• Ad
  • עולות בלהבות: נחקרות שריפות בדגמי אופל וג'נרל מוטורס

    לא רק אופל זאפירה: בבריטניה נבדקות שריפות של אופל קורסה ושברולט קפטיבה, בארה"ב נקראו לתיקון 1.4 מיליון מכוניות של ג'נרל מוטורס
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשבוע שעבר דיווחנו כאן על קבוצת פייסבוק בריטית שבזכותה נחשפה תקלה סדרתית שמבעירה מכוניות מן הדור הקודם של אופל זאפירה.

    קבוצה זאת הוקמה במקור על-ידי שלוש נשים צעירות שהזאפירות שלהן עלו באש, אולם הן לא זכו למענה הולם מאת חברת 'ווקסהול' (הזרוע הבריטית של ג'נרל מוטורס שמייצרת דגמים זהים לאלה של אופל אך עם הגה ימני).
    בעת כתיבת הכתבה מנתה הקבוצה כ-3,700 חברים וכעת חברים בה כבר יותר מעשרת אלפים, ומתוך הדיווחים בקבוצה ובתקשורת הבריטית ידוע כבר על יותר מ-130 מקרים דומים של זאפירות שנשרפו.

    כל זה עדיין לא גרם לאופל להכריז על קריאה מסודרת לתיקון של כ-280 אלף זאפירות מן הדגם הזה שנמכרו בין השנים 2005-2012, אולם לאחר שהפרשה נחשפה בתוכנית התחקירים "כלב השמירה" של ה-BBC, ובכלי תקשורת חשובים אחרים בבריטניה, הכריזו אנשי החברה על בדיקות חינם לכל בעלי הזאפירות שחוששים מגורל דומה.

    ככל שהפרשה מוסיפה להתגלגל בבריטניה נראה שהגורם לשריפות הוא כשל תכנוני במערכת החימום של מכוניות שמצוידות במיזוג אוויר (להבדיל ממכוניות שבהן מותקנת רק מערכת חימום ואוורור), וככל הנראה קשור בהצטברות לכלוך בנקודה מסוימת שבה הוא מתחמם וניצת. כעת עולה חשד שתקלות דומות קיימות גם בדגמים נוספים של אופל, ושגם אלה לא זכו עד כה למענה הולם של החברה בבריטניה.

     

    תמונה שפרסם Rob Thomas Tommy בעמוד הפייסבוק של הקבוצה
    תמונה שפרסם Rob Thomas Tommy בעמוד הפייסבוק של הקבוצה

     

    קבוצת פייסבוק חדשה, שנקראת "שריפות במכוניות ווקסהול לא זאפירה" (Vauxhall Car Fires NOT Zafira), הוקמה על-ידי בעלי מכוניות מדגמי אופל וקטרה וקורסה וכן אופל אנטרה (שברולט קאפטיבה בישראל), ואלה טוענים לתקלות שריפה דומות גם בדגמים אלה.

    אחד מחברי הקבוצה Gary James Park, טוען שכל דגמי קורסה D (יוצרה בין 2006-2014), וקטרה C (אשר יוצרה בין (2002-2009) וזאפירה B (זאת שכבר עלתה על המוקד, יוצרה בין 2005-2012 וגרסאות נוספות שלה יוצרו עד 2014) – סובלים מבעיות דומות של מאווררי מערכת החימום.

    לטענתו, הוא עצמו החליף מספר מערכות כאלה בדגמים השונים, ומצא דפוס דומה בכולן: פתח אוורור מתחת לשמשה הקדמית שלתוכו חודרים עלים ולכלוך ואלה חוסמים את נתיב הניקוז של המים. במצב זה, לדבריו, מוסטים המים אל תוך המאוורר של מערכת החימום, חודרים לקבל או קבלים חשמליים, וגורמים לחלודה ו/או לקצרים. "פירקתי כבר כמה וכמה כאלה", טוען ג'יימס פארק, "בכולם מצאתי מאוורר חלוד ואכול, וכולנו יודעים שלא טוב לערבב מים וחשמל".

    לפחות שני כלי תקשורת שפנו לדובר חברת ווקסהול בבקשה לתגובה אודות הגילויים החדשים זכו ממנו למענה דומה: "שריפות מתרחשות בכל מיני כלי רכב ומכל מיני סיבות… כעת אנחנו עסוקים עם הזאפירה, ואנשים שחוו שריפה במכוניתם מתבקשים לפנות באופן מיידי לווקסהול כדי שנוכל להגיע לשורש העניין".

    עם זאת, אנשי ווקסהול עדיין לא לקחו אחריות מלאה ולפחות בשבוע שעבר האשימו את מי שביצעו "תיקונים לא מורשים" בזאפירות בגרימת הבעיה.

