• Ad
  • פורד מציגה שיעורים בטעינת רכב חשמלי שלמדתי אצל טסלה

    רכב חשמלי: קליפורניה מראה את הדרך לממשלת ישראל

    ממשל טראמפ משך את אמריקה לאחור במעבר לעידן הרכב החשמלי, אבל מדינת קליפורניה מראה כעת למדינות אמריקניות נוספות, ואולי גם לממשלת ישראל, איך צריך לפעול שלטון שעובד לטובת האזרחים שלו ולא רק עבור בעלי ההון
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ב-25 באוגוסט השנה, בעקבות סדרת דיונים פתוחים להערות הציבור שנערכו במהלך השנתיים האחרונות – פרסמה 'מועצת משאבי האוויר של קליפורניה' (CARB) את הנוסח החדש של "תקנות ZEV" שנועדו לנקות את האוויר לצמצם את הפגיעה באקלים כדור הארץ ולחסוך כסף לכלל הציבור. בשורה תחתונה, קליפורניה אוסרת מכירת כלי רכב עם מנועי בעירה החל משנת 2035, למעט מספר מוגבל של רכבי פלאג-אין היברידים (PHEV), ובעקבותיה הכריזו כבר 13 מדינות נוספות שהן מתכוונות להעביר חקיקה דומה.

     

    וולוו וסטארבקס מתקינות עמדות טעינה מהירות לרכב חשמלי

     

    קליפורניה היא לא רק אחת המדינות העשירות בארצות הברית, וזו שמתנהל בה שוק הרכב הגדול ביותר במדינה, אלא מדינה שמהווה סמן ימני בכל הקשור לתקנות זיהום אוויר בכלל, ולזיהום מכלי רכב בפרט, עוד מאז שנות ה-60 של המאה שעברה. סט התקנות החדש, שכלול תחת הכותרת Advanced Clean Cars II, מציב אותה כעת כחלוצה לפני המחנה באמריקה בכל הקשור לאימוץ רכב חשמלי.

    התקנות משרטטות, למעשה, "מפת דרכים" שמתחילה כעת ומגיעה לשיא שמתואר בכותרת בעוד כ-12 שנים, והן מסונכרנות עם יעדים שנקבעו זה מכבר על-ידי הממשלה המקומית. נקודה שחשוב לשים אליה לב היא שבשונה מתוכניות והצהרות שמוכרות לנו מישראל – בארה"ב לא מדובר בסט דקלרטיבי של חוקים אלא בתוכנית סדורה שנתמכת בתקציב ייעודי של המדינה אשר שם דגש על סיוע לאוכלוסיות עם הכנסה נמוכה ובינונית.
    מעבר לכותרת, שבאופן טבעי היא הדבר הקליט ביותר שתופס את העין ונותר בזיכרון, המעניין בתוכנית של קליפורניה הוא הירידה לפרטים והתקנות שמשפרות את ההוגנות כלפי בעלי רכב בתקופת המעבר לכלי רכב חשמליים – כאלה שמספקת לצרכנים ודאות לגבי השימוש ארוך הטווח בכלי הרכב שלהם – בעיקר בכל הקשור לסוללות.

    לנשום אוויר נקי

    אנשי מועצת משאבי האוויר של קליפורניה מדגישים שלא מדובר ב"חיבוק עצים" אלא בתוכנית שתועיל לציבור אפילו ברמה הכלכלית. לטענתם, עד לשנת 2037 יופחת בזכות המהלך רבע מזיהום האוויר מכלי רכב קלים שגורם לערפיח, וזה ישפר את בריאות כלל אזרחי המדינה, ויועיל במיוחד לאוכלוסיות מוחלשות שחיות לאורך עורקי התנועה. להערכתם, בין השנים 2026 ל- 2040 תצמצם התקנה תחלואה במידה שתחסוך למדינה ולציבור כ-13 מיליארד דולר, תציל ממוות מוקדם 1,290 בני אדם ותצמצם את היקף האשפוזים כתוצאה ממחלות נשימה, כלי דם ולב.

