• Ad
  • פרשת הזיוף של מבחני פליטות המזהמים של פולקסווגן סיפקה שפע של כותרות גם בשבוע החולף. תיקון המכוניות צפוי להיות היקר ביותר מסוגו בהיסטוריה של תעשיית הרכב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כבר לפני כחודש וחצי – עם חשיפתה התקשורתית של פרשת הזיופים במבחני זיהום האוויר של מנועי הדיזל של פולקסווגן, היה ברור שהיא עוד תעסיק אותנו במשך חודשים רבים. ואכן – כותרות בעוצמת עניין כזאת או אחרת צצו חדשות לבקרים גם במהלך השבוע שחלף, ועבור מי שמבקש להישאר מעודכן אספנו כאן את ההתפתחויות החשובות האחרונות בפרשה זו.

    שלשום פרסמה סוכנות הידיעות בלומברג את הערכתם של מומחים מתעשיית הרכב לפיה הקריאה לתיקון של 11 מיליון כלי הרכב שבהם הותקנו מנועי הדיזל עם "תוכנת המירמה" תהיה ככל הנראה היקרה ביותר בתולדות תעשיית הרכב.

     

    Dr. Herbert Diess, Member of the Board of Management of Volkswagen
    ד"ר הרברט דיאס, חבר דירקטוריון פולקסווגן, בתערוכת פרנקפורט בחודש ספטמבר – רגע לפני חשיפתה התקשורתית של פרשת 'דיזלגייט'

     

    פולקסווגן תיאלץ להתקין חלקים שונים במכוניות שכבר נעות על הכבישים, מבלי שאלה תוכננו מראש להכיל את אותן מערכות ולצורך זה תידרש ההקמה של מוסכים מיוחדים או סדנאות עם ציוד עבודה מתאים, ואולי גם גיוס של עובדים מיומנים לביצוע המשימה.
    כך, למשל, בדגמים שבהם תידרש התקנת מערכת שמבוססת על תוסף אוריאה ייאלצו המהנדסים למצוא מקום לכל הרכיבים של המערכת, להזמין אותם במיוחד בהתאם לתכנון החדש, ולקדוח פתח מתאים באחת ה"כנפיים" של המכונית, דרך הפח, כדי להתקין בו פתח מילוי לאוריאה.
    בחלק מן המקרים, כך מעריכים אנליסטים, יהיה משתלם יותר לפולקסווגן לרכוש מן הלקוחות שלהם את המכוניות במחיר גבוה יותר ממחיר השוק, ואז למכור אותן בשווקים שבהם דרישות זיהום האוויר קלות יותר, מאשר לנסות ולתקן את המכוניות.

    מעבר לעלות האדירה של הקריאה לתיקון תידרש פולקסווגן לשלם קנסות – שעלולים להיות הגבוהים ביותר בהיסטוריה של התעשייה, וכן להתמודד מול תביעות ייצוגיות בעשרות שווקים בעולם.
    ביום רביעי השבוע פרסם העיתון הגרמני BILD, מבלי שהחברה עצמה אישרה או הכחישה זאת – שפולקסווגן "שחררה מתפקידו" את המנהל האחראי על בקרת האיכות בחברה, פרנק טוך (tuch) בן ה-48, שהוא כבר המנהל הבכיר החמישי שמפוטר מאז התפוצצה הפרשה.

    לפי ה'בילד', על אף שטוך עצמו לא הועסק בפולקסווגן בשנת 2008, עת הושק מנוע הדיזל הבעייתי, חוקרים מצאו "התכתבות מפלילה" שקושרת אותו לפרשה, וההערכה (של העיתון) היא שייתכן שטוך יכול היה לדעת על תוכנת הזיוף אבל לא דווח עליה לממונים עליו.
    טוך גויס אישית על-ידי מנכ"ל פולקסווגן המתפוטר , מרטין וינטרקורן, לאחר ששימש בתפקידים דומים בחברת לוטוס ולפני כן בפורשה (עוד לפני שזו ניסתה להשתלט על פולקסווגן).