    בעלי רכב אחדים שניגשו לסוכנויות שונות כדי שמכוניותיהם תיבדקנה פרסמו פוסטים שבהם הם טוענים שהם נדחו על-ידי רשת השירות בטענה של מחסור החלקי חילוף.

    בכל מקרה, קבוצת ה"שריפות במכוניות ווקסהול לא זאפירה" מונה כעת כ-340 חברים, ואפשר להניח שהעיתונות הבריטית לא תרפה מן הנושא עד שיתברר עם גם דגמים נוספים של אופל עלולים לעלות באש.

    אגב, בשונה מ'וקטרה' ומ'קורסה', שמיוצרות באירופה על-ידי אופל/ווקסהול, 'אנטרה' היא שברולט קאפטיבה שמיוצרת על-ידי הזרוע הקוריאנית של ג'נרל מוטורס בקוריאה (מה שפעם הייתה חברת דייהו). לכן יהיה מוזר לגלות שרכיבים בכלי הרכב הללו, או תכנון מערכת החימום, דומים לאלה של הדגמים האירופאים.

    בכל מקרה, ייתכן אמנם שלעיצוב הספציפי של מכוניות בעלות הגה ימני יש השפעה על צנרת הניקוז או על עיצוב מכלולי מערכת החימום – אבל במקרה שלא הרי שמדובר בבעיה שעלולה להדליק גם מכוניות מתוצרת אופל, ובכלל זה גם כאלה שנמכרו בישראל.

    מחזירים בפעם השלישית

    כאילו שלג'נרל מוטורס אין מספיק צרות בחטיבות האירופיות שלה, כעת מסתבר שהחברה נאלצת לקרוא לתיקון גם ל-1.4 מיליון מכוניות בצפון אמריקה – וגם זה מחשש לדליקות.
    המטריד בקריאה לתיקון שפרסמה החברה אתמול הוא שמדובר כבר בניסיון השלישי שלה לתקן תקלה שמבעירה אש במכוניות – לאחר ששני התיקונים הראשונים לא הועילו.

    הבעיה במכוניות אלה היא ששמן שנוטף בתוך המנוע מתחמם, נדלק ומבעיר את המכוניות, ועד כה כבר דווח על לא פחות מ-1,345 שריפות של מכוניות בארה"ב לבדה, שבהן נפצעו 19 בני אדם באורח קל ונשרפו גם מבנים שונים שבהם או לצידם חנו המכוניות.

    הדגמים שכלולים בקריאה לתיקון – כולם עם מנועי V6 בנפח 3.8 ליטר, הם פונטיאק גרנד פרי משנות הדגם 1997-2004, שברולט אימפלה משנות הדגם 2000-2004, שברולט לומינה מן השנים 1998-1999, שברולט מונטה קרלו 1998-2004, אולדסמוביל אינטריג 1998-1999 וביואיק ריגל 1997-2004.

    אנשי ג'נרל מוטורס אומרים שהחברה "עבדה על פתרון חדש" לאחר שהבינה שדליפת השמן נובעת ממכסה השסתומים שבראש המנוע, אשר האטימה שלו נוטה להתדרדר ככל שחולף הזמן.
    ניסיון ראשון לפתור את הבעיה בוצע בשנת 2008, אז נקראו לתיקון כ-200 אלף מכוניות, בשנה שלאחר מכן בוצע ניסיון נוסף, ובחודש מאי השנה הרחיבה החברה את מספר הדגמים והמכוניות שכלולים בתיקון.

    ג'נרל מוטורס היא לא יצרנית המכוניות היחידה שקוראת לתיקון למכוניות בגלל חשש משריפות: לפני כשנה קראה קרייזלר ל-895,000 ג'יפים וקרוס-אוברים לתיקון בעיה בחיווט שעלולה לגרום למגיני השמש של הנוסע והנהג לעלות באש, אולם לפני כארבעה חודשים פתח מינהל הבטיחות הפדרלי האמריקני בחקירה מחודשת של הפרשה לאחר שהסתבר שגם כלי רכב שעברו את התיקון עלו באש בדיוק באותו אופן שאותו אמור היה התיקון למנוע.

    במקור הוכרז התיקון לאחר שבמינהל נצברו 62 עדויות לגבי קצרים חשמליים ולפחות 38 שריפות של מכוניות ושלושה פצועים, ובמסגרת התיקון הוסיפו אנשי קרייזלר מפרידי פלסטיק בין הברגים לחיווט החשמלי.
    אלא שכאמור כל זה לא הספיק והניו יורק טיימס דיווח שהמינהל הוזעק לבדוק שמונה שריפות "חדשות" במכוניות מתוקנות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.