• Ad
  • האם מנוע הבעירה הפנימית ימות בשנת 2025?
    האם תקנות אירו 7 שייכנסו לתוקף בעוד חמש שנים מכריזות על גזר דין מוות למנוע הבעירה הפנימית? התאחדות יצרניות הרכב האירופאית מנהלת את קרב הבלימה האחרון לפני עידן הרכב החשמלי.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    המאבק בין תעשיית הרכב לבין הרגולטורים בעולם אמור להשיג איזון סביר בין טובת הציבור – במובן הכללי ביותר – לבין הכדאיות הכלכלית של ייצור כלי רכב מסוגים שונים ובטכנולוגיות שונות. לאורך שנים ארוכות הייתה ידה של תעשיית הרכב על העליונה – בעיקר בגלל (או בזכות) שמדובר בתעשייה חזקה מאד שמעסיקה מאות מיליוני עובדים ברחבי העולם, ויש לה מנופים פוליטיים חזקים מאד.

     

    מנוע הבעירה הפנימית מחשב את קיצו לאחור?

     

    המאזן הזה התהפך ביום בהיר אחד בספטמבר 2015, כאשר בארצות הברית התפוצצה פרשת "דיזלגייט" ואחת מתגובות השרשרת שלה הייתה זעם ציבורי כלפי הקיפאון שאחז ברגולטורים במשך שנים ומנע מהם לפעול באופן החלטי יותר לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב. בתוך זמן קצר להפליא השתנתה הגישה והרגולטורים – בעיקר באירופה אבל גם במזרח הרחוק, הקשיחו את דרישות זיהום האוויר מרכב, וזה אילץ את היצרניות להתעשת במהירות ולהאיץ פתרונות טכנולוגיים שונים, ולרוב גם יקרים.

    כרגע, ועד לשנת 2025, חייבות מכוניות חדשות באירופה לעמוד בשלבים האחרונים של תקני זיהום האוויר "אירו 6", ובמהלך השנה הקרובה אמורה נציבות האיחוד האירופאי לאמץ את תקינת "אירו 7" החדשה שתיכנס לתוקף תוך פחות מחמש שנים. מי שמכין את התקינה החדשה לאישור מוסדות האיחוד האירופאי היא קבוצת מומחים מקצועית שנקראת (Consortium for ultra Low Vehicle Emissions) – או בראשי תבות – CLOVE – וזו קבוצת מומחים מתחומי האקדמיה, המחקר ועסקים אירופאים שמתמחים בתחום פליטות המזהמים.

    טיוטת התקנות של קבוצה זאת, שפורמה באוקטובר שעבר, "עשתה חושך בעיניים" ליצרניות הרכב, מפני שבנוסף למהלכים הרגילים של הפחתת כמויות הפליטות היא מטפלת בלא מעט חורים שקיימים בתקינות הזיהום הנוכחיות. כך, למשל, CLOVE דורשת שמנועי בעירה פנימית יעמדו ברמה מרבית של פליטות גם במצבי קיצון כמו התנעת מנועים קרים או מנועים שנמצאים במאמץ רב במיוחד (תאוצות חזקות או טיפוס תלול עם רכב עמוס). אם לא די בכך – דרישה מקורית חדשה לתקנות אירו 7 היא התקנה של מכשירי ניטור קבועים ברכב אשר ינטרו את פליטות המזהמים לא רק במועד רישוי שנתי כלשהו אלא לכל אורך חייב הרכב ולפחות עד 150,000 קילומטרים.

    בנוסף, התקנות המוצעות של CLOVE דורשות צמצום משמעותי של כלל סוגי המזהמים, בהם חד תחמוצת הפחמן, תחמוצות חנקן, חלקיקים, וגם אמוניה, מתאן וחנקן דו חמצני – אשר לא נמצאים ברשימת הגזים הנמדדים כעת. למעשה, הדרישה האירופאית היא לתקנות הזיהום המחמירות ביותר בעולם.