    בשבוע שעבר השעתה פולקסווגן מתפקידו את רודולף פאלקו, אשר שימש בעבר כמנהל הראשי של תוכנית מנוע הדיזל בין השנים 2006 עד 2010, וזאת לאחר שנחקר קודם לכן על ידי חוקרים פנימיים של החברה.
    דבר ההשעיה פורסם לראשונה בעיתון האמריקני 'וול סטריט ג'ורנל'.

    תיק תקשורת

    זמן קצר לפני פרסום ידיעה זו פורסמה ידיעה מעט מוזרה אודות היעלמותו המסתורית של תיק מסמכים שנוגעים לפרשה.
    לא נמסר באילו מסמכים בדיוק מדובר אולם דווח שהתיק נעלם ממשרדי ממשלת סכסוניה תחתית – שהיא בעלת המניות השנייה בגודלה בקבוצת פולקסווגן, ואנשי ממשל טענו שבתיק לא היו מסמכים מקוריים אלא רק העתקי מסמכים שאת חלקם אפשר למצוא בחיפוש באינטרנט.

    דוברת הממשלה הודתה שתיק המסמכים נעלם לאחר ה-9 באוקטובר, אז נראה לאחרונה ועובדת חסרונו הורגשה לראשונה ב-12 באוקטובר. "למרות שאובדן התיק מטריד", אמרה הדוברת, "זה לא "בעייתי מאוד", ובכל מקרה אנשי הממשל הגישו תלונה שהביאה לפתיחת חקירה פלילית.
    לא ברור למי היה עניין להעלים את המסמכים ומה יצא לו מזה, האם המסמכים באמת נעלמו או שאחד הפקידים פשוט שכח את התיק היכן שהוא, אבל עצם העובדה שההיעלמות עשתה כותרות מעידה על המתח והלחץ סביב הפרשה הזאת בגרמניה.

    50 גוונים של שקרים

    הידיעה המסקרנת ביותר השבוע נגעה לפרסום לפיו פולקסווגן הכינה מספר גרסאות של "תוכנת הרמאות" שלה לדגמים שונים שנמכרו במדינות שונות.
    סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה שלושה "אנשים שמכירים את העניין" שמתוארים כ"מנהל בחברה וגורמים קרובים לחקירה" – ומדבריהם עולה שמעשה הרמיה המתוכנן נמשך שבע שנים שבמהלכן הותאמה התוכנה לארבעה דגמי מנועים. לדבריהם מצביעה עובדה זו על פוטנציאל ל"הונאה מורכבת מצידה של יצרנית המכוניות".

    דובר החברה בגרמניה, שהתבקש להגיב על הדברים, לא היה מוכן להתייחס אליהם ספציפית ואמר: "אנחנו עובדים באינטנסיביות כדי לחקור מי ידע מה ומתי, אבל עדיין מוקדם מדי לומר".
    ככל שמתבררים פרטים נוספים אודות הפרשה מתחזקת גם טענה נוספת שטענו כבר בעת הפרסום הראשוני שלה: שימוש בגרסאות שונות של תוכנה או של מערכת מחייב שבמהלך השנים היו מעורבים בתהליך ההונאה בעלי תפקידים רבים – בהם מנהלים בדרגים בכירים וגם "אנשי שטח" כמו מתכנתים, מהנדסים וטכנאים.

    מאד סביר להניח שככל שיסתבר שמספר שותפי הסוד היה רב יותר – כך גם יתחזקו ההאשמות של רגולטורים כלפי החברה – ובכלל זה האשמות פליליות – ופולקסווגן צפויה לספוג קנסות גדולים יותר.
    ברנדון גארט, קרימינולוג ארגוני מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת וירג'יניה, אמר לרויטרס שהנהלים של התביעה הפדרלית בארה"ב מחייבים את התובעים לדרוש עונשים כבדים יותר ככל שהדרג שהיה מעורב בהונאה בכיר יותר – היות שזה מעיד על אשמה ברורה שמחייבת ענישה חמורה.

    עד עתה כבר נמחק כרבע מערך השוק של מניות פולקסווגן, מנכ"ל החברה התפוטר רגע לפני שמינויו עמד להיות מוארך, ומספר מנהלים בכירים כבר "שוחררו" לביתם.

