• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נהג שהורשע בשכרות ישלם קנס של 20 אלף שקלים, ורישיונו נפסל לשבע שנים. העונש הממוצע לנהגים שיכורים הוא קנס של כ-1,600 שקלים ופסילה לתקופה של 13.3 חודשים בלבד. מה הוא עשה כדי להצדיק את העונש החריג?

    בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה ערעור של נהג שהורשע בנהיגה בשכרות, וקבע שעליו לשלם קנס של 20 אלף שקלים. בנוסף, רישיונו של הנהג נפסל לתקופה של שבע שנים. העונשים שנגזרו על הנהג הם חריגים בצורה קיצונית, וגבוהים משמעותית אף מאלו שהוטלו על נהגים שהרשעתם התבססה על נסיבות חמורות יותר.

    על-פי מחקר שנערך עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הקנס השכיח לעבירות נהיגה בשכרות הוא 1,000 שקלים בלבד, והקנס הממוצע שמוטל על נהגים בתיקים שמגיעים לבית משפט (ללא הסדר טיעון) הוא כ-1,600 שקלים. גם תקופת הפסילה שנגזרה על הנהג היא חריגה: משך הפסילה הממוצע בתיקי שכרות הוא כ-13.3 חודשים בלבד.

    למעשה, באותו מחקר – שנערך על-ידי פרופסור מימי אייזנשטדט וד"ר שומרון מויאל מאוניברסיטת ירושלים – נמצא שהעונש המרבי שהטילו בתי משפט לתעבורה על נהגים שיכורים היה קנס בסך של 15 אלף שקלים, ופסילה לתקופה של שש שנים. מה אם כן עשה הנהג שהצדיק עונשים כה חמורים?

    "בכל ליטר אוויר נשוף מריאותיו נמצאה הכמות האגדתית של 885 מיקרו-גרם אלכוהול", כתב השופט רענן בן-יוסף בהחלטתו לדחות את הערעור שהגיש הנהג, "(ו)ברור לחלוטין מתאריך (ביצוע) העבירה שאף לא היה פורים באותו יום". רף האלכוהול שנאכף על-ידי המשטרה הוא 290 מיקרו-גרם אלכוהול בליטר אוויר – כשליש מזה שנמדד לנהג.

    אלא שבמחקר שנערך על-ידי אייזנשטדט ומויאל נמצאו נהגים עם כמויות גבוהות משמעותית של אלכוהול (למשל, כ-1,300 מיקרו-גרם), ובכל זאת עונשם לא התקרב לזה של א' – הנהג שערעורו הגיע לאולמו של השופט בן-יוסף. למעשה, על-פי המחקר, נהגים עם ריכוז אלכוהול גבוה מ-600 מיקרו-גרם (בבדיקת נשיפה), קיבלו בממוצע עונש שכלל פסילת רישיון לתקופה של 21.3 חודשים – פחות משליש מעונשו של א'. אז אולי היו נסיבות נוספות שהביאו להחמרת העונש?

    השופט בן-יוסף ציין בהחלטתו שא' לא הגיע לדיונים שנערכו בעניינו בבית המשפט לתעבורה, ולכן שופט התעבורה "לא יכול היה להטיל על המערער מאסר, ואף לא מאסר על-תנאי". יתרה מכך: השופט בן-יוסף הסביר כי למרות שהורשע ב-2009, רק ב-2014 הגיש א' בקשה לביטול פסק הדין – וגם לדיון שנקבע לערעור הוא לא הצליח להגיע.

    "מדובר במערער שאיננו מתייצב לדיונים בבתי המשפט, ולמרות זאת פונה בבקשות שונות", הבהיר שופט המחוזי. "אמנם אין זה עונש של – 20 אלף שקלים ושבע שנות פסילה – אבל יש לשים לב (שבית המשפט לתעבורה) לא גזר עונש מאסר, ואפילו לא מאסר על-תנאי, משום שלא יכול היה. (גם) יש לשים לב לכמות הגדולה מאוד של האלכוהול שננשף מריאות המערער".

    אגב, בתי המשפט בתל-אביב הם המחמירים ביותר בכל הנוגע לעונשים המוטלים על נהגים שיכורים: על-פי המחקר של אייזנשטדט ומויאל, טווח הקנסות שמוטל בבתי המשפט התל-אביביים מגיע ל-15 אלף שקלים, בעוד שבבתי משפט אחרים הקנסות מגיעים עד 7,000 שקלים (ירושלים) ו-5,000 שקלים (באר-שבע ורמלה). גם הקנס הממוצע בתל-אביב גבוה משמעותית מאשר בבתי משפט אחרים: כ-1,550 שקלים לעומת כ-1,250 שקלים בבאר-שבע ורמלה וכ-800 שקלים בלבד בירושלים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תג מחיר: נהג בשכרות וישלם קנס של 20 אלף שקלים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.