    תוכנית המעבר לרכב חשמלי מבוצעת באופן הדרגתי ועם קשר הדוק לתוכנית הטבות כלכליות שתגדל בהיקפה משנה לשנה. היעד הוא שעד לסוף העשור הנוכחי יימכרו בקליפורניה 2.9 מיליון פחות כלי רכב חדשים עם מנועי בעירה, ועד לסוף השלב הראשון תימנע מכירה של 9.5 מיליון כלי רכב עם מנועי בעירה. בדרך ליעד הזה תיאלצנה יצרניות הרכב למכור מכוניות חשמליות, כאשר כבר בשנת הדגם 2026 (בעוד כשלוש שנים) לפחות 35% מן המכירות שלהן חייבות להיות חשמליות או היברידיות-נטענות. עד לסוף העשור חייב שיעור כלי הרכב עם אפס פליטה להגיע ל-68%.

     

    מכונית חשמלית שברולט בולט

     

    צריך להדגיש שהתקנות חלות אך ורק על יצרניות רכב ולא על סוחרים שעשויים עדיין להחזיק במלאי קיים, והיא מכסה כרגע רק את המכירות של כלי רכב חדשים, כלומר שאין לה כל השפעה על כלי רכב קיימים – שבהם – בשלב זה – עדיין יהיה חוקי להחזיק ולנהוג.

    העז של תעשיית הרכב

    כלי רכב היברידים-נטענים הן אחת ה"עיזים" שיצרניות הרכב הצליחו להשחיל לתקנות החדשות. עם זאת, אלה חייבים לספק טווח נסיעה "חשמלי" מינימלי של כ-80 קילומטרים לאחר טעינה מלאה ("בתנאי נהיגה של העולם האמיתי"). בנוסף, יצרניות הרכב מוגבלות למכסה מרבית של 20% היברידיות-נטענות מתוך סך המכוניות דלות הזיהום שהן מוכרות.

    וזה לא הכל. ההגדרה של "רכב חשמלי" שעומד בתקנות די נוקשה: רכב כזה חייב לספק טווח נסיעה מינימלי של 250 קילומטרים בין טעינות, להיות מסוגל לקבל טעינה מהירה ולהיות מצויד בכבל טעינה. בנוסף – וזה אחד הדברים החשובים מבחינתנו – רכב חשמלי חייב לעמוד גם בדרישות חדשות של אחריות ושרידות.

    "כדי להבטיח שכלי רכב חשמליים יהוו תחליף הולם וראוי לכלי רכב עם מנועי בעירה, לשמור ערך ולהעניק לרוכשי מכוניות משומשות רכב איכותי שלא יזהם" – נכתב בתקנות, כלי רכב שיימכרו עד לסוף העשור הנוכחי יהיו חייבים לשמר על לפחות 80% מהטווח החשמלי המקורי שלהם למשך 10 שנים או 240,000 קילומטרים. כבר משנת הדגם 2026 יהיו כל כלי הרכב החשמליים חייבים לשמר על לפחות 70% מטווח הנסיעה המקורי שלהם למשך 10 שנים. במילים פשוטות: המחוקק מונע אפשרות לייצר כלי רכב זולים ונחותים אשר לא יהיו שווים שום דבר כמשומשים.

    ממשלת מדינת קליפורניה אישרה תקציב בהיקף של 2.7 מיליארד דולר בשנת הכספים 2022-23, ועוד 3.9 מיליארד דולר על פני שלוש שנים לצורך השקעה מדינתית באימוץ כלי רכב ללא פליטות ול"אפשרויות ניידות נקיות עבור הקהילות בעלות הנטל הסביבתי הגבוה ביותר בקליפורניה". מתוך תקציב זה יינתנו עד 9,500 דולר לכל בעל רכב עם הכנסה נמוכה שימסור לגריטה כלי רכב מזהם אשר רשום על שמו כדי לקנות רכב חשמלי. בנוסף, רוכשי רכב חשמלי גם יקבלו סיוע מיוחד במימון בהתאם למצבם הכלכלי. בעלי אמצעים יהיו זכאים לסבסוד דומה בהיקף של עד $7,000.

     

     

    לפי חישובי CARB מי שמשתמש בקליפורניה ברכב חשמלי כבר חוסך כסף. מצד אחד, מחירי הרכישה של מכוניות חשמליות עדיין גבוהים יותר מאלה של כלי רכב קונבנציונליים וצפויים להישאר כך לעוד מספר שנים. מצד שני, לטענת המחוקק בשקלול כולל עלות הבעלות והשימוש נמוכה יותר, בין השאר מפני שעלות הטעינה הביתית היא כמחצית מעלות הבנזין לאותו מספר קילומטרים של נסועה, ומכיוון שתחזוקת רכב חשמלי זולה יותר בכ-40%.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.