• Ad
  • טסלה השיקה את הגרסא החדשה לנהיגה אוטונומית
    צדק מאוחר: מדינת קליפורניה אוסרת על יצרנית הרכב החשמלי לעשות שימוש בכינוי המטעה, ואולי אפילו מסוכן, של מערכת הסיוע לנהג שלה. בטסלה טוענים: "עצם הכישלון לממש מטרה ארוכת טווח ושאפתנית איננו הונאה"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סוף להטעיה: מדינת קליפורניה, שבה מתקיימים שוק הרכב הגדול ביותר בארצות הברית, מרכז ההי-טק האמריקני וגרעין פעילותה של יצרנית הרכב 'טסלה' – חוקקה חוק שאוסר על טסלה להטעות לקוחות ולכנות את מערכת הסיוע לנהג שלה "נהיגה עצמית מלאה".

     

     

    כמובן שמדובר בחוק שחל על כל יצרניות הרכב אלא שאף אחת אחרת לא מתחה עד היום את הגבולות עם תארים שככל הנראה השפיעו על מקצת מן הנהגים ויצרו אצלם אשליה של רמת אוטונומיה גבוהה מכפי שהמערכות של טסלה מספקות בפועל.

    החוק החדש קובע שיצרניות רכב חייבות לתאר באופן ברור את הפונקציות שמוצעות במכוניות ובעיקר את המגבלות של כל טכנולוגיית "נהיגה אוטונומית", כולל כמובן כאלה שיתווספו בעתיד. לא מיותר להזכיר שכבר ביום שבו 'טסלה' יצאה לשוק עם הדור הראשון של מערכות בקרת שיוט אקטיביות היא כינתה אותן "טייס אוטומטי" ומכרה את זה במדינה שבה על כל בקבוק של חומר ניקוי כתובה אזהרה שהוא לא מיועד לשתייה.

    טסלה אמנם מציינת באתר האינטרנט שלה שתכונות "הנהיגה העצמית המלאה" – כך היא מכנה את הדור הנוכחי של המערכת, דורשות "פיקוח אקטיבי של הנהג והן לא הופכות את הרכב לאוטונומי", אלא שזה לא בדיוק מתיישב עם ההבטחה שגלומה בכותרת "נהיגה עצמית מלאה".

    הוראות החוק החדש מסירות את הספק וקובעות שמדובר בהטעיה, כפי שמלמד הנוסח הזה: "יצרן או סוחר לא יציין כל תכונת אוטומציית נהיגה חלקית, ולא יתאר כל תכונה של אוטומציית נהיגה חלקית בחומרים שיווקיים, תוך שימוש בשפה שמרמזת או גורמת לאדם סביר להאמין בדרך אחרת, שהתכונה הזאת מאפשרת לרכב לתפקד כרכב אוטונומי, כהגדרתו בסעיף 38750, או שיש לו יכולות שלא כלולות בפועל בתכונה. הפרה כזאת תיחשב כפרסומת מטעה לצורך סעיף 11713".

    טסלה, כידוע, מגדירה את בקרת השיוט והניווט האקטיבית המתקדמת שלה "נהיגה עצמית מלאה" (FSD), ובכל פעם שמישהו מעז לטעון שזאת הגדרה מטעה ומסוכנת הוא מקפיץ על עצמו את כל חברי כת טסלה שמספרים עד כמה מדובר במערכת מופלאה ושכל טענה שנשמעת כנגדה מופצת על-ידי המתנגדים של טסלה שמשרתים את "תעשיית הרכב" (כאילו שטסלה היא לא חלק ממנה). למרות זאת, בשורה תחתונה לא מדובר במערכת שעומדת בהגדרות של נהיגה אוטונומית ובוודאי לא של נהיגה אוטונומית מלאה.

     

     

    אפילו אם מגבילים את הוויכוח ומתעלמים מן השאלה אם המערכת הזאת תורמת לבטיחות או פוגעת בה, עדיין נותרת שאלת הטעיית הצרכן ומאליו ברור שאנשי טסלה נהנים מן ההליכה על חבל דק ומתחושת ההתקרבנות גם כאשר טוענים כנגדם טענות ענייניות.

