• Ad
  • שמונה וחצי שנים אחרי שישראל כץ אימץ את מסקנות 'ועדת זליכה' והבטיח מחירון רכב משומש קופצת גם מירי רגב על אותה הבטחה. אז היא קופצת. זה לא יקרה כל עוד שזה תלוי באותם גורמים שעיכבו את זה עד היום.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משרד התחבורה פרסם השבוע הודעה לעיתונות שמבטיחה לנו מחירון ממלכתי וחינמי לרכב משומש. מחירון כזה, לטענת משרד התחבורה, יהיה אמין יותר מן המחירון של לוי יצחק אשר "לא תמיד מייצג את המחירים המשולמים בפועל".

     

     

    לפי הודעת המשרד, "כדי לשנות מצב זה מהיסוד, יזמה השרה רגב מהפך בשוק מחירוני הרכב: מאגר רכב חינמי, המבוסס על נתוני אמת מעודכנים ולא על חוות דעת של שמאי כזה או אחר. המידע ישמש גם את חברות הביטוח, ועשוי לתרום להוזלת הפרמיות המתומחרות כיום על סמך מחירון פרטי שאינו מייצג נאמנה את מחיר השוק".

    במשרד התחבורה טענו השבוע שמדובר, לא פחות, בכך ש"מהפכה בשוק המכוניות המשומשות יוצאת לדרך", והם מבטיחים שכבר "בתוך מספר שבועות" תופעל מערכת חדשה אשר תאסוף במעמד העברת הבעלות על כלי רכב את מחירי העסקה. "לאחר מספר חודשים", הם מבטיחים, "כאשר היקף הנתונים המצטבר יציג תמונה אמינה של מחירי השוק, יושק המחירון הממלכתי לציבור.
    ואכן, אם משרד התחבורה באמת יצליח להעמיד מחירון ממלכתי אמין וחינמי לרכב משומש, וזאת ממש לא משימה מורכבת או קשה מבחינה טכנולוגית, זאת יכולה להיות מהפכה ברוכה מבחינה צרכנית. הבעיה היא שבניגוד מוחלט למשתמע מהודעת המשרד – השרה מירי רגב לא רק שלא יזמה את "המהפך" הזה אלא ספק רב אם היא תהיה מסוגלת להוציא אותו לפועל.

    הבעייתיות במחירון הרכב של "שמאי הרכב הלאומי" לוי יצחק ידועה למשרד התחבורה מזה זמן רב, וכבר לפני שמונה וחצי שנים היא הוגדרה כך על-ידי הועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב שידועה יותר כ"ועדת זליכה": "מחירון רכב פרטי באשר הוא… מציע ללקוח המבקש לרכוש רכב רשימה של מחירי הרכב שאמורה לשקף נאמנה ובאופן אובייקטיבי את מחירי הרכב ומצד שני הכנסותיו מתבססות על פרסום ושיווק באמצעות המחירון… המבנה העסקי כאמור יוצר ניגוד אינטרסים. המפרסמים המהותיים במחירון הם חברות קשורות בענף הרכב (חברות ביטוח, חברות ליסינג, סוחרי רכב וכיו"ב), ויש להם אינטרס להשפיע על מחירי המכוניות המשומשות… מחירון הרכב הפרטי נתפס כמקור אמין ואובייקטיבי ועלול לנצל זאת כדי לקבוע קביעות לא אובייקטיביות כגון מחירים מוטים".

    כדי לפתור את הבעיה המליצה "ועדת זליכה": ש"במעמד העברת הבעלות (על רכב משומש – ג.מ.) חברת דואר ישראל תאסוף עבור משרד התחבורה את הנתונים הבאים: מחיר הרכב – הרוכש והמוכר יתבקשו באופן וולונטרי להצהיר על גובה העסקה, ו(קילומטראז'). הנתונים יועברו לאגף מערכות מידע אשר יצרף את הנתונים הטכניים הנוספים על כלי הרכב. נתונים אלה יהוו בסיס למאגר מכירות ארצי שיוקם במיקור חוץ… על סמך הדיווח יוקם מאגר מידע אשר ישקף את מחירי הרכבים. לצורך כך נערכה פנייה לדואר להכנת טופס מקוון וכן עבודה מול אגף מערכות מידע לתיאום ואיחוד הנתונים שיתקבלו מהדואר ואינם מצויים במערכת הרכב, כמו כן, נושא התאונות יהיה בין היתר מתוך מאגר הנבנה ע"י חברות הביטוח, וכן דיווח קונה/מוכר".

     

    מגרש מכוניות

     

    ישראל כץ, מי שבנה לעצמו תדמית ציבורית של שר תחבורה "בולדוזר", אימץ את מסקנות ועדת זליכה כבר בחודש פברואר 2012, כלומר לפני שמונה וחצי שנים, אבל מאז ועד היום לא נבנה מחירון ממלכתי לרכב משומש. הקמת מאגר נתונים של מחירי העסקאות של מכירה וקניית רכב משומש אינו "מדע טילים", וקשה לקבוע מה היו הגורמים לכך שבין השנים 2012 עד 2019, שבהן כיהן ישראל כץ כשר תחבורה, הוא כן הצליח להוציא לדרך רפורמה שערורייתית ומרחיקת לכת בתחום מבחני הנהיגה אבל לא הקים מחירון לרכב משומש. יש מקום לבדוק שמא האינטרסים של מי שעלולים להיפגע ממחירון כזה הם אלה שעיכבו את אותה "מהפכה בשוק המכוניות המשומשות" למשך כל כך הרבה שנים.

