• Ad
  • מתחממים היחסים עם רוסיה: משאיות קאמאז בדרך לישראל

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משאית ראשונה מתוצרת חברת קאמאז הרוסית נחתה בישראל ועברה את כל שלבי התקינה והרישוי, וזאת סנונית ראשונה בדרך ליבוא סדיר של קאמאז ארצה, אשר צפוי להתחיל ברבעון השני של השנה הקרובה.

     

     

    קאמאז היא יצרנית המשאיות והצמ"ה הגדולה ביותר ברוסיה ובחבר העמים, וחלק ניכר מן הפעילות שלה קשורה בייצור כלי רכב וציוד לתעשייה הצבאית הרוסית ולייצוא ביטחוני. החברה והחברות הבנות שלה מייצרות כמעט 40 אלף משאיות בשנה, וכן אוטובוסים, טרקטורים כבדים וציוד ייעודי למערכות נשק. משאיות קאמאז, שידועות בעיקר בעמידות שלהן וביכולות התנועה בשטח לא סלול, מוכרות בארץ בעיקר למי שעסקו בתובלה ובלוגיסטיקה בצה"ל וניהלו ציוד שנלקח כשלל במלחמות ישראל, וכן למי שעוקב אחר מירוצי השטח החשובים בעולם: קמאז ניצחה עד היום את קטגוריית המשאיות ב-15 מירוצי פריז-דקאר ומקביליו.

    לפני כ-12 שנים הוקמה חברה משותפת של קאמאז ושל יצרנית המנועים האמריקנית המובילה קאמינס, וזאת מייצרת ברוסיה מנועים שפותחו על-ידי קאמינס. לפני כעשור החלה דיילמר-בנץ, חברת האם של מרצדס, לרכוש חלק מן הבעלות בחברה וכיום היא מחזיקה בכ-15% מהון המניות שלה.

    מי שהחזיק במשך לא מעט שנים בזיכיון היבוא של קאמאז לישראל הם שלושה שותפים פרטיים, שאחד מהם הוא יקי אנוך – נשיא איגוד יבואני הרכב ובעבר מנהל בכיר במספר יבואניות רכב בישראל, בהן סמל"ת (אז יבואנית קבוצת פיאט וקיה לישראל), יוניון מוטורס (טויוטה) ועוד. לאורך השנים האלה אי אפשר היה להביא את המוצרים של קאמאז לישראל היות שהחברה לא ביצעה להם תקינה אירופאית, אולם מצב זה השתנה לאחרונה. בינתיים פרש אחד השותפים מן הארץ ומן השותפות, והשותפים הנותרים חברו אל זוהר אלון, מבעלי חברת אלון מתכת ומי שהחזיק בעבר בזיכיון היבוא של פרארי ומזראטי לישראל (זיכיון שנמכר עם הזמן לסמל"ת ומחציתו מוחזקת כיום בידי יוניברסל מוטורס).

     

     

    אלון ימנכ"ל את השותפות ויהיה אחראי על התפעול השוטף שלה, כולל פיתוח עסקי ומכירות, ובשלב ראשון החברה תפעל מבחינה לוגיסטית על בסיס התשתיות של חברת אלון מתכת אשר מייצרת מתקנים והתקנות למשאיות אשפה ולדחסני אשפה נייחים עם מוסכים ומפעלים בירושלים, חיפה, שדרות, אזור התעשייה ברקן, אזור ואילת. (אגב, לא מיותר להזכיר את פיגוע הירי הטראגי שהתרחש במפעל המרכזי של אלון מתכת בברקן בתחילת אוקטובר, שבו נרצחו זיו חג'בי וקים יחזקאל-לבנגרונד הי"ד).

    תעשייה צבאית ושותף מסתורי

    תאגיד קאמאז הוקם על-ידי המפלגה הקומוניסטית בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת במרכז ברית המועצות לשעבר כדי לייצר כלי רכב, משאיות וציוד מכאני הנדסי למדינה בכלל ולצבא ברה"מ בפרט. כיום מוחזקות 49.9% ממניות החברה בידי תאגיד ROSTEC שהוא קונגלומרט בבעלות המדינה אשר מאגד את רוב התעשיות הביטחוניות הרוסיות (חלק מן החברות בבעלות מלאה, אחרות בבעלות חלקית ואחרות בהסכמי שותפות) ותומך בהן.

