• Ad
  • שתי תביעות ייצוגיות נוספות נגד MG EHS
    יבואנית MG ספגה בתוך שבועות ספורים שלוש תביעות ייצוגיות, שתיים מהן בגלל תצרוכת הדלק ואחת בגלל מערכת הניווט ברכב. היבואנית: נגיב בבית המשפט
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רבים מבין אלפי הלקוחות שרכשו קרוסאוברים מדגם EHS של MG לא יודעים שבחודשים הקרובים – גם אם יקפידו לטעון את סוללת הרכב שלהם במלואה לפני כל יציאה לדרך – הם לא יוכלו ליהנות מנסיעה "חשמלית" טהורה כאשר יפעילו חימום בתא הנוסעים. כך נטען בבקשה לתובענה ייצוגית שניה שהוגשה בשבועות האחרונים בנושא תצרוכת הדלק של הרכב ההיברידי-נטען הזה.

     

    שתי תביעות ייצוגיות נוספות נגד MG EHS

     

    לפני כשבועיים פרסמנו כאן אודות בקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה כנגד יבואנית MG לישראל בטענה להטעיה בקשר לתצרוכת הדלק של EHS. לדברי התובע הייצוגי בתובענה הראשונה – רבים מבין רוכשי הרכב הוטעו מפרסומי היבואנית שלאורם ציפו להשיג תצרוכת דלק נפלאה של כ-50 קילומטרים לליטר. בפועל, כך נטען, תצרוכת הדלק שמתקבלת אצלם דומה לזאת של רוב הקרוסאוברים הרגילים, או אפילו גרועה יותר.
    ואכן, בעקבות פרסום הכתבה התקבלו אצלנו, במערכת TheCar, עשרות פניות של בעלי רכב שטוענים שהם חשים מרומים. לטענתם רוב הפונים הם משיגים תצרוכת רכב גרועה למדי של 14-15 קילומטרים לליטר במקרה הטוב, ופחות מ-10 קילומטרים לליטר במקרים אחרים.

     

    שתי תביעות ייצוגיות נוספות נגד MG EHS

    עוד טרם יבשה הדיו על התביעה הראשונה הוגשו שתי בקשות נוספות לתובענות ייצוגיות בקשר לאותו דגם רכב, אחת בנושא קרוב מאד והאחרת בקשר למערכת המלטימדיה ברכב.

    בבקשה הראשונה, אשר הוגשה על-ידי עורך הדין יעקב דוידוביץ, נטענת טענה מעניינת מאד שייתכן שרבים מבין בעלי הרכב כלל לא מודעים לה: בגלל האופן שבו תכננו מהנדסי MG את הרכב הזה הוא בכלל לא יכול לפעול כרכב חשמלי החל מן הרגע שבו נהג מפעיל את החימום ברכב. הסיבה לכך, שמוסברת היטב בחוות הדעת המקצועית של השמאי דני גורביץ שצורפה לתובענה, היא שמהנדסי MG בחרו שלא להתקין ברכב משאבת חום מן הסוג שמקובל במכוניות חשמליות ובחלק מן ההיברידיות-הנטענות. תחת זאת מותקנת מערכת חימום רגילה, כמו במכוניות עם הנעת בעירה, וכדי לחמם את תא הנוסעים היא זקוקה שמנוע הבנזין יפעל.

    המעניין הוא שבתביעה הזאת אין צורך להוכיח את העובדה שהרכב לא מסוגל לפעול כרכב חשמלי ולחסוך דלק בימים קרים שבהם מופעל חימום. יצרנית הרכב בעצמה כתבה את זה, אמנם באופן משתמע, בספר הרכב אשר תורגם לעברית על-ידי היבואנית, וזה לכאורה מעיד על כך שגם היבואנית מודעת היטב לנושא. טענת התובעים היא שהיבואנית לא רק שלא טרחה לפרסם את העובדה הזאת בפרסומיה, שבהם היא מבטיחה תצרוכת דלק נהדרת, אלא שהיא מצניעה את המום-לכאורה הזה בעמוד מספר 177 מתוך ספר רכב שמחזיק 328 עמודים.

