• Ad
  • טיול לסופ"ש בעקבות העגורים לאגמון החולה

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אנשי הקרן הקיימת לישראל מדווחים לנו שהשנה נחת בישראל מספר שיא של כל הזמנים של עגורים, והאתר שבו הכי קל ונח לראות אותם מקרוב הוא כמובן אגמון החולה שלמרגלות הרי הגליל והגולן. אחד החידושים באתר הנהדר הזה הוא מרכז מבקרים שהולך ונבנה על שפת האגמון, וגם אם פתיחתו מתוכננת לספטמבר 2019 זה לא מונע מן העגורים לנחות ולהתנחל כבר כיום על גג המבנה שבבניה.

     

     

    ספירת העגורים באגמון מבוצעת על-ידי צוות האתר, וביום הביקור שלי נספרו שם 51,000 מבעלי הכנף המרהיבים האלה, אשר לא מתרגשים יתר על המידה מכך שסופרים ומתעדים אותם. למעשה, נדמה שדווקא משום כך הם זזים כל הזמן ומקשים על הספירה. השטחים החקלאיים והפתוחים שסביב האגמון יהיו בית לעגורים עד לחודש פברואר או לאמצע חודש מרץ, אבל ממש לא כדאי לדחות את הביקור באגמון אלא להתייצב שם בהקדם האפשרי (הכניסה חינם) ועדיף להקציב יומיים לטיול כזה.

    השעות המועדפות לטיול הן שעות הערב, שבהן נראה גוש הרי נפתלי כמסה כהה, גדולה ומאיימת, כמו גל ענק שמתרומם מכיוון מערב. מעל ההרים נעים עננים בכבדות ומכסים את פני השמש. לרגע נשטפים הרי הגולן באור, עם קרן שמש פרועה שמתגנבת ומרככת את תפאורת הסתיו הקודר והאפור. לפתע משתרר שקט, ואז הוא מופר על-ידי שתי שורות ארוכות של נקודות שהולכות וגדלות, כשהן מלוות בצלילי משק כנפיים ובצווחות רמות.

    מוביל להקת העגורים שלוח כחץ קדימה, חותך את האוויר בחבטות כנף כבדות וחג מעל לשטחי ההצפה של החולה. הוא בוחן את נקודת הנחיתה המתאימה לו ונוחת יחד עם להקתו בחלק הרחוק של האגם, בהמולת קולות. בתוך המים מוצאות ציפורי הענק האלה מקלט לילה מפני טורפים, והן ישנות שם בעמידה. מפעילי אגמון החולה זיהו שחלק מן העופות עורך הקפה נוספת לפני השינה ונוחת בלב השטח, לא רחוק מן המים, באתר שאותו הם מכנים "הבר": לדבריהם, עגורים אלה מבלים את הזמן של לפני השינה כשהם "יושבים על הבר", אוכלים מעט, מפטפטים, וכאשר מכסה העלטה את השטח הם ממהרים לשוב אל אחיהם ולישון איתם שנת לילה בלב אגמון החולה.

     

     

    בעולם ישנם 15 מיני עגורים וכולם עופות נודדים שניכרים בסגנון תעופה שעושה שימוש רב בדאייה. העגור שמוכר לנו בישראל הוא עוף גדול בגובה של כ-1.40 מ' (!) ומשקלו עשוי להגיע לחמישה ק"ג. עגורים הינם מונוגמיים לכל חייהם, והם גם מנהלים "משק בית" משותף שבו הם חולקים זה עם זה את מלאכת הדגירה וגידול הצאצאים. הם ניזונים ממזון צמחי, דו חיים ויונקים קטנים, ואגמון החולה הפך, מבחינתם, למקום רעייה מועדף בזכות שפע המזון שמוכן שם עבורם. במקור, עד לפני כעשור, נהגו העגורים לפשוט ולבזוז את השדות החקלאיים שבסביבת עמק החולה, והתענגו במיוחד על הבוטנים. הנזקים שגרמו לחקלאים יצרו כמובן יריבות אלימה, חד צדדית אמנם, אולם מלחמה זאת באה לידי סיום כאשר נפתחו "תחנות ההאכלה" הנדיבות באגמון החולה. התוצאה היא WIN-WIN-WIN: העגורים משמינים בנחת וללא מאמץ ומותירים את החקלאים לנפשם, ואילו אגמון החולה הפך לאחד ממרכזי הצפרות המרתקים והאהודים ביותר בעולם.

     

     

    העגורים הם אמנם בין בעלי הכנף הגדולים והמרשימים שנודדים באזורנו, אבל המטיילים באתר נהנים גם מחברתם של נודדים אחרים: קורמורנים, שקנאים, חסידות וגם כ-30 מינים שונים של עופות דורסים.
    כאמור, מומלץ להגיע בשעות אחה"צ והערב ולצאת לסיור לקראת שקיעה. אפשר להגיע עם אופניים או לצאת לסיור רגלי, אפשר להצטרף לסיור בעגלה שנמשכת באמצעות טרקטור, ואפשר לשכור במקום אופניים או קרוניות גולף חשמליות. כמעט מדי לילה מתקיים ספארי לילה, ובשעות הבוקר המוקדמות אפשר להצטרף לסיור השכמה עם הציפורים.

    אגמון החולה 04-6817137.

    כך מגיעים: נוסעים צפונה על כביש 90 לכיוון קריית שמונה, ואחרי שעוברים את צומת יסוד המעלה / אחוזת דוברובין (לפני שמגיעים לצומת כח) פונים ימינה, לפי השילוט.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.