    הפרטים שפורסמו עד עתה חושפים תמונה לפיה פולקסווגן החלה להשתמש בשנת 2008 בתוכנת המירמה, שזיהתה מתי מכונית נבדקת על מכשיר בדיקה וצמצמה את פליטת המזהמים כך שתעמוד בדרישות החוק. בתחילה הותקנה התוכנה במנועי דיזל מדגם EA189, ולאחר מכן נוספה גם למנוע הדיזל EA288 החדש יותר.

    "פולקסווגן יכלה לכייל את התוכנה ולהתאימה לכל דור של מנועים", אמר לרויטרס פקיד אמריקאי שמצוי בפרטי החקירה, ואילו מומחה אמריקני אחר אמר שבתוכנה בוצעו שינויים והתאמות בכל עת שבה שינתה פולקסווגן את מערכת בקרת הפליטה באחד מדגמי המנועים.

    כך, למשל, בדגמי הדיזל הישנים יותר נעשה שימוש ב"מלכודת תחמוצות חנקן ענייה", ואילו משנת 2012 נעשה שימוש במערכת מתוחכמת ויקרה יותר שנקראת "הפחתת קטליטית סלקטיבית".
    עם זאת, בהודעה שפולקסווגן פרסמה בלילה שבין יום חמישי לשישי השבוע נטען שבמנועי EA288 שעומדים בתקני אירו 5 ואירו 6 ונמכרו באיחוד האירופאי (למעשה, כל המנועים מסדרה זו) לא מותקנת "תוכנה שמבססת מכשיר הטעייה"
    (software constituting an improper defeat device) כהגדרתה בחוק".

    המרגיעה הלאומית

    שיתוף פעולה קולגיאלי יוצא דופן בין פולקסווגן למרצדס נחשף בשבוע שעבר כאשר נודע שפולקסווגן מגייסת לשורותיה מומחית ברמה בינלאומית לטיפול במשברים כדי שתסייע להם לנהל את שערוריית הדיזל.
    כריסטין הומאן-דנהארדט (Hohmann-Dennhardt) בת ה-65, שופטת לשעבר בבית המשפט החוקתי הגרמני וכעת חברה במועצת המנהלים של דיימלר (חברת האם של מרצדס), גויסה לחברה באופן מיידי, וזאת על-אף שחוזה ההעסקה שלה עם מרצדס לא מסתיים לפני פברואר 2017.

    בצעד יוצא דופן ביקש היו"ר החדש של פולקסווגן, האנס דיטר פוטאש מעמיתו בדיימלר, מנפרד בישוף – את שחרורה המוקדם של הומאן-דנהארדט, ומותר לשער שהנהלת מרצדס הסכימה לשחרר אותה לטובת פולקסווגן בבהילות גם מפני שהפרשה הזאת גורמת נזק לתעשיית הרכב בפרט, לתעשייה הגרמנית בפרט, ולמוניטין של מנועי דיזל – תחום שבו למרצדס הייתה תרומה חשובה בחמישים השנים האחרונות.
    הומאן-דנהארדט תאייש מישרה חדשה בדירקטוריון החברה, שנוצרה במיוחד לנוכח המצב ומוגדרת כדירקטורית ל"יושרה ועניינים משפטיים" (integrity and legal affairs).

    פרדיננד דודנהופר, מנהל המרכז למחקר רכב באוניברסיטת דואיסבורג-אסן, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שדיימלר מסייעת לפולקסווגן לבנות מחדש את האמון בתעשיית הרכב הגרמנית: "זהו צעד חשוב שיסייע לפולקסווגן לנקות את הפרשה", הוא אמר.

    בהודעת פולקסווגן מן הלילה שבין חמישי לשישי חזרה חברת פולקסווגן והדגישה ש"העבודה על הפתרונות הטכניים (לטיפול במנועים הנוגעים בדבר) ממשיכה במלוא המהירות.
    פעולת תיקון כלי הרכב תתחיל בינואר 2016 – ללא עלות ללקוחות. האמצעים (לתיקון) מפותחים כרגע עבור כל סדרת מנועים שמושפעת (מהבעיה) ולכל שנת דגם מושפעת – ובשלב ראשון אלה יוצגו בפני הרשויות האחראיות.
    פולקסווגן תיידע בשבועות ובחודשים הבאים את בעלי כלי הרכב הנוגעים בדבר".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    פרשת 'דיזלגייט': סיכום שבועי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.