     

    שתי תביעות ייצוגיות נוספות נגד MG EHS

    בחלקו השמאלי של העמוד כתוב כך: "רק כאשר התנאים הבאים מתקיימים הנהג יכול לבחור במצב EV באמצעות מתגEV לנהיגה חשמלית מלאה:
    • סוללת המתח הגבוה טעונה דיה.
    • החימום של מערכת מיזוג האוויר אינו פעיל.
    • מכסה המנוע סגור לגמרי.
    • אין קודי שגיאה או תקלות במערכת ההיברידית הקשורים למצבEV (חשמלי).
    • מהירות הרכב אינה מעל מגבלת המהירות המרבית המותרת למצב הפעלה חשמלית מלאה.
    אם התנאים למצב EV אינם מתמלאים, המערכת תעבור באופן אוטומטי למצב AUTO. בלוח המחוונים תוצג הודעה:. "יציאה ממצבEV " בעת בחירת מצב EV מבלי שהתמלאו התנאים המקדימים בלוח המחוונים תוצג ההודעה:. "מצבEV אינו נתמך".

    במילים פשוטות, בתוך משפט תמים לכאורה שכלוא בין הצורך בסוללה חשמלית טעונה לבין הדרישה שמכסה המנוע יהיה סגור – מסתתר מה שמתואר על-ידי השמאי גורביץ כך: "במקרה שלנו, בחלק מסוים מימות השנה, כארבעה חודשים, יימנע מרוכש הרכב לנצל במלואו – אם בכלל, את היתרון הגלום ברכב היברידי נטען מאחר ובתקופה האמורה טמפרטורת הסביבה הנה כזאת שנדרש להפעיל את חימום תא הנוסעים על מנת לנסוע בנוחות ודבר זה יביא לצריכת דלק מוגברת לעומת רכב המחומם באמצעות משאבת חום היעילה אנרגטית בעשרות מונים ממנוע בעירה פנימית… סביר להניח כי במשך השנה קיימים לפחות כ-170 ימים בהם נדרש להפעיל את מערכת החימום ברכב לפחות בשעות הבוקר או בשעות הערב הקרות יותר, ומתוכם כ-60 ימים בהם יצטרך להשתמש במערכת החימום במשך כל היום" (טענה זאת מבוססת על נתוני הלמ"ס).

    וזה לא הכל: התובעים טוענים שאנשי המכירות לא מיידעים את הרוכשים אודות התכונה הזאת לפני רכישת הרכב, ושגם כאשר הרכב נמסר ללקוחות הם לא מקבלים יחד איתו ספר רכב. לקוחות שמעוניינים בכך יכולים להוריד  מן האינטרנט גרסה דיגיטלית של ספר הרכב.

     

    שתי תביעות ייצוגיות נוספות נגד MG EHS

     

    סביר להניח שהשאלות המשפטיות בתובענה זאת יסובו ברובן סביב שאלת ההבנה שאמורה להיות ללקוח סביר לנוכח פרסומים שלטענת התובעים מבטיחים לו טווח נסיעה "חשמלי" של כ-50 קילומטרים. "אלו הרוכשים את הרכב מבקשים להשתמש ברכב במצב חשמלי", נכתב בבקשה לתובענה, "בעיקר שעה שהינם נוסעים מביתם למקום עבודתם או בסביבת בית מגוריהם, שאז אין הם צריכים כלל לנצל את מנוע הבנזין. בדרך זו הינם אמורים לחסוך את תדלוק הרכב באמצעות בנזין. לפי פרסום הנתבעת טווח נסיעה חשמלי טהור של 52 קילומטרים – מספיק למרבית הנסיעות היומיומיות… ברגע שהסוללה מתרוקנת, הרכב עובר לשימוש במנוע הבנזין שגם מטעין את הסוללה וכך מתקבל שילוב אופטימלי בין הביצועים לבין יעילות אנרגטית, חסכון בכסף ודאגה לסביבה… בפועל מסתבר כי ככל שמופעלת מערכת מיזוג האוויר על מצב של חימום לא קיימת כלל האפשרות להשתמש ברכב זה כרכב חשמלי ובמצב האמור הרכב פועל על בסיס מנוע הבנזין בלבד. עובדה זו אינה מובהרת כלל לצרכנים ואינה מופיעה כלל בפרסומי הנתבעת…
    כפי העולה בשיחות שניהל התובע הייצוגי עם אנשי מכירות של הנתבעת עולה כי הם עצמם אינם מודעים לעובדה זו, קרי אי יכולת הפעלת הרכב על בסיס המנוע החשמלי עת מופעל המיזוג על מצב של חימום. אולם וזה העיקר, הביטוי המפורש להטעיה והסתרה ואי הגילוי הינו בפרסומיה מהם לא עולה כל התייחסות לעובדה האמורה".