     

     

    15% נוספים מן החברה שייכים לדיימלר-בנץ, חברת האם של מרצדס ואחת מיצרניות המשאיות המובילות בעולם, אשר החלה לרכוש מניות בחברה כבר לפני יותר מעשור, וכ-4% מהון המניות נסחר בבורסה הרוסית. אבל החלק המעניין בחברה, תרתי משמע, שייך לחברה בשם Avtoinvest Limited שרשומה בקפריסין והבעלות בה לכאורה חסויה. חשיפת "מסמכי פנמה", בשנת 2016, העלתה שהחברה הזאת נמצאת בשליטתו של סרגי רולדוג'ין, אוליגרך רוסי שנמנה על מקורביו של הנשיא ולדימיר פוטין.

     

     

    לקאמאז לא הייתה בעבר די מוטיבציה לבצע תקינה אירופאית למשאיות שלה ולמכור אותן ברחבי העולם, בין השאר מכיוון שהשוק הרוסי, התעשיות הביטחוניות, ומדינות שמסתדרות בלי תקינה אירופאית סיפקו לה מספיק עבודה. קאמאז שולטת בכמחצית משוק הרכב הכבד ברוסיה ובחבר העמים, ומייצאת משאיות וציוד לכ-80 מדינות ברחבי העולם. עם זאת, בשנים האחרונות משנה החברה את הגישה שלה והיא מעוניינת להתמודד גם בשווקים ובפלחי השוק המתוחכמים יותר, עם ציוד מודרני שמבוסס על מנועים מתוצרת קאמינס האמריקנית ותיבות הילוכים ומערכות הינע מתוצרת ZF הגרמנית.

    ביחד עם דיימלר הקימה החברה בשנתיים האחרונות מפעל חדש לייצור קבינות, ובשנה הבאה היא צפויה להתחיל לייצר משאית מודרנית לתובלת כביש ארוכת טווח. בזכות הקשרים עם תעשיית הנשק הרוסית מעורבת החברה גם בפרויקטים מתקדמים, בהם למשל אוטובוסים אוטונומיים ומערכות הנעה מתקדמות.

    לפני כחודש נחתם הסכם הבנות חדש עם חברת קאמינס ליצירת מסגרת לפיתוח מערכות הנעה חשמליות והיברידיות לאוטובוסים, משאיות חלוקה קטנות ומשאיות בגודל בינוני, וגם למערכות היברידיות למשאיות כבדות.

    שוק המשאיות הישראלי שונה באופן ניכר משוק המכוניות והאופנועים, וזאת בראש ובראשונה מכיוון שהוא לא נהנה מהגנת המיסוי הכבד אשר הופכת את היבוא המקביל לכמעט בלתי אפשרי. השוק הזה בישראל נחשב תחרותי ביותר, כמעט כל השחקנים המערביים החשובים בעולם מתמודדים בו, ולאחרונה מתקיימת גם חדירה של יצרניות אסייתיות גדולות. החסמים העיקריים, נוסף לתקינה, הם דרישה למכלולים מתוחכמים ויקרים, וברוב הסקטורים גם לאיכות חיים גבוהה למפעילים.

     

     

    היות שקאמאז תתבסס על מכלולי הנעה "מן המדף" היא תתקשה להתמודד בשוק הזה רק על בסיס המחיר, והיתרונות שלה עשויים לנבוע מן המוניטין שלה בתחום העמידות והשרידות של הכלים, ומן היכולת "לתפור" ציוד ייעודי למשימות קשות – למשל במחצבות, תעשיית הבנייה, ועבור צה"ל (אם כי מול הצבא קאמאז לא נהנית, כמובן, מן האפשרות לנצל את הסיוע הביטחוני האמריקני). אחת מנישות ההתמחות של קאמאז היא משאיות רמסע (roll on roll off), וזאת כמובן נקודת השקה אידאלית מבחינת חברת אלון מתכת.

     

    צילומים: קאמאז, פייסבוק, ויקיפדיה

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.