• Ad
  • ההתפשטות המהירה של האש ברחבי הארץ ביממה האחרונה הזכירה לנו שגם המכונית האהובה שלנו יכולה להפוך ברגע ללפיד בוער. מהן הסיבות המרכזיות שגורמות למכוניות להתלקח, על מה יש להקפיד כדי למנוע זאת ומה הכרחי שכל בעל רכב יחזיק באוטו? כל התשובות בכתבה שלפניכם  
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    fdggfggfgg_cביממה האחרונה התבשרנו על לא מעט שריפות במקומות שונים ברחבי הארץ שהתפשטו למימדי ענק בשל תנאי מזג אוויר לא שגרתיים של רוחות חזקות ויובש קיצוני. בכל פעם שהלהבות גבוהות מספיק כדי להגיע לראש מהדורות החדשות אי אפשר שלא להישאר המומים מכמה מעט תשומת לב הרשויות ואנשים פרטיים משקיעים בשגרה בהגנה על היקר להם כדי למנוע או למזער נזקי אש מבעוד מועד.
    המכוניות המודרניות אמינות בהרבה מאלו שיוצרו לפני כמה עשורים, וכמו שנדיר יותר להיתקע בצד הדרך, כך גם הסיכוי שלהן להפוך ללפיד בוער נמוך מבעבר.
    עם זאת, שריפות ברכבים עדיין מתרחשות ובמספרים גדולים בהרבה ממה שאתם מדמיינים. לעיתים מדובר בכשלים מבניים של דגמים מסוימים שמובילים להתלקחות כמו למשל בידוד צמת החוטים הלא מספק בטאטא נאנו, תכנון כושל של מערכת החימום באופל זאפירה, כשל מבני בטלטלי המנוע של הפורשה GT3 או מיקום לקוי של מיכל הדלק בפורד פינטו, אך בדרך כלל הסיבות להיווצרות אש הן פרטניות יותר וקשורות למגוון גורמי משנה.
    קבלו את חמשת הגורמים המרכזיים להתפשטות אש על גלגלים ואת הדרכים להימנע ממנה מבעוד מועד.

    עוד ב-TheCar:
    עולות בלהבות: נחקרות שריפות בדגמי אופל וג'נרל מוטורס
    פתיחת שנה חמה במיוחד לטסלה
    השקר המדליק ביותר שלא עבד

    דליקה בתא הנוסעים

    אמנם בשנים האחרונות יצרני הרכב מחוייבים להשתמש באריגים ובחומרי דיפון מעכבי בעירה, אך עדיין הקבינה בכל מכונית בנויה מריכוז גדול וצפוף של חומרים דליקים כמו אריגי ריפוד, שטיחים, גומי, סקאי ופלסטיק אשר יכולים להתלקח בקלות בשל שלל סיבות    כמו למשל בדל סיגריה שנפל על השטיח, ניירות במאפרה, התחממות יתר או התלקחות נקודתית של מכשירים חשמליים דוגמת טלפונים סלולריים, מטענים ואבזרים נוספים ואפילו כתוצאה מריכוז קרני השמש הקופחת על ידי עדשות משקפיים או דברים נוצצים שהושארו ברכב שחונה בשמש.
    די קל להימנע משריפות מסוג שכזה על ידי מעט הקפדה ותשומת לב לנעשה סביב בתא הנוסעים.

    תמונה שפרסם Rob Thomas Tommy בעמוד הפייסבוק של הקבוצה
    תמונה שפרסם Rob Thomas Tommy בעמוד הפייסבוק של הקבוצה