    טענה מעניינת נוספת, שמהדהדת במידה מסוימת את אחת הטענות של "פרשת דיזלגייט", היא שמדינת ישראל בכלל לא הייתה אמורה להעניק לרכב הזה הטבות מס כרכב היברידי-נטען מפני ש"הרכב ההיברידי הנטען, למזער בכמה חודשי השנה, אינו מהווה רכב ירוק ויתרונות המיסויים שניתנים למשיבה על בסיס השימוש המלא בכל השנה במנוע החשמלי אינם במקומם". במילים אחרות – החלטת יצרנית הרכב לבנות אותו בלי משאבת חום מעקרת את התכונה ההיברידית-נטענת שבגינה הוא זכה להטבת מס מפליגה.

    קבוצת לובינסקי הגיבה לדברים בנוסח הבא: "לובינסקי פועלת עפ"י הנחיות היצרן וחוקי מדינת ישראל, לרבות תקנות משרד התחבורה, ודוחה מכל וכל את הטענות המועלות בכתבה. תשובתה של לוביסנקי לבקשה תוגש לבית המשפט בהתאם לדין".

     

     

    האם לקוח סביר אמור להבין שיש ברכב מערכת ניווט?

    בדרך כלל אנחנו מתמקדים בבעיות בעלות משמעות בטיחותית או כאלה שגורמות לבעלי רכב נזק כספי ניכר, אבל בתובענה הייצוגית השלישית שהוגשה לאחרונה בנושא MG EHS יש "טוויסט" מעניין שנוגע בעקיפין גם לשתי הבקשות האחרות.

    עו"ד סאלח דיואני, שהגיש את הבקשה, מייצג בעל רכב מאותו דגם שלטענתו הופתע לגלות שברכב שלו אין מערכת ניווט מתאימה לישראל. עבור התובע וכל בעלי הרכב הזה, ולמעשה גם עבור בעלי דגמים אחרים מתוצרת MG, הוא מבקש כפיצוי את ערכה של מערכת ניווט לרכב (כמו גם מספר סוגי פיצוי נוספים). השאלה המעניינת הראשונה היא למה שבכלל מישהו שקנה רכב יחשוב שמגיעה לו גם מערכת ניווט מותאמת לישראל, והתשובה היא: "ממשק המשתמש".

    למעשה, אנשי MG כן כוללים מערכת ניווט מובנית בתוך מערכת המולטימדיה, ולכל הפחות זה מה שרוכש סביר עשוי לחשוב – כך נטען בבקשה – לנוכח העובדה ש:"במסך הראשי… ישנם שלושה לחצנים לבחירה: מזגן (מצד ימין), ניווט (במרכז), רדיו ומוזיקה (מצד שמאל). לחיצה על הלחצן המרכזי מפעילה את מערכת הניווט, אולם מתקבל מסך ריק ללא יכולת לנווט, כפי שגילה המבקש וגילו חברי הקבוצה לאחר שהרכבים נמסרו להם".

