• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סיעת מרצ בכנסת מיהרה השבוע להגיב לדבריו הבוטים של שר התחבורה, שתקף גולשים שביטאו מחאה על הפסקת שירותי התחבורה הציבורית בשבת. בסיעה מבטיחים להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתאפשר הפעלת אוטובוסים, רכבות קלות ומוניות שירות בשבת. אלא שסיכוייה של ההצעה לזכות באישור נמוכים מתמיד

    בתגובה לסערה שעוררו השבוע דברי שר התחבורה, ישראל כץ, בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, מבטיחים בסיעת מרצ בכנסת להגיש הצעת חוק שתביא לשינוי הסטטוס-קוו. יוזמת הצעת החוק, ח"כ תמר זנדברג, הבהירה שההצעה תונח על שולחן הכנסת לאחר פגרת הפסח והסבירה כי "ההימנעות (מ)הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא שריד ארכאי מ'סטטוס-קוו' לא רלוונטי, שמאז שנחתם כבר שונה המון פעמים ובכל מקרה אין לו תוקף חוקי… הסירוב של כץ והממשלה לספק שירות חיוני בשם אותו סטטוס-קוו עלום היא מעילה בתפקידם הציבורי".

    ח"כ זנדברג גם ציינה כי הצעת החוק נועדה לקדם אינטרסים חברתיים וסביבתיים כאחד. "הצעת החוק חייבת לעבור מטעמים של צדק חברתי, סביבתי וכלכלי", אמרה זנדברג. "ממשלות ישראל שוללות את זכות התנועה למשך חודשיים בכל שנה ממי שאין לו רכב פרטי… ציבור מקבלי ההחלטות בישראל לא ראה אוטובוס מבפנים כבר שנים, ולא יכול להבין את צורכיהם של אלה אשר תלויים לחלוטין בתחבורה הציבורית".

    הצעת החוק מבקשת ליצור היפוך של המצב הקיים: הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תהיה הכלל, ואילו הגבלת התנועה בימי שבת וחג תהיה חריג שדורש אישור מיוחד של שרי המשפטים והתחבורה וועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. לפי ההצעה, "שר המשפטים, בהסכמת שר התחבורה והבטיחות בדרכים ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ברוב קולות של חבריה, רשאי לקבוע שרכבת עירונית, וכן אוטובוס או מונית, לא יפעלו ביום המנוחה השבועי בקו שירות עירוני מסוים, או שהמסלול של אותו קו שירות ישונה ביום זה".

    ניסיון העבר מלמד שכל הצעת חוק פרטית אשר מבקשת לשנות את הסטטוס-קוו, דינה להידחות ברוב גדול. זו תוצאת השיטה הפרלמנטרית הנהוגה בישראל, וכך גם מתבקש במקרה שבו חברי כנסת מנסים לקדם הצעת חוק שרחוקה מלשקף הסכמה חברתית רחבה. יתרה מזאת, הגשת הצעת חוק שמבקשת להפוך את הסדר הקיים, וזאת אף מבלי לנסות להשיג פשרה עם המתנגדים לשינוי הסטטוס-קוו, הופכת את ההצעה למיותרת וחסרת תוחלת.

    למעשה, כלל לא ברור מדוע דווקא ח"כ זנדברג מבקשת לקדם את הצעת החוק של סיעתה בכנסת. בעבר, בזמן שהייתה חברת מועצת עיריית תל-אביב, יזמה זנדברג פנייה למשרד התחבורה ובה ביקשה העירייה אישור להרחבת שירותי התחבורה הציבורית בעיר בימי שבת. היוזמה אמנם נכשלה, אך זנדרבג נקטה באותה עת בקו פשרני ומתון בהרבה מזה שבא לידי ביטוי בהצעת החוק של מרצ.

    "לא צריך להפעיל את כל רשת האוטובוסים", הסבירה זנדברג בראיון לאתר החדשות ynet ב-2012. "אפשר ללכת לפשרה היסטורית בעניין הזה, ולצמצם שירותים בשבת. למשל, סגירה של חנויות וקניונים, שאין דבר בינם ובין מנוחה. אבל צריך לאפשר הפעלה של מקומות בילוי ופנאי, וכמובן שגם את התחבורה הציבורית".

    אמנם גם גישה מתונה לא הייתה משפרת את סיכויי הצעת החוק החדשה לזכות באישורה של הכנסת, אך לכל הפחות היא הייתה עשויה לתרום לקיום דיון ציבורי בסוגיית הסטטוס-קוו בתחבורה הציבורית. למרבה הצער, בנוסחה הנוכחי תוכל הצעת החוק – לכל היותר – לתרום לכמה כותרות בכלי התקשורת, ותו לא.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תגובה פבלובית: הצעת חוק מיותרת להפעלת אוטובוסים בשבת

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.