• Ad
  • המנהל הכל יכול של רנו-ניסאן-מיצובישי כלוא מזה 70 ימים בבית מעצר בטוקיו, יפן, לאחר שתי דחיות של בקשת שחרור בערבות. לטענתו, הרדיפה אחריו היא פועל יוצא של הניסיון לאחד את שלוש החברות תחת הנהלה משותפת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כתבי העיתון היפני הנחשב 'ניקיי' הם הראשונים שהצליחו לחלץ ראיון עיתונאי עם קרלוס גוהן, אחד המנהלים הבכירים ביותר של תעשיית הרכב אשר כלוא מזה כ-70 ימים בבית מעצר בטוקיו, והם ראשונים להביא את תגובתו להאשמות החמורות כלפיו. ב'קליפת אגוז', גוהן טוען שמתנכלים לו כדי לסכל מהלך שהוא החל בו במטרה לאחד את רנו, ניסאן ומיצובישי תחת חברה משותפת אחת.

     

     

    קרלוס גוהן בן ה-64 נעצר בשדה התעופה האנדה שסמוך לטוקיו ב-19 בנובמבר, כאשר נחת ביפן בדרכו לפגישת הנהלה בניסאן. כתבי 'ניקיי' הם הראשונים שהורשו לבקר אותו, למשך 20 דקות בלבד, בקומה העשירית של בית המעצר של משטרת טוקיו. עד כה, במהלך מספר הארכות מעצר, סרבו שלטונות יפן לשחרר את גוהן בערבות או להעבירו למעצר בית, וזאת בטענה שהוא עלול לברוח או לשבש ראיות.
    בראיון שהעניק לניקיי אמר גוהן שאין לו כל כוונה להיעלם אלא להיפך, הוא דורש להשתתף בהליך המשפטי ולהגן על חפותו. לדברי גוהן, אין (לו) ספק שכל ההאשמות נגדו נובעות ממסע של "עלילה ובגידה" מצד מנהלים בחברת ניסאן אשר מתנגדים לתוכנית האיחוד בין החברות.

    ההאשמות החמורות כלפי גוהן נחלקות למספר תחומים. ראשית הוא נאשם שדאג "לארגן" לעצמו משכורות גבוהות מן המקובל בחברה וביפן, וזאת תוך הסתרה של התשלומים בדרכים שונות, וחמור יותר – מבלי לדווח עליהם למס ההכנסה היפני. בנוסף, גוהן מואשם שהעביר כספים של ניסאן במטרה לכסות על הפסדים בהשקעות פיננסיות אישיות בתקופת המשבר הכלכלי של 2008-2009, וכן שהוא רכש נכסים שונים ויקרים בברזיל ובלבנון לצרכיו האישיים ותוך ניצול של כספי החברה. הסכומים שבהם מדובר – של תשלומים לא מדווחים ושל העלמת מס, מסתכמים בעשרות מיליוני דולרים לאורך השנים.

     

     

    כשהוא לבוש בסווטשירט שחור שעשוי מ'פליז', ולובש מכנסיים אפורים, הודה גוהן קיימת תוכנית למיזוג בין רנו, ניסאן ומיצובישי, ואמר שתוכניות אלה נדונו בינו לבין נשיא ניסאן, הירוטו סאיקאווה, בחודש ספטמבר. לדבריו, גוהן ביקש לכלול בשיחות האלה גם את מנכ"ל מיצובישי, אבל "סאיקאווה רצה לנהל את המגעים בנפרד". גוהן הוסיף שהתוכנית הייתה שבעקבות האיחוד תהיה להנהלת החברה המאוחדת "אוטונומיה מלאה", וזאת, לדבריו, בהתאם לדרך שבה הוא עצמו ניהל את הברית בשנים האחרונות. גוהן טוען שהשותפות של רנו, אשר חששו מריכוז הכוח תחת הנהגתו (ולמעשה תחת שליטת רנו וממשלת צרפת – ג.מ.) פעלו כדי להעביר חומרים למערכת התביעה הכללית היפנית.
    דקות ספורות לאחר פרסום הראיון על-ידי ניקיי הגיב דובר מטעם חברת ניסאן ואמר שהנשיא סאיקאווה דחה בעבר את רעיון האיחוד, וש"החקירה שבוצעה על-ידי ניסאן חשפה ראיות מהותיות ומשכנעות להתנהגות לא הולמת מצד גוהן".

    במהלך הראיון דחה הטייקון יליד ברזיל את ההאשמות לפיהן 19 שנות הניהול שלו בניסאן התאפיינו ב"דיקטטורה", וטען בתגובה שהנרטיב הזה מטופח על ידי יריביו, אשר ניסו להדיח אותו. "אנשים מבלבלים בין מנהיגות חזקה לבין דיקטטורה בכוונה לעוות את המציאות", הוא אמר, "והכל במטרה להיפטר ממני".

