• Ad
  • תגידו שלום ולא להתראות לרנו זואי
    הייצור של אחת המכוניות היותר מוצלחות בדור שהקדים את זמנו באירופה יופסק, ובמקומה יושקו שתי מחליפות שיישאו את השמות '4' ו-'5'
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רנו עדיין לא אישרה מתי יופסק הייצור של 'זואי' – אחת המכוניות החשמליות הנמכרות ביותר באירופה בעשור האחרון (מתוך קומץ קטן שהוצע לאירופאים), אבל פבריס קמבוליב, הבוס של רנו, אישר לעיתון הרכב הבריטי 'אוטוקאר' ששם המותג הזה לא יזכה להמשכיות. המשמעות היא ש'זואי' – אחת החשמליות החלוצות של עידן החשמל המודרני, תרד בשנה הבאה מקו הייצור בפעם האחרונה.

     

    תגידו שלום ולא להתראות לרנו זואי

     

    'זואי' – המכונית החשמלית ה"אמיתית" הראשונה של רנו בעידן המודרני, מדגימה בדרך פנטסטית את האבולוציה של שוק הרכב החשמלי באירופה בעשור האחרון, במקביל להתפתחות הטכנולוגית שאפשרה לזה לקרות. זואי הוצגה לראשונה כמכונית קונספט בתערוכת פרנקפורט בשנת 2009, וזאת 4 שנים לאחר שהשם עצמו הופיע בתערוכת ז'נבה על מכונית קונספט אחרת, "סיטי זואי', שלא היה לה כל קשר ל'זואי' המוכרת לנו.

    גרסה ראשונה של מכונית ההאצ'בק 5 דלתות מוכנה לייצור הוצגה בתערוכת הרכב בז'נבה בחודש מרץ 2012, בסוף אותה שנה היא התגלגלה על כבישי צרפת, ומשנת 2013 גם על כבישי מדינות נוספות במערב אירופה. היקפי הייצור והמכירות בתחילת הדרך היו צנועים בלשון המעטה. בדצמבר 2012 נמסרו בצרפת 48 יחידות בלבד ובמהלך כל שנת 2018 עלו על כבישי צרפת 5,511 יחידות בלבד. זה הספיק לזואי כדי להיות בשעתו המכונית החשמלית הטהורה הנמכרת ביותר במדינה. בכל שנת 2013 רנו ייצאה מחוץ לצרפת 3,363 יחידות של זואי, כלומר שכל תפוקת הייצור של הדגם החשמלי הזה באותה שנה הייתה 8,874 יחידות בלבד.

    כדי לעודד את המכירות בתחילת הדרך רנו שיווקה חלק מהן בשיטת ליסינג של הסוללות, והדברים התחילו לזוז עבור רנו משנת 2014 אחרי שזואי הגיעה לנורבגיה. באותה שנה גדלה תפוקת הייצור בכ-50% ובסיכום 2014 יוצרו ונמסרו 11,323 יחידות ברחבי העולם (כמחציתן בצרפת). בשנת 2015, לפני שהסינים באמת התעוררו, זואי הייתה המכונית החשמלית השמינית הנמכרת ביותר בעולם. אגב, כדי להחזיק בתואר מכובד כזה הספיקו לה פחות מ-18,500 מסירות.

     

    תגידו שלום ולא להתראות לרנו זואי

     

    על אף שהמספרים עצמם נשמעים מצחיקים ביחס לשוק רכב עולמי של קרוב ל-100 מיליון מכוניות בשנה, צריך להביט בגרף הייצור והמכירות העולה, כמעט 32,000 יחידות בשנת 2017, יותר מ-40,000 בשנת 2018, ויותר מ-100,000 בשנה בשנת 2020, כדי להרגיש מה קרה בעשור הזה בשוק הרכב החשמלי העולמי.

    יחד עם זאת, חשוב לזכור שבזכות סובסידיות נדיבות מאד של ממשלות צרפת, נורבגיה, בריטניה וגרמניה, כמו גם בזכות הגרסה ההיברידית-נטענת, מיעוט מביך של מתחרות בפלח השוק של מכוניות קטנות והעובדה שהיא משמשת בלא מעט ציי רכב שיתופיים – לזואי הייתה רוח גב אדירה וחסרת תקדים. מאז השקתה ועד היום זואי מכרה יותר מ-330,000 עותקים והייתה למכונית החשמלית הנמכרת ביותר בצרפת בכל הזמנים, ואחת החשמליות הנמכרות ביותר באירופה.