    תחזוקה לקויה

    תחזוקה לקויה או תחזוקת שבר מקצרת באופן משמעותי את חייהם של מכלולי הרכב, עשויה להיות מסוכנת במקרי חירום ותופתעו לגלות – גם מגדילה בעקיפין באופן משמעותי את הסיכוי לדליקה.
    זה יכול לקרות בגלל חלקים שבורים או לקויים שעשויים ליצור ניצוצות, חיווט בלוי ובעיקר נזילות שונות של שמן מנוע או נוזלי תיבת הילוכים, בלמים והגה כוח שבהחלט עשויים להתלקח או לתרום לליבויה המהיר של אש שפרצה.
    יתרה מזאת, גם רפידות בלם שחוקות מדי ואפילו צמיגים בסוף חייהם עשויים בעת שימוש אינטנסיבי או בלימות חירום לפתח חום גבוה שיכול לגרום לניצוצות ולהתלקחות.
    כמו שהוכח באין סוף מחקרים, תחזוקה שוטפת ראויה בהתאם להוראות יצרן הרכב היא זולה באופן משמעותי לטווח הארוך ובנוסף גם מקטינה את הסיכוי לדליקות ברכב.

    פולריס נשרף RZR - 0010

    התחממות מנוע
    כיום מכוניות כבר לא מתחממות בעלייה של הקסטל וברוב המקרים ותנאי השימוש, אפילו בקיץ הישראלי הלוהט, חום המנוע ברכב תקין ולא חורג מהנורמה.
    עם זאת, צינור נוזל קירור דולף, רדיאטור סתום או מאוורר חשמלי לא תקין בהחלט יביאו את הרכב במהירות להתחממות יתר ולרתיחה.
    התחממות יתר גורמת לנזקים משמעותיים למנוע אך לכאורה כשלעצמה לא אמורה לגרום להדלקות המנוע, אולם חימום יתר של נוזלי המנוע גורם להם לבעבע ולפרוץ החוצה ובשילוב חום גבוה בתוך תא המנוע או מערכת הפליטה בהחלט יכולה להיווצר אש.

    כדי להימנע מהתחממות יתר, שמעבר לסכנת שריפה גם גורמת לנזק כבד ויקר למנוע, יש להקפיד לוודא בכל כמה דקות שמד החום בלוח השעונים נמצא בתחום הרצוי, להיות ער לסימנים מקדימים להתחממות כמו ירידה במשיכה ואדי קיטור היוצאים מצידי מכסה המנוע ולהקפיד לבדוק אחת לכמה שבועות (רק כשהרכב קר לפני ההתנעה הראשונה בבוקר) שמפלס נוזל הקירור ושמן המנוע תקינים ושאין נזילות או סימנים לקורוזיה במערכת.

    s-l1600-8

    קצרים חשמליים
    ELECTRIC
    אמנם המתח של מערכת החשמל בכלי רכב הוא נמוך ואין כל סכנה שתתחשמלו אם תגעו בשני קטבי המצבר, זאת בניגוד למגע בשני קטבי החשמל בבית, אך במקומות רבים ברכב עובר זרם DC גבוה שבמקרה של קצר (מגע בין הפלוס למינוס) גורם לניצוצות ולהתחממות מאוד מהירה שעלולים בקלות להוביל לדלקה.

    קצרים עלולים להיגרם מחוטים בלויים, בידוד חסר או לקוי, מגעים רופפים או מגע של חוט חשוף בכל נקודה בגוף המכונית המשמש כמינוס של המערכת.
    מעבר לבלאי לאחר שנים במיוחד במקומות כמו תא המנוע, הגורם המרכזי לתקלות חשמל ולקצרים קשור לתיקונים ואלתורים לא מקצועיים ולהתקנות של אבזור תוך כדי התחברות מקצועית יותר או פחות לצמת החוטים המקורית של הרכב.

    כמעט כל מכונית שנמכרה בארץ בשנים האחרונות כוללת אבזור (קודן, מערכת שמע, מוביל-איי, מצלמת נסיעה לאחור, דיבורית, חיישני רוורס ועוד) בהתקנה מקומית ולא תמיד כל ההתקנות (גם אם אלו נעשו אצל היבואן לפני מסירת הרכב ובוודאי אם נעשו במועד מאוחר יותר על ידי מתקין עצמאי) בוצעו ברמה מקצועית במיוחד.