    אחת ההאשמות כלפי גוהן היא שהוא הורה להעביר כ-14.7 מיליון דולר מקרן של ניסאן שמוגדרת כ"רזרבת מנכ"ל" אל איש העסקים הסעודי ח'אלד אל-ג'פלי, וזאת כדי לכסות הפסדים שנבעו מהשקעות אישיות שאבדו עם התמוטטות הבורסות במשבר הכלכלי של 2008-2009. בראיון לניקיי הכחיש גוהן את הדברים ואמר ש"רזרבת המנכ"ל איננה "קופסה שחורה", ועל ההעברה חתומים ארבעה מנהלים, בכלל זה גם מנהל האזור".
    גוהן מואשם גם שקיבל 8.9 מיליון דולר באופן לא נאות באמצעות חברה משותפת לניסאן ומיצובישי אשר רשומה בהולנד. לדבריו, "מיזם זה הוקם עבור סינרגיה ולא לצרכי תשלום, וטענות לגבי תשלומים לא נאותים הם עיוות של המציאות".

    לגבי רכישת נכסי היוקרה בריו דה ז'נרו ובביירות תוך שימוש בכספים של ניסאן הגיב גוהן ואמר שהרכישות אושרו על ידי המחלקה המשפטית, ובוצעו על-ידי נאמנו לשעבר – המנהל הבכיר במחלקה המשפטית. "הארי נאדה עשה את כל זה", אמר גוהן, וזאת מכיוון שהוא היה "זקוק למקום בטוח שבו יוכל לעבוד ולקבל אנשים גם בברזיל וגם בלבנון".
    "האם עשיתי משהו לא הולם?" שאל-אמר גוהן בראיון, "אני לא עורך דין, אני לא יודע את הפרשנות של עובדות כאלה", תוך שבשפת הגוף שלו הוא הראה את תסכולו לגבי החקירה הפנימית של ניסאן. "אם כולם ידעו, מדוע לא טרחו לספרו לי?"

    לפני כשבועיים (ב-22 בינואר) נדחתה בפעם השנייה בקשה שגוהן הגיש לשחרורו בערבות "אני לא אברח, אני אגן על עצמי", הוא אמר לכתבי ניקיי, "כל הראיות נמצאות במשרדי ניסאן וממילא אסור לי לדבר עם אף אחד מאנשי החברה, ולהם אסור לדבר איתי".

    מסתדרים בלעדיו

    מיד בסמוך למעצרו של גוהן הדיחו אותו אנשי ניסאן מכל תפקידיו בחברה, וזמן קצר לאחר מכן עשתה כך גם הנהלת מיצובישי. להנהלת רנו לקחת קצת יותר זמן, אבל בסופו של דבר גוהן התפטר מתפקידיו כמנכ"ל וכיו"ר והוחלף בצרפת על-ידי שני מנהלים. אסיפת בעלי המניות שתיערך בצרפת באפריל הקרוב צפויה להדיח את גוהן גם מתפקידו כדירקטור בחברה.

    על אף ששתי החברות חוזרות ומצהירות שהן "מחויבות לשותפות", בניסאן מזמן כבר לא מסתירים את חוסר שביעות הרצון שלהם ממה שנתפש בעיניהם כניסיון השתלטות וכפיה מצד רנו עליהם. בניסאן גם לא אוהבים את העובדה שרנו מחזיקה ב-43% מן הבעלות בניסאן ובזכויות הצבעה בעוד שהם מחזיקים רק ב-15 מן הבעלות ברנו ואין להם זכויות כאלה. ממשלת צרפת, בעלת המניות הגדולה ביותר ברנו, ביקשה בעבר מגוהן "להפוך את היחסים בין שתי החברות ל"בלתי הפיכים", ולאחר מעצרו של גוהן הודיעו נציגי ממשלת צרפת לניסאן על כוונתם לקדם את האינטגרציה. סאיקאווה, לעומת זאת, טוען ש"אין צורך לדון בתכנית כזאת בשלב זה".

     

     

    אגב, בסוף השבוע צפויה באמסטרדם שבהולנד פגישה בין בכירי רנו וניסאן לקבלת דיווח ראשון מחברת אנליסטים צרפתית גדולה שנשכרה שמטרה "לבחון לעומק את מערכת היחסים בין שתי החברות, וכן האם בוצע שימוש לרעה בנכסי החברה או עבירות בנושאים אחרים.

    אם לא די בזעזוע שסביב פרשת גוהן, ניסאן פרסמה היום (ה') את תוצאותיה העסקיות לשנת 2018 ודיווחה על הצניחה הראשונה במכירות רכב מזה כמעט עשור. מכירותיה העולמיות של ניסאן ירדו ב-2.8% בשנה שעברה ל -5.7 מיליון כלי רכב, וזה צפוי להשפיע לרעה על שורת הרווח שתפורסם ב-12 בפברואר עם מאזני החברה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    קרלוס גוהן מאשים: "נעצרתי בגלל מזימה ובגידה של מנהלי ניסאן"

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.