     

     

    זה המקום להזכיר שכמעט כל תקינה מתחילה בקול תרועה רמה אבל מסתיימת לרוב בפשרה כלשהי עם מי שנפגעים ממנה, וטיוטת תקנות אירו 7 הוציאה את יצרניות הרכב לקרב על חייו של מנוע הבעירה הפנימית. לטענת התאחדות יצרניות הרכב האירופית – ACEA – לתקינה המוצעת יש משמעות אחת פשוטה וברורה: סופו של מנוע הבעירה הפנימית. לדבריהם, כדי לעמוד בדרישות המחמירות לא יהיה מנוס מהעלאת מחירי המכוניות לרמות שצרכנים לא יהיו מוכנים לשלם תמורתן, ולכן לא יהיה היגיון לייצר יותר מכוניות על מנועי בעיקרה פנימית.

    נזכיר שוב – אנחנו מדברים על כיפופי ידיים ולכן לא צריך להיבהל מאיומי ה"גוועלד" של יצרניות הרכב, ויחד עם זאת החבר'ה האלה לא באו רק עם הצהרות ריקות מתוכן אלא עם סדרת מחקרים שבוצעו עבורם (וכמובן גם במימון שלהם) על-ידי מכון מחקר ידוע ומוכר בשם AERIS.

    מי שמעוניין יכול לקרוא את המחקרים כאן, ובשורה התחתונה – הטענה של החוקרים (מטעם) היא שמדובר ב"רוב מהומה על לא מאומה": התועלת הצרכנית שתצמח לכלל הציבור בדמות הפחתה נוספת של פליטות מזהמים מכלי רכב לא מצדיקה – לדבריהם – את תוספת העלות שתידרש מכל אחד מבעלי המכוניות החדשות. המחקר החדש מסיק ששלב 6 של תקנות אירו 6 צפוי להפחית את פליטות תחמוצות החנקן (NOx) ב-67% עד לשנת 2030 (בהשוואה לשנת 2020) ולהפחית אותן ב-79% עד לשנת 2035. הפחתת פליטות החלקיקים (PM2.5) פחות דרמטית, בעיקר מכיוון שפליטות אלה טופלו באופן משמעותי בעשור האחרון, ובכל זאת תהיה בשיעור של 21% עד 2030 (בהשוואה לשנת 2020) וב-17.3% נוספים עד לשנת 2035.

    לעומת זאת, כך מסיק המחקר החדש, התועלת הנוספת של תקינת אירו 7 – אשר עלולה לחסל, כאמור, את מנוע הבעירה הפנימית – תהיה צמצום בשיעור (נוסף) של 3.4% בלבד ממכוניות וטנדרים, ושל 1.6% בלבד מכלי רכב היברידים. "בהתחשב בקצב המעבר לרכב חשמלי שכבר מתרחש", אומרים החוקרים, "התועלת לאיכות האוויר של תקינת אירו 7 תהיה מינימלית אך יקרה מאוד (אם תקיים את ההצעה של יועצי הנציבות האירופאית)".

    יצרניות הרכב, שאי אפשר לחשוד בהן בחוסר אינטרסנטיות, שמחות לצטט מסקנה אחרת של המחקר: "גישה נבונה יותר, שמתקשרת לתוכנית ההתאוששות הכלכלית של האיחוד האירופי לאחר מגפת קורונה, תהיה האצה של החלפת ציי הרכב בכלי שעומדים בתקינת אירו 6 שלב 6 (כלומר מכוניות חדשות – ג.מ.) וזאת באמצעות תוכניות גריטת רכב".

     

     

    התאחדות יצרניות הרכב האירופאית מתכוונת לפרסם בחודשים הקרובים מחקרים נוספים שבוצעו כדי לבדוק את ההשפעות הצפויות לשינויים בתקינת זיהום האוויר. בהודעה שפרסמה ההתאחדות במקביל לכך נטען (לא בדיוק במילים אלה) שאימוץ תקינת אירו 7 משמעותו "גזר דין מוות" למנוע הבעיר הפנימית (או, בלשון דיפלומטית יותר "יביאו בפועל למצב דומה מאוד לאיסור מכירה של כלי רכב שמונעים על ידי מנוע בעירה פנימית, כולל כלי רכב היברידיים".

    שלא לייחוס טוענים גורמים בהתאחדות יצרניות הרכב האירופאית שהם מעריכים שמאחורי דרישות אירו 7 "עומדים גורמים" שמעוניינים להאיץ עוד יותר את המעבר להנעה חשמלית, וזאת על ידי ייקור משמעותי של מכוניות עם מנועי בעירה פנימית או יצירת תקינה שרוב המכוניות האלה לא יוכלו לעמוד בה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.