     

    שתי תביעות ייצוגיות נוספות נגד MG EHS

     

    אחת הטענות המעניינות בבקשה הזאת היא שעסקת המכירה עצמה בוצעה מרחוק, בשיחת טלפון עם נציג היבואנית, וזה מעניין מכיוון שיבואני MG התאמצו בתחילת דרכן של המכוניות החשמליות וההיברידיות-נטענות מתוצרת MG לשווק את המותג הזה בישראל כמותג "טכנולוגי וצעיר", אולי בהשראת 'טסלה'. היבואנית אף פיתחה מערך מכירות אינטרנטי-לכאורה ועודדה את הלקוחות לרכוש את הרכב באמצעותו. העניין, כפי שעולה מן הבקשה, הוא שהיעדר המגע הישיר בין איש מכירות, לקוח ורכב עלול לכאורה ליצור אי הבנות ותקלות, ולכן נדרשת דרך יותר יצירתית או מתוחכמת כדי להעביר ללקוחות את כל המידע האפשרי לפני ביצוע עסקת מכירה.

    לדברי התובע – בשיחה הטלפונית בינו לבין נציג המכירות "לא נאמרה שום מילה או חצי מילה… על מערכת הניווט". הטענה היא שרק לאחר סיום תהליך המסירה נודע, בעצם, ללקוח שלמרות ההבטחה לכאורה שמוצגת באופן ברור על ממשק המשתמש של המערכת – אין לה יכולת ניווט בשטח ישראל. התובע טוען שהוא לא לבד בסירה הזאת, וש"מדובר בתקלה ידועה אשר סובלים ממנה כל לקוחות המשיבה, בכל הדגמים שמשווקים בארץ. בכל הרכבים אומנם מערכת הניווט נדלקת אך מתקבל מסך ריק, ללא יכולת לנווט… המבקש מצא כי קיימים פוסטים ברשת המתארים תחושות של אכזבה ותסכול מכך שלא נמסר (לבעלי רכב אחרים – ג.מ.) מראש כי לא ניתן לעשות שימוש במערכת הניווט בישראל, והם גילו זאת רק לאחר שהרכבים נמסרו להם".

    הדבר המעניין הנוסף, שמשותף גם לשתי הבקשות האחרות, הוא שאלה עקרונית שנוגעת לכל המידע שטמון בספרי הרכב לעומת מידע שנמסר ללקוחות או מפורסם על-ידי היבואניות. גם בבקשה זאת נטען שאי שם בנבכי אחד מספרי הרכב נכתב ש:"נכון למועד ירידת חוברת זו לדפוס מערכת הניווט אינה כוללת מפה של ישראל ולכן אינה זמינה או רלוונטית בארץ. במידה ויצרן הרכב MG ZS EV יעדכן את פונקציית מערכת הניווט שתכלול את מפת ישראל, עדיין השימוש יהי בלועזית בלבד".

    בתביעה זאת, כמו בקודמת, נטען שעצם הנוסח הזה מעיד שהעובדות היו ידועות ליבואנית הרבה לפני עסקת המכירה ולמרות זאת "היא בחרה להסתיר עובדה זו מהמבקש ומחברי הקבוצה בעת ההזמנה ובעת מסירה הרכב". בנוסף, וזה העניין החשוב יותר – נטען על סמך תקדימים קודמים ש"אין לצפות מהצרכנים שיקראו את ספר הרכב המלא ורב הפרטים, בוודאי לא בשלב עובר לרכישת הרכב. יש להציג את הפרטים המהותיים לקונה לפני שלב כריתת חוזה הרכישה כדי שיהיו בפניו כל הפרטים המהותיים".

    אגב, ללא קשר לטענות עצמן, מעניין לציין שכל שלוש הבקשות הוגשו רק כנגד יבואנית MG לישראל ואף אחת מהן לא צרפה כמשיבה את MG עצמה (או את SAIC, בעלת הבית של המותג). הרושם הוא שמכיוון שמדובר ביצרנית סינית אולי לא נעשה די מאמץ לפנות אליה כפי שנעשה בתובענות אחרות כנגד יצרניות אירופאיות, אמריקניות וקוריאניות.

     

    רוצים לספר לנו על החוויה שלכם עם MG EHS PHEV? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שתי תביעות ייצוגיות נוספות נגד MG EHS: זאת לא מכונית חשמלית כשהחימום עובד

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.