     

    עשתה את שלה

    זואי המקורית נבנתה על בסיס פלטפורמת B של ניסאן שעליה נבנו בשעתו גם רנו קליאו ומגוון דגמים כמו ניסאן מיקרה, טידה וגם המסחרית NV200. בשונה מחלק מדגמי ניסאן היא לא שודרגה לפלטפורמת V – הדור שהחליף את B, וגם לא לפלטפורמת הסופר מיני המודולרית והנוכחית של הקבוצה – CMF, שעל בסיס הגרסה החשמלית שלה – CMF-B-EV – ייבנו המחליפות שלה. המשמעות היא ש'זואי' מבוססת על פלטפורמה שתוכננה באלף הקודם והוצגה לראשונה בשנת 2002.

     

    תגידו שלום ולא להתראות לרנו זואי

     

    זואי נמכרה בגרסה חשמלית טהורה ובגרסה היברידית-נטענת, ולדור הראשון של הגרסה החשמלית היו מנוע חשמלי שסיפק 95 כוחות סוס וסוללת ליתיום-יון עם תכולת אנרגיה צנועה של 22 קוט"ש שאותה היה אפשר לטעון בהספק מרבי של 22 קילוואט אבל רק בזרם חילופין (AC). הסוללה המקורית, ששקלה כ-290 קילוגרם, הספיקה לטווח נסיעה תיאורטי שבין 210 ל-240 קילומטרים לפי תקן NEDC הישן שהיה נהוג בשעתו, וטווח מעשי קרוב יותר ל-100-160 קילומטרים בין טעינות.

    בסוף שנת 2016 הוצע לראשונה דגם עם סוללת 41 קילוואט שעה ששקלה רק 15 קילוגרם יותר מן הסוללה הקודמת והממדים שלה היו כמעט זהים. זו הבטיחה טווח נסיעה של עד 400 קילומטרים לפי תקן NEDC (קרוב ל-300 במציאות), ובאמצע 2018 הוצג דגם עם מנוע חשמלי חזק יותר, שמספק 110 כוחות סוס.

    הגרסה הבכירה הנוכחית של 'זואי', שעלתה על הכבישים באירופה בשנת 2020, מונעת באמצעות מנוע שמספק 130 כוחות סוס ומוזן מסוללה עם תכולת אנרגיה של 55 קילוואט שעה שמאפשרת טעינה מהירה בהספק של 50 קילוואט. סוללה זאת מאפשרת טווח נסיעה מוצהר של 385 קילומטרים לפי תקן WLTP הנוכחי.

     

    תגידו שלום ולא להתראות לרנו זואי

     

    קברניטי רנו יכלו להשתמש בשם המותג של המכונית החלוצה שלהם ולהחליף אותה בדור חדש שיתבסס על פלטפורמה מודרנית אבל בחרו שלא לעשות את זה. תחת זאת הם מתכוונים להציג בשנה הבאה את אבות הטיפוס המתקדמים של שני דגמים – '4' ו-'5' שמחדשים את ההיסטוריה של רנו במכוניות מודרניות בסגנון רטרו. כפי שדיווחנו כאן, היחס בין שני הדגמים דומה ליחס בין לא מעט דגמי סופר-מיני (ע"ע 'קליאו') ודגמי מיני-קרוסאובר שמבוססים עליהם (ע"ע 'קפצ'ור').

    כל אחד משני הדגמים ייוצר במפעל אחר של רנו בצרפת, והיצרנית צפויה למסור יחידות ראשונות של לפחות אחד מהם במהלך שנת 2024. המשמעת היא שלא תהיה לה ברירה אלא למשוך את הייצור והמכירות של מכונית בת עשר עד לפחות לגיל מצווה. שתי תכונות שרנו לוקחת מזואי ומתכוונת למשוך איתן לפחות עד לשנת 2035 הן ראשית לכל את ההתבססות על פלטפורמת בעירה פנימית – להבדיל מפלטפורמות ייעודיות לרכב חשמלי, ושנית – את הגרסאות ההיברידיות-נטענות עם מנועי בנזין (וחשמל).

    בשונה מבעבר, מחליפותיה של זואי ייאלצו להתמודד עם תחרות של ממש בפלח השוק של מכוניות קטנות, וזו תגיע כמובן מסין, בשלב ראשון מן המותג 'אורה' של 'גרייטוול' ומצד BYD, ובהמשך גם ממותגים נוספים. רנו עצמה צפויה להשיק באירופה גם גרסאות חשמליות של מגאן וסניק שייבנו על בסיס הפלטפורמה הקומפקטית של רנו-ניסאן.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.