    אגב, לזכות אנשי משרד התחבורה צריך לומר שבתקופת "בין המצרים", אחרי שהשר כץ פרש ממשרד התחבורה וממשלות ישראל הזמניות תפקדו פחות או יותר בין שלוש מערכות בחירות, הצליחו אנשי אגף מערכות מידע לבצע מספר מרשים של פרויקטים שלא בוצעו בתקופתו של כץ, רובם בתחום הנגשת מאגרי מידע לציבור וביצוע פעולות רישוי רבות באמצעות האינטרנט. אחד מן הפרויקטים האלה מאפשר להעביר בעלות על כלי רכב באופן מקוון, ולא באמצעות דואר ישראל.

    אם כבר הזכרנו את דואר ישראל, נאמר במאמר מוסגר שהדבר הפוזיטיבי היחיד שמתואר בהודעת משרד התחבורה מהשבוע הוא ש"משרד התחבורה ודואר ישראל הגיעו לסיכום על קידום מחירון רכב משומש, חינמי שישקף את שוויו האמיתי של הרכב". במילים אחרות, ההתחייבות היחידה היא ל"קידום", ולא ברור מה לגבי "אחריות" או "מימון" של מערכת כזאת, ובסוגריים חשוב לשים כוכבית קטנה ולהזכיר גם שדואר ישראל נמצא כרגע במהלך של הפרטה ולא ברור כיצד זה ישפיע על התהליך המובטח.

    מי שאל אותך?

    למעט ההצהרה של משרד התחבורה לתקשורת לא בוצעו עד כה מהלכי חקיקה כאלה או אחרים שנוגעים למחירון הרכב המשומש, לא בחקיקה ראשית ולא בתקנות. במילים אחרות, גם אם יוקם מאגר לאיסוף נתוני העסקאות אין כל אפשרות חוקית לחייב את הקונה או המוכר לציין את מחיר העסקה, ומה שיותר חשוב – אין כל דרך לוודא שמחיר שצוין בקשר לעסקה מסוימת דומה לסכום הכסף ששולם בפועל.

    חמור מכך: בכל שנה מבוצעות בישראל כ-800 אלף עסקאות מכירה וקניה של רכב משומש, אבל נתח הארי שלהן מבוצע על-ידי גופים עסקיים. חברות ליסינג מוכרות מכוניות חדשות כ"אפס קילומטרים" ומכוניות משומשות אחרי שחזרו מהחכרה, חברות השכרה מוכרות כלי רכב משומשים וחברות טרייד-אין מוכרות מכוניות שעברו דרכן. נתח גדול אחר של השוק נשלט בידי סוחרי רכב עלומים, "סוחרי מדרכה" – ולכל הגופים והאנשים האלה יש אינטרסים שונים ומשונים. נכון להיום אין כל אפשרות חוקית להכריח אותם להכניס מחירים למאגר או לוודא שהמחירים שהוזנו על-ידם קשורים למציאות. רק לצורך הדוגמא, אם חברת ליסינג תדווח שכל העסקאות שלה בוצעו במחירים גבוהים ב-10,000 ש"ח מן המחירים האמיתיים, ואם הדיווח הזה ישפיע על המחירון, הרי שהערך החשבונאי של עשרות אלפי מכוניות שברשותה יזנק לשחקים, וכך גם המחירים שהיא תוכל לדרוש בעת המכירה של מכוניות נוספות.

    אנשי משרד התחבורה אומרים ש"לאור התוצאות והיקף ההיענות של הציבור, תישקל אפשרות לחקיקה שתחייב דיווח של מחיר המכירה של כל רכב בעת העברת הבעלות", אך כמובן לא מסבירים מדוע – שמונה וחצי שנים אחרי אימוץ מסקנות ועדת זליכה – עדיין לא ראינו נוסח של תקנות או חקיקה כזאת.

    וזה לא הכל. עד היום בוצעו לא מעט ניסיונות להתחרות במחירון הרכב של "השמאי הלאומי", כולל גם על-ידי גופים חסונים כמו 'יד 2'. כולם כשלו – בעיקר מכיוון שהמחירון של לוי יצחק הוא "התנ"ך" של חברות הביטוח. חברות ביטוח אמנם כפופות למפקח על הביטוח אבל אלה חברות פרטיות, וללא חקיקה מתאימה אף אחד לא יכול לכפות עליהן לנטוש את המחירון של לוי יצחק ולהתייחס למחירון אחר.

    נכון, לפני שמציבים מראה מול ההכרזה של משרד התחבורה ומבטלים אותה כלאחר יד אפשר היה להמתין מספר חודשים ולראות מה ילד יום. אחרי הכל, כולנו מסכימים עם השרה רגב בכך ש"לציבור הישראלי מגיע מחירון מהימן המציג מחיר ריאלי של הרכב ושאינו מייצג את האינטרסים של גופי המשק השונים אלא של האזרח", וכולנו מאמצים בשתי ידיים את האמירה שלה לפיה "קבלת מידע מדויק, מעודכן ונגיש על מחירו הריאלי של הרכב, היא יעד צרכני משמעותי שיתרום לשוק רכב אמין, הוגן ומשתלם יותר לצרכן".

    אלא מה? כאשר 8.5 שנים אחרי ועדת זליכה מספרים לנו על כך ש"בתוך מספר חודשים" יושק מחירון רכב, אנחנו מזכירים לעצמנו שבעוד מספר חודשים כנראה שהולכים לבחירות ורגב כבר לא תתבקש להסביר מה קרה עם ההבטחות שלה. אז מה יהיה קודם – בחירות? מחירון רכב? נראה.

    את תגובת משרד התחבורה נצרף אם וכאשר נקבל כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    משרד התחבורה מבטיח מחירון רכב משומש. אל תעצרו את הנשימה.

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.