    סימן מקדים להתקנה לקויה ניתן לזהות במקרה שאחת מהמערכות סובלת מתקלות ופעולה לקויה ובהחלט יתכן שהסיבה לכך היא חיבורים למערכת החשמל שלא נעשו בצורה מיטבית, אשר מעבר לנזק לאבזור עלולים לגרום גם לקצרים מסוכנים במערכת.

    אם אתם מעוניינים להתקין אבזור מסוים אל תבחרו את המתקין רק לפי המחיר הזול, אלא היעזרו בהמלצות חברים והקפידו לוודא שכל החיבורים למערכת החשמל של הרכב נעשים בצורה מקצועית בעזרת מחברים תואמים או הלחמות ובשום מקרה לא רק באמצעות ליפוף חוטים וכיסוי באיזולירבנד, זאת משום שגם מגע רופף ללא קצר עלול לגרום להתחממות החוטים שתוביל לדליקה.

    במקרה של התקנת אבזור הדורש זרם גבוה (כמו למשל מגבר למערכת הסטריאו) יש להשתמש בקו מתח עצמאי ישיר ממצבר הרכב, להקפיד להשתמש בכבל עבה ומבודד מספיק ולהתקין במיקום סמוך ככל האפשר למצבר נתיך (פיוז) בעל התנגדות תאומת אשר ישרף במקרה של קצר באופן מיידי וימנע אפשרות של מגע בין הפלוס הישיר מהמצבר למינוס (או גוף הרכב) לאורך זמן.

    Car_Fire

    נזילות דלק

    אופל זאפירה שרופה Megan Brownדליפות במערכת הדלק הם ככל הנראה הגורם השכיח ביותר שמוביל לשריפות רכב.
    נזילת דלק יכולה לקרות בשל יובש, סדקים או קרעים בצנרת שמעבירה את הנוזל הצהבהב ממיכל הדלק באחורי הרכב לתא המנוע בחזית או מחיבורים רופפים ואטמים שכשלו.

    בנזין, המניע את הרוב המוחלט של כלי הרכב הפרטיים בישראל, נדלק בקלות בכמעט כל טמפרטורה על ידי ניצוץ אפילו קטנטן ובאופן עצמוני ברגע שהוא מגיע לטמפרטורה של מעל ל-250 מעלות, ומדובר בטמפרטורה שבהחלט יכולה להתקיים בחלקים שונים על גוף המנוע ובמערכת הפליטה ומכאן הדרך ללפיד בוער על גלגלים קצרה מאוד.

    הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכויים לאש במערכת דלק היא להקפיד על תחזוקה טובה, במיוחד במכוניות לא לגמרי חדשות, ופשוט להזכיר למוסכניק שלכם לבדוק את מצב צנרת וחיבורי הדלק בכל טיפול ולוודא גם שהצנרת לא צמודה לחלקים חמים או חדים. אולי תופתעו לגלות, אך בדיקות אלו הן לא חלק מהרוטינה הרגילה של מרבית המכונאים.
    כמו כן פקחו בעצמכם עיניים ואף ואם אתם מזהים נזילה כלשהי או מגלים שלולית מתחת לרכב וודאו שזו לא נזילה של בנזין ואם אתם מריחים דלק אל תתעלמו, אתרו ותקנו באופן מיידי את הדליפה.
    כמו כמעט בכל שריפה, גם במכונית האש בדרך כלל מתחילה בקטן ואם תחזיקו ברכב מטף כיבוי ראוי (לא מטף חד פעמי קטן בפרוטות, השקיעו כ-150 שקלים במטף אפקטיבי במשקל של 1-2 קילוגרם) אשר בעזרתו תוכלו ברוב המוחלט של המקרים, בשימוש נכון, להשתלט על האש בשניות ולהציל את הרכב שלכם וחשוב מכך – את חיי הנוסעים בו.

     

    BURN CAR 1

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    על האש: חמשת הגורמים שיהפכו את המכונית שלכם ללפיד בוער

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.