     

    לקריאה נוספת:

    טסלה תחת חקירה בעקבות תאונה עצמית עם 3 הרוגים

    שמרו מרחק! הטייס האוטומטי של טסלה מיירט אופנועים

    טסלה והטייס האוטומטי מעורבים בכל התאונות הקטלניות עם בקרת שיוט אקטיבית

    מכוניות טסלה היו מעורבות ב-70% מן התאונות החמורות שבהן הופעלה בקרת שיוט אדפטיבית

     

    כאמור, לא מדובר בגימיק חדש – טסלה משחקת את המשחק הזה עוד מן היום שבו נטלה את המושג "טייס אוטומטי" (Autopilot) מעולם התעופה – שם הוא משמש כדי לתאר את היכולת של כלי טייס לדבוק בכיוון, גובה ומהירות קבועים גם בתנאי מזג אוויר משתנים – והדבקתו אל מערכת שלא תמיד מצליחה לשמור על נתיב הנסיעה או לבלום לפני שהמכונית מתנגשת בעצמים או כלי רכב אחרים. כל אלה אמנם העמידו את טסלה במוקד מספר תביעות משפטיות וחקירות של מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, אבל זה לא הוציא את אנשי טסלה מן המסלול שקבעו לעצמם על הטייס האוטומטי התקשורתי שלהם.

    תכונת ה-FSD של טסלה מוצעת בארה"ב כאופציה בתוספת תשלום של 15,000 דולר או 199 דולר לחודש, ובאתר האינטרנט של החברה היא רוחצת בניקיון כפיה עם הנוסח: "אוטונומיה מלאה תהיה תלויה בהשגת רמת אמינות שעולה בהרבה על זו של נהגים אנושיים שתוכח באמצעות מיליארדי קילומטרים של ניסיון, וכן באישור רגולטורי שעלול להימשך זמן רב יותר בתחומי שיפוט מסוימים". טסלה, שניסתה להתנגד לחקיקה בטענה שהיא מדגישה את המגבלות של המערכת, פרסמה כבר לפני כחצי שנה נתונים לפיהם FSD מותקנת בכ-100,000 מכוניות שביצעו איתה כ-56 מיליון קילומטרים של נהיגה (מאז, מן הסתם, נוספו מכוניות ונצבר קילומטראז' רב נוסף). אלא שבין השורות של הנוסח הנ"ל וההצהרה אודות הניסיון שנצבר בפועל אפשר להבין שהנסיינים שמשתתפים בניסוי שלה הם הלקוחות עצמם.

     

     

    תאונות, כולל קטלניות, שבהן היו מעורבות מכוניות מתוצרת טסלה מציתות ויכוח בין כת התומכים של החברה לבין מי שדורשים ממנה לאמץ סטנדרטים אחרים. אנשי המחנה הראשון טוענים שתאונות של טסלה פשוט זוכות לסיקור תקשורתי רב יותר מאשר כלל התאונות של יצרניות ושבסך הכל המכוניות האלה יותר בטוחות מאחרות בזכות התכונות המתקדמות שלהן. מצד שני, בכמה מן הסרטונים שמגיעים לתקשורת נראות מכוניות טסלה מבצעות תמרונים הזויים ומסוכנים באמצע כבישים מהירים, כמו בתאונה מפורסמת בחג ההודיה האחרון שבה היו מעורבות 8 מכוניות ונפצעו 16 בני אדם.

    באותה תאונה טען הנהג של 'מודל S' שגרם לתאונה שהוא נהג במהירות של 90 קמ"ש וניסה לעבור לנתיב השמאלי בשעה שמערכת ה-FSD בלמה לפתע באמצע הכביש ללא כל סיבה. מינהל הבטיחות הפדרלי האמריקני (NHTSA) מנהל חקירה אודות מידת המעורבות של ה"טייס האוטומטי" של טסלה בתאונות וזאת בעקבות יותר מ-16 תאונות ועשרות דיווחים של נהגים אודות התנהגות לא צפויה של המערכת.

    טסלה גם נתבעה על ידי לקוחות שטוענים שנפלו קורבן להונאה של החברה בכך שמכרה להם תמורת 15,000 דולר את תכונת הנהיגה העצמית המלאה בעוד שבפועל זה לא מה שקיבלו. התגובה של טסלה לתביעה הזאת, כפי שצוטטה על-ידי עורכי הדין של טסלה שביקשו לדחות אותה, עשויה ללמד על הלך הרוח של החברה: "עצם הכישלון לממש מטרה ארוכת טווח ושאפתנית איננו הונאה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.