• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפי החלטת החשבת הכללית במשרד האוצר, מרכז המידע הארצי לתחבורה ציבורית יפעל ללא מכרז עד אוגוסט 2015. מרכז המידע, שהוקם ב-2010, מופעל על-ידי חברת אגד, שנהנית מפטור ממכרז ומקבלת מיליוני שקלים מהממשלה. למה זה קורה?

    ולתפארת משרד התחבורה: כך מועברים מיליוני שקלים לחברת אגד ללא מכרז. בנובמבר 2010 החל משרד התחבורה להפעיל מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית, שמספק מידע הכולל זמני נסיעות, תעריפים, תכנון מסלולי נסיעה ומיקומי תחנות. תקציב הפעלת המרכז נאמד בכ-2.6 מיליון שקלים בשנה, והוא מופעל מאז 2010 על-ידי חברת אגד.

    למרות שהמרכז פועל כשלוש שנים וחצי, עד כה לא פרסם משרד התחבורה מכרז להפעלתו. ההפעלה באמצעות חברת אגד נעשית תחת פטור ממכרז, שניתן כמעט שנה לאחר שהחל המרכז לפעול (ב-2011). לפני כשלושה שבועות אישרה החשבת הכללית במשרד האוצר את המשך תקופת הפטור לחברת אגד עד אוגוסט 2015. בסך הכל, צפויה אגד לקבל ממשרדי הממשלה סכום מצטבר של כ-10 מיליון שקלים ללא שזכתה במכרז. איך זה קורה? TheCar מביא לכם את כל הפרטים.

    "הכשרת התקשרות בדיעבד"
    בדו"ח שפרסם מבקר המדינה במאי 2009, הובהר כי "כדי שנוסע יוכל לתכנן את נסיעתו ממקום למקום באמצעות תחבורה ציבורית עליו לקבל מידע מקיף, מהימן ועדכני… מתפקידו של משרד התחבורה היה לדאוג למרכז מידע משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית… עד מועד סיום הביקורת לא הקים משרד התחבורה מרכז מידע ארצי, ואין באפשרות ציבור הנוסעים לקבל מידע המרכז במקום אחד את כל הפרטים על קווי האוטובוסים של המפעילים השונים".

    במטרה לפתור את הבעיה, קבוצת חברי כנסת יזמה הצעת חוק ב-2009, שחייבה את משרד התחבורה להקים מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית (הצעת החוק כללה סעיפים נוספים, אך אלה אינם רלוונטיים לעניין מרכז המידע). הצעת החוק אושרה בדצמבר 2010 – כחודש לאחר שמשרד התחבורה הפעיל את מרכז המידע באמצעות חברת אגד. העיתונאי בני ברק דיווח באתר החדשות ynet באוגוסט 2010 כי במשרד נימקו את הפעלת המרכז באמצעות אגד ברצונם "למנוע עלויות גבוהות וכדי להפעיל את המערכת תוך פרק זמן סביר".

    אלא שעד מהרה התברר שלא כולם מרוצים מההסדר שיזם משרד התחבורה. במרץ 2011 הועברה לסגן בכיר באגף החשב הכללי בקשה למתן פטור ממכרז להפעלת מרכז המידע, שכאמור החל לפעול כבר ב-2010. באותה בקשה הובהר כי "הצורך להכשרת התקשרות זו בדיעבד עלה עם הגשת עתירה מנהלית (נגד הפעלת המרכז על-ידי אגד, ש.ה) בחודש פברואר האחרון, במסגרתה הועלתה הטענה כי ההתקשרות (עם אגד) לא נעשתה על-פי חוק חובת המכרזים".

    מהמשך הבקשה עולה שבמשרדי התחבורה והאוצר היו משוכנעים באותה עת כי ההסדר עם חברת אגד הוא זמני בלבד, ויימשך חודשים ספורים. "מטלת ההקמה והתפעול של מרכז מידע הוטלה על 'ממשל זמין' (יחידה ממשלתית), והצפי הינו שביוני 2011 יסתיים תהליך ההקמה", נכתב בבקשה. "לאור ריבוי מפעילות התחבורה הציבורית בארץ, דבר היוצר בלבול וחוסר התמצאות בקרב הציבור, הלכה וגברה הדחיפות להקמת מרכז מידע אחוד… לכן הוחלט שבמקביל להכנות הממשלתיות להקמת המוקד, ובאופן זמני בלבד, חברת אגד תספק לציבור את השירות".

    שלושה חודשים, שלוש שנים – מי סופר?
    חודש יוני 2011 בא ועבר, אך הממשלה לא סיימה את ההכנות הנחוצות להקמת מרכז מידע. וכך, באוקטובר 2011 – כשנה לאחר תחילת הפעלת מרכז המידע – אישר החשב הכללי פטור ממכרז לחברת אגד. "עילת הפטור הקודמת להתקשרות עם חברת אגד… נשמטת, שכן 'ממשל זמין' הפסיק את עבודתו על פיתוח מערכת (מרכז המידע)", הבהיר אחד מסגניה הבכירים של החשבת הכללית.

    הפטור לחברת אגד ניתן לתקופה קצובה של שנתיים, או עד לבחירת מפעיל אחר במסגרת מכרז חדש, וסכום ההתקשרות נאמד בכשישה מיליון שקלים. במשרד התחבורה הבהירו באוקטובר 2011 כי "עד למועד הפעלתו של מוקד המידע האחוד, על-ידי הספק שייבחר בהליך המכרז שבכוונת המשרד לפרסם לצורך זה, מבקש המשרד להתקשר בפטור ממכרז עם חברת אגד".

    כמעט כצפוי, תקופת הפטור נוצלה במלואה ובמשרד התחבורה לא הצליחו לסיים את הליך המכרז לבחירת מפעיל חדש עד נובמבר 2013. לכן החליטו שם לפנות (שוב) אל החשבת הכללית במשרד האוצר, וביקשו להאריך את הפטור ממכרז שקיבלה חברת אגד עד אוגוסט 2015.

    במשרד האוצר אמנם הביעו מורת רוח מהתנהלותו של משרד התחבורה, אך לפני כשלושה שבועות אישרו את הבקשה. על-פי החלטת החשבת הכללית, יועבר סכום של כ-3.9 מיליון שקלים לחברת אגד בתקופה של כשנה וחצי. בכיר באוצר ציין כי "הוא רואה בחומרה את העיכובים שחלו בפרסום המכרז (לבחירת מפעיל חדש), וההסבר שניתן לעיכובים על-ידי האגף המקצועי (במשרד התחבורה) אינו מספק".

    ומה עם המכרז לבחירת מפעיל חדש? באוקטובר 2011 הבטיחו במשרד התחבורה כי "ועדת המכרזים המשרדית החלה בהליך מכרז בינלאומי לבחירת ספק שירותי מרכז מידע ארצי, הליך שלהערכתה ייקח כשנתיים". בדיון פנימי שנערך באגף החשב הכללי לפני כשלושה שבועות, הבהיר בכיר במשרד התחבורה כי "מסמכי המכרז מוכנים ועומדים להתפרסם".

    ובמלים פשוטות: כחצי שנה לאחר שהליך המכרז אמור היה להסתיים, ולהביא לבחירת מפעיל חדש למרכז המידע, במשרד התחבורה אמרו שהמכרז רק מוכן לפרסום. וזו הסיבה לכך שהפטור לחברת אגד הוארך עד אוגוסט 2015 – תאריך שבו "יחגוג" מרכז המידע כמעט חמש שנות פעילות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    עד 2015 יועברו לאגד מיליוני שקלים ללא מכרז

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.