• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מועד הביצוע של נוהל רישום תאונה קשה ברישיון הרכב עלול להידחות. היה אמור להיכנס לתוקף מחר, אבל שמאים ובעלי מוסכים טוענים שמשרד התחבורה לא קבע כללים ברורים, ומאיימים להציף את המשרד בחוות דעת גבוליות שימחישו את זה

    מחר, יום שישי ה-1 באוגוסט, אמור היה להיכנס לתוקפו נוהל חדש של משרד התחבורה אשר מחייב רישום ברישיון הרכב של כל תאונה קשה שממנה שוקמה המכונית. אלא שממש ברגע האחרון בוחנים אנשי המשרד את האפשרות לדחות את המועד הזה, לאחר שהתגלה שהנוהל נכתב ללא בחינה מקצועית מספקת מול שמאי הרכב ובעלי המוסכים.

    קבוצת שמאי רכב, שעליהם מוטלת החובה לרישום ההערה, ואיתם גם בעלי מוסכים שצפויים גם הם לשאת באחריות, טוענים שקיימים "חורים" בהנחיות שפורסמו על ידי משרד התחבורה בנוגע לעצם ביצוע הבדיקות שתקבענה האם יש להגדיר רכב כנפגע תאונה קשה אם לאו. לדעתם עלולה להינתן פרשנות שונה על ידי שמאים שונים במקרים כאלה.
    שורש הבעיה הוא שגורמי המקצוע חלוקים בדעותיהם בנוגע להגדרות שנוגעות לפרשנות של, למשל, ניסוחי ההגדרות עיוות, סטייה, סדק ושבר, אולם אנשי משרד התחבורה לא פתרו מולם את המחלוקת הזו לפני פרסום הנוהל.

    השמאים חוששים מפני מצב בו יהיו חשופים לתביעות נזיקין גם מאת בעלי רכב שיטענו שלא היה מקום לרישום ההערה, וגם על-ידי רוכשי רכב, במידה ואלה יקבלו חוות דעת של שמאים אחרים, אשר יטענו שלמרות שהייתה חובה לרשום הערה היא לא נרשמה על-ידי שמאי שבדק את המכונית במקור.

    מספר שמאים פנו לאחרונה אל משרד התחבורה והודיעו שאם תיושם חובת הרישום לפי הנהלים הקיימים הם מתכוונים להציף את משרד התחבורה בחוות דעת גבוליות, דבר שיאלץ את ועדת הערר במשרד להחליט לגבי כלי רכב שונים.

    בעיה נוספת שהתעוררה היא שעדיין אי אפשר להעביר מידע מקוון למשרד התחבורה בנוגע לרישום ההערות ברישיונות הרכב. המשמעות היא ששמאים אמנם יחתימו חותמת ברישיון הפיזי, אבל מאגר המידע של המשרד לא יעודכן. כך יוכלו בעלי רכב קרימינלים לדווח לאגף הרישוי שרישיון הרכב שלהם אבד או הושחת, להוציא כפל רישיון (שבו לא תהיה חוחמת שמאי) ואם יספיקו למכור את המכונית בזמן מי שייפגע יהיה רוכש הרכב.

    שמאי הרכב ובעלי מוסכים זועמים על כך שקציני בטיחות בחברות בעלות צי רכב (בעיקר ליסינג והשכרה), אשר אחראים לבטיחות כלי הרכב בחברות שבהן הם פועלים, לא מחוייבים לבצע את בדיקת כלי הרכב לאחר שהאחריות לרישום הנ"ל הוטלה על כתפי המוסכים שמטפלים במכוניות.

    המוסכים, מצדם, נמצאים בין הפטיש לסדן: מחד הם חוששים לאבד את פרנסתם אם ירבו ברישום הערות אזהרה לכלי הרכב של חברות, שמגיעים אליהם לתיקון, ומאידך יש להם חובה מקצועית לבצע את הרישום.

    במשרד התחבורה שוקלים כעת לדחות את מועד הפעלת הוראת הנוהל עד ל"סגירת הקצוות" שנותרו עדיים פרומים.
    איגוד השמאים ואיגוד המוסכים סיכמו ביניהם שאיגוד שמאי הביטוח יפרסם בקרוב טיוטה ראשונית, משותפת לשנני האיגודים, ובה יפורטו השגותיהם על הנוהל החדש.

    בסוף השבוע שעבר מסר איגוד המוסכים שבעקבות פרסום הנוהל התקבלו באיגוד פניות רבות מבעלי מוסכים, אשר טענו שההוראות לא ברורות וביקשו הבהרות. לאור זאת נערכה פגישת תיאום בין כל הגורמים המקצועיים שנוגעים לתקנה, בהם איגוד המוסכים, איגוד מכוני הרישוי ואיגוד השמאים. פגישה זו נועדה לייצר שפה משותפת, והבנות תפעוליות, בכל הקשור לקביעת הנזק אשר יחייב רישום הערה ברישיון הרכב.

    קצה חוט אפשרי לפתרון הבעיה הוא טבלת ניקוד שאותה הציעו שמאי הרכב, שהשקלול שלה יגדיר טוב יותר את האמור בנוהל.

    "במידה ובאופן מקצועי שיטה זו תהיה מקובלת על כלל בעלי המקצועות, הפועל היוצא יהיה שגם צרכני הרכב ייהנו מוודאות, ונוכל לצמצם באופן ניכר את המחלוקות על יישום התקנה"- כתב רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים לחברי האיגוד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רישום תאונה ברישיון הרכב לקראת דחיה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.