו גם בתאום שלו ג'יפ רנגייד ובלנד-רובר דיסקאברי החדש.

    סרג'יו מרקיונה, מנכ"ל פיאט-קרייזלר, התייחס לבעיה בשיחה עם עיתונאים בתערוכת דטרויט, לפני כחודש, ואמר שלא מדובר בתקלה מכאנית מהותית אלא ב"מטרד גדול שאני מקווה שייפתר במהרה".
    הוא הודה ש"התוכנה לא התבגרה מספיק" לפני ששוחררה, אבל טען שמספר התלונות קטן והולך מה שמעיד שהבעיה בדרך לפתרון.
    עם זאת, מדיווחים שמתקבלים מארה"ב עולה שמערך השירות של קרייזלר מחליף מידי שבוע בין 12 ל-15 תיבות כאלה בדגמי ג'יפ וקרייזלר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תיבת ה-9 הילוכים של ZF נתקעה בהילוך סרק

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.